Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

ok67 skrev (4 timer siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/lVlE77/de-uvaksinerte-pasientene-paa-en-uke-kom-16-polakker-inn-paa-sykehus-me

Sitat

De siste to månedene har derimot bare 2300 flere polakker blitt fullvaksinert i Norge siden 10. oktober.

På den andre siden kan tallene fra FHI inneholde feilkilder.

I Polen er 47 prosent av befolkningen fullvaksinert.

Det er både vanskelig og tidkrevende å få registrert vaksiner tatt i utlandet her i Norge. Derfor er det god grunn til å tro at andelen vaksinerte er høyere enn FHIs tall gir inntrykk av.

Jeg er litt opptatt av det siste punktet, da samtlige av de innvandrerne jeg kjenner har vaksinert seg.

Sitat

Hva er årsakene?

En fersk rapport fra FHI peker på flere mulige årsaker til at pandemien har rammet enkelte innvandrergrupper så kraftig.

1. Reiser langt mer. Utenlandsfødte reiser langt mer, og er oftere i områder med høyere smitte enn Norge.

2. Språk og IT. FHI de utenlandsfødte i større grad faller utenfor både testing, smittesporing og karantene. Det har vært store svakheter i systemene for å skaffe tolker.

3. Faller utenfor helsevesenet. En annen forklaring er at mange innvandrere faller utenfor det norske helsesystemet.

4. Svakere etterlevelse av råd. FHI mener også at innvandrere «sannsynligvis» har hat en svakere etterlevelse av både råd og karanteneregler.

5. Sosiale og økonomiske forhold. Innvandrere bor mer sentralt, hvor smitten er størst. Trange boforhold, yrke, utdannelse og inntekt har hatt «moderat» betydning, ifølge FHI.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (11 minutter siden):

Det trenger ikke å ha noe med entisitet å gjøre. Det kan like godt være holdninger til smittevern, jobb som utføres, evne til å innrette seg etter tiltak mtp språkutfordringer osv. Nå utgjør den uvaksinerte delen av nordmenn enda mindre del av problemet så den ballen bør ihvertfall legges død. 

Det at mange, spesielt fra Øst-Europa ikke ønsker å vaksinere seg kan nok ha litt historisk grunnlag, Øst-Europeere har jo historisk vært et folkeslag som har lidd mye under krig og vanstyre så tilliten til myndigheter generelt er nok noe svekket, og for min del stopper det der, jeg tror ikke at noen er dårligere eller bedre på smittevern eller å innrette seg etter tiltak på grunn av ens etnisitet.  

Min kommune har en stor andel innbyggere fra Litauen, og jobben kommunen min har gjort for å prøve å nå ut til disse mtp. vaksinering bør være et eksempel på hvordan dette skal gjøres. All informasjon blir sendt ut på norsk, engelsk, litauisk og polsk, og plakater gjerne hengt rundt på butikker og lignende, kommunen har og møtt opp og drevet lavterskel vaksinerings tilbud hos de største arbeidsgiverne i kommunen hvor de og nådde ut til mange, bare sist uke var det snart 50 som tok 1. dose i kommunen her. Så lavterskel tilbud og klar kommunikasjon fungerer :) 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, :utakt said:

Virker litt tilfeldig nå. Hører om folk som blir innkalt til dose tre uten å være i risikogruppe hverken ut fra alder eller helse, og samtidig har jeg eldre foreldre som fortsatt venter. Men men. I løpet av et par måneder nå har vel alle fått uansett. 

Tror det kan være store forskjeller i kommuner også. Jeg tilhører sikkert ikke den tregeste kommunen, men heller langt i fra den snareste kommunen i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

EMA godkjenner koronavaksinen Novavax
https://www.tv2.no/nyheter/14443538/

Sitat

Det europeiske legemiddelbyrået EMA godkjenner den amerikanske koronavaksinen Novavax i EU. Godkjennelsen åpner også for bruk av vaksinen i Norge.

Avgjørelsen ble tatt i et ekstraordinært møte mandag, skriver nyhetsbyrået Reuters. Nå venter kun en formell avgjørelse om vaksinen fra EU-kommisjonen.

