Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Fibonacci said:

Nødvendig helsehjelp får man uansett i EU.

Jo tror at de fleste har fått med seg det. Verden er også større en EU. Det blir jo det viktige poenget når man eliminerer å måtte ta i betraktning forlystelsesreiser og begynner utelukkende å se på nødvendige reiser eller velferdsreiser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/v5bbxV/naa-kjenner-vi-omikron-spillereglene

Synes dette "faktisk" er veldig fornuftig. Både hva gjelder strenge karanteneregler og hvordan vi kan akseptere økt smitte for å få ytterligere immunitet i befolkningen. Spillereglene har absolutt endret seg, vi skal ikke lenger holde smitten lav inntil vaksinene kommer. De aller fleste er nå vaksinerte i Norge, med lav risiko for alvorlig sykdom for de fleste. Nå bør det handle om hvor mye trykk sykehusene kan håndtere gjennom resten av vintersesongen, fremfor at vi skal få smitten så lavt som mulig. 

Helt enig. En knakende god kronikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Stoic skrev (23 timer siden):

Samme retorikk går begge veier. Og det er mange flere som overlever og ikke blir innlagt enn motsatt. 1,72 % av de rapporterte tilfellene har blitt innlagt, 0,35 % har havnet på intensiven og 0,31 % har dødd. Av de døde utgjør aldersgruppen 90+ 25,5 %. Men det blir kanskje for statistisk for deg? 🙄

De som er døde eller blitt alvorlig syke er de som stort sett er uvaksinert. De eldste som døde tross fullvaksinasjon ble dessverre vaksinert med kort tidsintervall, slik at de ikke fikk like god beskyttelse som oss andre, samt at man kom veldig seint i gang med oppfriskningsdose.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 minutter siden):

Helt enig. En knakende god kronikk.

Henger meg på der. Nå virker det for at rullegardina er på vei opp for de aller fleste etterhvert :)

GiaMahan skrev (Akkurat nå):

De som er døde eller blitt alvorlig syke er de som stort sett er uvaksinert. De eldste som døde tross fullvaksinasjon ble dessverre vaksinert med kort tidsintervall, slik at de ikke fikk like god beskyttelse som oss andre, samt at man kom veldig seint i gang med oppfriskningsdose.

Har du tall på dette? Jeg erindrer å ha lest at de som er døde er de som er eldst. Snittet for dødsfall av/med corona er over 80 år sist jeg sjekket. For ukesrapport uke 50 så stemmer ihvertfall dette tallet og jeg ser ikke for meg at det har endret seg brått siste ukene. 

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (7 minutter siden):

Tallene taler jo for seg selv. Jeg kan sikkert regne på de samme tallene før og etter vaksinene ble rullet ut for fullt. Poenget mitt står fortsatt.

Endret av Stoic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (38 minutter siden):

Det står at omikron er mindre farlig. Hva betyr dette? Jo slik jeg tolker det så er det at det gir mindre fare for alvorlige utfall.

Men, man vil jo fortsatt stå i en "catch-22" mhp. om man skal utsette seg for smittetrykket eller forsøke å kjøre slalom så lenge man holder det ut. Den mindre faren dreier seg om sykehuset først og fremst i samfunnsdebatten og ikke på alle de skavanker man kan risikere å få fra viruset.

Long covid er fortsatt et litt lite debattert tema vil jeg si. Der skulle man gjerne ønsket å ha kunnet lære mer. For det er jo også en risiko selv om den ikke nødvendigvis dreper deg her i år. Det er jo også naturlig at helsemyndighetene først og fremst har fokus på sykehuskapasiteten og det å redde liv evt. dersom de kan bidra til det.

Litt usikker på hvor du vil med dette. Vi har hatt covid i to år, og vaksiner i ett år - akkurat hva er det vi venter på? Om det skulle vise seg at long covid er et større problem enn ventet, hva kan vi vel gjør med det? Vente enda lenger på en annen vaksine som beviser god effekt mot long covid? For realiteten er at vi skal alle få covid før eller siden, så vi må ha spesifikke grunner for å utsette infeksjonene lengst mulig. Det ga eksempelvis god mening å vente på vaksinene da de var "rett rundt hjørnet". Men har vi noe spesielt vi venter på nå, forutenom at vi skulle vente noen uker for å se hvordan Omikron oppfører seg? 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (5 minutter siden):

Ja, selvfølgelig er mange av døde de eldste..jeg påpekte jo akkurat hvorfor også?

Tallene jeg viser til finnes lett tilgjengelig via blant annet på VG. FHIs og Helsedirektoratets tall, altså.

