Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Synes dette var interessant om fremtiden fra Anders Skyrud i FHI, har kopiert inn fra en serie tweets:

Men han presenterer ingen løsninger på det han mener "må" skje (tiltak).

Slik det alle tidligere år har vært praktisert, har samfunnet vært helt åpent med minimalt smittevern hver influensasesong. Man har regnet med at en god del gamle mennesker stryker med hver vinter som følge av dette.

Slik de nyoppfunnede smittevernstiltakene fungerer, går omtrent samtlige på bekostning av friheten. Selvsagt kan man si at det er "lite inngripende" å gå med munnbind, men det er faktisk en ganske stor bremsekloss i et fritt samfunn. De andre tiltakene er uten tvil inngripende.

Skal vi ha et fritt og åpent samfunn, må vi regne med at enkelte blir syke og dør. Det er rett og slett collateral damage, slik det har vært i naturen siden tidenes morgen.

Man må som regel velge: frihet eller trygghet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (2 minutter siden):

En skulle jo tro de på respirator daua etterhvert da

Vel, de gjør de jo. Som også morbid nok er en årsak til nedgangen vi vil ha i tallene for inneliggende på intensiv/respirator. 157 døde de siste fire (komplette) ukene. En nedgang fra 207 de fire foregående ukene.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Sverige forlenger restriksjonene i to uker

PUBLISERT KLOKKEN13:01 IKORONAVIRUSET

Restriksjonene forelnges i minst to uker.

Sosialminister Lena Hallengren begrunner forlengelsen med at antallet koronapasienter øker i landet, i tillegg til en stor smitteøkning.

- Restriksjonene forlenges i to uker. Om alt flyer og tilstandene tillater det, vil restriksjonene avvikles etter det, sier Hallengren på pressekonferansen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fibonacci said:

Slik det alle tidligere år har vært praktisert, har samfunnet vært helt åpent med minimalt smittevern hver influensasesong. Man har regnet med at en god del gamle mennesker stryker med hver vinter som følge av dette.

Tror ikke folk blir med på opplegget. Basert på gammel erfaring med influensa. Da måtte influensa-mutasjonen være av en ny farligere type. F.eks. fugleinfluensa ville ha vært en slik type dersom den plutselig krysset over mennesker uten å dø ut for tidlige, men fortsatte å mutere til en mer menneskestabil variant.

Slik de nyoppfunnede smittevernstiltakene fungerer, går omtrent samtlige på bekostning av friheten. Selvsagt kan man si at det er "lite inngripende" å gå med munnbind, men det er faktisk en ganske stor bremsekloss i et fritt samfunn. De andre tiltakene er uten tvil inngripende.

Godt poeng. Ingen spesiell løsning presentert? Hva innbærer løsningen hans? Munnbind egner seg når faren er høy nok naturligvis. Jeg tror heller lite på at nordmenn ønsker seg munnbindet inn i all framtid slik asiatere gjør. Men, kan hende man vil se folk beskytte seg litt mer enn før. Her og nå i mot covid så vil jeg ønske at folk ikke legger fra seg munnbindet før vi har ridd av oss omikron. Det vil det sikkert komme noen som er uenige i, men jeg tror det er nyttig pga. viral load av et "skummelt virus".

Skal vi ha et fritt og åpent samfunn, må vi regne med at enkelte blir syke og dør. Det er rett og slett collateral damage, slik det har vært i naturen siden tidenes morgen.

Man må som regel velge: frihet eller trygghet.

Det er jo det Skyrud forsøke å heve terskelen for kan det se ut som. Altså om det finnes lavthengende frukt for å kunne skape svakere underdødelighet enn hva covid-tiltakene gjorde så ville det jo være svært interessant. Dersom det er snakk om hardere tiltak, så kanskje ikke like mye interessant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (6 minutter siden):

Vedder en hundrings på at Norge følger Sverige i stedet for Danmark.

No er vel også Danmark komne litt lenger enn oss i smitteutviklinga. Eg trur det vil vere fornuftig å lette på tiltaka raskt, men at ein bør forsikre seg om at talet på innlagde osv. ikkje aukar alt for mykje før ein evt. vel å fjerne alle tiltak.

(Forresten har den norske pandemihandteringa så langt likna mest på den danske).

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snikpellik said:

Vel, de gjør de jo. Som også morbid nok er en årsak til nedgangen vi vil ha i tallene for inneliggende på intensiv/respirator. 157 døde de siste fire (komplette) ukene. En nedgang fra 207 de fire foregående ukene.

Ok, fint poeng. Men, jeg leste noen hevdet uker og kanskje måneder på respirator. Det med måneder virker jo å skape en gjeng invalide, eller er det nyanser her jeg ikke får med meg? Går det bra med noen, eller ønsker de seg assistert dødshjelp når de våkner og ikke øyner annet håp enn lungetransplantasjoner?

