Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg føler på mye av det samme, men etter å ha sjekket statistikk så ble jeg mer beroliget om at jeg ikke "henger etter". Det er fortsatt bare 16% av Norges befolkning som har vært offisielt smittet. 17% i min kommune og på landsbasis 17% i min aldersgruppe. Så jeg har for min del konkludert med at det er mine omgivelser som avviker fra normalen for smitteandel og ikke jeg.

Ja, følger deg på den. Det har nok mye med hvor man bor og alder å gjøre. Som rundt 30 år gammel i Oslo er det smitte bokstavelig talt på alle kanter og det føles helt uunngåelig å få det hvert øyeblikk. Jeg hadde noen planer forrige uke og denne helga som alle er blitt avlyst, rett og slett fordi alle ligger hjemme syke.

Kanskje jeg ikke får det denne bølgen. Sjansen blir etterhvert mindre igjen nå som så og si alle man kjenner og møter har hatt det.

:utakt skrev (14 minutter siden):

Man kommer jo bare til å få det på nytt senere, så jeg ser ikke pointet med den "få det unnagjort" tanken. Det skjer når det skjer. Flere ganger. 

Misforstå meg rett, det er ikke sånn at jeg vil ha korona og bli syk. Det bare føles helt uunngåelig nå og timingen er bra. Men det skjer når det skjer og man går jo ikke akkurat inn for det heller, det ville vært spesielt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, Snikpellik said:

.. og det føles helt uunngåelig å få det hvert øyeblikk. Jeg hadde noen planer forrige uke og denne helga som alle er blitt avlyst, rett og slett fordi alle ligger hjemme syke.

Kanskje jeg ikke får det denne bølge ..

Det kan jo hende at du har GG for det genet som gir noe covid-beskyttelse. At du er en av de sjeldne som har delvis naturlig immunitet. Jeg har gentype-test å grave i og tilfeldigvis så hadde de inkludert rs10774671 i settet hos 23andme.com. Jeg har AG, altså kun en av to mulige G-er. Tross G som alias på diskusjon.no brukeren.

Den aktuelle genvarianten forskerne nå har funnet blir kalt rs10774671-G.

Hugo Zeberg forklarer det slik:

– Dette genet koder for et protein kalt OAS1. Det regulerer igjen et system som bryter ned RNA-virus. SARS-CoV-2 er et RNA-virus, derfor gir dette mening. Genet beskytter også mot andre RNA-virus som for eksempel hepatitt C.

https://www.nrk.no/trondelag/forskere-har-oppdaget-en-genvariant-som-beskytter-folk-mot-alvorlige-tilfeller-av-covid-19-1.15814584

Kom over denne. Er bittelitt usikker på om lenken er delt før:

Holden-utvalget: Gode argumenter for lettelser i tiltaksnivået nå
Det er uklart om gevinsten ved å forsinke smittespredning er stor nok til å forsvare strenge smitteverntiltak, skriver Holden-utvalget i sin første delrapport.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/02/01/holden-utvalget-gode-argumenter-for-lettelser-i-tiltaksnivaet-na/

Endret av G
Lenke til kommentar

Endelig gadd FHI å skrive et motsvar til de tåpelige og fordummende artiklene i Aftenposten, som misforstod totalt og har fremlagt FHIs scenario-modellering som et værvarsel for hvordan FHI tror eller mener utviklingen kommer til å bli, eller at myndighetene baserer seg kun på denne modelleringen i sine vurderinger av tiltak og håndtering. Med påstander om at "FHI bommer grovt" og lignende tull. Selv om det presiseres at dette ikke er prediksjoner med tjukk og tydelig skrift i de faktiske rapportene fra FHI. 

Som jeg skrev i en annen tråd, det er faktisk så ekstremt fordummende at noen fortsetter å misforstå dette med vilje, for eksempel slik Aftenposten har gjort i det siste her. Noen lurer seg selv til å misforstå kanskje fordi de er misfornøyde for å ha noe å ta dette ut på, i stedet for å se realitetene og sette seg bare bittelitt inn i hva denne scenario-modelleringen faktisk er, hvorfor den gjøres og hva den er ment for. Og veldig spesielt at de gjør det først nå, først etter to år med scenario-modellering.

