Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Ble smitta etter at ungen ble smitta på skole (og tydeligvis gikk i noe tid uten særlige symptomer). Har drøye influensasymptomer. Har vært flittig bruker av munnbind hele pandemien men en er det noe poeng for meg å bruke munnbind de neste månedene etter at jeg er ferdig nå? 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sexylubb1 skrev (4 minutter siden):

Ble smitta etter at ungen ble smitta på skole (og tydeligvis gikk i noe tid uten særlige symptomer). Har drøye influensasymptomer. Har vært flittig bruker av munnbind hele pandemien men en er det noe poeng for meg å bruke munnbind de neste månedene etter at jeg er ferdig nå? 

Munnbindet beskytter først og fremst andre mot deg. Om du kan bære viruset og smitte videre selv om du ikke blir syk selv etter gjennomgått infeksjon? Vet ikke. 

Folk flest har droppa hele munnbindet nå. Jeg ser ikke helt pointet hvis man er omtrent den eneste som bruker det. Det er et sånt type tiltak der alle må bidra for at det skal ha noe for seg.

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (1 minutt siden):

Bortsett frå når det gjeld dei fyrste dagane er det freistande å svare nei. Rett nok er det vel ei mogelegheit for at ein kan bli smitta på nytt av det same viruset etter lang tid, men då er det nok meir sannsynleg at ein blir smitta med eit virus som har endra seg. Samstundes vil vaksinering + smitte med ekte virus danne kryssimmunitet som blir sterkare for kvar gong ein blir smitta med ulike vaksiner/virus.

Konklusjonen blir vel at du ikkje treng å bruke munnbind, med mindre du har nærkontakt med folk med alvorleg svekka immunforsvar. Og i så fall kanskje med tanke på alt anna unntatt koronavirus.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (12 minutter siden):

Munnbindet beskytter først og fremst andre mot deg. Om du kan bære viruset og smitte videre selv om du ikke blir syk selv etter gjennomgått infeksjon? Vet ikke. 

Folk flest har droppa hele munnbindet nå. Jeg ser ikke helt pointet hvis man er omtrent den eneste som bruker det. Det er et sånt type tiltak der alle må bidra for at det skal ha noe for seg.

Det vil jo framleis vere eit poeng i å beskytte seg sjølv mot forkjølelse (f. eks. ved bruk av FFP2-masker). Eg er heilt einig i at poenget med å beskytte andre (med mindre ein faktisk er sjuk) er meir eller mindre vekke, sidan smitten allereie er over alt. Likevel er det vel framleis meteren og munnbind som gjeld dersom ein treng hjelp av spesialisthelsetenesta.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
22 hours ago, minim said:

Du kan jo bare låse deg inne så lenge du vil så kan andre gjøre hva de vil? Det må jo være ideelt dette når man selv kan velge risiko.

Har jeg låst meg inne? Nei? Men liker ikke den raske åpningen, har vi kontroll på c19 problemene.

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bjørg Marit Andersen, Professor dr. med.

Et vanvittig eksperiment

Sitat

Regjeringen skroter smitteverntiltak. Det er til alvorlig skade for befolkningen.

Sitat

Regjeringen skroter alle smitteverntiltak mot koronaviruset på toppen av en enorm smittebølge. Det har aldri skjedd før. Da kan man gå så langt tilbake som til før svartedauden!

Aldri i moderne tid er det påvist en virustype som forårsaker så mye sykdom, langtidsskader og død over en så lang periode. I tillegg kommer bivirkninger av vaksiner som likevel er nødvendige nå.

I Norge blir nå koronaviruset påvist hver dag hos: 20.000- 25.000 nysmittede, 60–100 sykehusinnlagte. 25–45 dør hver uke (VG/Folkehelseinstituttet 14. februar).

Svineinfluensaen i 2009 førte til under 2800 tilfeller pr. uke, opptil 100 sykehusinnlagte samtidig på landsbasis, og bare 30–35 pasienter på intensiv samtidig. I alt døde 32 personer. Pandemien var over etter et halvt år ved hjelp av smitteverntiltak mot kontakt- og luftsmitte.

Det er usikkerhet rundt omikronvarianten: virulens (en mikroorganismes evne til å fremkalle sykdom), smittsomhet, flokkimmunitet og utvikling. Vaksinering, mindre smitte blant eldre og bedre medisinsk behandling har hatt effekt.

Land som legger ned smittevern og mener omikron er et snillere virus som ikke er nødvendig å stoppe, har misforstått det hele, sier Tedros Adhanom Ghebreyesus, sjef for Verdens helseorganisasjon (WHO).

Han henstiller alle land om å beskytte befolkningen med alle midler – ikke stole ubegrenset på vaksinasjon. Norske myndigheter følger ikke oppfordringen.

Å forsøke å gjøre et problematisk og ukjent koronavirus til et ikke-problem under dagens forhold er til alvorlig skade for befolkningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, torbjornen said:

https://www.vg.no/nyheter/i/47KB1g/coronakolonne-faar-ikke-kjoere-inn-til-oslo-sentrum

Litt seint ute?

