Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Jo. Det er igrunn irrelevant for diskusjonen om vi skal stenge ned eller ikke. Som det til stadighet dukker opp som et argument for. Med setninger som: hvis vi skal stenge ned fordi 300 mann ligger på intensiven da altså..... 

Hoder må gjerne rulle for min del. Noe fundamentalt er galt. Men vi må uansett ta konsekvensen av det nå. Uansett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Aiven said:

Svineinfluensaen er vel først og fremst historien om norske myndigheter som lot seg lure av medisinfirmaer til å sløse bort milliarder på vaksinerer mot en relativt ufarlig sykdom, eller har jeg gått glipp av noe?

Etter mitt syn er det partiene fra Ap og mot høyre som har ruinert helsevesenet med NPM og budsjettkutt.

Om svineinfluensaen var overhypet eller ikke er ganske irrelevant (tidlig data om dens evne til å ramme barn hardere enn eldre, slik som spanskesyken, tydet ikke på det). Poenget er at den fungerte som en generalprøve i Norge for pandemi. Derfor ble det lagd en ganske omfattende rapport om svineinfluensaen i Norge etterpå, som avdekket svakheter og styrker vi hadde, og hva vi måtte fikse på. Ting som f.eks for manglende smittevernutstyr, manglende rolleavklaring mellom FHI og helsedirektoratet eller sånne gullkorn som denne her:

Helsedirektoratet estimerte et behov på i overkant av 1 000 intensivplasser i perioden med størst belastning, mens det i en normalsituasjon er i underkant av 300 slike plasser i Norge.

Det ble kjøpt inn respiratorer for å øke behandlingskapasiteten, men RHF-ene påpekte at kompetent personell uansett ville være den begrensende kapasiteten.

Flere fagmiljøer stilte spørsmål ved om planscenarioene var realistiske. DSB anser at dimensjonering av beredskap ved sykehusene er en kompleks problemstilling, og klare retningslinjer for hva sykehusene skal ta høyde for, er etterspurt fra flere miljøer

Du kan lese DSB (Departementet for Samfunnssikkerhet og Beredskap) sin svineinfluensa rapport her:

https://www.dsb.no/rapporter-og-evalueringer/ny-influensa-a-h1n1-2009---gjennomgang-av-erfaringene-i-norge/

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Om svineinfluensaen var overhypet eller ikke er ganske irrelevant (tidlig data om dens evne til å ramme barn hardere enn eldre, slik som spanskesyken, tydet ikke på det). Poenget er at den fungerte som en generalprøve i Norge for pandemi. Derfor ble det lagd en ganske omfattende rapport om svineinfluensaen i Norge etterpå, som avdekket svakheter og styrker vi hadde, og hva vi måtte fikse på. Ting som f.eks for lite smittevern utstyr, manglende rolleavklaring mellom FHI og helsedirektoratet eller sånne gullkorn som denne her:

Du kan lese DSB sin svineinfluensa rapport her:

https://www.dsb.no/rapporter-og-evalueringer/ny-influensa-a-h1n1-2009---gjennomgang-av-erfaringene-i-norge/

Ok, godt poeng.

Lenke til kommentar

Det er helt krise. Et fantastisk eksempel på å bruke masse penger på å finne ut hvor problemene lugger, avdekke svakheter for så bare ignorere det fullstendig og bare håpe. 

Litt trist. Men det gjennomsyrer jo et kapitalistisk samfunn der profitt er det viktigste. 

Ser det gang på gang i min bransje også. Der en liten investering kan spare millioner, gjerne milliarder, men blir ansett som for dyre fordi man kanskje ikke trenger den. Ofte går det bra. Men når det kødder seg blir det dyrt, konsekvenser. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Andre1980 said:

Eksempelet som tidligere ble vist til var Thailand:

Her reklamerte Thailandske myndigheter med det de kalte "Test & Go". Dette innebar at du måtte PCR-teste deg før avreise, Bestille og betale en ikke-refunderbar hotellovernatting og PCR-test ved ankomst. Det ble ikke nevnt av thailanske myndigheter hva som skjedde dersom du testet positivt, men erfaringsmessig blir du sendt på sykehus uansett asymptomatisk eller ikke. 

Under samme løsning, begynte TUI og sikkert andre reisebyrå å selge charterreiser. Heller ikke TUI opplyste til de reisene om hva som skjedde dersom du testet positivt i Thailand. 

Ja, den reisende har plikt å sette seg inn i lokale regler, men å finne ut hva som er dagens regler i Thailand er ikke enkelt. Det er nye utspill og endringer hver dag, og reglene kan ha endret seg fra du setter deg på flyet og til du lander. 

