Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

6 hours ago, torbjornen said:

Iallverda. Kven vil vere forsøkskaniner?

Er det noko som tyder på at desse er betre mot omikron enn dei vaksinene som vi alt har?

Jeg synes det er positivt at de kjøper det inn jeg. Kan hende den havner på listen over AstraZeneca, J&J og Sputnik da. Men hva vet vi foreløpig. Man kan ikke stole på at en vaksineprodusent til en hver tid er leveringsdyktige heller. Og det er nok et stort sluk i U-land som evt. kan ta over de vaksinene vi ikke nytter. Nå stod det i artikkelen at de ville først vurdere om mengden var stor nok til bruk i landet, også er det sikkert noen andre helsekriterier som også kontrolleres vel?

Og dette er nok ordrer som er lagt for lenge siden, før man visste så mye om leveringsdyktigheten på Pfizer, Moderna og AstraZeneca (den tid denne var aktuell også).

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Guest 0b7e3...581 said:

Sist jeg leste, så er problemet med Sputnik at EMA ikke har fått all nødvendig data. 

Novovax er en annen type vaksine, det er snakk om en protein-subenhetvaksine. Jeg har ikke lest meg helt opp på den, men den er mer tradisjonell i oppbyggningen enn både mRNA- og vektorvaksinene. En lignende vaksine blir blant annet brukt for hepatitt-B. 

Den er ikke mer effektiv enn mRNA-vaksinene, men er mer effektiv enn vektorvaksinene. Den gir samtidig mindre bivirkninger, og vil være ett godt verktøy å ha for de som er mer skeptiske til mRNA og "genterapi" (🙄). Jeg tar den gladelig om jeg får tilbud, selv om jeg er dobbeltvaksinert med Pfizer. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Hvor kommer de på alle disse rare artene å lage vaksine basert på? Møll er brukt :blink:

The baculovirus is made to infect a culture of Sf9 moth cells, which then create the spike protein and display it on their cell membranes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Fibonacci said:

Har merket at folk har blitt helt paranoide den siste uken. Dette er verre enn mars 2020. Munnbind over alt og ingen tør være nær noen som helst. Vet ikke om folk har blitt totalt germofobe og livredde på grunn av konstant mas i media, eller om de bare frykter karantene i jula. Får håpe det siste, ellers får vi en nasjon av ekstrem-introverte.

Håper vi får tilbake normalen etter nyttår, for dette enorme sosiale eksperimentet aner vi ikke konsekvensene av, selv om vi begynner å se konturene.

Vi har mange mennesketyper. Her er en variant forklaringsmodell

- den offensive

- den konkurransepregede

- den defensive

- den umotiverte

Den offensive

Klar til å sloss. Tar alle sjangser. Prøver alt det umulige. Kjører sololøp. Motto: "Go for it !"

Den konkurransepregede

Lag-spiller. Tror på suksess. Seriøst forberedt. Tror på seg selv og laget. Motto: "Dette klarer vi !"

Den defensive

Tar ingen sjangser. Avventende. Undersøkende. Tenkende under stress. Motto: "Vi venter og ser.."

Den umotiverte

Negativ innstilling - ofte til mange oppgaver. Likegyldighet.

Henviser til tidligere dårlige erfaringer. Motto: "Dette går nok ikke !"

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Zeph said:

Munnbind og avstand er jo heilt riktig i desse tider. Kanskje frykt for julekarantene får fleire til å følgje reglane som faktisk finnes. Kjedelig å planlegge julefeiring, men får den spolert av to veker karantene fordi du vart smitta på bussen. Er det ikkje veldig naturleg at folk er meir forsiktig no? I mars 2020 var det like mykje uvissheit som frykt, mens i dag er det mest frykt for karantenejul.

Hvordan er folks julegaveinnkjøpsoppførsel i år? Tilfelle noen har vært og handlet julegaver. Vi er alle forskjellige på det. Noen kjøper gaver 1 år i forveien, andre i siste liten. Andre ikke så mange gaver, mens andre har noen å handle for seg. Og sikkert flere varianter på dette tema.

