Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 minutt siden):

Hva er forskjellen på informasjon i muntlig format, kontra tekst-format? For min del tar jeg heller informasjon direkte fra en fagperson enn videreformidlet gjennom en journalist.

Forskjellen er at jeg syns det er mye lettere å ettergå påstander i tekst, i stedet for å måtte pause en video, spole tilbake ("hva var det han sa nå"), prøve å søke opp noe ut i fra det ... mye lettere med kildebelagte tekster.

Med video har man også en hel del virkemidler som kan påvirke seeren. Tekst er mer nøytralt på den måten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, :utakt said:

Ikke dermed sagt at alt han deler er feil. Det kan godt hende han sier mye fornuftig, men jeg syns det er for lettvint å se videoer og sluke det som blir sagt. Enten det kommer fra denne fyren, Bitchute eller noe annet sted. 

Videon om Norge och omikron var ikke heller helt rätt och kritiserades här.

• Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, :utakt said:

Hvem gjorde denne sykepleieren til noen slags allviter for all things covid, egentlig? Jeg ser videoene hans bli delt i hytt og skvatt, og det er aldri en kritisk kommentar å se. 

Samme har jeg lurt på. Har sett en video med han, og snakker bra for seg. Men noen ekspert er han vel ikke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (18 minutter siden):

Forskjellen er at jeg syns det er mye lettere å ettergå påstander i tekst, i stedet for å måtte pause en video, spole tilbake ("hva var det han sa nå"), prøve å søke opp noe ut i fra det ... mye lettere med kildebelagte tekster.

Med video har man også en hel del virkemidler som kan påvirke seeren. Tekst er mer nøytralt på den måten.

Enig i det første. Det andre..tjoda, retorikk og følelser kan påvirke. Det er egentlig greit å skille gode fra dårlige utifra slikt, og gjerne kontrollsjekke innhold. Han (og andre) legger ved lenker til informasjonen i beskrivelsen under videoen. Der kan man søke opp i tekstformat, noe jeg har gjort flere ganger. Campbell formidler godt og nøkternt 😊

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (10 minutter siden):

Samme har jeg lurt på. Har sett en video med han, og snakker bra for seg. Men noen ekspert er han vel ikke?

Ekspert er han ikke. Annet enn på sykepleie, men han leser vitenskap og forskere godt etter mine vurderinger, og har fulgt covid siden starten. Og kjenner også mange fagpersoner på ulike områder som han konfererer med.

Jeg følger ham daglig, sammen med VG, NRK, Nettavisen og en rekke andre medier i inn og utland.

Han har tatt feil før. Det har også alle andre.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Jeg har sett slikt media overfokus før. Orderud-drapsaken.

Eg hugsar då Søviknes-saka gjekk i media. Då var det einkvan som kopierte layouten til VG og skreiv ein "artikkel" med satire. VG reagerte med å melde dette til politiet. Om det nokon gong vart noko sak av det veit eg ikkje. Eg tykkjer at avisa heller kunne ha teke litt sjølvkritikk og vore litt audmjuke. Samstundes var det jo ikkje greit at han ikkje hadde fjerna namna på journalistane før han endra innhaldet i artikkelen.

Elles kjenner alle til då VG gjekk langt over streken og prøvde å bruke ei jente for å ta Trond Giske trass i at jenta hadde eit heilt anna syn på saka enn det vrengebiletet VG prøvde å skape.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Misliker også når slike videoer brukes i argumentasjon uten at man selv gjenforteller innholdet. Det er vanskelig å ettergå og jeg tror få gidder å se på de når det postes. Jeg mener det var regler mot «å argumentere med YouTube» på forumet her før, men det er borte nå.

Men det har nå blitt sånn at mange dessverre får nyhetene sine og tolkningene utelukkende gjennom slike meningskanaler som «Dr.» John Campbell. Han har ikke noe redaksjonelt ansvar slik medier har. For ordens skyld mener jeg ikke han tar feil, men jeg synes det er fornuftig å være litt på vakt med å sluke alle tolkningene til en sykepleier på YouTube som kaller seg doktor.

• Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, fredrik2 said:

Jaja, det var ju också ett svar.

Har du lärt dig hur man beräknar flock immunitet för vaksiner ännu? För att ta opp ett enkelt eksempel på din totala forvirring. 