Ja, men hva var så poenget? De eldste dør jo, dette er ikke akkurat noe nytt? Enten av alderdom, covid-19 eller andre ting. Argumentet mitt om at anekdotiske fortellinger ikke bidrar til noe annet enn å være anekdotiske står fortsatt. Jeg kan sikkert komme med fortellingen om at min bestemor i aldersgruppen 70+ døde av influensa på sykehuset, etter mange år med røyking, cellegift og full pakke. Skal min historie støtte opp om at influensa er så farlig at vi må stenge ned samfunnet? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Så du mener reisebyråene har nå slakket litt på det hele og normalisert covid til å være mindre smittsomt og alvorlig? Må innrømme at jeg ikke har sett utenlandsreising siden i sommer. Jeg bare lurer litt på hva som ligger bak en evt. endring dersom endringen har funnets sted.

Det går mange flere fly til utlandet nå enn det gjorde i 2020 og forrige vinter. Jeg skulle fly en tur inneriks på Gardermoen november 2020, jeg så bare en og annen som gikk inn portene til utenlandsdelen. Innenriksområdet var også høvelig dødt. Det globale reiserådet finnes ikke lengre - det er dette reiseforsikringsselskapene forholder seg til ikke hva som etter EUs smittekart er rødt, grønt, grått whatever. Men det er helt klart mer komplisert å reise nå enn det var før pandemien da mange land har tidvis kompliserte regelverk for å komme inn. Store deler av Asia feks er fortsatt stengt, samme med Australia/New Zealand. Særlig Kina med sin zerocovid startegi har et regelverk man kan bli gal av å lese om man i det hele tatt som utlending skal få visum da. 

Ving feks selger charterturer til Kapp Verde i vinter så det er lite tvil om at aktiviteten har tatt seg kraftig opp.  De hadde ikke solgt charterturer dit om reiseforsikringsselskaper generelt ikke gav dekning der. 

USA, Canada osv er åpnet for vaksinerte, det samme er størsteparten av EU/EØS området, men også her er det jo meget ulikt regelverk om man trenger test og ikke. Feks Sverige har nå ingen unntak omtrent fra testkravet på forhånd, men vaksinepass er ikke nødvendig for å dra dit. Tror myndigheter i det store og det hele innser at det ikke er noe vits i holde grenser stengt når smitten likevel er overalt. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 time siden):

Litt usikker på hvor du vil med dette. Vi har hatt covid i to år, og vaksiner i ett år - akkurat hva er det vi venter på? Om det skulle vise seg at long covid er et større problem enn ventet, hva kan vi vel gjør med det? Vente enda lenger på en annen vaksine som beviser god effekt mot long covid? For realiteten er at vi skal alle få covid før eller siden, så vi må ha spesifikke grunner for å utsette infeksjonene lengst mulig. Det ga eksempelvis god mening å vente på vaksinene da de var "rett rundt hjørnet". Men har vi noe spesielt vi venter på nå, forutenom at vi skulle vente noen uker for å se hvordan Omikron oppfører seg? 

Såkalt long covid er nok ihvertfall uansett ikke noe verre med Omikron enn andre varianter. Snarere tvert imot. Så, som du sier, hva venter vi på?

- Fordi de fleste nå er vaksinerte, og fordi omikron gir et mildere sykdomsforløp, er det grunn til å tro at færre vil oppleve senfølger etter omikron-smitte, sammenlignet med det som ble rapportert tidlig i pandemien blant uvaksinerte som var smittet av varianter som også ga mer alvorlig sykdomsforløp, sier Flottorp.

I engelskspråklige medier og på folkemunne blir senfølger eller langvarige symptomer etter covid-19 ofte omtalt som «long covid» eller «lang covid» på norsk. Verken FHI eller Verdens helseorganisasjon (WHO) benytter dette begrepet. En av grunnene er at begrepet kan føre til at folk kanskje misoppfatter til at det er selve covid-19-sykdommen som er langvarig.

https://www.nettavisen.no/nyheter/gode-nyheter-om-omikron-og-senfolger-etter-covid-19/s/12-95-3424228274

• Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Det går mange flere fly til utlandet nå enn det gjorde i 2020 og forrige vinter.

Flyselskapene får utdelt ankomst og avgangstider på flyplasser rundt om i verden. Normalt sett er det en regel om at om man ikke benytter en viss andel av disse, så mister man disse tidene i fremtiden. I 2020 og et stykke ut i 2021, så lempet flyselskapene litt på disse kravene, men etter hver som smittetrykket så ut til å reduseres, så ble kravet strengere igjen i løpet av 2021. Med andre ord, flyselskapene må benytte disse tidene for ikke å miste de i fremtiden, når situasjonen forhåpentligvis normaliserer seg. Derfor går det mange tomme og nesten tomme fly rundt omkring i verden, selv om det for flyselskapene hadde vært mer økonomisk å kansellere de fleste rutene.

