Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

G skrev (19 minutter siden):

... – Da jeg våknet opp fungerte ikke musklene i det hele tatt, forteller Hans Petter Ramsdal.

46-åringen hadde ligget nesten en måned på respirator på Rikshospitalet da han våknet opp i slutten av oktober.

– Jeg klarte verken stå eller gå. Løfte armen klarte jeg heller ikke i starten, sier han.

Tobarnsfaren visste at han var i risikogruppa. Han går på immundempende medisin etter transplantasjon av bukspyttkjertelen, og har flere diagnoser.

– Jeg har diabetes, nyreproblemer og er overvektig.

Ramsdal hadde fått sin andre vaksinedose drøye fem måneder før han fikk covid-19, men en blodprøve i september viste at han hadde lite antistoffer. Han bestilte boosterdose, men det var for sent. Han var allerede smittet.

I fire uker har han nå trent på LHL-sykehuset Gardermoen for å få tilbake normal muskelstyrke.

...

https://www.nrk.no/norge/rakk-ikke-boosterdose-_-trener-seg-opp-igjen-etter-26-dogn-pa-respirator-1.15805358

Gjerne les rapporten som ligger her. Den henviser til noe jeg har etterlyst og poengtert relativt ofte i denne debatten, men som man ikke skal nevne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Sykehusinfeksjoner er faktisk dessverre ikke veldig uvanlig og vanskelig å forhindre da mange av bakteriene som forårsaker dem finnes i vår egen normalflora. Men heldigvis er ikke antibiotikaresistens noe veldig stort problem i Norge. Det ble spekulert i at de store dødstallene i Italia tidlig i pandemien også kunne ha noe med antibiotikaresistens å gjøre - dvs covid 19 ikke var hovedårsak, men at man fikk en sekundær bakteriell infeksjon. Antibiotikaresistens må tas mer på alvor generelt i verden - det kan ikke være sånn at man skal få kjøpt det der over disk uten resept og legene som foreskriver det må også være så restriktive som mulig. 

Syd-europeiske land har hatt en altfor liberal holdning til antibiotika. Jeg leste i Dagbladet av alle ting om en nordmann som dro til Georgia for å prøve alternativ behandling mot amputasjon, virus som spiste bakterier da. Det var vel noe sovjetiske forskere forska på men slo aldri helt an i vesten da antibiotika ble oppdaget. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

I stedet for gjetteleken, hva henviser rapporten til som 'man ikke skal nevne'?

Sier jeg det blir jeg utestengt igjen, men kan si såpass at det handler om gjennomsnittet på én faktor som er veldig høy og utgjør 35 % av alle innleggelser. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Åh? Trodde det hadde utløpsdato på 9 mnd. jeg, eller har jeg lest feil?

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/apner-for-at-de-med-tre-vaksinedoser-slipper-pcr-test/id2898063/

Jeg ser ikke noe om det her. For de aller fleste som har fått tre doser er det uansett lenge til det har gått ni måneder siden booster-dosen. Mulig de kommer med noen nærmere føringer når/hvis problemstillingen blir mer aktuell. 

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (5 minutter siden):

EU sitt koronapass har utløpsdato 9 mnd etter siste dose. Usikker på om det også gjelder etter 3. dose.

Gjetter på at det også gjelder for tredje dose. Men det er ikke sikkert det har noen betydning. For alt vi vet kan passene være avskaffet så langt frem i tid. Tror ikke det er mange med tre doser som har pass som går ut de neste tre månedene, og da har man heller ikke noen interesse i å få smitten sin registert (man har jo pass uansett).

Lenke til kommentar
Stoic skrev (47 minutter siden):

Sier jeg det blir jeg utestengt igjen, men kan si såpass at det handler om gjennomsnittet på én faktor som er veldig høy og utgjør 35 % av alle innleggelser. 