– Etter en solid evaluering, har EMAs medisinske komité kommet til enighet om at dataene fra vaksinen er robuste og møter EUs kriterier for effekt, sikkerhet og kvalitet, skriver EMA i en pressemelding mandag.

Novavax er den femte koronavaksinen som godkjennes for bruk i EU, etter AstraZeneca, Pfizer/Biontech, Moderna og Janssen. Godkjennelsen åpner også for bruk av vaksinen i Norge.

Novavax bruker en mer tradisjonell vaksineteknologi som selskapet bak håper vil friste de som fremdeles nøler med å ta vaksinen.

EU har allerede signert en avtale om å kjøpe opptil 200 millioner doser av vaksinen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581
minim skrev (1 minutt siden):

Du har vel noen gode forslag til tiltak her også? Armbånd i ulike farger for uvaksinerte, polakkene og litauere kanskje?

Jeg skjønner hva du sikter til, men med tanke på hvordan de stiller seg til LGBT+ så foreslår jeg regnbuefargede armbånd 😅

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar
Just now, minim said:

Begge deler er like uhørt. 

Jag var ikke helt seriös med mitt svar men vilka begge deler du snakker om förstår jag ikke ens. 

Jag förstår ikke hvorfor du och andra som försöker argumentera för att de uvaksinerade ikke er noe problem som försöker dela opp saken i norrmän födda i Norge ocn norrmän födda i utlandet tillsammans med utlänningar boende i Norge.

Hvorfor er det så intressant hvis antivaksaren kommer fra Polen eller fra Otta? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.firda.no/to-pasientar-doydde-av-korona-pa-forde-sentralsjukehus/s/5-15-1338661

Til no har Sogn og Fjordane så vidt eg veit berre hatt eitt dødsfall, og det var ei dame som tilfeldigvis var på same hotellet som pensjonistane frå den vidgjetne pensjonistbussen hausten 2020.

Det står at dette er personar over 65 år, men det går ikkje fram om dei var eldgamle, hadde andre sjukdommar, om dei var fullvaksinerte eller om dei hadde fått boosterdose. Uansett viser dette at pandemien slett ikkje er over.

Dermed har også talet på innlagde gått ned frå 7 til 5. Av desse er 3 på intensiv og 1 på respirator.

Det var svært lite smitte fram til gjenopninga, men no virkar det som at det er meir eller mindre like mykje smitte over alt.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Jag var ikke helt seriös med mitt svar men vilka begge deler du snakker om förstår jag ikke ens. 

Jag förstår ikke hvorfor du och andra som försöker argumentera för att de uvaksinerade ikke er noe problem som försöker dela opp saken i norrmän födda i Norge ocn norrmän födda i utlandet tillsammans med utlänningar boende i Norge.

Hvorfor er det så intressant hvis antivaksaren kommer fra Polen eller fra Otta? 

Det siste først. De er ikke antivaksere selv om de avstår fra en vaksine som er frivillig. De avstår gjerne av ulike legitime grunner.

Fordi det ikke er et reelt problem. De er så få at det er tilnærmet ubetydelig. Man vil aldri oppnå 100% selv i en perfekt verden. At media har fått dere med på kjøret får stå for egen regning. 

Det er vel for å vise hvor idiotisk denne grupperingen og «med oss eller mot oss» tanken deres er kanskje? 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, minim said:

Det siste først. De er ikke antivaksere selv om de avstår fra en vaksine som er frivillig. De avstår gjerne av ulike legitime grunner.

Hur vet du det? Har du noen statistisk på hur många som er antivaksare jämfört med de som avstår av legitima grunder? Vad nu som menas med de begreppen. 

Fordi det ikke er et reelt problem. De er så få at det er tilnærmet ubetydelig. Man vil aldri oppnå 100% selv i en perfekt verden.

Nu er det faktiskt rundt halften av de inlagda som ikke har tagit vaksinen. Det er faktiskt en betydlig andel.

At media har fått dere med på kjøret får stå for egen regning. 

Hvorfor blanda in media? En del kan faktiskt läsa statistisk och förstå vad den visar och dra en egen slutsats. 

