Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, RichardNoname said:

Det som provoserte meg litt er bruken av ordet "vi". Jeg opplever egentlig gjennom hele videoen at han snakker som om han representerer myndigheter eller annet fagorgan. 

:laugh: ok såpass ja. Covid angår oss jo alle da. Så kan det bunne i det at han forsøker å få med seg folk til å ta D-vitaminer og det ene med det andre? Han er jo lærer på noen spesialiteter, så kan det være for å få lytterne til å bli med på å lytte bedre?

1 hour ago, RichardNoname said:

<snip> .. Når han overhodet ikke har dekning for utsagnet utover sin egen feiltolkning av grafen, så synes jeg han forleder seerne. Jeg mener på ingen måte at dette er bevisst eller villet fra hans side. Men som en person med så mange følgere så har han et ansvar for å kommunisere hva som kun er hans egen oppfatning og analyser, og hva som er noe det er konsensus om. Savner rett og slett litt ydmykhet. Da kunne han unngått vranglære i tilfeller hvor han har misforstått noe, slik som her. 

Skjønner. Det virker som om han er tydelig noen ganger om hvor oppfatninger om ting stammer i fra da. Men, kan hende han går i feller også.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny uenighet om skolesmitte: – Vi har ikke god nok kunnskap
I sitt råd til regjeringen hevder Folkehelseinstituttet at stengte skoler kan føre til økt smitte. Espen Nakstad er uenig i at det kan slås fast.

Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad mener kunnskapsgrunnlaget ikke er godt nok, og peker på stor smitteøkning da elevene kom tilbake på skolene i høst.

...

– Ikke godt kartlagt
Nakstad vil ikke svare direkte på spørsmålet om FHI tar feil, men sier kunnskapen om spredningsmønster i skolene ikke er godt kartlagt.

– Smittespredningen blant personer under 18 år avhenger av hvor mange nærkontakter de har innendørs over tid og hvilket bevegelsesmønster de har i skolesammenheng og på fritiden. Det er meg bekjent ikke godt kartlagt i Norge, sier Nakstad.

– Derfor har vi bedt FHI om et bedre kunnskapsgrunnlag som beskriver det faktiske smittespredningsmønsteret i en typisk norsk kommune og hvor mange som i dag får sykefravær og karantene som et resultat av nærkontakt med smitteførende medelever.

...

– Enkle anslag
Kriseleder Line Vold i FHI skriver til NRK at smittetrykket har gått opp blant barn i skolealder etter noen av ferieperiodene, men at årsaken til den registrerte smitteøkningen ikke er godt dokumentert.

...

– Har dere gjort beregninger over gjennomsnittlig antall nærkontakter for elever i og utenfor skolesituasjon og hvordan nærkontakter i snitt per elev påvirkes av stengte skoler?

– Antall nærkontakter på skolen og i fritiden vil avhenge av mange faktorer, og vi har bare gjort enkle anslag rundt dette, skriver Vold.

Vold mener det ikke bare er antallet nærkontakter som spiller en rolle, men typen nærkontakt barna har:

– Når skolene er stengt, har kanskje barna færre nærkontakter, men de har samtidig en type kontakt med andre som kan være av betydning for smittespredning, f.eks. hytteturer, fester også videre der smittevernråd i mindre grad blir overholdt.

https://www.nrk.no/norge/ny-uenighet-om-skolesmitte_-_-vi-har-ikke-god-nok-kunnskap-1.15780033

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

:laugh: ok såpass ja. Covid angår oss jo alle da. Så kan det bunne i det at han forsøker å få med seg folk til å ta D-vitaminer og det ene med det andre? Han er jo lærer på noen spesialiteter, så kan det være for å få lytterne til å bli med på å lytte bedre?

Skjønner. Det virker som om han er tydelig noen ganger om hvor oppfatninger om ting stammer i fra da. Men, kan hende han går i feller også.

Tror ikke vi kommer noe nærmere noen enighet her. Det er heller ikke så nøye! Det vi alle derimot kan enes om er et ønske og håp om at verden og Norge kommer seg ut av denne situasjonen i løpet av 2022, og at vi lander på beina. Redd vi er på vei inn i en perfekt storm, uansett om omikron skulle være mildere enn delta, eller ei. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, RichardNoname said:

Tror ikke vi kommer noe nærmere noen enighet her. Det er heller ikke så nøye! Det vi alle derimot kan enes om er et ønske og håp om at verden og Norge kommer seg ut av denne situasjonen i løpet av 2022, og at vi lander på beina. Redd vi er på vei inn i en perfekt storm, uansett om omikron skulle være mildere enn delta, eller ei. 

Det viktige er jo at vi kikker på det i fra forskjellige vinkler i grunn. Så litt debatt skader ikke. Takk for dine mange bidrag ;)

Jeg synes det skal bli interessant å se oppsummeringsdokumentarer i etterkant av pandemien. Altså hvordan historien kommer til å bli skrevet, siden vi har vært sånn del av den. Har aldri vært med på noe så voldsomt livsendrende som dette før jeg.

Ikke fordi alt rundt covid er "superinteressant", men for å se om det blir trikset med historieteksten kanskje.

Forresten Kongen i nyttårstale blir jo ikke den personen som gir noe slikt. Men han pleier å si en del om relasjoner oss mennesker i mellom.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (54 minutter siden):

:rofl:

Nakstad: Kjære dere. Det er jul og høytid for smitte. Husk at alle er en potensiell smittebombe og at sykehusene mine brenner. Du trenger ikke klemme alle på julaften. Finn frem meterstokken og mål opp minst 1 meters avstand mellom stolene rundt julebordet. Jo færre gjester, jo bedre. Skal dere synge julesanger, så gå rundt grana i hagen. Det er bedre enn å gå rundt treet inne.