Men ja, jeg har på følelsen at flere reiser nå enn for et år siden.

Mars 2020

• Liker 1
Lenke til kommentar

Smittet i testkøen : https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-han-ble-smittet-i-testkoen/75077303

Ikke akkurat overraskende, har selv stått i noen slike køer i det siste, og også på grenseovergangene inn til Norge, hvor man riktignok sitter i bilen å venter på tur, men så blir loset som sauer gjennom brakkerigger for å ta en coronatest.

Hver gang tenker jeg for meg selv at jeg aldri har vært så utsatt for smitte, som når jeg må ta disse testene, med hundrevis av folk som står i kø, eller er inne i den samme brakka på tur og orden. Er en av de smittet, så blir trolig resten det også.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
26 minutes ago, 0laf said:

Han kan ha rätt men i så fall hade han väldigt kort inkubationstid. 

Finns flera möjliga scenarior och jag tror det er troligare att han blev smittad i Spanien utan att vara smitteförande når han drog därifra. 

Långa köer och venting er dock ingen bra ide. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

Han kan ha rätt men i så fall hade han väldigt kort inkubationstid. 

Ja, det hadde han i så fall, men det er anslått inkubasjonstid på mellom 1 og 14 dager ved covidsmitte, noen blir faktisk syke dagen etter.

Det er ting som tyder på at omikron ofte har kortere inkubasjonstid, og at man kan bli smitteførende bare timer etter å selv ha blitt smittet osv. det er vel studier som har vist at mediantid før symptomer med omikron er tre dager.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (På 8.1.2022 den 16.21):

Hun begrunner det også, svært godt til og med. Mulig du bør begrunne det tåpelige gliset ditt, i den grad du evner det?

Sitat

Her nevner hun noe om at unge mennesker kanskje ikke bør vaksineres med bakgrunn i de alvorligere bivirkninger som hjerteposebetennelse og slikt. Men totalt mangelfullt fokus på at disse vaksinene bør aspireres. Kan ikke norske leger noe særlig om fordelene av aspirering?

Enten benytter du ordet aspirere feil her, eller så benytter du det på en måte som du bør utdype nærmere. Dette framstår som lite annet enn støy slik det står.

Sitat

:laugh: Lite smart å stille spm. om enkel mattekunnskap og hukommelse når man er på luften radio/youtube. 365 dager i et år og det der. Var hun ikke lege og arbeider ved universitetet? :blink: kan være så uskyldig spm. fordi man ikke gidder å tenke selv, men lite smart da.

Nå finnes det flere typer intelligens og det finnes mange intelligente mennesker som benytter kalkulator framfor hoderegning. Mette Kalager er åpenbart svært oppegående og å benytte billige poenger for å forsøke å heve deg selv over henne stiller bare deg selv i dårlig lys.

Sitat

Å begrunne meninger er visst ikke din stil.

Sitat

HER, er hun avslørt som antivaxx. Fy fader. Hun klarer å uttrykke at covid er mildere enn vaksinen. Hun glemmer de alvorlige virkningene et levende covid-virus kan ha på kroppen.

"Avslørt som antivaxx". Smh og facepalm. Nei, hun er ikke antivaxx. Hun er for korona-vaksinasjon av alle over 40. Antakelig er det kun koronavaksinen som hun er skeptisk til, ergo er hun ikke antivaxx. Huff.

Sitat

1:23:44 sier hun dette: ".. også blir du ikke dårlig av covid, også skal du ta en vaksine og en vaksinedose nr. 3.."

Så sier Wolfgang: "allikavel så er det land som har begynt å vaksinere ned til 5 år". Her finnes det jo allerede forskning i fra Israel som at den aller yngste barnegruppen har færrest bivirninger av vaksinen blant barnegruppene. Jeg tror vi skal innom professor Niels Høiby nok en gang, og WHO sin beslutning om å vaksinere alle aldersgrupper på lik måte, uten vaksinering. De yngste barna har åpenbart minst muskulatur og minst utviklede eller opptrente blodkar som forsyner muskulaturen. Å aspirere er nok en gang et vesentlig poeng som neglisjeres. Kanskje noen burde fortelle helseaktører dette vesentlige rundt covid-vaksinebivirkningene?

Igjen, forklar gjerne hva du mener med aspirere.