Dersom det er fedme (BMI) du sikter til, så er gjennomsnittlig BMI i alle aldersgruppene for innlagte veldig lik gjennomsnittlig BMI i befolkningen ellers. Gjennom pandemien er BMI-snittet på innlagte 28.7 ifølge rapporten, under grensa for fedme (29.9). Snittet i befolkningen for menn er 27.5 og for kvinner 26.6. I Norge regnes 7 av 10 av den voksne befolkningen som overvektige.

Så jeg ser ikke helt problemet, eller hvorfor det skal ha noe å si. Jeg forstår ikke denne skylde på feite-greia, eller skylde på risikogrupper (1.6 millioner). Det er et faktum at en svært stor del av voksne her i landet faktisk har en eller annen forhøyet risiko. Den beste måten å beskytte seg mot det er ikke å få 7/10 av befolkningen til plutselig å bli normalvektige, men å ta vaksinene.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Dersom det er fedme (BMI) du sikter til, så er gjennomsnittlig BMI i alle aldersgruppene for innlagte veldig lik gjennomsnittlig BMI i befolkningen ellers. Gjennom pandemien er BMI-snittet på innlagte 28.7 ifølge rapporten, under grensa for fedme (29.9). Snittet i befolkningen for menn er 27.5 og for kvinner 26.6. I Norge regnes 7 av 10 av den voksne befolkningen som overvektige.

Så jeg ser ikke helt problemet, eller hvorfor det skal ha noe å si. Jeg forstår ikke denne skylde på feite-greia, eller skylde på risikogrupper (1.6 millioner). Det er et faktum at en svært stor del av voksne her i landet faktisk har en eller annen forhøyet risiko. Den beste måten å beskytte seg mot det er ikke å få 7/10 av befolkningen til plutselig å bli normalvektige, men å ta vaksinene.

Snitt betyr ikke at det er normalt eller bra. Men vi skal ikke diskutere dette. 

Relevant sak:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qWEMQw/25-under-25-eksamen-boer-avlyses

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nakstad: – Ikke sikkert lettelsene medfører dramatisk høyere smitte
https://www.tv2.no/nyheter/14519070/

Sitat

Anslagsvis smittes nå 200.000 nordmenn i uken. Helsedirektoratet sier de gjør fortløpende vurderinger av om vi kan åpne opp mer.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 16.816 koronasmittede hver dag.

– Smittetallene vokser og det ser ut som at smitten dobler seg på drøyt ti dager. Tar man høyde for mørketall, smittes mer 200.000 mennesker i Norge nå hver uke, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad.

Mandag ble det registrert 255 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. 67 av pasientene lå på intensivavdeling.

– Vi ser helt klart den samme trenden som i andre land. Det blir flere nye innleggelser, men det belaster i liten grad intensivavdelingen, sier han.

Sitat

– Må begrense bølgen

Skyhøy smitte gir høyt sykefravær og utfordrer testkapasiteten. Det har ført til flere lettelser de siste dagene, som at hurtigtest erstatter PCR-test for flere grupper og lettelser i karantene- og innreisereglene.

Tidligere i januar ble full skjenkestopp erstattet med skjenking til klokken 23, skolene fikk gå over på grønt nivå og det ble lettere å drive med organisert idrett.

Konserter og teater innendørs får gjennomføres med inntil 1500 til stede, men har fortsatt en streng begrensning på faste tilviste sitteplasser, fordelt på kohorter på maks 200 personer.

Til tross for at særlig kulturlivet, serveringsbransjen og arbeidslivet fortsatt er rammet av strenge restriksjoner, mener Nakstad «at de fleste strenge tiltakene er borte».

– Noen tiltak gjelder fortsatt, i tillegg til reglene om testing, være hjemme når du er syk og munnbind i offentlig rom. De er viktig for å begrense denne bølgen, sier Nakstad.

Dersom smitten stiger veldig fremover, er Nakstad bekymret for at sykefraværet i samfunnet skal øke ytterligere. Derfor mener han det er riktig å holde litt igjen.

– Det er allerede litt problematisk å ha bemanning på jobb flere steder, sier han.

