Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Subara skrev (2 timer siden):

Vel, hvis Norge letter på tiltakene og mener at helsevesenet vil klare brasene - slipper smitten løs - er tonen en annen i Frankrike. Omikron ses ikke på som et ufarlig virus på linje med forkjølelse, mens sykehusene fylles opp av uvaksinerte.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/XqnrKn/franske-sykehus-under-press-det-er-en-maraton-som-aldri-tar-slutt

Hvorfor er det større sjanse for at viruset muterer om mange blir smittet samtidig?

Muterer det lettere om 100.000 personer blir smittet på en uke enn om de blir det på en måned?

Målet er ikke lenger å stoppe viruset, men å bremse det (litt). Man regner med at bortimot alle skal bli smittet. Er det mer gunstig å hale det langt ut i tid enn å ta det i en jafs?

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aftenposten fortsetter å gjøre en god jobb med å gå tallene etter i sømmene.

Her er dagens gravearbeid. Mye interessant der: https://www.aftenposten.no/norge/i/ALWwEj/her-er-regnestykkene-som-holdt-norge-stengt-enda-lenger

Sitat

12. januar la FHI frem nok en modellrapport.

Hovedkonklusjonen var at antallet innlagte ville øke kraftig hvis regjeringen fjernet tiltakene. Og selv om tiltaksnivået ble videreført, ville det bli svært tøft:

• Månedsskiftet januar-februar, altså akkurat nå, ville bli den verste denne vinteren.
  • 100 til 400 nye pasienter ville bli innlagt – hver dag. Til sammen ville det ligge 500 og 2500 koronapasienter på sykehusene ved månedsskiftet.

Slik gikk det ikke. Nok en gang var FHIs scenarioer altfor dramatiske.

Scenariene viste 240 simuleringer. Alle skjøt langt over mål.

De siste dagene har mellom 15 og 30 blitt lagt inn på sykehus i Norge på grunn av omikron. Det er langt unna scenariene om minst 100 nye pasienter hver dag.

Det virker som svært mye av tiltakene er basert på ren gjetting, men dessverre er de alltid pessimister og aldri optimister.

Hadde vi fremdeles hatt tiltak om de hadde språdd dagens situasjon som et sannsynlig scenarie?

Endret av Fibonacci
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Meteren og munnbind vil fortsatt gjelde. Men på hvilken måte og i hvor stor grad? Vil feks meteren gjelde på universiteter og høgskoler i undervisningssituasjoner? I såfall kan man ønske lykke til med å få på plass mye mer fysisk undervisning. Studentene har jo blitt helt glemt virker det som. Der hvor man har tatt ned tiltakene for vgs elever så har man ikke gjort det for studenter i like stor grad.  

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Meteren og munnbind vil fortsatt gjelde. Men på hvilken måte og i hvor stor grad? Vil feks meteren gjelde på universiteter og høgskoler i undervisningssituasjoner? I såfall kan man ønske lykke til med å få på plass mye mer fysisk undervisning. Studentene har jo blitt helt glemt virker det som. Der hvor man har tatt ned tiltakene for vgs elever så har man ikke gjort det for studenter i like stor grad.  

For ikke å snakke om kulturarrangement. Skal man sitte i en sal med en meters avstand og munnbind? Konserter med ståplass er vel bare å glemme. Og "kø i baren" er heller ikke noe man kommer til å oppleve med det første.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 minutter siden):

For ikke å snakke om kulturarrangement. Skal man sitte i en sal med en meters avstand og munnbind? Konserter med ståplass er vel bare å glemme. Og "kø i baren" er heller ikke noe man kommer til å oppleve med det første.

Jeg var på kino to dager på rad faktisk (lørdag og søndag) - det er ikke påbud om munnbind når man sitter ned på stolen. Det ble faktisk opplyst om på lerrettet før filmstart. Ganske bra gjort vil jeg si.  Men ja vi vil vel fortsatt se bordservering/pickupløsninger i ulik grad i utelivet vil jeg tro. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskes det noe særlig på hvor folk blir smittet? Jeg følger ikke helt logikken som er nå for tiden, der man fortsatt skal forsøke bremse smitten, men har hovedfokus på å lette på tiltakene i de gruppene hvor smitten faktisk er aller høyest, altså blant barn og unge. 

Jeg skjønner ikke lenger hvorfor utesteder og kulturliv "får skylda", det er vel i andre settinger, som hjemme, på skolen, på jobb og ellers i samfunnet smitten spres mest? Er de redd for superspreder arrangement ala julebordet bare i større omfang? 

Det er vel en "helhetlig" vurdering som ligger til grunn, men de samme helhetlige vurderingene har jo ikke ført til annet enn massiv oppblomstring av smitte uten noen særlig form for brems

image.png.00a2bcd7322cab011d5b6cfbd93df81d.png

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (10 timer siden):

Hvorfor er det større sjanse for at viruset muterer om mange blir smittet samtidig?

Muterer det lettere om 100.000 personer blir smittet på en uke enn om de blir det på en måned?