Sitat

Intervjuet med Kalager er fremragende og jeg er enig i det meste. Ditt lamme og merkelige forsøk på kommentar, ved å ta setninger ut av kontekst er så dårlig og useriøst jeg spør meg om du overhodet har noe å bidra med på et diskusjonsforum.

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 timer siden):

Smittet i testkøen : https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-han-ble-smittet-i-testkoen/75077303

Ikke akkurat overraskende, har selv stått i noen slike køer i det siste, og også på grenseovergangene inn til Norge, hvor man riktignok sitter i bilen å venter på tur, men så blir loset som sauer gjennom brakkerigger for å ta en coronatest.

Hver gang tenker jeg for meg selv at jeg aldri har vært så utsatt for smitte, som når jeg må ta disse testene, med hundrevis av folk som står i kø, eller er inne i den samme brakka på tur og orden. Er en av de smittet, så blir trolig resten det også.

Det jeg synes er typisk med sånne artikler er at i Norge er smittevernet så jævelig dårlig hele tiden, mens i utlandet er alt så meget bedre. Samme greia sensommeren 2020 da mediene begynte å mase om munnbind , var ikke måte på hvor trygt det føltes ut å ha vært i Spania hvor alle brukte munnbind. Var ofte disse storyene de brukte. Helsemyndighetene bøyde tilslutt av. Ja VG mfl drev nærmest kampanjejournalistikk da for å få munnbind innført. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

FHI har nå publisert resultater fra Den norske mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa) om senplager etter covid-19 blant uvaksinerte voksne deltagere. De i landet fleste var uvaksinerte da studien begynte, så FHI har ikke sett på vaksinerte her.

Mer hjerne- og luftveisplager etter covid-19 enn ellers
https://www.fhi.no/nyheter/2022/mer-hjerne--og-luftveisplager-etter-covid-19-enn-ellers/

Sitat

Personer som har hatt covid-19 rapporterer om høyere forekomst av hjerne- og luftveisplager enn personer som ikke har hatt sykdommen, viser nye resultater fra Folkehelseinstituttet.

Artikkelen Excess risk and clusters of symptoms after COVID-19 in a large Norwegian cohort er publisert på medRxiv, et nettsted for forhåndspubliserte artikler i regi av Health Sciences in USA. Dataene viser at personer som har gjennomgått covid-19-sykdom opplever en overhyppighet av symptomer tolv måneder senere. Dette er sammenliknet med forekomsten av de samme symptomene blant personer som ikke har påvist SARS-CoV-2 i samme tidsperiode.  

Sitat

Alle var uvaksinerte

Hensikten med studien var å undersøke hvorvidt det var en overhyppighet av 22 ulike symptomer opp til tolv måneder etter covid-19 sykdom blant uvaksinerte voksne deltakere i Den norske mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa).

Forekomsten av en lang rekke symptomer var høy opp til tolv måneder etter gjennomgått covid-19 sykdom sammenliknet med symptomer hos personer som ikke hadde gjennomgått denne sykdommen.

– De fleste var fortsatt uvaksinerte da vi samlet inn disse dataene, så foreløpig har vi ikke sett på senplager hos folk som ble smittet etter at de hadde fått vaksine, sier prosjektleder og lege Lill Trogstad i Folkehelseinstituttet.

Forskerne identifiserte to hovedgrupper av rapporterte symptomer som var knyttet til henholdsvis luftveiene og til hjerne og nervesystem.

– Funnene kan antyde at dette handler om en rekke ulike plager som trolig ikke kan samles under ett syndrom, fordi de arter seg ganske ulikt hos forskjellige personer, sier Trogstad.

Sitat

Følger 70.000 voksne gjennom pandemien

Gjennom hele pandemien har Folkehelseinstituttet fulgt rundt 70.000 voksne deltakere (foreldre i MoBa) og bedt de svare på ulike spørsmål hver 14. dag. De fleste er i alderen 30–65 år, og i mars ble alle deltakerne bedt om å svare på om de hadde de aktuelle plagene og hvor lenge de varte. Forskerne tok hensyn til om plagene var oppstått før eller etter smittetidspunktet for de som hadde vært syke av covid-19.

Informasjon om positiv koronatest (PCR-test) ble hentet fra Meldingssystemet for smittsomme sykdommer (MSIS), opplysninger om vaksinasjon fra Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK.

– Vaksinasjon hadde startet opp kort tid før vi hentet inn disse dataene, derfor har vi ikke inkludert vaksinerte deltakere i denne studien, påpeker Trogstad.

