Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, torbjornen said:

Dette trur eg er svært lite sannsynleg. Men ein bør uansett ta godt vare på det ein har lært desse to åra. Neste gong kan det vere fugleinfluensa eller noko heilt anna ein må handtere, men mykje av det ein har lært vil også kunne brukast då.

En får håpe det. Men historien tilsier vel ofte at lærdom svinner hen med tiden. Derfor så vil det jo være viktig å ha et slags "frøhvelv-type" covid-19-bibliotek som kan tåle dommedag :blink:

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (6 timer siden):

Nei de tjener ikke særlig penger på ivermectin. De kan tjene småpenger på ivermectin-salg. Patentet er utløpt for lenge siden. Det er nettopp det som gjør at BigPharma ser sine snitt til å motarbeide og lage grums rundt ivermectinforskning. Man behøver forskning hvor BigPharma ikke får delta rett og slett.

I følge han professoren på immunologi, så ville slike medisiner vært brukt som alternativ eller som ekstrastøtte til vaksiner. Man kan utvikle vaksiner også, det står ikke på det.

Kroppen har nemlig et genialt forsvar i mot luftbårne virus. Som sitter som en samarbeidende funksjon i fordøyelsen. Sammen med slimhinnene i kroppen (luftveiene og rundt forbi).

Det kan hende at kroppen kun behøver en liten hjelp i mot et så gjenstridig virus for å lykkes uten vaksiner. Får kroppen bittelitt støtte, så kan den selv utvikle en mye bedre immunitet enn det vaksiner kan få til.

Mantraet er at vaksiner jo de er nyttig de, men vaksinene er blitt til digre blendegardiner skylapper. Myndighetene sier vaksiner, vaksiner og vaksiner. Og det er en skjev strategi.

Jeg synes dette blir litt vel konspiratorisk for min smak? Som sagt, dersom BigPharma eller andre lett kunne funnet medisiner som funket, så kunne de vel tjent enorme summer på å gjøre nettopp dette. Det ville vært i deres interesse og funnet noe som funker feks litt bra, og deretter utviklet et nytt produkt basert på dette som funket enda bedre. 

Så tror jeg ikke det er så innmari lett å bare teste forskjellige stoffer på veldig syke mennesker midt i en pandemi, det høres ut som høy risiko når man har med et helt nytt virus å gjøre. En del slike tester har vist positive tegn først, og så har det vist seg at det ikke har særlig god effekt allikevel.  En annen ulempe med å ukritisk hevde at noe kanskje funker, er at folk på eget initiativ begynner å selvmedisinere uten å skjønne helt hva som foregår, noe som kan være farlig.  Jeg ble selv bekymret for den gjengse amerikaner når Trump begynte å bable om at blekemiddel eller klor drepte bakterien, og kanskje man fant en måte å få dette inn i kroppen på... Skrekk og gru. 

Så er jeg enig med deg i, at det er slik at en sunn, ung kropp, som ikke mangler vitaminer og mineraler i det store og det hele har større sjans for å takle et virus, og at det høres logisk ut å på forhånd styrke kroppen dersom man mangler dette, men det er langt å gå derfra til å hevde at det gir bedre immunitet enn hva vaksiner får til. Da har man for liten kunnskap om hva vaksiner faktisk har gjort for menneskeheten hva angår sykdomsbekjempelse.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at hver pille ser ut å koste peanutter sammenliknet i mot andre legemidler. Under 2 Euro og 1 til 1,5 dollar pr. pille eller var det dagskostnaden? Nå er ikke jeg en ekspert på priser. Dette er løst tatt fra litt googling. Så kan være unøyaktigheter, Doseforskjeller..

Den største bøygen blir nok forskningen, og kanskje spesiellt på om de må utvikle en inhalasjonsutgave slik at kapillærene får stor nok dose der det trengs at medisinen skal komme til. Tror veien sånn sett behøver å tråkkes en god stund før det kommer en medisin som er rettet i mot koronavirus.

Det å spise ivermectin i pilleform er jo den tyngste veien virkestoffet må ta for å nå fram til lungene hos pasient. Et tankekors.

Ser at det ikke mangler på kritikk, men da har de ikke tatt innover seg at forsøkene som er gjort til nå kan være feilskalert på dosering, hva type vei medisinen må ta i kroppen og at inhalering kanskje er korteste vei dersom det er trygt på mennesker.