Nei, eit reknestykke held ikkje Noreg stengt - Forskere og ledelse ved Folkehelseinstituttet
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/8QLwbW/nei-eit-reknestykke-held-ikkje-noreg-stengt

Sitat

Aftenposten skriv 1. februar om Folkehelseinstituttet sine modellerte scenario for omikronvarianten. Kritisk omtale bidreg til openheit og til å gjere oss betre.

Diverre gjer Aftenposten, gjennom både vinkling og innhald, at legitim kritikk druknar i vranglesnadar som berre skaper forvirring. Når Aftenposten skriv at «modellene […] holdt Norge stengt», tek dei heldigvis feil.

Sakene til Aftenposten har ofte gjort data og analysar meir tilgjengelege for lesarane enn vi sjølv har greidd. Det er difor overraskande at det er nettopp Aftenposten som gjentatte gonger tolkar den matematiske modelleringa på ein så uforståande måte.

Avisas journalistar blandar også saman konsepta scenario og prognose. Vi skal forsøke å oppklare.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bra intervju med Camilla Stoltenberg som styrer FHI. Veldig glad for at vi har så flinke fagfolk i Norge. Ikke like imponert over Helsedirektoratet for å si det sånn.

Frykter du nye virusmutasjoner?

– Jeg går ikke rundt og er redd hele tiden fordi dette er noe som i prinsippet kan skje når som helst, ikke bare midt i en eksisterende pandemi.

– Det som tynger meg personlig er ulikhetene internasjonalt, og også de mulige langsiktige politiske konsekvensene av pandemien. Dette er mine personlige refleksjoner. Vi har jo sett at i en god del land så har både sykdommen og tiltakene rammet sosialt veldig skjevt, det er blant annet stor risiko for at noen grupper faller helt ut av arbeidsmarkedet.

– Det er en polarisering knyttet til vaksinasjon, til koronasertifikat og til en del andre tiltak som er ganske stor og som i verste fall kan ha langsiktige politiske konsekvenser.

https://www.vl.no/nyheter/2022/02/05/jeg-gar-ikke-rundt-og-er-redd/

• Liker 4
Lenke til kommentar

Andelen som er vaksinert er nå meget god. F.eks gruppen 45-54 år er det bare 7.72% som ikke er vaksinert.

image.png.b3bb071621d314bcdb3d5636df580147.png

(graf fra VG.no)

Som gjør at Nye pasienter innlagt md covid-19 som hovedårsak er relativt lave:

image.png.57c304fbe617d611e30af7d25e8daec7.png

(tabell fra FHI Covid 19 Ukerapport uke 4)

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Andelen som er vaksinert er nå meget god. F.eks gruppen 45-54 år er det bare 7.72% som ikke er vaksinert.

Ja, men når de kommer opp i 108-109 % vaksinerte i de eldste aldersgruppene så synes jeg unøyaktigheten begynner å bli latterlig høy. Registeret de slår opp i bør ikke ta utgangspunkt i innbyggertallet og alderen deres pr 1.1.2021. Det bør i det minste oppdateres til 1.1.22. Hvordan skal man kunne stole på tallene når det er så store bommerter blant de eldste?

• Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 timer siden):

Oops... Sitert ved uhell. 

Snikpellik skrev (11 timer siden):

Begynner faktisk å bli litt utålmodig på å bli ferdig med den smitten nå. Klarer liksom å bare fortsette å dodge det. Bare i går fikk jeg ikke mindre enn tre meldinger om nærkontakt i Smittestopp. Kun fire av femten på kontoret jeg sitter som ikke har vært smitta. Nesten alle mine og damas nærmeste venner har hatt det, eller har det nå. Men neida. Typisk nok får jeg det sikkert rett før jeg skal ut og reise om et par uker, sånn at det ryker! Flere som tenker som meg at det hadde vært greit å bare få det unna, med fersk tredje dose i kroppen?

Jeg var glad da jeg fikk det. Fikk symptomer nøyaktig to uker etter booster og det ble veldig mildt sykdomsforløp. Gikk bekymret hele desember for at jula skal ryke, mens da jeg ble smittet var det ingen spesielle planer. Hadde en sosial kveld i dag uten noen som helst frykt for å bli smittet, for første gang på to år. Eneste negative er at det har blitt mer irriterende å ha på munnbind når det har null funksjon for noen. Go for it tenker jeg, om ikke oppsøk smitten så er det i hvert fall ingen grunn til å unngå den (som de fleste av oss har prøvd de siste par årene). 