Sitat

Vurderer lettelser fortløpende

På spørsmål om når Nakstad tror det vil gis ytterligere lettelser, viser han til at beslutningen ligger hos regjeringen.

– Det er en forløpende vurdering om vi kan åpne mer opp. Summen av kontakt mellom mennesker avgjør hvor mange som blir smittet, og den summen øker for hver lettelse, sier han.

Han er likevel ikke overbevist om at den siste tidens lettelser vil føre til langt høyere smittetall enn vi ser i dag.

– Det er ikke sikkert at lettelsene medfører dramatisk høyere smitte, siden dette viruset er så smittsomt allerede med den hverdagskontakten vi tross alt har, sier han.

Lenke til kommentar

Tallene i Sverige er klare. Siden fredag, altså rundt tre dager med testing, har 138 985 nye smittetilfeller blitt bekreftet.

Det er også meldt om 19 nye dødsfall siden fredag.

1859 personer er for øyeblikket innlagt på sykehus.
Det er en økning på 118 fra i går, og 333 nye innleggelser på en uke.

112 personer trenger intensivbehandling for COVID-19 i Sverige.
Det er totalt 498 intensivplasser, av disse er nå 408 plasser belagt, som gjør at Covid-pasienter utgjør 27% av landets intensivpasienter.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

Nakstad: – Ikke sikkert lettelsene medfører dramatisk høyere smitte
https://www.tv2.no/nyheter/14519070/

Dette er jo en bra utvikling - det er helt sikkert mørketall på smitte så 200.000 i uka er helt sikkert riktig, men det er jo ingen mørketall på intensiven, der ender du jo virkelig opp hvis du trenger det.

"– Vi ser helt klart den samme trenden som i andre land. Det blir flere nye innleggelser, men det belaster i liten grad intensivavdelingen, sier han." (Nakstad).

Hele argumentet for tiltak står jo på at den begrensede ressursen "intensivplasser" ikke skal bli brukt opp. I dag er vi nede i 60(!) på intensiv av/med COVID19. Det virker som de som spådde omikron som enden på pandemien er i ferd med å få rett, og det skjer rett foran øynene våre i disse dager.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. I morgen kommer sannsynligvis Danmark til å annonsere at de åpner opp, og da forventer jeg at det samme skjer innen kort tid her også. De må komme med tungveiende tall som mer enn indikerer at helsvesenet er på vei mot å bli overbelastet om de ikke fortsetter med tiltak i februar.

Vi kan ikke "vente og se" oss gjennom hele februar.

Endret av Fibonacci
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (6 minutter siden):

Jepp. I morgen kommer sannsynligvis Danmark til å annonsere at de åpner opp, og da forventer jeg at det samme skjer innen kort tid her også. De må komme med tungveiende tall som mer enn indikerer at helsvesenet er på vei mot å bli overbelastet om de skal fortsette med tiltak i februar. Vi kan ikke "vente og se" oss gjennom hele februar.

Må bare flytte målet litt, sørge for at overgangen tilbake til jobb ikke blir for røff og ende i sykefravær, så restriksjoner en stund til. Må passe på at de under 50 som er uvaksinerte ikke blir alt for syke når får omicron.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/7dJMP8/argumentene-for-bruk-av-koronapass-er-blitt-svakere

Sitat

Kulturlivet ville ha tjent på passet. Men forskjellsbehandling er mer urimelig nå enn i fjor.

• Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Stoic said:

Må bare flytte målet litt, sørge for at overgangen tilbake til jobb ikke blir for røff og ende i sykefravær, så restriksjoner en stund til.

:D

Tenk på alle de stakkars medlemmene av laptop-klassen, de har ikke sett andre folk enn egen familie de siste ~2 åra. De har sikkert glemt hvordan man kjører bil, og vil få klaustrofobi-anfall hvis de går inn på et fullt pendlertog, i tillegg til panikk-anfall av å måtte puste inn den samme luften som hundrevis av fremmede på toget. Tenk på all smitten! Jeg er enig i at overgangen må bli myk. En 5-6 måneders oppmykningsperiode kunnne kanskje vært hensiktsmessig :D

• Liker 4
Lenke til kommentar

1 hour ago, Snikpellik said:

Dersom det er fedme (BMI) du sikter til, så er gjennomsnittlig BMI i alle aldersgruppene for innlagte veldig lik gjennomsnittlig BMI i befolkningen ellers.