27 minutes ago, Baranladion said:

En annen ulempe med å ukritisk hevde at noe kanskje funker, er at folk på eget initiativ begynner å selvmedisinere uten å skjønne helt hva som foregår, noe som kan være farlig.  Jeg ble selv bekymret for den gjengse amerikaner når Trump begynte å bable om at blekemiddel eller klor drepte bakterien, og kanskje man fant en måte å få dette inn i kroppen på... Skrekk og gru.

Tenkte å gi en kommentar på denne delen av innlegget ditt. Man burde være forbi det stadiet, nå når WHO har gitt dempende signaler og at varslerne har ropt høyt lenge om hesteivermectin og dens bruk nå. De fleste skjønner jo at legemidler bør gis i samråd med lege. Det går jo ikke å beskytte en hver idiot med å sy puter. Man må ha en viss tilgang på saker og ting også, slik at det kan komme til nytte der det finnes et reellt behov. Om dette treffer covid-19 så godt som noen ønsker er jo selvsagt et godt spørsmål fortsatt, da det beste vil være å ha grundige forsøk. Gjerne hvor det tas større hensyn til nok dosering, giftighet ved høyere dosering, at det når lungene med mere.

Folk ser og hører at det finnes et visst potensiale. Folk kjøper jo alt mulig annet på ulovlig vis. Enten det er båtførerprøver (Røkke) eller narkotiske stoffer på postordre, resept eller på gaten. Dersom folk ikke stoler helt på de ting legemiddelverkets Madsen bestemmer, så må man jo forvente at det blant folk ønskes forsøkes å oppnås på andre måter, enten det er på godkjenningsfritak eller på alternativ mer gråsone eller ulovlige måter.

Det er ikke kun antivaxxere som tenker positivt om ivermectin. De ødelegger jo mer enn de gjør nytte for seg, med å få ivermectin enda høyere opp i vrangstrupen. Eller det gjør ihvertfall alle disse varslerne gjennom mange mediaoppslag. Varselet er klart og tydelig nå. Kan vi gå videre å se på ivermectin med vitenskapens øyne snart igjen?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på i hvilken grad og hvor bredt de forsker på ivermectin, og andre legemidler, men jeg vil tro det gjøres en del av det og det er selvfølgelig ønskelig. Fungerende behandling er en viktig del av veien ut av en pandemi, og vil gagne alle, inkludert de som utvikler og lager legemidler. 

Til nå, så virker det som at vaksiner har hatt en god effekt på å forhindre alvorlig sykdom, og da er det etter mitt syn riktig å ha større fokus på dette, enn å bruke tiden på å forske på legemidler. Kanskje dette fokuset nå bør skifte litt, som du sier for å ta hånd om pandemien videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (8 timer siden):

Bare å titte på tallene til VG.

Det mener jeg er åpenbart feil. Sykehuskapasiteten har aldri vært sprengt, men vi har folk som har dødd av korona. Da er det åpenbart at reduksjon av smitte har spart liv. Ved mer smitte ville flere ha dødd, selv om det er ledige sykehussenger.

Jeg tittet på tallene til VG uten å se noen voldsomt skremmende tall. Det er lett å se seg blind på grafen som går fra "null" til en "økning". Sammenligner man med en vanlig influensasesong så har det aldri vært noen urovekkende dødelige perioder i Norge. 

Smittereduksjon for å redde liv var reellt da vi ventet på vaksinene, som førte til at gjennomgått infeksjon ble langt mindre farlig. Nå er vi en situasjon hvor vi alle er godt beskyttet, vi venter ikke på noen ny vaksine, og vi skal alle bli smittet i løpet av kort tid. Det vil ikke spare noen liv om vi blir smittet i dag eller om to måneder, så lenger vi har tilstrekkelig sykehuskapasitet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

Dette er jo berre tull. Det vart letta på tiltaka sommaren 2020, og ein nølte lenge med å setje i verk strengare tiltak hausten 2020. Så var det av og på med tiltak frå før jul og fram til ettervinteren 2021. Deretter letta ein på tiltaka fram til alle over 18 år hadde fått tilbod om vaksiner. Så var det gjenopningsfest, og alt gjekk bra ei stund. Så nølte ein altfor lenge med å setje i verk tiltak fram til intensivavdelingane var fulle. Deretter brukte ein usikkerheita rundt omikronvarianten som unnskyldning då ein måtte setje inn tiltak fordi smitte og innleggjingstal var ute av kontroll. Så har omikronvarianten berga oss, og saman med den gode vaksinedekninga gjer dette truleg at ein snart kan seie ha det til pandemi og tiltak for godt.