Endret av knipsolini
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

C19 ser ut til å bli en ny årlig influensa og folk går jo ikke akkurat inn for å få influensa for å bli ferdig med det.

Må nevnes at kun 5-10% av alle voksne blir smittet av influensa i en normal sesong, man er rimelig løk om man oppsøker influensa for ikke skulle få influensa på et senere tidspunkt. Det er ikke direkte sammenlignbart med Omikron hvor majoriteten av befolkningen vil bli smittet i løpet av kun noen måneder. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (12 timer siden):

Man kommer jo bare til å få det på nytt senere, så jeg ser ikke pointet med den "få det unnagjort" tanken. Det skjer når det skjer. Flere ganger. 

Det kan være flere grunner til at det er praktisk å bli smittet nå heller enn si neste måned. Man blir nok smittet igjen senere, men neppe i løpet av de neste månedene. Da har man i hvert fall en periode man kan være trygg på at man ikke havner i isolasjon eller smitter noen man ikke vil smitte, i stedet for å brenne gjennom hundrevis av hurtigtester for hver morgen det klør litt i halsen eller man har truffet en som har blitt smittet. 

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (51 minutter siden):

Jeg var glad da jeg fikk det. Fikk symptomer nøyaktig to uker etter booster og det ble veldig mildt sykdomsforløp. Gikk bekymret hele desember for at jula skal ryke, mens da jeg ble smittet var det ingen spesielle planer. Hadde en sosial kveld i dag uten noen som helst frykt for å bli smittet, for første gang på to år. Eneste negative er at det har blitt mer irriterende å ha på munnbind når det har null funksjon for noen. Go for it tenker jeg, om ikke oppsøk smitten så er det i hvert fall ingen grunn til å unngå den (som de fleste av oss har prøvd de siste par årene). 

Lever som normalt, kommer absolutt ikke til å gå inn for å bli smitta, men har heller ingen frykt for å bli det. Følger anbefalinger som alle andre, og det går ikke utover sosialt liv. Det som går mest utover sosialt liv nå er at «alle» jeg kjenner er smitta, hehe. 

Tenker det samme som deg, det hadde vært veldig praktisk å få det nå siden det ikke er lenge siden booster, og vil ikke ødelegge for mange planer akkurat nå. Men begynner å leke med tanken om at jeg er immun så mye jeg har unngått det. Har vært i nærkontakt med ikke mindre enn 9 smittede siste uka uten å få det selv. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjerkol etter lettelsene: – Det ser lovende ut.

Sitat

– Det ser ut som dette går veldig bra selv om vi har lettet på tiltakene, sier helseminister Ingvild Kjerkol (Ap). Men hun minner om at sykefraværet øker.

– Det vil nok bli mye fravær fremover og mange som blir syke av covid-19, men helsetjenestene ser ut til å håndtere det.

Antall innleggelser øker ikke bekymringsfullt. Det er bra, sier Kjerkol på telefon til NTB.

Kjerkol har lovet en ny vurdering innen 17. februar, men vil ikke røpe om lettelsene kan komme tidligere.

– Det ser lovende ut. Hvis det fortsetter er vi innstilt på å lette på de siste tiltakene, som er meteren og munnbind. Vi har kontroll, men må selvsagt følge med på sykefraværet.

– Begynner du å bli lei av munnbindet nå?

– Jeg mener det er et lite inngripende tiltak. Hvis det kan bidra til at ikke alle blir smittet samtidig, synes jeg vi skal bruke det.

Sitat

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) forsvarer overfor TV 2 at regjeringen har beholdt meteren.

– Det er et råd, ikke et krav. Jeg må innrømme at å overholde alle centimeterne hver gang, ikke er så enkelt. Jeg vil likevel berømme alle utesteder som legger til rette for at man kan overholde meteren, sier Støre.

Sitat

– Vi har ikke noe «dansepoliti» og «centimeterpoliti». Det er råd om at vi må stå denne siste etappen sammen inn, sier han.

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

noen som vet eller har hørt hvorvidt røyken fra sigaretter kan sabotere resultat av hurtigtest? Jeg har ikke for vane å blåse røyk gjennom nese, men litt går vel den veien uansett, når man røyker.