Skal vi ta den leken, så kan vi jo like godt ta gjennomsnittsalder av døde pga corona

image.png.c4e9f71633f71c160768f20fa5928b94.png

Noen som har regnet ut snittet på alder ved død av corona vs resten av dødsårsaker? Tviler på at det er veldig mye lavere enn snittet ellers.

1 hour ago, Snikpellik said:

Den beste måten å beskytte seg mot det er ikke å få 7/10 av befolkningen til plutselig å bli normalvektige, men å ta vaksinene.

Selvfølgelig, den beste måten å beskytte seg og sin helse er å vente på et legemiddel. Selvfølgelig er det vi andre som er dumme(Jeg vet at du snakker om vanskeligheten av å få 7/10 til å ordne helsa si på 123, skøyer litt bare)

Tilleggsinfo fra Helsenorge:

Personar under 50 år har lav risiko for alvorleg forløp av covid-19, men enkelte personar med dårleg regulerte eller kombinasjonar av fleire grunnsjukdomar kan ha høgare risiko.

Endret av hfthomas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det faktiske påbudet om hjemmekontor har vel bare vært en liten periode? For det meste har det jo gjennom pandemien vært anbefaling om hjemmekontor for de som kan, noe som har vært praktisert veldig ulikt. Mulig det har vært strengere lokalt noen steder med påbud og ikke anbefaling. Men jeg vet også om personer som har vært på hjemmekontor siden mars 2020, og det er ganske sykt, spesielt om man ikke trives med det.

Uansett, det er nok lurt å iallfall gå fra påbud til anbefaling. Enig i at det må være forholdsmessig. Men jeg er sikker på at det er mange som gjerne forblir på hjemmekontor om de kan, så kan de som ønsker seg tilbake på kontoret få dra dit.

Jeg tror mye av grunnen til at det gikk så langt fra anbefaling til påbud i denne siste omgang var at det var mye mindre etterlevelse av anbefalingen denne gangen. Jeg vet fra min forrige arbeidsplass at sist gang det var nasjonalt anbefaling om hjemmekontor for 1 år siden, så anbefalte organisasjonen alle å ha hjemmekontor for de ikke hadde tungtveiende grunner. I høst når anbefalingen om hjemmekontor kom først, var de fleste tilbake på kontoret og de forble på kontoret selv når anbefalingen kom. Det var først når det ble påbud igjen i desember at de ble sendt tilbake på hjemmekontor. Jeg vet også om bedrifter som i vårt område for første gang faktisk sendte ansatte på hjemmekontor i desember, da de ved tidligere anbefaling har tolket det lokalt som at de ikke er noen grunn for hjemmekontor, men med nasjonalt påbud ble det jo ikke noe valg.

Både nasjonalt og av ledere bør det fremdeles ligge en anbefaling om hjemmekontor for som ønsker og kan så lenge smitten er såpass høy som den er nå og så lenge man må i isolasjon ved påvist covid. Fra et arbeidsgivers perspektiv kan det ikke være ønskelig å ha alle tilbake på kontoret når Omikron smitter så lett, man risikerer at hele staben blir ute på samme tid. Spesielt ikke om man deler kontorlandskap som mange gjør. Siden mange ikke har utstyr både hjemme og på kontoret, så vil det i mange tilfeller gjøre til at man ikke kan dra på jobb om man er i isolasjon. Mange med lette symptomer eller ingen symptomer har fint kunne jobbet hjemme når de har vært på hjemmekontor, men det blir vanskelig når man ikke har utstyret hjemme lenger. 

