Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

11:48 

YS krever at påbudet om hjemmekontor oppheves

Det nasjonale påbudet om hjemmekontor må oppheves, krever arbeidstakerorganisasjonen YS. Tiltaket er ikke lenger forholdsmessig, mener leder Erik Kollerud.

– Slik koronapandemien nå står, er det nasjonale påbudet om hjemmekontor for inngripende. Isolasjon i måned etter måned gir en enorm belastning, både for arbeidstakerne, arbeidsgiverne og storsamfunnet, sier han.

Påbudet om hjemmekontor har vært viktig for å begrense smitten og få bukt med pandemien, mener han.

– Omikronvarianten har imidlertid vist seg å gi mindre sykdom. Få er innlagt på sykehus for behandling på grunn av covid, sier YS-lederen.

Lokale myndigheter eller den enkelte virksomhet bør selv vurdere behovet for hjemmekontor, mener han.

Også handelsorganisasjonen Virke mener det nå er på tide med lokale tilpasninger.

(NTB)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (7 minutter siden):

Desse tallene gir ingen grunn til å fortsette med de restriksjonene vi har i dag.

(Men så skal vi jo alltid vente "et par uker" for å se det an...)

Egentlig burde regjeringen nå hasteinnkalt til et møte der de bestemte seg for å avslutte alle tiltak 1. februar.

Virker som at Helsedirektoratet er lunken på å åpne, mens FHI er mer villige. 

Endret av Fresh Prince
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Weng og Kalvå har testet positivt: – Det er litt bingo hvem som kommer til start om dagen

Langrennsløperne Anne Kjersti Kalvå og Heidi Weng har fått beskjeden de fryktet aller mest. Nå står OL-deltagelsen i fare.

https://www.nrk.no/sport/vg_-det-er-positive-tester-i-provene-til-langrennslaget-1.15826741

Det ser ut til at dei norske langrennsutøvarane får øydelagd sjansane til å delta i vinter-ol.

Lenke til kommentar
Fresh Prince skrev (1 minutt siden):

Har det ikkje vore litt slik heile tida då? Hadde FHI fått styre åleine hadde vel kanskje koronahandteringa i utgangspunktet blitt meir lik den svenske med Tegnell i spissen.

Lenke til kommentar
Fresh Prince skrev (1 minutt siden):

Same procedure as last year, miss Sophie.......

HDir er en jævla vits. Jeg har tidligere forsvart byråkrater i stat og kommune mot uredelig kritikk fra ulike hold i debatter og på diverse forum, men Hdir er det fette umulig å forsvare. Et verre eksempel på byråkrati som ikke fungerer har jeg knapt sett i Norge iallfall. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Hvorfor de i det hele tatt skal arrangere et internasjonalt mesterskap i det eneste landet i verden som praktiserer zero covid-strategi, er en gåte.

Det ble jo bestemt for lenge siden at OL 2022 skulle være i Beijing. Var jo ingen som visste om covid da. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Det ble jo bestemt for lenge siden at OL 2022 skulle være i Beijing. Var jo ingen som visste om covid da. 

Med den strategien de fører, burde de enten avlyst eller utsatt det. Spådom: Lekene kommer til å bli sterkt amputert pga. innreiseforbud og karantener.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Med den strategien de fører, burde de enten avlyst eller utsatt det. Spådom: Lekene kommer til å bli sterkt amputert pga. innreiseforbud og karantener.

OL i et diktatur med de strengeste og mest rigide pandemireglene i hele verden. Det bare må jo gå bra!

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Helt enig, det blir håpløst nå for utøvere med Omikron som smitter så lett. Jeg følger med på noen grener og jeg ser utøvere som virkelig gjør alt nå for å ikke bli smittet, de møter ikke kjæreste/familie, venner, isolerer seg og dobbelt opp med masker etc. Likevel er noen uheldige, og det er veldig trist. Kina kommer ikke til å slippe inn utøvere med positive tester og de har også en PCR test som er mer sensitiv, slik at folk som nylig har hatt covid kan risikere å slå ut på den testen selv om de er erklært frisk. Jeg tviler sterkt på at Heidi Weng slipper inn i Kina før OL er over.