Testet nettopp (negativ), for har hatt veldig dårlig/svak smakopplevelse av mat og tørr i munn siste dagene, så var nysgjerrig og tok en test da.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

noen som vet eller har hørt hvorvidt røyken fra sigaretter kan sabotere resultat av hurtigtest? Jeg har ikke for vane å blåse røyk gjennom nese, men litt går vel den veien uansett, når man røyker.

Testet nettopp (negativ), for har hatt veldig dårlig/svak smakopplevelse av mat og tørr i munn siste dagene, så var nysgjerrig og tok en test da.

Kan det være røyken? 😛 

• Liker 3
Lenke til kommentar

men til det jeg lurte på, var denne saken som gjorde at at undret

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/svenske-forskere-ser-paa-om-snus-kan-beskytte-mot-alvorlig-corona.DTWCKuLHI

der sier de at nikotin har innvirkning på korona, ved at nikotin muligens hindrer viruset i å trenge inn i cellene våre.

derfor mistenkte jeg om røyk/nikotin allerede i nesa, evt. kunne påvirke hurtigtesten (til negativt utslag)

På den annen side, er vel tusenvis av røykere som får positivt utslag også.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Fibonacci said:

Wow. VG har endelig fjernet dommedagstelleren sin øverst og erstattet den med OL-resultater.

Det er forhåpentligvis en diskrét måte å fase den ut på, for når OL er ferdig er sannsynligvis pandemien også over (i Norge).

Enig.

Samfunnet er dog erklært åpent igjen, og den ble fjernet ved forrige gjenåpning også. Nå får vi håpe det er for godt.

20 hours ago, knipsolini said:

Det kan være flere grunner til at det er praktisk å bli smittet nå heller enn si neste måned. Man blir nok smittet igjen senere, men neppe i løpet av de neste månedene. Da har man i hvert fall en periode man kan være trygg på at man ikke havner i isolasjon eller smitter noen man ikke vil smitte, i stedet for å brenne gjennom hundrevis av hurtigtester for hver morgen det klør litt i halsen eller man har truffet en som har blitt smittet. 

På dette tidspunktet er det like greit å la være disse utrolig forurensende selvtestene og være hjemme om man er syk. Den eneste grunnen jeg ser til å ta disse testene nå er for å sende til sjefen eller legge ut på sosiale medier at man har fått covid.

Den dagen folk slutter å registrere er pandemien de facto helt over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/6/2022 at 12:49 AM, knipsolini said:

Oops... Sitert ved uhell. 

Du tenker om munnbind at pga. smittefrekvensen så har det null funksjon? Noen tidlige tall fra pandemien tilsa 70 % beskyttelse fra sykt individ og 30 % beskyttelse for å unngå smitte på de andre friske. Dette var jo da på en annen mutasjon som ikke vær fullt så smittsom som omikron. Mine tanker er at dersom du får ned viral load og likevel lar deg smitte eller utilsiktet blir smitte så vil munnbindet bidra til det. En lavere viral load gir jo likevel immunforsvaret noe å bryne seg på, samtidig som du ikke risikerer å bli fullt like syk. Sykepleiere, leger og annet helsepersonell er jo i så måte ekstra utsatte for å bli mer syk fordi de risikerer større viral load.

Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Du tenker om munnbind at pga. smittefrekvensen så har det null funksjon? Noen tidlige tall fra pandemien tilsa 70 % beskyttelse fra sykt individ og 30 % beskyttelse for å unngå smitte på de andre friske. Dette var jo da på en annen mutasjon som ikke vær fullt så smittsom som omikron. Mine tanker er at dersom du får ned viral load og likevel lar deg smitte eller utilsiktet blir smitte så vil munnbindet bidra til det. En lavere viral load gir jo likevel immunforsvaret noe å bryne seg på, samtidig som du ikke risikerer å bli fullt like syk. Sykepleiere, leger og annet helsepersonell er jo i så måte ekstra utsatte for å bli mer syk fordi de risikerer større viral load.

Knipsolini skriver ikke at munnbind har null funksjon for noen, men at det har null funksjon at han bærer det nå som han nettopp har hatt covid-19 og ikke kan smitte andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...