Forskerne sammenliknet forekomsten av plager hos folk med og uten en positiv koronatest i det foregående året. I analysene tok de hensyn til deltakernes kjønn, alder, underliggende sykdommer og hvor syke de hadde følt seg da de ble smittet. De utvalgte symptomene var basert på en liste fra Centers for Disease Control and Prevention (CDC) i USA.

Sitat

Hovedfunnene:

• Blant personer som ikke hadde hatt påvist SARS-CoV-2 (korona) rapporterte 21 prosent om minst ett nytt symptom som hadde oppstått i løpet av de siste tolv månedene.
  • Blant personer som hadde fått påvist SARS-CoV-2 våren 2020 rapporterte litt over halvparten (56 prosent) om minst ett nytt symptom som hadde oppstått etter smittetidspunktet tolv måneder tidligere.
  • Av de 22 ulike plagene som ble undersøkt, fant forskerne at 13 av disse ble rapportert hyppigere blant personer som hadde fått påvist SARS-CoV-2 enn blant personer som ikke hadde fått påvist SARS-CoV-2.
  • Ett år etter den første smittebølgen våren 2020 rapporterte 44 prosent av de som hadde fått påvist SARS-CoV-2 om ingen symptomer. Blant alle smittede rapporterte 16,5 prosent om ett symptom, 10,6 prosent om to symptomer, 14,7 prosent om tre til fire symptomer og 14,2 prosent om fem eller flere symptomer.
  • For eksempel rapporterte 17,4 prosent av smittede at de opplevde utmattelse («fatigue») tolv måneder etter infeksjon, mens ny forekomst av fatigue blant ikke-smittede var 3,8 prosent. Den relative risikoen for fatigue var 4,6 (95 % konfidensintervall 3.2–6.3).
  • Blant de som ble smittet våren 2020, rapporterte omtrent 1 av 6 at smak- eller luktesans fortsatt var endret ett år etter infeksjon (16,9 prosent). Interessant nok opptrådte ikke langvarig endring i smak eller lukt nødvendigvis sammen med andre plager.
  • Totalt rapporterte 18,2 prosent av de som hadde påvist SARS-CoV-2 om redusert hukommelse tolv måneder etter. Tilsvarende for personer som ikke hadde fått påvist SARS-CoV-2 var 3,6 prosent, altså en forskjell i forekomst (ujustert risikodifferanse) på 14,6 prosentpoeng.
  • Forekomsten av angst og depresjon så ikke ut til å være spesielt knyttet til det å ha vært smittet av viruset i seg selv, men risikoen økte med alvorlighet av sykdom og kan derfor være en konsekvens av å ha opplevd alvorlig sykdom og eventuelt innleggelse på sykehus.
Sitat

Plagene vanligst hos kvinner

Plagene var vanligere hos kvinner enn hos menn, og var også vanligere blant de som hadde vært ganske eller veldig syke sammenliknet med de som svarte at de nesten ikke hadde vært syke. Et annet funn i studien er at plagene ikke så ut til å opptre i et entydig mønster hos de som har vært smittet.

Forskerne identifiserte to hovedgrupper av symptomer:

Noen opplevde symptomer knyttet til hjernen, for eksempel i form av hjernetåke, dårligere hukommelse eller svimmelhet, og i tillegg hjertebank og utmattelse.

Andre rapporterte om symptomer fra luftveiene, slik som hoste og kortpustethet.

Lill Trogstad understreker at funnene må bekreftes i andre studier før man vet hvor representative de er.

Studien: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.15.21265038v1.full.pdf

Ny FHI-studie viser senplager etter gjennomgått covid-19
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qWb950/ny-fhi-studie-viser-senplager-etter-gjennomgaatt-covid-19

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Senplager må man ta på alvor. Det er vel ingen som har konstatert at man ikke kan få det av Omikron ennå?
Vi har også tap av luktesans – og/eller smakssans. Jeg vil gjerne vite om garantien for senplager for fullvaksinerte før frisleppet. Og om hvor mange antistoffer man må ha i blodet for å kunne leve som normalt. Tar gjerne en slik test.

Lenke til kommentar
Subara skrev (16 minutter siden):

enplager må man ta på alvor. Det er vel ingen som har konstatert at man ikke kan få det av Omikron ennå?
Vi har også tap av luktesans – og/eller smakssans. Jeg vil gjerne vite om garantien for senplager for fullvaksinerte før frisleppet. Og om hvor mange antistoffer man må ha i blodet for å kunne leve som normalt. Tar gjerne en slik test.

Så du mener man skal vente i potensielt måneder og år slik at man får kartlagt senplager før man slipper opp helt? Da tilhører du iallfall den en enden av skalaen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...