De burde flyttet lekene, men de burde gjort det for lenge siden. Nå har alle utøvere forberedt seg til OL hele sesongen, og for de som klarer å holde seg frisk så er det også feil å avlyse på nåværende tidspunkt. Mange utøvere kommer ikke til å orke en sesong til, veldig mange kommer til å legge opp etter dette OL. Så det kommer til å gå sin gang, frivillige osv. som jobber med OL er jo allerede i Kina nå. 

De får bare la det skure og gå nå også blir forhåpentligvis OL om 4 år mer normalisert. Dette OL blir på mange måter ikke som noe vanlig OL. Forvent det uforventede eller noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Baranladion said:

Jeg er usikker på i hvilken grad og hvor bredt de forsker på ivermectin, og andre legemidler, men jeg vil tro det gjøres en del av det og det er selvfølgelig ønskelig. Fungerende behandling er en viktig del av veien ut av en pandemi, og vil gagne alle, inkludert de som utvikler og lager legemidler. 

Til nå, så virker det som at vaksiner har hatt en god effekt på å forhindre alvorlig sykdom, og da er det etter mitt syn riktig å ha større fokus på dette, enn å bruke tiden på å forske på legemidler. Kanskje dette fokuset nå bør skifte litt, som du sier for å ta hånd om pandemien videre. 

Eller kanskje det er ønsketenkning, hva vet vi som ikke er i miljøet helseforskning om nettopp det. Vi får noen blaff her og der også skaper vi oss vår meninger basert på det. Enig, fungerende medisin må være normen så styre etter. Enig, vaksiner virker å hatt stor innvirkning, men de er ikke feilfri. Spørsmålet med om det er sunt med videre doser vaksiner etter at det har blitt noen er jo høyst aktuellt.

Nå tipper jeg at det kommer en naturlig pause på boosterdosene for de fleste slik at eksperimentet får en velfortjent pause. Sånn sett så får en jo ikke et direkte svar på om vaksinene skaper slappe immunceller dersom man forsetter å gønne på.

Men, dersom man får folk med svakt immunforsvar til å ta disse så kan det jo være fristende å si at vi finner svaret der, men gjør man egentlig det? Man vil jo da mangle kontrollgruppe med ordinære velfungerende immunforsvar. Men, det kan tenkes at en brøkdel av de med svekket immunforsvar kanskje ikke har fullt så svekket immunforsvar som det kan innbilles enten av pasient eller fagmenneske. Da vil man kanskje gjøre denne pasienten en bjørnetjeneste ved å mate på med videre boosterdoser.

Kanskje vaksiner har sin egen kontrovers som folk ikke har øynene helt på her og nå. Folk er mest opptatt av tiltakstrøtthet naturligvis.

Endret av G
Lenke til kommentar

Synes dette var interessant om fremtiden fra Anders Skyrud i FHI, har kopiert inn fra en serie tweets:

Sitat

Ja, jeg mener helt klart vi må ha tiltak mot influensa framover, og mer enn vi har hatt. Men det er helt uaktuelt å ha tiltak som er frihetsinnskrenkende eller på andre måter illiberale. Jeg er redd smittevernet ikke vinner noen popularitetskonkurranser etter pandemien.

Det er veldig dumt, fordi vi er på vei inn i en periode av menneskehetens historie der smittevernet må styrkes og ikke svekkes. Årsaken er antimikrobiell resistens. Vi klarer ikke å løse det globale koordineringa av antibiotika, og derfor må vi snart vaske henda jævlig mye.

Et argument for færre tiltak jeg synes er helt sinnssykt lite overbevisende er sånne fatalistiske "noe må man jo dø av"-argumenter. Nei, de færreste av de som dør av influensa hvert år MÅ dø. Vi skal leve godt og dø godt, men vi må diskutere om influensa bare "må" skje.