Vad menade du egentligen med denna?

"Og nå vet vi jo at 54% av de uvaksinerte (majoriteten!) er født utenfor Norge. De har andre helseproblemer enn etniske nordmenn, ergo er dette ikke beslutningsrelevant informasjon for de av oss som har "norsk" opphav."

Att du er så förvirrad att du ikke ens förstår att det er en hel del europer i gruppen du snakker om? 

Søtt (eller litt skummelt) at du går rundt og husker mine helt urelaterte tidligere feil fra flere uker tilbake (som jeg også erkjente og justerte mine beregninger etter), så skjønner ikke helt hvor du vil hen med den? Men klart, det sier jo en hel del om deg at du drar det opp ;)

Hvor har jeg sagt at alle utenlandskfødte er født utenfor Europa? Det eneste jeg har sagt er det som står i Aftenposten: 54% av de uvaksinerte er innvandrere, som ikke umiddelbart har det samme risikobildet som etniske nordmenn. Deg som svenske, har sikkert omtrent de samme underliggende risikoene, men det er faktisk ikke sikkert polakker f.eks har samme risikobilde, jeg vet lite om kulturelle og genetisk forskjeller, om de er oppmerksomme på D-vitaminbehovet her i Nord osv. At innvandrere fra mer "eksotiske" strøk har et annet risikobilde og utbredt grad av D-vitaminmangel er hevet over enhver tvil.

Hadde det ikke vært fint om FHI bare "brøt opp" den uvaksinerte gruppen litt mer i finmaskede undergrupper, så man fikk det reelle risikobildet for undergruppene? Er dette egentlig noe man behøver å være uenig om? Ref Simpsons paradoks-lignende feilslutninger osv.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Snikpellik said:

Misliker også når slike videoer brukes i argumentasjon uten at man selv gjenforteller innholdet. Det er vanskelig å ettergå og jeg tror få gidder å se på de når det postes. Jeg mener det var regler mot «å argumentere med YouTube» på forumet her før, men det er borte nå.

Men det har nå blitt sånn at mange dessverre får nyhetene sine og tolkningene utelukkende gjennom slike meningskanaler som «Dr.» John Campbell. Han har ikke noe redaksjonelt ansvar slik medier har. For ordens skyld mener jeg ikke han tar feil, men jeg synes det er fornuftig å være litt på vakt med å sluke alle tolkningene til en sykepleier på YouTube som kaller seg doktor.

Du må huske på at doktortittelen ikke nødvendigvis er linket til det vi kaller "lege" her i landet.

Forøvrig synes jeg ikke det er noe verre å høre på han enn selv de som er på "riktig" side som uttaler seg i media og alt som er. En veterinær(altså dyredoktor) som uttaler seg etter "reglene" til media vil få all honnør, mens en fagperson på området vil bli hånet og cancelled.

Som min fars kone(spesialist på infeksjonssykdommer i tyskland) sier, det er skremmende hvor lite personer med faktisk utdannelse innen fagfeltet blir hørt.

Det er derfor jeg spør etter hvem fagpersonene i FHI og hdir er, da jeg synes det er relevant å vite hvem som styrer opinionen. Men, det har jeg gitt opp...

• Liker 2
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (1 time siden):

Dette er en av hovedfrustrasjonene mine med pandemien og det forundrer meg virkelig. Hva gjør de da i forbindelse med kreft og andre alvorlige sykdommer??

Det har vore mange saker i media om folk som ikkje har råd til å få den beste behandlinga fordi Norge er trege med å godkjenne medisinar, og som dermed må reise til utlandet og/eller betale sjølv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (16 minutter siden):

Du må huske på at doktortittelen ikke nødvendigvis er linket til det vi kaller "lege" her i landet.

Forøvrig synes jeg ikke det er noe verre å høre på han enn selv de som er på "riktig" side som uttaler seg i media og alt som er. En veterinær(altså dyredoktor) som uttaler seg etter "reglene" til media vil få all honnør, mens en fagperson på området vil bli hånet og cancelled.

Kan ikke se at John Campbell har noen doktorgrad i noe som helst relatert. Han har doktorgrad i filosofi ifølge siden hans på LinkedIn. Jeg mener derfor det kan være litt problematisk at han bruker doktortittelen på måten han gjør.