Tror nok en god del av dem som nå roper etter hjelp har vært på chartertur, og følt seg tryggere enn de burde ha vært nettopp fordi reisen var bestilt gjennom en reisearrangør. Jeg ville uansett aldri ha reist med barn dit i dag, det er en tikkende bombe så lenge du må teste deg ved ankomst. 

Jeg synes det egentlig er fantastisk:laugh: at folk i det hele tatt tenker :blink: på forlystelsesreiser utenfor EU sånn midt i en pandemi.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Aiven said:

Svineinfluensaen er vel først og fremst historien om norske myndigheter som lot seg lure av medisinfirmaer til å sløse bort milliarder på vaksinerer mot en relativt ufarlig sykdom, eller har jeg gått glipp av noe?

Etter mitt syn er det partiene fra Ap og mot høyre som har ruinert helsevesenet med NPM og budsjettkutt.

Du har gått glipp av noe. Svineinfluensa var alvorlig nok, men ikke fullt så alvorlig som det som det ble agert ut i fra. Dette var jo naturligvis noe som måtte oppleves for å finne nøyaktig alvorlighetsgrad.

Slik jeg ser det nå i dag:

Svineinfluensa 2009 var en mild pandemi

Covid-19 var en alvorlig pandemi. Covid-19 er ikke helt ferdig, og en rekke U-land behøver vaksinehjelp. Covid-19 ligger nå i grenseland til ikke å være verdensomspennende lengre, forhåpentligvis. Covid-19 har vært en pandemi. Mens covid-22 muligens ikke er en pandemi lengre, om litt (spådom)? I 2022/2023 så er det kanskje bare visse regioner i verden som sliter med sykdommen, og det har beveget seg bort fra å være verdensomspennede (pandemisk).

Man kan se hvordan uvaksinerte i India slet med svineinfluensa selv 10 år etter at svineinfluensaen i 2009 tok verden med storm.

https://en.wikipedia.org/wiki/2015_Indian_swine_flu_outbreak

Selv etter 2015 har det sannsynligvis vært årlige hendelser blant fattige fordi det har vært "dårlige" vaksinasjonsprogram for de fattigste. Noe jeg så på en dokumentarserie fra år 2019/2020 som berørte pandemifare (Netflix). (var laget før covid-pandemien ble oppdaget tilfeldigvis)

En må være litt bevisst på hvor lite verdt et fattig menneske er i slike land. Så man kan sannsynligvis konkludere med at disse tallene ikke er særlig gode.

Endret av G
Lenke til kommentar
Jotun skrev (19 minutter siden):

Jo. Det er igrunn irrelevant for diskusjonen om vi skal stenge ned eller ikke. Som det til stadighet dukker opp som et argument for. Med setninger som: hvis vi skal stenge ned fordi 300 mann ligger på intensiven da altså..... 

Hoder må gjerne rulle for min del. Noe fundamentalt er galt. Men vi må uansett ta konsekvensen av det nå. Uansett. 

At politikerne tilsynelatende har valgt å stenge ned samfunnet igjen og igjen framfor å oppgradere kapasiteten er ekstremt problematisk. Nå bør vi gjøre det siste og holde samfunnet åpent. Vi hadde normal dødelighet i fjor på landsbasis. Vi burde regne med litt over normalt dødelighet med en såpass farlig sykdom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Aiven said:

At politikerne tilsynelatende har valgt å stenge ned samfunnet igjen og igjen framfor å oppgradere kapasiteten er ekstremt problematisk. Nå bør vi gjøre det siste og holde samfunnet åpent. Vi hadde normal dødelighet i fjor på landsbasis. Vi burde regne med litt over normalt dødelighet med en såpass farlig sykdom.

Minner om at moderatorer tidligere har skillet ut dette i en egen diskusjonstråd.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ambulansearbeidere mener beredskapen er for dårlig flere steder i landet. Nå ber de politikere ta grep for å sikre at folk får hjelp i tide.

I Helsedirektoratets oppsummering fra desember, står det at ingen av de fire regionale helseforetakene når målene om at ambulansen skal være framme på hendelsesstedet innen 12 minutter i tettbygde strøk og innen 25 minutter i grisgrendte strøk.

..

Nå ber han politikerne følge opp.

– Utover lovfesting har det ikke skjedd noe mer. Den forrige regjeringen satte ikke i gang noe arbeid, og det virker ikke som om den nye har tenkt å gjøre det heller.

https://www.nrk.no/sorlandet/ambulansearbeider-fortviler_-_-beredskapen-er-pa-bristepunktet-1.15796670

Endret av G
Lenke til kommentar

Fikk senskader etter korona – nå tør ikke bonden være alene i fjøset
Norsk overlege sier man må forske mer på langtidsskader etter korona for å kunne gi god nok hjelp.

..