Selv har jeg ikke vært særlig ute på gaveinnkjøp, så har ikke fått betraktet skuet selv.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, shockorshot said:

Det er forskjell på å genetisk modifisere en celle og bare modifisere en celle. Ganske stor egentlig. Kan være verdt å lære seg hva forskjellen er og hvorfor den er viktig

Men herregud så kjekt det hadde vært hvis genterapi hadde vært så enkelt som å bruke mRNA som genterapi. Vi kunne kurert/behandlet noen ganske fæle sykdommer da for ganske mye lavere kostnad (hvis de hele tatt kan kureres/behandles idag uten genterapi).

Det hadde jo vært nobelprisen of the century.

Nei, mRNA vaksine er ikke genterapi. Å påstå det viser bare hvor lite kunnskap og forståelse en har om faget.

En må vel til med verktøy som CRISPR for å endre DNA-et? Eller finnes det andre målrettede alternativer, med forventet utkomme?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Hvordan er folks julegaveinnkjøpsoppførsel i år? Tilfelle noen har vært og handlet julegaver. Vi er alle forskjellige på det. Noen kjøper gaver 1 år i forveien, andre i siste liten. Andre ikke så mange gaver, mens andre har noen å handle for seg. Og sikkert flere varianter på dette tema.

Selv har jeg ikke vært særlig ute på gaveinnkjøp, så har ikke fått betraktet skuet selv.

Bestilte alt på nett i år også. Har gjort det lenge, men nå hører jeg også at foreldrene mine har gjort det samme, men da pga covid. De gjør aldri slikt så kanskje flere tenker i de baner. Det er jo så lettvindt og en slipper mye av maset som følger med byturen i juletider. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, fredrik2 said:

Lurer på hvis denna diskussion handlar om att antivaksare  friviligt uvaksinerade helt enkelt tycker att de har ett så fantastiskt immunsystem så att de faktist tror att de aldrig kan få problem med corona viruset? Har sätt liknande argument fra rätt många sista tiden och det det handlar om är ju att de ovaksinerade ikke alls kan vara överrepresenterade i statistiken. Hvis statistiken visar det så er del fel! 

Merkligt med tanke på att sambanden mellan smittede och innlagte er mycket mindre nu än tidigare för alla. Men jag antar att frivilligt uvaksinerade av alla åldrar er så sikra på sig själva att det sambandet ikke gäller för dem eller deras grupp. 

Tycker också att vi har så mycket information om de innlagte att det er uppenbart vad som gör forskjellen. Ålder, underliggande sjukdommar och överrepresentation av grupper med få vaksinerade.

Man har visst mange rare mennesker. Det er sikkert det:

https://people.com/human-interest/influencer-who-participated-in-toilet-licking-challenge-says-he-tested-positive-for-coronavirus/

Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Bestilte alt på nett i år også. Har gjort det lenge, men nå hører jeg også at foreldrene mine har gjort det samme, men da pga covid. De gjør aldri slikt så kanskje flere tenker i de baner. Det er jo så lettvindt og en slipper mye av maset som følger med byturen i juletider. 

Eigentleg er vel dette ei tid der ein bør handle lokalt i staden for på nettet. Om alle handlar på nett går fysiske butikkar dukken, og arbeidsplassar og skatteinntekter forsvinn frå distrikta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dagblabla har visst alltid store overskrifter, ikkje berre når det gjeld korona og annan sjukdom.

Screenshot_20211221-032012_Opera.thumb.png.09dde02365d218bbc2104d249f4e0dbb.png

Elles kan jo koronahandteringa vere ei mogeleg årsak til at regjeringspartia gjer det dårleg. Eg vil tru at mange tykkjer at ein burde prøvd med milde tiltak tidlegare, i staden for å vente med å gjere noko til ein måtte innføre full nedstenging fordi sjukehuskapasiteten er sprengt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Smitten held fram med å falle raskt, og no er også veketrenden fallande:

Sitat

KORONAVIRUSET

21. desember 2021 kl. 00:22 

4041 nye smittetilfeller i Norge

Mandag ble det rmeldt om 4041 nye koronasmittede i Norge. Det er 823 færre enn forrige mandag. Den siste uka er det i gjennomsnitt meldt om 4531 nye smittede daglig. For en uke siden var tallet 4733, så trenden er synkende.