Han har definitivt bakgrunn i annet enn filosofi som gjør at han sikkert er kvalifisert til å uttale seg om diverse koronarelaterte ting, men han virker ikke å være noen fagekspert. Han er også god til å forklare og presentere ting på en bra måte, og kommer helt sikkert med mye god informasjon og tolkninger. Alt jeg sier er at man ikke bør legge all sin lit til noen enkeltstående meningskanaler på Youtube eller andre steder.

Konspirasjonsteoriene om media og narrativer orker jeg ikke begynne å diskutere.

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Campbell_(YouTuber)#COVID-19_misinformation

Sitat

In November 2021, Campbell said in a video that Ivermectin might have been responsible for a sudden decline in COVID-19 cases in Japan. In reality, the drug had never been officially authorised for such use in the country—its use was merely promoted by the chair of a non-governmental medical association in Tokyo, and it has no established benefit as a COVID-19 treatment.[3] Meaghan Kall, the Lead Epidemiologist at the UK Health Security Agency said that Campbell was confusing causation and correlation, and that even so there was no evidence of ivermectin use in Japan; rather, the story was based on "anecdata on social media driving wildly damaging misinformation".[3]

In November 2021, Campbell quoted from a non-peer-reviewed journal abstract by Steven Gundry saying that mRNA vaccines might cause heart problems. Campbell said he was not sure about the claim or its quality, but did not mention the expression of concern that had been published for the abstract, saying instead that it could be "incredibly significant". The video was viewed over 2 million times within a few weeks and was seized upon by anti-vaccination activists as support for the misinformation that vaccines cause heart attacks.[8]

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (11 minutter siden):

Det er derfor jeg spør etter hvem fagpersonene i FHI og hdir er, da jeg synes det er relevant å vite hvem som styrer opinionen. Men, det har jeg gitt opp...

Når man leser i media om kommunedirektører og andre som blir drapstruet av galne konspirasjons folk fordi en våger å si noe så lite kontroversielt som at helsepersonell bør vaksinere seg så er det vel kanskje ikke så fristende for de som tar disse konkrete vurderingene å stå frem med navn.

• Liker 5
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Evil-Duck said:

Når man leser i media om kommunedirektører og andre som blir drapstruet av galne konspirasjons folk fordi en våger å si noe så lite kontroversielt som at helsepersonell bør vaksinere seg så er det vel kanskje ikke så fristende for de som tar disse konkrete vurderingene å stå frem med navn.

Enda en ting konspifolket ødelegger da. At ikke dette skal være transparent er dumt.

12 minutes ago, Snikpellik said:

Konspirasjonsteoriene om media og narrativer orker jeg ikke begynne å diskutere.

Nei, fordi du vet det ikke er konspirasjonsteori at media kun viser en side av saken.

Alt du er uenig i er ikke en konspirasjonsteori. 

Jeg orker ikke å diskutere det heller fordi alt havner i konspirasjonsbåsen om det ikke kan forklares godt nok av "riktig" side

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nedgang i innlagde koronapasientar
https://www.nrk.no/nyheter/1.15781593 

Sitat

Tysdag var det 337 koronasmitta pasientar innlagde på sjukehus i Noreg. Det er ein nedgang på 36 pasientar frå dagen før.

74 av pasientane får respiratorbehandling, og 121 ligg på intensivavdeling.

Det ein pasient færre på respirator og like mange på intensivavdelinga som dagen før, ifølgje oversikta til Helsedirektoratet tysdag.

Tilliten til helsemyndighetene litt opp etter tiltak
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

Tilliten til helsemyndighetene har gått litt opp etter et fall de foregående ukene, viser Befolkningsundersøkelsen som utføres for Helsedirektoratet. Tilliten har også tidligere økt etter at myndighetene innfører inngripende tiltak. Andelen som sier de har stor grad av tillit til helsemyndighetenes håndtering av koronaviruset økte fra 63 prosent i uke 49 til 67 prosent i uke 50.

Flere svarer også at informasjon fra helsemyndighetene er nyttige og tydelige, og flere svarer at de følger rådene om blant annet munnbind og avstand.