Undervegs har ein forkasta det tullete hytteforbodet, og ein har gått frå å fokusere på spriting av hender til å fokusere meir på munnbind. Ein har lært mykje om det som i utgangspunktet var ein heilt ukjend sjukdom og der ein i utgangspunktet mangla planar for smittevern og pandemihandtering utover å be folk om å vaske hender og å hoste i armkroken. Det er mykje som kan pirkast på, men sjølv om mykje kunne ha vore gjort betre i etterklokskapens lys meiner eg at pandemihandteringa samla sett har vore god fram til og med då ein fekk slått ned deltavarianten mellom jul og nyttår.

Det har skjedd minimalt siden mars 2020 ang målretting av tiltak. At man forkastet den gjennomførte idiotiske hytteforbudet skulle bare mangle. Og at man går fra å fokusere på håndspriting til munnbind er bare bagateller.

Jeg snakker om at man f.eks fortsatt hadde disse idiotiske reglene om et absolutt antall på arrangementer uavhengig av arenaens størrelse. Eller at man fortsatt i desember 2021 sender absolutt ALLE studenter hjem på hybelen til tross for at disse har minimal risiko ved eksponering for viruset. Eller at man ikke klarer å skille på type utesteder slik at man ender med å hindre alt fra nattklubber hvor folk står som sild i tønne til fine restauranter hvor det er greit med avstand og minimal mingling.

Håndteringen etter mai 2020 har elendig. Ingen tanker om forholdsmessighet, ingen målretting og nada er gjort med helsevesenet for å tilby et alternativ til å utelukkende drive med nedstengninger hver gang smitten øker. Man har jo pandemi- og beredskapsplaner. Disse er imidlertid fullstendig kastet ut av vinduet til fordel for en strategi som fokuserer nesten utelukkende på nedstengninger og restriksjoner. Det er flere av helsetoppene, og spesielt Guldvog, som burde vært naglet til veggen når dette er over. Hvordan kan man være ansvarlig for beredskap i et helsevesen og så gjør man nada for å forbedre denne under en pandemi? Det er rett og slett absurd.

Endret av OlavEH
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Den mye omtalte "flukten" fra intensivsykepleieryrket viste seg å ikke være en helt riktig fremstilling viser det seg når "facit" er lagt frem:

"«Det fremstilles flere steder et bilde av at intensivsykepleiere ønsker seg vekk fra spesialisthelsetjenesten. Ut fra den oversikten som Helse Sør-Øst RHF har tilgjengelig, kjenner en seg ikke helt igjen i disse påstandene» skriver Rootwelt."

"...administrerende direktør Terje Rootwelt skriver at «antallet ansatte intensivsykepleiere forholder seg relativt stabilt med 2275 i mai 2021 og 2278 i november 2021»."

https://www.nettavisen.no/nyheter/pandemien-fikk-skylden-for-sykepleier-flukt-na-er-fasiten-her/s/12-95-3424230229

Sykepleierforbundet krever 100.000 i lønnsøkning for intensivsykepleiere. Jeg unner de hver krone, men kan det muligens være littegranne profesjons- og lønnskamp som har diktert nyhetsstrømmen rundt dette temaet? 🤔

Endret av Per H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

– Vanskelig å si om det er influensa eller korona som vil dominere vintrene som kommer

Sitat

Med nesten 25.000 nye smittede siste døgn, er vi likevel flere uker unna smittetoppen, mener Espen Nakstad.

Sitat

Nakstad sier vi nå må ha is i magen.

– Jeg tror ikke man kan få flokkimmunitet mot omikronvarianten. Vi kommer nok alle til å bli smittet flere ganger, sier han til NRK onsdag morgen.

– Gjennomgått sykdom gjør deg ikke immun for resten av livet, sånn som med vannkopper for eksempel, legger han til.

Sitat

Blir et vintervirus

Den assisterende helsedirektøren sier håpet er at man blir litt mindre syk for hver gang man blir smittet.

– Om dette viruset fremdeles sirkulerer i verden årene som kommer, vil vi komme i kontakt med det flere ganger. Fordi antistoffnivåene i kroppen synker ganske fort etter at du har vært syk, kan man lett bli smittet igjen, sier Nakstad.

Han sammenligner koronaviruset med vanlige forkjølelses- og influensavirus.