Målet er ikke lenger å stoppe viruset, men å bremse det (litt). Man regner med at bortimot alle skal bli smittet. Er det mer gunstig å hale det langt ut i tid enn å ta det i en jafs?

Det vet jeg ikke. Men den franske virologen i artikkelen, en biolog som jobber med virologi, læren om organiske virus, virker ikke like optimistisk. Og han trodde ikke på immunitet gjennom å bli smittet, men ved å vaksinere seg.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 timer siden):

Det virker som svært mye av tiltakene er basert på ren gjetting, men dessverre er de alltid pessimister og aldri optimister.

Hadde vi fremdeles hatt tiltak om de hadde språdd dagens situasjon som et sannsynlig scenarie?

Jeg synes det er bra at man går forsiktig fram. Og det er ikke rart at ansvarlige tar forholdsregler. Men jeg hadde vært frustrert hvis jeg drev en bar og ikke fikk kompensert for tapt inntekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nakstad: Må ikke miste hodet helt

Sitat

Assisterende helsedirektør Espen Nakstad sier til NRK at regjeringens lettelser i koronatiltak vil komme an på det antatte smittetrykket framover.

– Det blir en vurdering av hva man tror om smitteutviklingen framover og sykefravær, og hvor raskt man skal gå fram.

Danmark har i dag fjernet de fleste koronarestriksjoner. Nakstad sier deres smittebølge har ligget et stykke foran oss.

– De har kommet til et punkt hvor de tenker at nå er de snart over toppen, og da tillater de seg å gjenåpne og fjerne de aller fleste tiltak, sier Nakstad, som påpeker at 82 prosent av den danske befolkningen har fått tre vaksinedoser.

Nakstad mener det går riktig vei også hos oss, men at det er vanskelig å si når vi treffer smittetoppen i Norge.

– Det som er viktig nå er at man ikke mister hodet helt og glemmer rutinene i hverdagen. For eksempel det å være hjemme når man er syk og teste seg, for gjør man ikke det vil smitten stige ekstra kraftig og da blir det enda mer sykefravær på samme tid.

Endret av Subara
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Men den franske virologen i artikkelen, en biolog som jobber med virologi, læren om organiske virus, virker ikke like optimistisk. Og han trodde ikke på immunitet gjennom å bli smittet, men ved å vaksinere seg.

Det er jo forsåvidt riktig, at det beste er å vaksinere seg for å forhindre pandemier og farlige sykdommer, men når det gjelder C-19, så later det jo ikke til at immunitet kommer, selv med verken smitte eller vaksiner... Man blir smittet flere ganger, og booster vaksiner må tas i ett sett fremover kan det virke som, antistoffene faller også ganske fort. 

Jeg er ikke ekspert på noen ting, men synes det for første gang er en mulighet til å la pandemien skylle over oss, uten at det medfører alvorlig sykdom for veldig mange, med det håp om at det + vaksiner gir oss god nok beskyttelse til å takle viruset. 

evt så får vi leve sånn her i noen år til da, viruset forsvinner jo ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

To år med restriksjoner i større eller mindre grad er mer enn nok. Vi har ventet på at det skulle komme en vaksine, vi har ventet på at de gamle skulle bli vaksinert, vi har ventet på at alle skulle bli vaksinert, vi har ventet på alle skal få boosterdose, vi har ventet på at innleggelsene skal gå ned, vi venter nå på at sykefraværet tiltaksfraværet skal gå ned...

Blir det noen gang godt nok? Hva er målet? Et helsevesen som bare har noen titalls innlagte og et tiltaksfravær som er helt som normalt?

Om vi skal vente på at situasjonen skal bli 100% optimal, kommer vi aldri i mål. Heller ikke om vi alltid må vente på en ny vaksine, eller holde stengt i frykt for en ny mutasjon.

Det må bli slutt på denne "vissomattedersomatte..."-best før-politikken der det alltid skal tas hensyn til ekstremt pessimistiske worst case-prognoser.

Hva om de i stedet går ut ifra et best case-scenarie og heller innfører noen enkle tiltak igjen om det viser seg å bli nødvendig?

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 timer siden):

Dette er nå min mening, men jeg ville heller gått på et kulturarrangement som hadde annenhvert sete enn som ikke hadde det, spesielt nå som det er så mye smite og restriksjoner slippes opp. 

Det er fortsatt mange som ikke ønsker å utsette seg for unødvendig risiko, så om kulturarrangører skal få solgt billetter så kan det lønne seg å ha smitteverntiltak for da føler folk seg tryggere fra å bli smittet. 

Om man skal åpne fullstendig opp, og kjøre normal kapasitet med ingen kontroll på smitten så vil det i praksis være det samme som å oppsøke smitte ved å gå på slike steder. Jeg lurer på hvor mange som faktisk tørr det? Opplever at mange fortsatt tenker som meg og at de vil unngå smitte om man har mulighet. Mange vil prioritere andre risikoer, som å kunne være på kontoret eller besøke familie. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...