Andelen som svarer at de alltid bruker munnbind i situasjoner der det er vanskelig å holde en meter avstand til andre har økt fra 69 til 80 prosent fra uke 49 til 50.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tar nytt vaksinegrep
https://www.dagbladet.no/nyheter/tar-nytt-vaksinegrep/74982104

Sitat

Snart kan alle landets apotek begynne å sette coronavaksiner, etter det Dagbladet får opplyst. Samtidig tar staten regninga for doblet coronatillegg for kommunalt ansatte og dobbel timelønn for lærere som tar ekstratimer.

Tirsdag klokka 13.30 møter helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) pressen for å orientere om coronasituasjonen.

Dagbladet er kjent med at hovedtema for tirsdagens pressekonferanse er arbeidet med å vaksinere den norske befolkningen.

Mandag ettermiddag møtte helse- og omsorgsministeren med Kommune-Norge. Her formidlet hun at regjeringen ønsker å bistå kommunenes vaksinasjonsarbeid ved hjelp av en ny nasjonal standardkontrakt.

Dette innebærer at alle apotek kan begynne å sette vaksinedoser så snart kommunen har inngått kontrakten. Apotekene får refusjon fra Helfo, og ordningen innebærer derfor ingen merkostnader for kommunene.

Tiltaket skal kunne iverksettes umiddelbart, og departementet har levert et utkast til kontrakten, får Dagbladet opplyst.

Under møtet ble det også klart at staten sterkt råder kommunene til å mobilisere og ansette helsefagstudenter ved kommunenes vaksinasjonssentre, for å komme kapasitetsutfordringer i møte.

Sitat

Tar regninga

Mandag ble det kjent at KS har inngått en sentral avtale med arbeidstakerorganisasjonene. Avtalen innebærer minst en fordobling av coronatillegg til ansatte i kommunene.

Avtalen innebærer også dobbel timelønn for lærere som tar ekstra undervisning som følge av coronarelatert fravær, eller gjør ekstra annet elevrettet arbeid - for eksempel økt inspeksjon eller særskilt oppfølging av enkeltelever.

Avtalen åpner for å bruke merarbeid og overtid i større grad, slik at kommunene kan mobilisere arbeidskraft, ifølge KS. Avtalen innebærer også at arbeidsgiver kan pålegge ansatte mer overtid.

Under møtet mandag ble det informert om at merkostnaden for denne avtalen skal tas i statlig oppgjør. Staten tar altså regninga, og ordningen innebærer ingen ekstra kostnad for kommunene.

Det ble også klart at Forsvaret har flere team parat som kan bistå i vaksinasjonsarbeidet. Særlig Forsvarets sanitet skal kunne bistå, og tilbudet kan tilpasses kommunenes individuelle behov.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

12:57 

Helsedirektoratet ber kommunene forberede seg på omikronbølge

I et brev datert 20. desember ber Helsedirektoratet kommunene forberede seg på en smittebølge med korona, og at det kan komme en influensabølge samtidig. Direktoratet understreker at de vet at kommunene aktivt utnytter og har oversikt over lokale ressurser.

– Vi ber likevel nå kommunene se helse- og sivilberedskap som en helhet og å forberede seg på økt smitte og mobilisere for alle disse forhold, heter det.

* De ber kommunene ha klar kriseledelse og operative tjenesteledelser som kan håndtere økt smitte over tid.

* Vaksinering av uvaksinerte grupper, og vaksinering med en 3. forsterkningsdose.

* Økte kapasiteter i tjenestene; TISK (særlig testing og smittesporing), fastlegeordningen, legevakt, institusjoner, hjemmetjenester, mottak av utskrivningsklare pasienter og oksygenbehandling

* Beredskap for å ivareta kritiske samfunnsfunksjoner og eventuelle andre hendelser som kan oppstå.

* Helsedirektoratet vil legge til rette for bruk av helseberedskapsloven dersom situasjonen krever dette til beordring av personell og rekvirering av hoteller med mere til ekstra sengeplasser og annet, jf. kommunenes planlegging for dette i mai-juni 2020.

(NTB)

Det er etter mi meining usannsynleg at det blir influensa så lenge ein har tiltak mot korona. Det har vel vore nemnt nokre få influensatilfelle (noko over 100?), men dette vil bli slått ned.

Er det noko i dei siste rapportane frå FHI som tyder på noko anna?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...