Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Mediantid fra siste vaksinedose til innleggelse i sykehus siste fire uker var 185 dager. Hvis man tar utgangspunkt i nyinnlagte siste 4 uker med kjent vaksinestatus, så ser man hvor stor forskjell det er:

Fullvaksinerte 
Hovedsak personer med underliggende sykdommer
Medianalder på 68 år
Tilhører risikogruppe: 74%
Tilhører risikogruppe (intensiv): 80%

Uvaksinerte
Hovedsak personer uten underliggende sykdommer
Medianalder på 54 år
Tilhører risikogruppe: 31%
Tilhører risikogruppe (intensiv): 32%

De uvaksinerte er altså yngre og stort sett friske fra før, mens de vaksinerte i stor grad både har underliggende sykdommer som plasserer de i risikogruppe og er eldre. De uvaksinerte har også en del større sannsynlighet for å havne på intensiv enn vaksinerte pasienter.

Kilde: 
https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-51-13.12---19.12.21.pdf

Igjen, det er ikke igjen uvaksinerte i de øvre aldersgruppene så det er ikke mulig å få høyere snitt knapt.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Aftenposten i dag: Fremskrivningene som nestengningen var basert på, trodde ikke FHI på selv en gang. Camilla dro en "Ferguson" og smurte på litt tykt slik at folk skulle løpe og vaksinere seg med 3. dose.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Qy3aBW/fhis-skrekkscenario-bidro-til-at-norge-ble-stengt-ned-slik-har-det-gaa

Hadde man levd i et velfungerende demokrati som stilte kvalitetskrav til byråkratiet, hadde kanskje en slik udugelig offentlig tjener måttet gå av. Men vi lever jo i pottit-landet Norge, hvor alle har 110% tillit til autoriteter :D

PS: Støre sier jo at nedstengningen i stor grad er basert på disse prognosene, som ingen trodde på. Så nedstengningen nå er altså delvis på feil premisser da? bør den ikke da revurderes?

Endret av Per H
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Per H said:

I Aftenposten i dag: Fremskrivningene som nestengningen var basert på, trodde ikke FHI på selv en gang. Camilla dro en "Ferguson" og smurte på litt tykt slik at folk skulle løpe og vaksinere seg med 3. dose.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Qy3aBW/fhis-skrekkscenario-bidro-til-at-norge-ble-stengt-ned-slik-har-det-gaa

Hadde man levd i et velfungerende demokrati som stilte kvalitetskrav til byråkratiet, hadde kanskje en slik udugelig offentlig tjener måttet gå av. Men vi lever jo i pottit-landet Norge, hvor alle har 110% tillit til autoriteter :D

Ikke alle som betaler for å lese aviser på nett.

Men ser en dok om The meet lobby, I fremtiden vil vi se det samme om c19?.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (5 minutter siden):

Vet ikke om leger i usa faller inn under denne kategorien men medisinen brukes aktivt i usa for covid behandling. Er også bredt i bruk i Japan. 

PMDA har ikke godkjent ivermectin for covid-19-behandling i Japan. Det brukes bare i kliniske studier. Ser at det har versert en del falske nyheter om bruk av ivermectin i Japan som er utbredt i noen høyreorienterte amerikanske medier. Faktasjekk her.

For ordens skyld er det heller ikke godkjent i USA av FDA, snarere sterkt frarådet. Men ja, noen leger følger ikke legemiddelverket.

India forsøkte ivermectin en stund, men stoppet i september å anbefale dette på grunn av manglende virkning. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Per H skrev (10 minutter siden):

PS: Støre sier jo at nedstengningen i stor grad er basert på disse prognosene, som ingen trodde på. Så nedstengningen nå er altså delvis på feil premisser da? bør den ikke da revurderes?

I høyeste grad. Men nå slår de seg på brystet med «Oi oi oi, så godt tiltakene har fungert! Dette må vi fortsette med!»

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kjetil Lura said:

Ikke alle som betaler for å lese aviser på nett.

Sorry, visste ikke at den var bak en "paywall" - slo til på "10 kroner for 10 uker" tilbudet før jul, verdt hver eneste krone så langt ;)

Uansett, så er TL;DR versjonen akkurat som beskrevet i innlegget mitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Fibonacci said:

I høyeste grad. Men nå slår de seg på brystet med «Oi oi oi, så godt tiltakene har fungert! Dette må vi fortsette med!»