Men dei kan godt få demonstrere litt framfor lokala til Dagblabla. AKKURAT NÅ! AKKURAT NÅ!

Blir det motdemonstrasjoner i fra miljøbevegelsen. De stiller vel opp i Teslaer og EL-sparkesykler?

Pfizer smirt jernet voldsomt for tiden. Nå ser man innføring av en tredje type pneumokokkvaksine. Denne bakterien kan bli en opportunistisk infeksjon som etterdønning av covid-19, influensasykdom og liknende:

Søknaden om markedsføringstillatelse for 20vPnC inkluderer data fra Pfizers fase 1 og fase 2-studier og tre fase 3-studier (NCT03760146, NCT03828617 og NCT03835975). Studiene beskriver sikkerheten og evaluerer immunresponsen til vaksinekandidaten for å forhindre invasiv pneumokokksykdom og pneumokokk lungebetennelse hos voksne over 18 år forårsaket av serotypene i vaksinen.

https://www.healthtalk.no/alle-artikler/vaksiner-klarsignal-for-pfizers-nye-pneumokokkvaksine-beskytter-mot-20-serotyper/

De nye virusfunnene kan gjøre det lettere å handle raskt når neste pandemi slår til, mener Tomas Bergström, professor i klinisk mikrobiologi ved Göteborgs universitet.

Har du fått nok av virus i det siste, blir du kanskje skremt av at forskere har funnet 100.000 nye RNA-virus. Men det kan faktisk hjelpe oss i neste pandemi. - Det er et overraskende funn. At de har oppdaget så mange viser bare at vi har kjent til en brøkdel av alle RNA-virus som finnes, sier Tomas Bergström, professor i klinisk mikrobiologi ved universitetet i Göteborg.

https://www.healthtalk.no/alle-artikler/vaksiner-forskere-har-funnet-over-100000-nye-rna-virus/

WTF :blink:

Den internasjonale legemiddelindustrien investerer 10 ganger mer i Danmark enn i Norge. Samtidig er antall kliniske studier halvert i Norge de siste 10 årene; målt etter bruttonasjonalproduktet bruker Norge halvparten så mye penger på legemidler som gjennomsnittet i OECD og norske pasienter venter lengre på innovative legemidler enn pasienter i mange land vi sammenligner oss med.

https://www.healthtalk.no/alle-artikler/helseindustrien-kan-bli-den-tredje-store-norske-eksportnæringen-men-da-må-norge-bli-bedre-til-å-tiltrekke-seg-investeringer-fra-legemiddelindustrien/

Kanskje vi kan begynne med vår egen ivermectin-forskning på covid-19?

Studie: Sykehuspersonell fikk betydelige helseplager under pandemien

Sykehuspersonell som var involvert i behandling av covid-19-pasienter, har økt risiko for arbeidsrelaterte belastninger, ifølge en ny studie.

https://www.healthtalk.no/alle-artikler/ny-studie-sykehuspersonell-fikk-betydelige-helseplager-under-pandemien/

Studie: Østrogen kan beskytte mot alvorlig koronasykdom

Kjønnshormonet østrogen kan ha en viss beskyttende effekt mot å bli alvorlig syk og dø av covid-19, ifølge en ny studie fra universitetet i Uppsala.

https://www.healthtalk.no/alle-artikler/studie-østrogen-kan-beskytte-mot-alvorlig-koronasykdom/

Kan det hjelpe å drikke litt øl, eller å ha utviklet litt ølpupper i fra før montro? Det er faktisk stoffer i øl som skaper mer østrogen i mannekropper, enn det som er naturlige / vanlige østrogennivåer.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke Covid-19 minner om mild forkjølelse, men kanskje for noen. En jeg kjenner måtte avlyse et møte pga positiv test, feber og sår hals. Vedkommende var så tett at hen nesten ikke hadde stemme og skulle gå å legge seg.

Influensasymptomer i noen dager går nok også bra, men ikke kall det for en vanlig forkjølelse.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (11 minutter siden):

Jeg synes ikke Covid-19 minner om mild forkjølelse, men kanskje for noen. En jeg kjenner måtte avlyse et møte pga positiv test, feber og sår hals. Vedkommende var så tett at hen nesten ikke hadde stemme og skulle gå å legge seg.

Influensasymptomer i noen dager går nok også bra, men ikke kall det for en vanlig forkjølelse.

Jeg og alle i hustanden her hadde det som lett forkjølelse 1-2 dager. Like anekdotisk som ditt tilfelle bare med 4stk flere tilfeller 😛  Hadde jeg ikke testet meg hadde jeg nok ikke tenkt at dette hadde vært covid.

• Liker 2
Lenke til kommentar

På tide med en spørreundersøkelse kanskje. «Fikk du mild forkjølelse eller ble du sengeliggende med feber?».