Endret av G
rettet skriveleif
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

No er vel også Danmark komne litt lenger enn oss i smitteutviklinga. Eg trur det vil vere fornuftig å lette på tiltaka raskt, men at ein bør forsikre seg om at talet på innlagde osv. ikkje aukar alt for mykje før ein evt. vel å fjerne alle tiltak.

Et par uker til?

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (33 minutter siden):

Han poengterer bare at han mener "det er helt uaktuelt å ha tiltak som er frihetsinnskrenkende eller på andre måter illiberale" i fremtiden. Vil nok tro han sikter til mer spesifikke mindre ting i helsevesenet, institusjoner og sånt.

Husker at skolen stengte noen ganger i løpet av min tid på barne- og ungdomsskole på grunn av store influensautbrudd. Vet ikke hvor ofte det gjøres lengre, eller om det var en "90-tallsgreie", hehe. Vet at noen barnehager hadde stengt fra tid til annen når det var mye influensa i barnehagen før pandemien.

Tiltak er jo så mangt, det kan være alt fra mer fokus på håndvask til å lage en nasjonal veileder for hvordan man håndterer influensautbrudd i skoler og lignende. Man har lært mye av denne pandemien, så man kan nok bruke en del av kunnskapen videre. Men det er klart at når folk hører ordet "tiltak" etter pandemien, så har det ordet nok fått en bredere betydning for mange selv om det på ingen måte nødvendigvis betyr at man skal ha restriksjoner eller noe folk merker noe særlig til i hverdagen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Fibonacci said:

Vedder en hundrings på at Norge følger Sverige i stedet for Danmark.

Tør nesten vedde på at Danmark blir en tryggere frihavn for nordmenn enn i eget land hvert øyeblikk, ihvertfall i noen overgangsuker vel og merke før vi har nådd det Danmark har nådd.

Å reise til Sør-Afrika burde jo være noe forsikringsselskapene burde åpnet lommeboken sin for. Det landet burde jo snart være en trygg reisehavn.

@Snikpellik kan være, kanskje tiltakene blir svært lite synlige som du nevner. Jeg husker ikke at noen av de skolene jeg gikk på hadde influensanedstengninger, men så er det kanskje på en helt annen kant av landet jeg tilhører. Men, jeg husker at vi ble vaksinert mot tuberkulose. Noe som kanskje ikke gjøres lengre på dagens ungdom?

Det var jo snakk om at folk hentet nyttig immunitet i mot covid i fra det gamle immunforsvaret mot tuberkulose. Husker at meslinger eller hva det var for noe også ble dratt inn som eksempel på det samme konseptet innen immunitet.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Ok, fint poeng. Men, jeg leste noen hevdet uker og kanskje måneder på respirator. Det med måneder virker jo å skape en gjeng invalide, eller er det nyanser her jeg ikke får med meg. Går det bra med noen, eller ønsker deg seg assistert dødshjelp når de våkner og ikke øyner annet håp enn lungetransplantasjoner?

Det var ein reportasje på Nrk for ei tid sidan om ein norsk kinesar som hjelpte Norge med å få tak i smittevernutstyr i starten av pandemien, og som deretter vart smitta og låg lenge på sjukehus. Då er det sjølvsagt ein kamp å komme seg tilbake til livet og til normal fysisk form. Det har nok vore ein del slike tilfelle gjennom pandemien.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Ok, fint poeng. Men, jeg leste noen hevdet uker og kanskje måneder på respirator. Det med måneder virker jo å skape en gjeng invalide, eller er det nyanser her jeg ikke får med meg? Går det bra med noen, eller ønsker deg seg assistert dødshjelp når de våkner og ikke øyner annet håp enn lungetransplantasjoner?

Jo yngre pasientene er jo, jo mer hardføre og derfor ligger noen ukesvis eller til og med i måneder. Om det siste gjelder så mange vet jeg ikke, men det har vært noen avisartikler om noen, spesielt en mann som lå ganske mange måneder i respirator opp i Tromsø tror jeg, men som til slutt ble bedre. Det ble postet her i tråden, men det er ganske lenge siden. Ved sånne tilfeller har de knapt muskelkraft og må trene opp helt banale ting som å løfte armer og kunne gå etterhvert.  Men generelt sett er det jo sånn at jo lenger man ligger, jo dårligere prognoser. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Fnugle said:

Jo yngre pasientene er jo, jo mer hardføre og derfor ligger noen ukesvis eller til og med i måneder. Om det siste gjelder så mange vet jeg ikke, men det har vært noen avisartikler om noen, spesielt en mann som lå ganske mange måneder i respirator opp i Tromsø tror jeg, men som til slutt ble bedre. Det ble postet her i tråden, men det er ganske lenge siden. Ved sånne tilfeller har de knapt muskelkraft og må trene opp helt banale ting som å løfte armer og kunne gå etterhvert.  Men generelt sett er det jo sånn at jo lenger man ligger, jo dårligere prognoser. 