Bonde Geir Joar Werstad (40) om livet før august 2021:

– Det var ganske godt. Da sprang jeg rundt overalt. Motbakker var ikke et problem, og jeg klarte å drive gården alene.

Nå, et halvt år senere, har bonden fra Høylandet måttet kutte ned på produksjonen, eldstesønnen i huset har tatt ansvar og far vil ikke være i fjøset alene.

..

Begrenset kunnskap om senskader
Geir Joar Werstad er en av flere som sliter med langtidsskader etter covid-19.

Ifølge Folkehelseinstituttet (FHI) er det fremdeles begrenset kunnskap om langvarige symptomer og senfølger, såkalt «long covid», etter endt sykdom.

Nina Vibeche Skei er overlege i anestesi ved Sykehuset Levanger. I tillegg forsker hun på langtidseffekter av covid-19.

Skei sier at det i dag ikke finnes en spesifikk behandling for folk med langtids-covid. Det er fordi plagene er varierte og sammensatte.

– Noen har plager med lungene, mens andre har plager i muskel og skjelettsystemet. Noen kan igjen slite med psykiatriske problemer.

..

I dag er mange i Norge fullvaksinerte, men man vet foreløpig ikke om det kan ha betydning for langtidsforløpet av sykdommen, forklarer overlegen.

– Vi vet heller ikke om ulike mutanter spiller en rolle her. Det vi vet er at jo flere som får akutt infeksjon ved covid-19, desto flere vil sannsynligvis trenge hjelp for long-covid, sier hun.

..

https://www.nrk.no/trondelag/koronasyk-bonde-har-redusert-driften-etter-senskader-_-na-tar-sonnen-pa-16-ansvaret-1.15799777

Endret av G
Lenke til kommentar

Helse Vest: Alle på respirator er uvaksinerte eller syke fra før

Sitat

Alle covid-pasienter i Helse Vest på respirator var uvaksinert eller i risikogrupper, viser nye tall fra november og desember. Nå vil sykehusdirektør lette på tiltakene, og heller rette tiltak mot uvaksinerte.

Sitat

Helse Bergen-direktør Eivind Hansen mener at erfaringene fra intensivavdelingene viser at regjeringen må lette på tiltakene.

– Vi må fortsette vaksineringen og ha målrettede tiltak mot de som ikke er vaksinert. Vi må gjerne bruke vaksinesertifikat som virkemiddel for å treffe den målgruppen, sier Eivind Hansen.

Hansen mener at permitterte ansatte og konkursrammede bedrifter innen kultur- og uteliv, viser at tiltakene har negative effekter. I tillegg sier Hansen at tiltakene medfører en belastning på den psykiske helsen til både barn, ungdom og voksne.

Sitat

– Vi kan lette litt på belastningen hvis vi greier å treffe de som ikke er vaksinerte.

– Er det rettferdig å rette tiltak mot uvaksinerte?

– Ettersom vi har en situasjon der deler av samfunnet er stengt ned fordi helsesystemet er belastet, må vi sette inn tiltak som er målrettet og treffer slik at skaden totalt sett i et samfunn blir minst. Det vil vi oppnå ved å treffe de uvaksinerte, sier han.

image.gif

Endret av Subara
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Vi minner igjen om at denne tråden gjelder spesifikt for å diskutere den løpende utviklingen av koronapandemien i Norge. Det finnes andre tråder for å diskutere hvor farlig covid 19 er (eller ikke), regjeringens håndtering av pandeminen - og det er helt fritt frem for å opprette nye tråder hvis en har noe spesielt på hjertet. Avsporing o.l. vil bli belønnet med advarsler og evt. utestengelser.

Det er ellers helt legitimt å poste, dele og diskutere relevante nyheter og utviklinger i denne tråden - så lenge det er relatert til Norge. 

Kommentering av moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
G skrev (55 minutter siden):

Bonde Geir Joar Werstad (40) om livet før august 2021:

– Det var ganske godt. Da sprang jeg rundt overalt. Motbakker var ikke et problem, og jeg klarte å drive gården alene.

Nå, et halvt år senere, har bonden fra Høylandet måttet kutte ned på produksjonen, eldstesønnen i huset har tatt ansvar og far vil ikke være i fjøset alene.

så vaksinen virket ikke?

Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 timer siden):

Det tar en liten stund å trene opp intensivpersonell. 

Det er ikke kassa på kiwi vi snakker om. 

Når det er sagt. Det er ingen handling. Bare ord med den den gjengen. Er enig i det. 

Men det er ikke et argument for å lempe tiltak. Kun et argument for at hadde de gjort jobben sin så hadde vi sluppet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (15 minutter siden):

så vaksinen virket ikke?