Sitat

Nå som de nye koronareglene har trådt i kraft, er det ikke lenger nødvendig å teste seg med en PCR-test, etter positiv hjemmetest. Det gjelder dem som har fått tre doser, eller som har to vaksinedoser og har vært syk med koronaviruset i etterkant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Som ventet begynner sykehusinnleggelsene å bli flere, etter hvert som smitten øker i landet.

https://www.nrk.no/norge/tallet-pa-innlagte-gar-opp-1.15826535

Det viktigaste manglar i artikkelen, nemleg at talet på intensivpasientar går ned. Det er denne gruppa som krev dei store ressursane. Det blir viktig å følgje med på innlagde, intensivpasientar og pasientar som treng pustehjelp framover etter kvart som samfunnet opnar opp att.

• Liker 4
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (3 timer siden):

Jeg tittet på tallene til VG uten å se noen voldsomt skremmende tall. Det er lett å se seg blind på grafen som går fra "null" til en "økning". Sammenligner man med en vanlig influensasesong så har det aldri vært noen urovekkende dødelige perioder i Norge. 

Smittereduksjon for å redde liv var reellt da vi ventet på vaksinene, som førte til at gjennomgått infeksjon ble langt mindre farlig. Nå er vi en situasjon hvor vi alle er godt beskyttet, vi venter ikke på noen ny vaksine, og vi skal alle bli smittet i løpet av kort tid. Det vil ikke spare noen liv om vi blir smittet i dag eller om to måneder, så lenger vi har tilstrekkelig sykehuskapasitet. 

Eg er i hovudsak einig i dette, men vil påpeike at det kjem skreddarsydde vaksiner mot omikron etter kvart. Dei som greier å unngå å bli smitta fram til då vil kunne ha nytte av dette, og ein vil dermed kanskje også kunne unngå ei handfull dødsfall.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (3 timer siden):

Eller at man fortsatt i desember 2021 sender absolutt ALLE studenter hjem på hybelen til tross for at disse har minimal risiko ved eksponering for viruset.

Kjenner mange studenter, de hadde mye hjemmundervisning i desember men det stemmer ikke det du sier. Mange var en del på skolen også i uka opp mot jul. Jeg underviste selv studenter uka før jul, og også i starten av januar :) Jeg tror du ville fått frem poenget like godt uten å overdrive såpass!

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Kjenner mange studenter, de hadde mye hjemmundervisning i desember men det stemmer ikke det du sier. Mange var en del på skolen også i uka opp mot jul. Jeg underviste selv studenter uka før jul, og også i starten av januar :) Jeg tror du ville fått frem poenget like godt uten å overdrive såpass!

Det ble jo krav om digital undervisning på alle høyskoler og universiteter fra midten av desember. Hvem er det da som har fått være på campus? Og om jeg setter ting på spissen, så er essensen i det jeg sier fullstendig korrekt. Studentene har kjent dette mer enn nok i løpet av de siste to årene. De burde virkelig sluppet unna en ny runde med svært kraftige begrensninger.

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 minutter siden):

Eg er i hovudsak einig i dette, men vil påpeike at det kjem skreddarsydde vaksiner mot omikron etter kvart. Dei som greier å unngå å bli smitta fram til då vil kunne ha nytte av dette, og ein vil dermed kanskje også kunne unngå ei handfull dødsfall.

Jeg tror det er ganske bred enighet om at Omikron vil smitte de som smittes kan før ny vaksine vil være tilgjengelig (sånn smått fra høsten kanskje?). Man kan selvfølgelig isolere seg i skogen frem til da og redusere en minimal risiko for død litt til. Men i det store bildet, for hva helsemyndighetene skal ta hensyn til, så er nok ikke reduksjon av dødsfall av stor betydning for deres vurdering av hvilke tiltak vi nå skal ha. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (17 minutter siden):

Det ble jo krav om digital undervisning på alle høyskoler og universiteter fra midten av desember. Hvem er det da som har fått være på campus? 

Krav om å tilrettelegge for digital undervisning så langt det er mulig. Campusene ble ikke stengt ned. Høyskolene og universitetene hadde mulighet til å prioritere enkelte fag og timer. Så det er ikke helt svart/hvitt - mange studenter hadde fysiske timer (blant annet med meg). Det høres kanskje ut som flisespikking, men poenget er at situasjonen for veldig mange ikke var slik den har vært i perioder tidligere i pandemien, da så godt som ingen hadde fysisk undervisning.

Sitat

Og om jeg setter ting på spissen, så er essensen i det jeg sier fullstendig korrekt. 