Haha, ikke sant. Hadde det ikke vært så innmari tragisk, så hadde det kanskje vært litt komisk. Og sånn går no dagan, plutselig sitter vi her i 2041, Erna er gjenvalgt for 3. gang:

Litt humor i disse korona-tider - Side 52 - Koronavirus - Kvinneguiden Forum

• Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (13 minutter siden):

Igjen, det er ikke igjen uvaksinerte i de øvre aldersgruppene så det er ikke mulig å få høyere snitt knapt.. 

Likevel til tross for dette blir det i dag innlagt mange flere unge uvaksinerte utenom risikogruper enn eldre vaksinerte i risikogrupper. Når en minioritet som nå har blitt pushet helt ned i 7,4% av den voksne befolkning står for langt over halvparten av innlegelsene med en mye lavere medianalder enn de vaksinerte som blir innlagt hos helseforetakene er det på tide at en innser at vaksinen fungerer. Spesielt tydlig har det blitt nå som de eldste og sykeste har fått booster dosen sin. 

Sitat

• I uke 51, blant 175 nye pasienter med informasjon om vaksinestatus var 104 (59 %) uvaksinert og 67 (38 %) fullvaksinert. Blant de 67 fullvaksinerte hadde 22 mottatt en tredje dose. Fullvaksinerte som er blitt innlagt i sykehus med covid-19 som hovedårsak til innleggelsen har høyere medianalder, og en større andel av dem har risikofaktorer som gir moderat eller høy risiko for alvorlig forløp av covid-19, sammenlignet med de uvaksinert

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Snikpellik said:

PMDA har ikke godkjent ivermectin for covid-19-behandling i Japan. Det brukes bare i kliniske studier. Ser at det har versert en del falske nyheter om bruk av ivermectin i Japan som er utbredt i noen høyreorienterte amerikanske medier. Faktasjekk her.

For ordens skyld er det heller ikke godkjent i USA av FDA, snarere sterkt frarådet. Men ja, noen leger følger ikke legemiddelverket.

India forsøkte ivermectin en stund, men stoppet i september å anbefale dette på grunn av manglende virkning. 

Slutt med stråmann opplegget ditt. Ingen har påstått at det er godkjent eller at Japan har sluttet med vaksiner. Det brukes i USA og i Japan mot covid av leger er påstanden.

Og kutt det politiske spillet ditt om ytre høyre ditt og datt. Ikke rart ting som vaksiner og behandling blir politisert.

Endret av scuderia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, minim said:

Jag kan ta det en gång till. Hvis du ikke liker snittet så kan du faktiskt se på hur många som är inlagda i lite olika åldrar. 

Det är många fler under 40-50 år ovaksinerade som är inlagda jämfört med inlagda vaksinerade i samma ålder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (36 minutter siden):

Likevel til tross for dette blir det i dag innlagt mange flere unge uvaksinerte utenom risikogruper enn eldre vaksinerte i risikogrupper. Når en minioritet som nå har blitt pushet helt ned i 7,4% av den voksne befolkning står for langt over halvparten av innlegelsene med en mye lavere medianalder enn de vaksinerte som blir innlagt hos helseforetakene er det på tide at en innser at vaksinen fungerer. Spesielt tydlig har det blitt nå som de eldste og sykeste har fått booster dosen sin. 

Ja folk har alltid og vil alltid kunne bli syke. Folk vinner til og med i eurolotto selv om sjangsene er veldig små! Jeg repeterer meg selv i det uendelige her, men som sagt er median alder så mye lavere fordi det rett og slett ikke er igjen eldre uvaksinerte og derfor er det heller ingen som drar opp snittet. 70% av de uvaksinerte som er igjen er i aldersgruppen 18-44år og har veldig lav risiko for alvorlig forløp. Hadde jeg vært blant de resterende 30% så hadde jeg trolig tatt vaksinen frivillig, men for min alder og risiko bilde ønsket jeg å avstå (men måtte ta den under frivilling tvang ette trusler med vaksinepass). 

For å dra en paralell igjen. I fjor døde det 95 personer i trafikken. 20 personer av disse kjørte motorsykkel. Det er ca 6% MC registrert blant våre kjøretøy på veiene og de fleste har nok en bil i tillegg. De kjører også kun halve året så antall km tilbakelagt mellom ulykker gjør nok statistikken enda mer horribel. Hvorfor tillater vi dette år etter år når risikoen er kjent og relativt uendret de siste 30år på MC? Skal vi jakte på dem når sommeren kommer å de står i veien for dere på sykehusene? Husk dette er kun dødsfall så kommer alle de alvorlige ulykkene hvor de klarer å forhindre dødelig utvalg etter et akkutt besøk. 