Ut fra det siterte fremstår det som at han fikk korona i august 2021. Som 40-åring bosatt i Trøndelag er det ikke gitt at han hadde fått 2. dose da. Det står heller ikke noe om at han fikk alvorlig sykdom (altså innleggelse). Så vaksinen kan ha fungert, og dessuten er det ikke sikkert han hadde rukket å få full beskyttelse. 

Endret av RichardNoname
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Jeg klarer ikke å finne noe som helst om disse menneskene var uvaksinerte eller vaksinerte i den artikkelen.

ikke jeg heller,

men uvaksinerte (i fall de har hatt vaksinetilbud og takket nei) vegrer seg vel litt for å brette ut slikt, resonerte jeg.

når det er sagt og ved reflektering over artikkelen en gang til, mistenker jeg utfallet hos vedkommende muligens kan bero på heavy viral-load.

"Det var i august i fjor at eldstesønnen (16) hadde vært borte på kurs. Med seg hjem hadde han covid-19. Selv om han ble isolert på loftet, tok det ikke lang tid før minstemann på 2,5 år ble smittet. En toåring deler alt av livets goder, så da bestemte vi oss bare for å slippe smitten løs i huset. Hele familien fikk korona, sier Werstad. Viruset herjet i omtrent 14 dager, og etter den tid var alle i huset friske – alle bortsett fra 40-åringen."

altså, her har 4 smittede mennesker levd 24/7 tett på hverandre i 14 dager, da blir vel lufta/inneklima temmelig "stinn brakke" med viruset.

Virus mengde har litt å si for hvor syk man blir, mener jeg å huske. Sånn sett er det best å trekke seg tilbake til "ensomhet" hvis man er sjuk. Men selvsagt vanskeligere i en barnefamilie-situasjon da.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, RichardNoname said:

Ut fra det siterte fremstår det som at han fikk korona i august 2021. Som 40-åring bosatt i Trøndelag er det ikke gitt at han hadde fått 2. dose da. Det står heller ikke noe om at han fikk alvorlig sykdom (altså innleggelse). Så vaksinen kan ha fungert, og dessuten er det ikke sikkert han hadde rukket å få full beskyttelse. 

Ja, var inga 40 åringar utanfør risikogrupperna som hade fått två doser i Trøndelag vid den tiden. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

Jeg kunne ønsket mer informasjon og fokus på long covid, slik at man ikke bare hopper i det som en glad laks på Gunnveig Grødelands "gå ut og la deg smitte" praten.

Vi kunne gjerne hatt mer kunnskap, men spørsmålet er igjen hvordan det egentlig er relevant i diskusjonen om vi skal slippe smitten (mer) fri (uten å overbelastet helsevesenet). Hva gjør vi så om det viser seg at long covid er et større problem, så lenge vi vet at det er komplett umulig å utrydde covid og vi vil alle bli smittet før eller siden? Vi har fått et helt ekstremt behov for å kontrollere folks helse siden mars 2020. Det å unngå en kollaps av helsevesenet har de fleste akseptert som begrunnelse for å leve med inngripende tiltak i lang tid nå. Men at vi skal fortsette med tiltak, muligens strengere enn vi har i dag om vi skal få smitten ned igjen, så må det vært langt bedre begrunnet enn at vi skal studere long covid (enda) lenger enn vi allerede gjort, i påvente av at vi kanskje finner bedre vaksine/medisin enn vi har i dag.

Det er fascinerende å tenke på hvordan "alt" endret seg da verden gikk inn i en lockdown i mars 2020. Plutselig har det blitt helt hverdagslig at vi stenger ned deler av samfunnet over natten, eller hindrer mennesker fra å møte hverandre, for å redusere spredningen av et virus. Vet det har blitt diskutert mange ganger før, men det er en helt absurd tanke at vi forbød alkoholservering og innførte karantene for alle som kom til Norge, i en tøff influensasesong. Det var ingen som trodde at lockdown var en mulighet før mars 2020, og jeg må si jeg er litt spent på om dette blir en del av livene våre for alltid, eller noe vi legger bak oss når pandemien omsider dør ut. La oss nå si at covid er ganske dødt neste vinter, influensa er ganske moderat og vi lever så godt som før. Så påfølgende vinter har vi en ny variant som smitter raskt og gir lite alvorlig sykdom, men sammen med influensa er det frykt for at det skal bli mange innlagte. FHI forventer mindre enn hva vi har hatt i tidligere tøffe influensasesonger, men samtidig har de et worst case scenario for den nye varianten om den skulle omgå immunitet i stor grad. Da er ikke veien lang for myndighetene for å innføre noen lignende tiltak som vi har hatt tidligere, som vi vet gir god effekt. For sikkerhetsskyld, for at man ikke skal være så uansvarlig å la smitten "løpe fritt" og potensielt føre til kollaps i helsevesenet. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...