Om man setter ting på spissen og overdriver mye, slik en bruker (husker ikke hvem) for eksempel gjorde i går da tiltakene nå i desember-januar ble kalt "tilnærmet full lockdown" så forsvinner ofte gode poenger inn i det jeg synes blir uærlig og litt manglende etterrettelighet. Vi var veldig langt fra å ha noen full lockdown nå, spesielt sammenlignet med de langt strengere tiltakene man hadde en periode forrige vinter i Oslo, eller hvordan andre lands myndigheter har agert. Man kan overdrive for å understreke et poeng, men når det glir over i nærmest løgn så ser jeg ikke poenget.

OlavEH skrev (17 minutter siden):

Studentene har kjent dette mer enn nok i løpet av de siste to årene. De burde virkelig sluppet unna en ny runde med svært kraftige begrensninger.

Helt enig. Har skrevet det her før og fikk mye tyn for det, men jeg mener mange av studentene er blant de som er blitt rammet hardest av pandemien her i Norge. Spesielt de som begynte etter pandemien kom, som aldri fikk en sosial start på studietiden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

-9 intensivinnlagte. Totalt 51 koronapasienter på intensiv. Intensivinnlagte utgjør nå 20.8% av alle koronainnlagte, som er et veldig gledelig tall. De siste månedene har den andelen stort sett vært på rundt 30%. Hvis dette fortsetter tross en økning i innlagte med covid-19 som hovedårsak er vi ikke langt unna en hverdag helt uten tiltak.

FKBeXpQXsAI5bap?format=jpg&name=large

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 timer siden):

Jeg er usikker på i hvilken grad og hvor bredt de forsker på ivermectin, og andre legemidler, men jeg vil tro det gjøres en del av det og det er selvfølgelig ønskelig. Fungerende behandling er en viktig del av veien ut av en pandemi, og vil gagne alle, inkludert de som utvikler og lager legemidler.

Til nå, så virker det som at vaksiner har hatt en god effekt på å forhindre alvorlig sykdom, og da er det etter mitt syn riktig å ha større fokus på dette, enn å bruke tiden på å forske på legemidler. Kanskje dette fokuset nå bør skifte litt, som du sier for å ta hånd om pandemien videre.

Det ville selvsagt ikke gavne medisinindustrien dersom vanlige legemidler med utgåtte patenter kan kurere sykdommen i stedet for alternativer med patent som de kan ta 100 ganger mer for. Før man kan bruke ivermectin mot covid kreves i utgangspunktet omfattende forskning, men det finnes ingen økonomiske incentiver for å utføre denne forskningen for et legemiddelfirma, tvert imot.

I følge kritikere er dette et stadig tilbakevendende problem innen medisinsk forskning generelt. Finner man opp noe nytt tjener man rått, klarer man å bruke noe gammelt uten patent tjener man ingenting i forhold.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (27 minutter siden):

Jeg tror det er ganske bred enighet om at Omikron vil smitte de som smittes kan før ny vaksine vil være tilgjengelig (sånn smått fra høsten kanskje?). Man kan selvfølgelig isolere seg i skogen frem til da og redusere en minimal risiko for død litt til. Men i det store bildet, for hva helsemyndighetene skal ta hensyn til, så er nok ikke reduksjon av dødsfall av stor betydning for deres vurdering av hvilke tiltak vi nå skal ha. 

Nei, det var difor eg skreiv at ein kanskje kan unngå ei handfull dødsfall. 🙂

Lenke til kommentar
Sitat

245 koronasmittede innlagt på sykehus

PUBLISERT KLOKKEN12:07 IKORONAVIRUSET

Onsdag var 245 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er en nedgang på åtte pasienter fra dagen før.

Koronapasientene utgjør 2,5 prosent av de totalt 9.613 innlagte pasientene på sykehus i Norge onsdag.

51 av pasientene med covid-19 ligger på intensivavdeling, en nedgang på ni fra dagen før. Koronapasientene på intensivavdelingene utgjør 21 prosent av alle landets intensivpasienter.

Av koronapasientene på intensiv får 36 respiratorbehandling. Det er like mange som dagen før, ifølge Helsedirektoratets oversikt onsdag.

Flott oversikt frå Nrk som går litt djupare enn berre å nemne det absolutte talet på koronainnlagde.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 minutter siden):

Flott oversikt frå Nrk som går litt djupare enn berre å nemne det absolutte talet på koronainnlagde.

Desse tallene gir ingen grunn til å fortsette med de restriksjonene vi har i dag.

(Men så skal vi jo alltid vente "et par uker" for å se det an...)

Egentlig burde regjeringen nå hasteinnkalt til et møte der de bestemte seg for å avslutte alle tiltak 1. februar.

Endret av Fibonacci
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...