Noen av oss husker kanskje artikkelen om han briten som våknet kun til helvete etter respirator. Han som valgte at de samlet familien og slo av livsstøttende maskiner etter noen forsøk på å begynne å gå igjen eller hva det nå enn gikk i på det tilfellet.

Her fra hvordan det var å være på respirator i 2020. Kanskje det har vært utvikling som gjør det ikke fullt så farlig, vet ikke?

A recent report from the NHS shows that over 67 per cent of coronavirus patients put on ventilators go on to die. Normally, around 40 per cent of patients would be expected to die while receiving mechanical ventilation.

Den italienske legen som tidlig advarte Norge mot å ikke ta for lett på pandemien framhevet jo også noen åpenbare detaljer om å ikke overtrykke lungene og å være tålmodige å ikke se seg blinde på lave oksygenmetningsverdier, men tørre å vente litt før en faktisk går til det drastiske skritt. Dette kan nok norske intensivleger mye mer om i dag, håper jeg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Stephen Fu lå nesten to måneder i koma med korona: – Det sto definitivt om livet

Stephen Fu ville hjelpe Norge med å bekjempe koronaviruset. Han endte opp med å være døden nær da han selv ble smittet. Nå vil han ha mer fokus på ettervirkningene etter covid-19.

Sitat

Nå hadde Stephen våknet og han ville vite hvilken dato det var. Regnet med at det hadde gått noen dager.

– 30. april, sa legene.

Stephen regnet på det. Han hadde vært borte i 54 dager.

https://www.nrk.no/nordland/korona_-stephen-fu-har-la-nesten-to-maneder-i-koma-etter-a-ha-blitt-smittet-av-covid-19-1.15633788

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Oslo går til grønt nivå i barnehager og skoler
https://www.aftenposten.no/oslo/i/JxG8E8/oslo-gaar-til-groent-nivaa-i-barnehager-og-skoler

Sitat

Fra og med mandag skal alle skoler og barnehager i Oslo være på grønt nivå. De som klarer å omstille seg raskere, kan gå over til grønt nivå tidligere.

Sitat

Det bekrefter skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) til Aftenposten.

– Nå kan vi endelig si til alle skoler og barnehager i Oslo at de kan gå til grønt nivå. Det skal de gjøre fra mandag av. Men hvis de rekker det før, så kan de gjøre det.

Det er snart to uker siden regjeringen opphevet kravet om gult nivå i skolene i Norge. Det er nå opp til kommunene selv å vurdere hvilket nivå de skal ligge på.

Oslo gikk til grønt nivå på videregående og i voksenopplæringen, men har frem til nå holdt på gult nivå for de yngre alderstrinnene på skole og barnehage.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er onkel til en 15-åring som har vært i guttegrupper mange ganger når de har fått påvist koronasmitte. Han blir rett og slett ikke syk. Kanskje det er alder eller genetisk arv som gjør dette for han? Han har også covid-testet seg men det slår ikke ut. Kanskje testene ikke er nøyaktige nok, eller at han tåler smitten bedre enn andre ungdom som tester positivt?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2,56 millioner nordmenn har fått 3. dose
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

2.566.094 personer er vaksinert med tredje dose av koronavaksine i Norge, viser FHIs statistikk onsdag. 4.309.694 personer har fått første dose og 3.979.431 har fått andre.

47,6 prosent av befolkningen over 18 år har dermed fått tredje dose, mens henholdsvis 79,9 og 73,8 prosent av befolkningen har fått dose en og to.

For befolkningen over 18 år for dose en og to er andelen henholdsvis 93 og 90,3 prosent.

Foreløpig gis dose tre ikke til ungdom under 18 år. Blant personer i alderen 16–17 år har 97,1 prosent fått første dose, og 83,6 prosent har fått andre dose.

I alderen 12–15 er andelen henholdsvis 79,5 og 3,9 prosent.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

2,56 millioner nordmenn har fått 3. dose

PUBLISERT KLOKKEN13:48 IKORONAVIRUSET

2.566.094 personer er vaksinert med tredje dose av koronavaksine i Norge, viser FHIs statistikk onsdag. 4.309.694 personer har fått første dose og 3.979.431 har fått andre.

47,6 prosent av befolkningen over 18 år har dermed fått tredje dose, mens henholdsvis 79,9 og 73,8 prosent av befolkningen har fått dose en og to.

For befolkningen over 18 år for dose en og to er andelen henholdsvis 93 og 90,3 prosent.

Foreløpig gis dose tre ikke til ungdom under 18 år. Blant personer i alderen 16–17 år har 97,1 prosent fått første dose, og 83,6 prosent har fått andre dose.

I alderen 12–15 er andelen henholdsvis 79,5 og 3,9 prosent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...