Aavitsland: Kjære dere. Smitten er på vei ned og Omikron er veien ut av pandemien. Jeg vet jeg har sagt noe sånt før, men nå er jeg sikker. Vi har satt et rikelig antall tredje doser, og vi kan klappe oss selv på skulderen og slippe høytidsgleden løs. Kle deg i nissedrakt, gå bort til naboen, og overrask dem også med gaver, klem, piker vin og sang. 

Kjerkol: Kjære dere. Jeg sier bare det fagfolkene sier. Åja.. er de ikke enige? Hvem kan jeg peke på da? Jo, det var det jeg skulle si ja.. Sykehusene har vi oversett så lenge at nå må dere skjerpe dere. Julens budskap er å tenke på vår neste. Det er sykepleierne som jobber seg ihjel fordi vi politikere.. nei.. hva var det som stod i manus nå igjen? Jo.. Det er sykepleierne som jobber seg ihjel fordi en uansvarlig befolkning lever normale liv. Mange lever ikke slik vi sier de bør leve. Gå bort til naboen og fortell ham at han feirer jul på feil måte. Det hjelper alle i å finne julefreden vi så sårt trenger. 

Erna:realmad:

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 5
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (1 time siden):

Det som provoserte meg litt er bruken av ordet "vi". Jeg opplever egentlig gjennom hele videoen at han snakker som om han representerer myndigheter eller annet fagorgan. 

Er en ambisiøs ting han holder på med, han har utnevnt seg selv til en slags koronanyhetskanal. For hele verden. Ikke rart det går litt fort i svingene av og til. Men han virker troverdig som tidligere helsefaglærer(?) og sykepleier. Ordet "we" og "let us look at" er nok noe han har brukt i undervisningen. Youtube aksepterer ham visst, selv om han har flere millioner visninger på enkelte videoer om bivirkninger (bl.a. om Kyle Warner(!). Han er i en viss fare for å bli fjernet av youtube, selv om han har beveget seg tilbake til de vanlige statistikkene sine. 

Om eldre på julafta, en får "sjå litt stort på det", som de gamle sa. Det er naturlig at eldre mennesker ikke liker kald trekk. Så det må en respektere, og se litt stort på det. Mine gamle slektninger har dessverre vandret heden. Så det problemet får jeg ikke i år. Kjenner heller ikke noen immunkomprimerte eller immunsupprimerte, eller hva de nå kaller seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Aavitsland preker som om omikron var jesusen sin frelse :wee:

Men så er han i fra bibelbeltet da. Er du sikker på at dette ikke er satire @Fustasjeopphengsforkobling ?

Det virker litt satireaktig ihvertfall.

Nei dette er ramme alvor. Dyrets merke og armageddon braker rundt oss, mens alle rottene bare skotter og de skotter, og danser glade på bordet. Fysj.. 

;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Budeia said:

Om eldre på julafta, en får "sjå litt stort på det", som de gamle sa. Det er naturlig at eldre mennesker ikke liker kald trekk. Så det må en respektere, og se litt stort på det. Mine gamle slektninger har dessverre vandret heden. Så det problemet får jeg ikke i år. Kjenner heller ikke noen immunkomprimerte eller immunsupprimerte, eller hva de nå kaller seg. 

Får be de gå opp i andre etasjer når man lufter i første?

Lenke til kommentar

– Ingen utløpsdato
Smitteverndirektør ved FHI, Geir Bukholm, avviser at FHI sin oversikt over uvaksinerte innlagte pasienter med covid-19, egentlig skjuler et stort antall vaksinerte som har mistet status som vaksinert.

Uvaksinerte er personer som ikke har fått noen vaksinedoser, ifølge FHI.

Videre regnes disse personene som delvis vaksinerte eller fullvaksinerte:

Delvis vaksinerte: De som har fått én dose, der det har gått minst tre uker etter første dose.
Fullvaksinerte: De som har fått dose to. Status som fullvaksinert regnes fra én uke etter vaksinedosen.

https://www.nrk.no/norge/nei_-status-som-vaksinert-har-ikke-gatt-ut-pa-dato-1.15782978

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Får be de gå opp i andre etasjer når man lufter i første?

Det ville ikke ha fungert med mine gamle slektninger, er rimelig sikker på det. De ville ha sagt "Sier han at vi skal flytte oss opp der med soverommene? Har aldri hørt slikt". Og så ville de fortsatt å sitte der de var. Tror ikke det er noen enkel oppgave 😉

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg snart årskontroll hos tannlege, men jeg er litt småtvil om hun tannlegen jeg går til er vaksinert. Husker hun var veldig negativ vedrørende koronavaksine nemlig sist årskontroll, mente at det kom til å ta livet av de eldre osv.  Som tannlegepasient er uaktuelt å la meg undersøkes og behandles av noen som ikke vaksinerer seg, spesielt når noen er oppi kjeften min! Jeg bor i Oslo og her er ganske mange tannlegen å velge mellom, og når det er koster så mye å gå til tannlege så vil jeg velge en som tar smittevern på alvor. Er det innafor å spørre om tannlegen er fullvaksinert, synes dere? 

Endret av GiaMahan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjukepleiar er vel ikkje det verste ein kan utdanna seg til? Hun her greide å diagnostisere seg ved å lese på internett

https://www.nrk.no/livsstil/ann-elin-hadde-endometriose-i-17-ar-for-ho-fekk-diagnosen-1.15634367

"Å si det blir vel som å banne i kjerka?" (å lese på internett altså om helse)

Tenker litt på hvor mye pes som er blitt gitt spesialsykepleier John Campbell i denne tråden sånn i relasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...