Jeg går ikke med på at "underdødelighet" er en negativ ting i seg sjøl. Hvis man kan kjøpe seg "underdødelighet" nærmest kostnadsfritt er det sjølsagt et gode. Jeg vil faktisk si at helsefaga bør ha "underdødelighet" som mål, hvis ikke er det jo bare å legge ned sjukehusa.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

-9 intensivinnlagte. Totalt 51 koronapasienter på intensiv. Intensivinnlagte utgjør nå 20.8% av alle koronainnlagte, som er et veldig gledelig tall. De siste månedene har den andelen stort sett vært på rundt 30%. Hvis dette fortsetter tross en økning i innlagte med covid-19 som hovedårsak er vi ikke langt unna en hverdag helt uten tiltak.

FKBeXpQXsAI5bap?format=jpg&name=large

En annen ting som er verdt å merke seg er at antallet på intensiv og respirator nærmer seg hverandre mer og mer. Altså nesten alle som er på intensiv nå er i respirator. Siden respiratorpasienter kan ligge i flere uker og måneder så er det nærliggende å tro at de som er på respirator nå stort sett er de som er blitt smittet med Delta og at det ikke blir innlagt så mange på intensiv lenger. Fortsetter grafen sånn så tror jeg at vi om et par uker knapt vil ha pasienter på intensiv og respirator. Det er jo det som har vært utfordringen til helsevesenet og i det hele så ser dette veldig lovende ut med mindre det skulle oppstå en mutasjon som ikke er like snill som Omikron.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

Det er veldig dumt, fordi vi er på vei inn i en periode av menneskehetens historie der smittevernet må styrkes og ikke svekkes. Årsaken er antimikrobiell resistens. Vi klarer ikke å løse det globale koordineringa av antibiotika, og derfor må vi snart vaske henda jævlig mye.

Et argument for færre tiltak jeg synes er helt sinnssykt lite overbevisende er sånne fatalistiske "noe må man jo dø av"-argumenter. Nei, de færreste av de som dør av influensa hvert år MÅ dø. Vi skal leve godt og dø godt, men vi må diskutere om influensa bare "må" skje.

..

Jeg vil faktisk si at helsefaga bør ha "underdødelighet" som mål, hvis ikke er det jo bare å legge ned sjukehusa.

Dette er jo fantastisk interessant på mange måter. De svakeste kommer i stikken for urensligheten. De med fungerende immunforsvar blir vinneren av å gå litt skitten så lenge bakterier elller hva det måtte være snakk om ikke biter godt nok på disse.

Ja han har jo noen poeng. Men, jeg kommer ikke til å ta nok en dose influensa. For den tok jeg i starten av november og har gjort den dugnaden som jeg mener var nødvendig for meg selv og for de svakeste gjennom denne vintersesongen. Noen vårinfluensavaksine blir uaktuell for meg denne gang, dersom det er det han tenker på. Dersom vaksine mot influensa skulle skje f.eks. 2 ganger årlig så er jeg mindre tilbøyelig for en sykdom så er så mange ganger mindre farlig enn covid-19. Basert på min nytilegnede kunnskap.

Anders Skyrud kan også ville forvente seg at de som har vært så slappe ift. spørsmålet om covid-19 er et farlig virus, garantert kommer til å snu seg i mot influensainnsatsen med full styrke dersom de ikke er forsiktige når influensaen ankommer neste gang. Da blir de svakeste taperne dersom folk gir faen.

Endret av G
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (7 minutter siden):

Siden respiratorpasienter kan ligge i flere uker og måneder så er det nærliggende å tro at de som er på respirator nå stort sett er de som er blitt smittet med Delta og at det ikke blir innlagt så mange på intensiv lenger.

Enig i antagelsen, men finnes det offisielle tall på dette?

Lenke til kommentar

En skulle jo tro de på respirator daua etterhvert da, men kanskje de klarer å udødeliggjøre dem til invalide mennesker?

På en slik gruppe pasienter så skulle man jo tro at en medisin som EXO-CD24 ville være svært kjærkommen. Hvor blir det av denne "opp og stå lazarus"-medisinen egentlig?

https://healthcaremarketexperts.com/en/news/israels-promising-covid-drug-successfully-passes-ii-phase-of-research/

https://clinicaltrials.gov/ct2/history/NCT04747574?V_1=View

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...