Vi burde egentlig trekt paraleller til andre frivillige livstils valg også som BMI, røyking osv som legger enda mer beslag på helsevesenet. Motorsykkel over var bare en av mange ting hvor man vurderer risiko og kan ta et valg selv. Å spise på maccern er et og det å røyke er andre igjen. Om FHI skal ha noe som helst verdighet må kampanjen gå mot høy BMI når de har fått truet i nok folk vaksinen. 

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Jag kan ta det en gång till. Hvis du ikke liker snittet så kan du faktiskt se på hur många som är inlagda i lite olika åldrar. 

Det är många fler under 40-50 år ovaksinerade som är inlagda jämfört med inlagda vaksinerade i samma ålder. 

Og så? Min påstand stemmer fortsatt. I de øvre aldersgruppene er så og si samtlige vaksinert og derfor kan de ikke trekke opp snittet. I 16-44 år har du 70% av de uvaksinerte, men likevel er de ikke dominerende på statistikken for innlagte på noen måte. Faktisk er snittet langt over hele gruppen. Hva forteller det? 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (25 minutter siden):

Slutt med stråmann opplegget ditt. Ingen har påstått at det er godkjent eller at Japan har sluttet med vaksiner. Det brukes i USA og i Japan mot covid av leger er påstanden.

Og kutt det politiske spillet ditt om ytre høyre ditt og datt. Ikke rart ting som vaksiner og behandling blir politisert.

?

Din påstand var bred bruk i Japan. Jeg simpelthen påpekte at det ikke stemmer, at den ikke er godkjent og kom med kilde på det. 

«Politisk spill» for å bare si at en del høyrelente medier i USA har kommet med falske nyheter om ivermectin? Dette er bare ren fakta, har ikke noe med politisk spill å gjøre men relatert til det som ble snakket om her. Pust nå litt med magen, alt er ikke et angrep eller debatt :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Din påstand var bred bruk i Japan. Jeg simpelthen påpekte at det ikke stemmer, at den ikke er godkjent og kom med kilde på det. 

«Politisk spill» for å bare si at en del høyrelente medier i USA har kommet med falske nyheter om ivermectin? Dette er bare ren fakta, har ikke noe med politisk spill å gjøre men relatert til det som ble snakket om her. Pust nå litt med magen, alt er ikke et angrep eller debatt :) 

Bred betyr at det er mange leger som skriver ut dette til pasientene sine i disse to landene.

Både høyre og venstre medier kommer med masse tull rundt ivermectin. Eller har du glemt CNN’s «horse dewormer» ? Problemet er at det går politikk i slike ting og påstander om ytre høyre ditt og datt bidrar ikke til en bedre debatt. Når det kommer anti vaksine så finner man det i begge leire.

Endret av scuderia
Lenke til kommentar
1 minute ago, minim said:

Og så? Min påstand stemmer fortsatt. I de øvre aldersgruppene er så og si samtlige vaksinert og derfor kan de ikke trekke opp snittet. I 16-44 år har du 70% av de uvaksinerte, men likevel er de ikke dominerende på statistikken for innlagte på noen måte. Faktisk er snittet langt over hele gruppen. Hva forteller det? 

Det du skriver forteller mig att du försöker leka med tal på en måte som du ikke behärskar  och att försöker komma med laddade ord för att minimera den opplevde risken. 

Senaste jag såg statistisk så var 25% av de ovaksinerade inlagda under rundt 40 år och 50% var under lite över 50 år och det vår ungefär lika många vaksinerade och ovaksinerade inlagda. Nei, det är ikke dominerande men det er ikke heller en neglisjerbar del av de inlagda som er under 40 -50 år och det er många fler ovaksinerade som er inlagda i den gruppen. 

Ja, medianen för ovaksinerade bör ligga lavare en medianen för vaksinerade på grund av vaksinations graden bland äldre men det er också viktigt att faktiskt räkna på hur många som faktiskt er i de forskjelliga grupperna. 

Risken med korona ökar med åldern och den minskar markant hvis man er vaksinerade men du och andra verkar av noen anledning forsöka minimera problemen att folk i åldern 35-60 år ikke vaksinerar sig trots att talen faktiskt visar att en ikke neglisjerbar del av de också får problem. 