Det er ikke anbefalt å bli smittet, men 3-4 mil. kommer til å bli det. Spent på om det skjer, og om regnestykket er uten munnbind- og briller. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (53 minutter siden):

På tide med en spørreundersøkelse kanskje. «Fikk du mild forkjølelse eller ble du sengeliggende med feber?».

Det er ikke anbefalt å bli smittet, men 3-4 mil. kommer til å bli det. Spent på om det skjer, og om regnestykket er uten munnbind- og briller. 

Feber er forøvrig et av symptomene på forkjølelse også så spørsmålet må ihvertfall stiles så det ikke kan misforståes. Influensa har varighet på 7-10 dager og forkjølelse 2-3. Om omikron så vet jeg ikke om en enenste en i min omgangskrets som har vært syk mer enn 2-3 dager og siden det er en "snakkis" om dagen så er alle overrasket over at det kun var som en forkjølelse. Svigers på snart 70 jobbet til og med ute (hjemme) som vanlig når han fikk det siden han mente han ikke ble noe friskere av å sitte i en stol. Som en ser på sykehus tallene så er omikron svært mye mildere enn tidligere varianter og allerede de tidlige variantene var ganske ufarlige for de aller fleste unge friske. Da hørte jeg beskrivelser som at det var som influensa og gjerne at det varte over en uke.

edit: dagens tall publisert på Dagbladet viser igjen nedgang «35 av pasientene ligger på intensivavdeling, og av dem får 23 respiratorbehandling. Det er seks færre på intensiv og like mange på respirator sammenlignet med dagen før, ifølge Helsedirektoratets oversikt.»

Endret av minim
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hæ? :blink:

Hvordan har de rukket dette? Er det bare jeg som ikke følger helt med, eller har de kortet noe grusomt ned på ventetiden for selv de yngre på 3. dosen også?

Berre 4 av 10 unge har teke tredjedosen – men Viktorija og Andrea var sikre på vaksinevalet

..

Viktorija Jonelaityte (19) og Andrea Kristine Refvik Volle (18) har valt å ta tre dosar med koronavaksine.

https://www.nrk.no/vestland/berre-4-av-10-unge-har-teke-tredjedosen-_-men-viktorija-og-andrea-var-sikre-pa-vaksinevalet-1.15858013

Martin (14) fikk korona i august – er fortsatt ikke frisk
14-åringen var en aktiv friidrettsløper og skuespiller, og han fikk gode karakterer på skolen. Etter en runde med korona er hverdagen kraftig redusert.

..

Senvirkningene etter covid-19 sitter fremdeles i. Det finnes ingen tall på hvor mange barn og unge som er rammet av det samme.

– Dette kjenner vi ikke til fordi det er vanskelig å diagnostisere, opplyser Helsedirektoratet.

..

NRK har tidligere skrevet om kommunale rehabiliteringstilbud for senskader av korona. Det er ikke et tilbud som er tilgjengelig for 14-åringen.

https://www.nrk.no/osloogviken/barn-sliter-med-senvirkninger-etter-korona-1.15818990

Dette er litt spesiellt ung til å oppleve long covid, eller?

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (9 timer siden):

Då eg voks opp vart mor mi slått ut av forkjølelse i 14 dagar, medan det for min del tok 3 dagar.

Eg trur nok at omikron-korona jamnt over vil gje ein etter måten kraftig forkjølelse, men vil som alle andre forkjølelsar slå ulikt ut frå person til person.

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

Hæ? :blink:

Hvordan har de rukket dette? Er det bare jeg som ikke følger helt med, eller har de kortet noe grusomt ned på ventetiden for selv de yngre på 3. dosen også?

Dersom dei hadde fylt 18 i utgangspunktet skulle dei vel vere fullvaksinerte innan oktober, om ikkje før. Deretter må ein vente 4 1/2 månad (20 veker) på dose 3. Det skulle gå innan midten av februar.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (11 timer siden):

Bjørg Marit Andersen, Professor dr. med.

Et vanvittig eksperiment

Svineinfluensaen var som ein fis samanlikna med det meste, og det ein fyrst og fremst hugsar er rapportane om dei som fekk narkolepsi som biverknad av vaksina.

Det er lenge sidan svartedauden, og det har vore epidemiar mange gonger sidan det. Her i landet var nok spanskesjuka mykje verre enn noko av det ein har sett seinare. Andre influensapandemiar/epidemiar har vore Asia-sjuka, Hong Kong-sjuka og Russar-sjuka på slutten av 1970-talet. Men det som så langt ser ut til å ha redda oss frå ein pandemi verre enn 1918 er tiltak, vaksiner og at viruset er blitt "snillare" over tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (35 minutter siden):

Dersom dei hadde fylt 18 i utgangspunktet skulle dei vel vere fullvaksinerte innan oktober, om ikkje før. Deretter må ein vente 4 1/2 månad (20 veker) på dose 3. Det skulle gå innan midten av februar.

18-åringene ble prioritert. De fikk vaksine før 25-39 år fikk det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...