Mandag var 373 koronapasienter innlagt på sykehus, 17 flere enn dagen før.

Eg tippar at stengde barnehagar og skular (også kalla juleferie) vil bidra til at smitten vil falle vidare, og at også talet på innlagde vil gå ned.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 timer siden):

Smitten held fram med å falle raskt, og no er også veketrenden fallande:

Eg tippar at stengde barnehagar og skular (også kalla juleferie) vil bidra til at smitten vil falle vidare, og at også talet på innlagde vil gå ned.

Jepp, så kan vi åpne opp litt igjen, frem til tallene stiger og vi må stenge igjen. The circle of life.

Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/norge/i/G3nM3V/hvorfor-doer-det-saa-mange-i-norge-naa

Nok en gang en nyansert sak fra Aftenposten som setter ting i perspektiv.

Flere folk dør nå fordi vi har hatt underdødelighet, og de strenge restriksjonene har ødelagt immuniteten mot diverse sykdommer. Koronarelaterte dødsfall utgjør bare 3,3 prosent av dødeligheten i Norge.

Endret av Fibonacci
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Camilla Stoltenberg med tildels nyansert perspektiv på utviklingen:

Sitat

STOLTENBERG: VIL VÆRE FORSIKTIG MED Å VÆRE OPTIMIST

Coronatallene denne uken viser en liten nedgang. FHI-direktør Camilla Stoltenberg vil likevel være forsiktig med å være optimist.

– Det vil jeg være forsiktig med. Det er fint at tallene synker hvis det er reelt og skyldes at tiltakene virker. Det kan hende at enten hele eller deler av det skyldes det, men det kan også være at folk tester seg på en litt annen måte – at færre tester seg først og fremst, sier hun til NRK Nyhetsmorgen.

Gjennomsnittlig antall coronasmittede som er registrert de siste sju dagene, er noe lavere enn snittet for en uke siden.

Ifølge Stoltenberg kan det også være at tallene viser en avflating og mulig nedgang for deltavarianten, men at omikronvarianten ikke har tatt av ordentlig ennå.

– Vi håper at den ikke skal komme så raskt som det vi først antok, fordi at tiltakene er iverksatt, men sikre på det kan vi ikke være, sier hun.

Regjeringen i Norge har i desember innført nye, omfattende coronatiltak i to omganger – først 8. desember og så mandag 13. desember. Ifølge FHI-direktøren er det litt vanskelig å si om man kan se effekten av disse nå.

Det er mulig det har kommet en effekt av de første tiltakene som ble iverksatt 8. Men at det kan ha kommet så mye effekt av de tiltakene som ble iverksatt for én uke siden, er FHI mer i tvil om.

– Men også de kan ha virket fordi folk begynte å oppføre seg annerledes før de kom, sier Stoltenberg.

(NTB)

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/stoltenberg-vil-vaere-forsiktig-med-aa-vaere-optimist.aKKOcF3UR

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (12 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/G3nM3V/hvorfor-doer-det-saa-mange-i-norge-naa

Nok en gang en nyansert sak fra Aftenposten som setter ting i perspektiv.

Flere folk dør nå fordi vi har hatt underdødelighet, og de strenge restriksjonene har ødelagt immuniteten mot diverse sykdommer. Koronarelaterte dødsfall utgjør bare 3,3 prosent av dødeligheten i Norge.

Problemet er jo narrativet som er blitt fortalt i norsk riksmedia siden mars 2020. Når den alvorligste pandemien på 100 år treffer, så burde man være mentalt forberedt på å tåle noen tusen dødsfall (vi hadde jo tross alt 3100 døde i løpet av to influensasesonger for noen år siden), og dette er noe som burde vært kommunisert av FHI og myndighetene. I stedet har den totalt krisemaksimerende dekningen av pandemien ført til at nesten hvert eneste dødsfall teller og dekkes, at ordførere for første gang i historien er ute og offentlig  kondolerer når sykehjemsbeboere dør av luftveisinfeksjoner og at mentaliteten blir at man skal tåle færre døde av dette enn av en litt sterk influensasesong. Det hele er ganske absurd.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...