Det er vel for å vise hvor idiotisk denne grupperingen og «med oss eller mot oss» tanken deres er kanskje? 

Fakta er att folk som ikke har tagit vaksinen er överrepresenterat bland de inlagda. Er inget idiotiskt med den grupperingen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Det at mange, spesielt fra Øst-Europa ikke ønsker å vaksinere seg kan nok ha litt historisk grunnlag, Øst-Europeere har jo historisk vært et folkeslag som har lidd mye under krig og vanstyre så tilliten til myndigheter generelt er nok noe svekket, og for min del stopper det der, jeg tror ikke at noen er dårligere eller bedre på smittevern eller å innrette seg etter tiltak på grunn av ens etnisitet.  

Min kommune har en stor andel innbyggere fra Litauen, og jobben kommunen min har gjort for å prøve å nå ut til disse mtp. vaksinering bør være et eksempel på hvordan dette skal gjøres. All informasjon blir sendt ut på norsk, engelsk, litauisk og polsk, og plakater gjerne hengt rundt på butikker og lignende, kommunen har og møtt opp og drevet lavterskel vaksinerings tilbud hos de største arbeidsgiverne i kommunen hvor de og nådde ut til mange, bare sist uke var det snart 50 som tok 1. dose i kommunen her. Så lavterskel tilbud og klar kommunikasjon fungerer :) 

Ikke minst dette med vaksinering på arbeidsplassen sånn at de kan se hvor villig og i hvor stort antall etniske nordmenn stiller opp. Alle ekkokammer er farlige, også de der innvandrere trekker til sine egne.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (16 minutter siden):

Hur vet du det? Har du noen statistisk på hur många som er antivaksare jämfört med de som avstår av legitima grunder? Vad nu som menas med de begreppen. 

Nu er det faktiskt rundt halften av de inlagda som ikke har tagit vaksinen. Det er faktiskt en betydlig andel.

Hvorfor blanda in media? En del kan faktiskt läsa statistisk och förstå vad den visar och dra en egen slutsats. 

Fakta er att folk som ikke har tagit vaksinen er överrepresenterat bland de inlagda. Er inget idiotiskt med den grupperingen. 

Nei, men det er liten sannsynlighet for det om man ser på andelen vaksinerte med andre vaksiner i Norge. Vi har veldig god dekning trolig pga tillit til myndighetene og frivillighet. Andre land med mindre frivillighet har mye dårligere dekning. Les f.eks lederen i Dagbladet i dag som tar for seg dette temaet. 

ihvertfall som ikke er registrert. Nå skinner det mer og mer igjennom det jeg har gjentatt flere ganger her at tallgrunnlaget er lite og dårlig. F.eks i forrige uke var 79 av 193 født utenfor Norge. 66% av de utenlands fødte de siste fire ukene var uvaksinerte, MEN disse tallene er i følge Aftenposten artikkelen veldig usikre fordi registreringen av vaksiner tatt i utlandet er vanskelig og tidkrevende.

En annen ting verdt å legge merke til er at andelen Norsk fødte har vært stabil de siste to ukene. 

Å koble tallene til kun vaksinert/uvaksinerte eller norsk/utlending er trolig også veldig feil. En må se på hele bildet. Feks kan en del av årsaken være at utenlands arbeidskraft har mye Større andel av nærkontakt i arbeids dagen i motsetning til nordmenn hvor en stor andel nå sitter på hjemmekontor å er med på teams møter. Sistnevnte er bare en av mange ting som kan påvirke tallene, men som ikke er med i tallmaterialet. 

Grunnen til at jeg blander inn media er at de har et ensporet kjør om å svartmale uvaksinerte, men faktum er at aldersgruppen i Norge med lavest dekning (som fortsatt er skyhøy) har mer og være redd for når de kjører bil enn om de får corona. Noen virker for å tro at får man corona så er neste stopp tele-fritt penalhus. Merk, jeg sier ikke at vaksine ikke har noe for seg, men det er helt feil fokus med så høy grad av vaksinasjon som vi har. 

Endret av minim
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...