Hvis du hade snakkat om folk i 20 årene så hade du haft en poäng men det verkar som att du och andra ikke nöjer sig där utan försöker minimera risken också för äldre utan att det finns noe belägg för det i datan. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Jada, men:

Står for 70% av landets uvaksinerte

– Vi har om lag 330.000 voksne som ikke har fått en eneste vaksine, sier Preben Aavitsland, overlege hos Folkehelseinstituttet.

I aldersgruppen 18 - 44 år er det rundt 229.000 uvaksinerte. Det tilsvarer at over en av ti har valgt å ikke vaksinere seg i det hele tatt. Det kan det være flere grunner til, sier overlegen.

Hvor mange har tatt vaksinen, du finner tall på det selv

Jeg forstår rett og slett ikke hva du vil frem til. Kan du utdype?

Lenke til kommentar
minim skrev (9 minutter siden):

Ja folk har alltid og vil alltid kunne bli syke. Folk vinner til og med i eurolotto selv om sjangsene er veldig små! Jeg repeterer meg selv i det uendelige her, men som sagt er median alder så mye lavere fordi det rett og slett ikke er igjen eldre uvaksinerte og derfor er det heller ingen som drar opp snittet. 70% av de uvaksinerte som er igjen er i aldersgruppen 18-44år og har veldig lav risiko for alvorlig forløp. Hadde jeg vært blant de resterende 30% så hadde jeg trolig tatt vaksinen frivillig, men for min alder og risiko bilde ønsket jeg å avstå (men måtte ta den under frivilling tvang ette trusler med vaksinepass). 

For å dra en paralell igjen. I fjor døde det 95 personer i trafikken. 20 personer av disse kjørte motorsykkel. Det er ca 6% MC registrert blant våre kjøretøy på veiene og de fleste har nok en bil i tillegg. De kjører også kun halve året så antall km tilbakelagt mellom ulykker gjør nok statistikken enda mer horribel. Hvorfor tillater vi dette år etter år når risikoen er kjent og relativt uendret de siste 30år på MC? Skal vi jakte på dem når sommeren kommer å de står i veien for dere på sykehusene? Husk dette er kun dødsfall så kommer alle de alvorlige ulykkene hvor de klarer å forhindre dødelig utvalg etter et akkutt besøk. 

Vi burde egentlig trekt paraleller til andre frivillige livstils valg også som BMI, røyking osv som legger enda mer beslag på helsevesenet. Motorsykkel over var bare en av mange ting hvor man vurderer risiko og kan ta et valg selv. Å spise på maccern er et og det å røyke er andre igjen. Om FHI skal ha noe som helst verdighet må kampanjen gå mot høy BMI når de har fått truet i nok folk vaksinen. 

Kampanjer mot livsstilsykdommer har vært i en årrekke, faktisk så lenge som jeg kan huske, jeg fikk drillet inn næringspyramiden allerede i barneskole alder, det har blitt innført skatter og avgifter for å få folk til å ta sunnere valg, ernæringslære er en viktig del av av grunnskole utdanningen nå, tobakk er skattet i hel og holdningskampanjer har gjort det så teit og ukult som en kan få det og en rekke andre tiltak, men tenker jeg ikke trenger å ramse opp så mye mer, for det bør være ganske klart å tydlig for de fleste at myndighetene og har blandet seg inn der. Det nevnt så er det og slik en gang at også enkelte og faktisk er genetisk disponibel for å bli overvektig, samt mye psykisk sykdom som bunner ut i trøstespising, passive livsstiler og dumme livsvalg generelt. Men å stille dette opp mot ting som å nekte å ta en time ut av livet sitt for å få seg en vaksine er noe dumt for å si det mildt, men jeg skjønner jo det at det er viktig for deg å finne noen andre å peke på. Ellers er motorsykkel parallellen din litt uforståelig i denne konteksten, om intensiv avdelingene er fulle av uvaksinerte covid pasienter så er det vel bare enda færre motorsyklister vi får reddet i det kommende året. Men igjen forstår jeg ikke argumentasjonen din, det hele dreier seg om å få folk til å åpne øynene å ta vaksinen, som er et valg du kan ta og få gjort på en god halvtime i det fleste kommuner i norge i dag, lavterskel tilbud har og blitt så bra at det krever så minimalt av en at det ofte bare er å møte opp uten noen avtale engang, i enkelte kommuner kan du faktisk kombinere det med shopping på kjøpesenter. 