Fikk høre fra mine exkollega at sjefen fra min forrige arbeidsplass er så misfornøyd med arbeidsinnsatsen og har plutselig fått for seg at de ansatte jobber dårligere fra hjemmekontor, at han nå har bestemt at alle MÅ tilbake på kontoret, ingen unntak. Dette til tross for at det har gått fint med hjemmekontor i så mange måneder før, og tidligere skrytt av innsatsen til de ansatte på hjemmekontor. Det er ganske texas der for tiden, og nå blir altså dette brukt som straff. Det er som er svært dumt er visst det oppstår smitte på jobb (alle jobber i samme rom), slik at alle da blir ute på samme tid. Da blir det krise da. Så snakk om å skyte seg selv i foten. Veldig trist også, da jeg med sikkerhet kan si at det ikke løser problemet og det er garantert er andre grunner til at det er krise nå, mellom annet underbemanning og stadig økende arbeidsmengde som har vært et problem lenge, det var en grunn til at jeg sluttet. Dessuten er jeg ikke overbevist om at de ansatte jobber mer effektivt på kontoret, jeg gjorde iallfall ikke det, da det var mye hyppigere (sosiale) pauser og avbrytelser her og der på kontoret.

De burde gjort sånn som de gjorde til sommeren i fjor, det burde åpnes om at de som ønsker kan komme tilbake til kontoret, og de som vil kan fortsatt ha hjemmekontor om de ønsker. Da dro noen tilbake på kontoret, og noen ble hjemme. Da har man både fornøyde arbeidstagere og sikret at alle ikke blir syke på samme tid. 

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

FHI: − Nå ser vi kanskje at tiltakene gir større belastning enn sykdommen i seg selv

Smittevernmessig er situasjonen nå en helt annen. Det er rom for å gradvis lette på flere tiltak, mener fagdirektør Frode Forland i FHI.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PowAop/fhi-naa-ser-vi-kanskje-at-tiltakene-gir-stoerre-belastning-enn-sykdommen-i-seg-selv

No trur eg at noko vil skje ganske snart. Det er vel snakk om at tiltaka skal vurderast i neste veke. Det er vel også snakk om at regjeringa er villige til å fjerne krava til kohortar i kulturlivet, slik at ein kan få fylt opp ein større del av salane med publikum. Så får ein sjå om det ikkje snart også kjem andre lettelsar. Det vil elles vere fornuftig å hoppe bukk over dei utdaterte koronapassa og rett og slett berre lette på tiltaka i staden.

Elles er det mykje interessant i artikkelen. Sjølv om talet på innlagde går litt opp går talet på intensivpasientar og respiratorpasientar vidare ned. Dette er det aller viktigaste. Samstundes aukar skadeverknadane av tiltaka. Elles blir også poenget med TSK stadig mindre etter kvart som både smitte og mørketal stig.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PowAop/fhi-naa-ser-vi-kanskje-at-tiltakene-gir-stoerre-belastning-enn-sykdommen-i-seg-selv

No trur eg at noko vil skje ganske snart. Det er vel snakk om at tiltaka skal vurderast i neste veke. Det er vel også snakk om at regjeringa er villige til å fjerne krava til kohortar i kulturlivet, slik at ein kan få fylt opp ein større del av salane med publikum. Så får ein sjå om det ikkje snart også kjem andre lettelsar. Det vil elles vere fornuftig å hoppe bukk over dei utdaterte koronapassa og rett og slett berre lette på tiltaka i staden.

Elles er det mykje interessant i artikkelen. Sjølv om talet på innlagde går litt opp går talet på intensivpasientar og respiratorpasientar vidare ned. Dette er det aller viktigaste. Samstundes aukar skadeverknadane av tiltaka. Elles blir også poenget med TSK stadig mindre etter kvart som både smitte og mørketal stig.

Ja og danske medier har i dag meldt at Danmarks statsminister i morgen annonserer slutten på tiltakene der. En ting er at innleggelsene øker noe, men nå er det jo langt langt langt flere smittede bak hver innlagte covid pasient. Og i mange tilfeller er ikke corona primærårsaken heller, men noe annet. En del pasienter testes rutinemessig ved innleggelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...