Og igjen så er statestikken til FHI ganske klar, at du henger deg opp i at det ikke er mange i de øvre aldersgruppene som er uvaksinerte gjør jo intet annet enn mye verre for de uvaksinerte når en ser at de står for snart 60% av alle innleggelser de siste ukene, om flere eldre ikke hadde vaksinert seg så hadde disse utvilsomt ha toppet listene, det er en no brainer, men argumentasjonen gir likevel ingen mening for tallene er slik de er, og flertallet av innleggelser er uvaksinerte uten underliggende risikofaktor basert på siste ukesrapporten til FHI. Mye tyder dog  heldigvis på at stadig flere ser alvoret i situasjonen og vaksinerer seg da vi har hatt en liten surge med nye første doser de siste ukene før jul :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Det du skriver forteller mig att du försöker leka med tal på en måte som du ikke behärskar  och att försöker komma med laddade ord för att minimera den opplevde risken. 

Senaste jag såg statistisk så var 25% av de ovaksinerade inlagda under rundt 40 år och 50% var under lite över 50 år och det vår ungefär lika många vaksinerade och ovaksinerade inlagda. Nei, det är ikke dominerande men det er ikke heller en neglisjerbar del av de inlagda som er under 40 -50 år och det er många fler ovaksinerade som er inlagda i den gruppen. 

Ja, medianen för ovaksinerade bör ligga lavare en medianen för vaksinerade på grund av vaksinations graden bland äldre men det er också viktigt att faktiskt räkna på hur många som faktiskt er i de forskjelliga grupperna. 

Risken med korona ökar med åldern och den minskar markant hvis man er vaksinerade men du och andra verkar av noen anledning forsöka minimera problemen att folk i åldern 35-60 år ikke vaksinerar sig trots att talen faktiskt visar att en ikke neglisjerbar del av de också får problem. 

Hvis du hade snakkat om folk i 20 årene så hade du haft en poäng men det verkar som att du och andra ikke nöjer sig där utan försöker minimera risken också för äldre utan att det finns noe belägg för det i datan. 

Hva er det jeg ikke behersker? For noen sider siden brukte jeg en del tid på å hentet ut alle disse tallene for deg og viste deg hvor forsvinnende liten del av de over 65 som var uvaksinerte (tallet er forøvrig 3% for 6+, enda mindre om en sorterer ut høyere). Du svarte det ikke da jeg også henviste til sidetall i FHI sin rapport og det var trolig lite gode svar til klare tall og fakta. De i 65+ utgjør også veldig mye mindre personer enn de i lavere aldersgrupper så jo min påstand stemmer 100%. Det er ingen til å dra snittet noe særlig lenger oppover og derfor er det som det er. Når 70% av de uvaksinerte er igjen i 18-44 aldersgruppen så er det helt unaturlig at snitt alder skal være som den er om ikke alder har svært stor betydning for risiko bildet. 

På de siste fire ukene så var det i 18-44 års aldersgruppen 43+147 innlagt eller 21,3%. På intensiven var det kun 40stk på fire uker! For å sammenligne tallene med tallene for luftveisinfeksjoner oppgitt i 2ukers intervall så var det 332 innlagte i 18-44 års aldersgruppen. Gang dette opp med 2 for å kunne sammenligne og vi er på 664 personer. Altså ikke unormalt at folk blir syke i denne aldersgruppen heller og ikke skremmende høye tall for covid heller.. 

Helt riktig det du sier om å regne med hvor mange som er i de forskjellige gruppene. Det er mindre folk i øvre gruppe og bare 3% uvaksinerte ihht ukesrapport fra fhi uke 51. Altså knapt noen som kan dra opp snittet. Hvordan kan 3% av mye mindre folk dra opp snittet? Det går ikke på min kalkulator 😛 I 18-44 års aldersgruppen er 70% av de uvaksinerte og andelen totalt er rundt 10% uvaksinerte, men likevel er snittet langt over dette igjen også.. 

Det er det jeg forsøker å si også, men du leser alle mine poster i værste mening tror jeg. Vaksinen har en virkning og vil redusere risiko for alvorlig sykdom selv om de fleste annerkjenner at de ikke virker på langt nært så bra som forespeilet. Poenget mitt er bare at risikoen i 18-44 års aldersgruppen er svært lav i utgangspunktet. Jeg kan godt forstå at enkelte tar et personlig valg om å ikke vaksinere seg i denne aldersgruppen på det grunnlaget. Heksejakten er også i aller høyeste grad ikke berettighet. Alder har alltid vært dominerende for innleggelse og den er det fortsatt selv om de nå er vaksinert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...