Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (8 timer siden):

I følgje denne artikkelen frå oktober inneheld Moderna-vaksinen 3 gonger så mykje virkestoff som Pfizer:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EazaXK/fhi-du-er-bedre-beskyttet-med-moderna-enn-pfizer

Det forklarar kanskje både det at Moderna gjev hakket meir immunitet, og at den gjev hakket meir biverknader.

Min gamle mor har fått tre stikk med Pfizer. Jeg tror de eldste bare er vaksinert med Pfizer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Roger Moore said:

De trenger ikke stenge ned riggen om en har vanlige smittevernstiltak. Det er i overkant hysterisk det som nå skjer. Lockdown på en rigg er forøvrig noe en har praktisert på sett og vis i årtier offshore. Been there, done that. 3 uker og en trivelig lønnsslipp.

Jeg har ingen forståelse for Transocean sine drakoniske trusler og forråelse av norsk arbeidsliv. Her burde arbeidsministeren kalt ledelsen i Transocean inn på teppet og gitt dem en utførlig gjennomgang av norsk lov.

Det kan hende at tanken om smitteutbrudd gir dem "kalde føtter" og at de ønsker en nulltoleranse for uvaksinerte pga. enorme pengesluk dersom de er nødt å stenge hele riggen fra normaloperasjon. Akkurat det tankesporet synes ikke jeg er helt i bakevja. Men, at de da kan komme på kanten med lovverket i arbeidsretten. Ganske sikkert. For norsk sokkel er vel Norge det også på papiret?

8 hours ago, Roger Moore said:

Klarer noen å finne dødsfrekvensen for Covid-19? Jeg har lett og lett og finner bare dette på klassiske konspirasjon- og alternativsider. Ønsker å se på dødsfrekevnsen av Covid-19 opp mot siste tiåerene sine sesonginfluensaer.

40 Hz ? :roll:

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Morromann said:

Nei, det er ikke ille at det mange smittede; les: folk som har testet positivt på PCR-tesgter. Antall positive PCR-tester er 100% irrelevant da det er innlagte og døde og utelukkende innlagte og døde som er relevant. Jeg sluttet å lese smittetall, eller positive PCR-tester om du vil fpr lenge siden; jeg ser forbi dem og ser på antallet innlagte. Så jeg aner ikke en gang hvor mange som er smittet i Norge en gang, jeg bryr meg ikke og jeg betrakter det som hverken viktig eller interessant. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det var 50 eller 50 000 daglige positive PCR-tester; ade ressursene vi sløser bort på dette massetesstings-sirkuset kunne blitt brukt på å frigjøre mer nødvendig kapasistet i helsevesenet. Det verste med testingen er at det brukes som unnskyldning til å innføre unntakstilstand i samfunnet. Når man massetester kreti og pleti av alt som kan krype og gå under en lav sko så får man selvsagt skyhøye tall; men det blir som å si at den siste perioden av Hong Kong-syken hadde vært den verste om man hadde drevet et like ekstremt smittesporingsprogram den gangen som man gjør nå.

Jeg er meget sikker på at dalgie oppdateringer som i klartekst mer og mer og enda tydeligere for hver dag som går forklarer hvor mye mildere omicron er er riktig. Det må vel et mirakel til om det skulle vise seg å ikke være det, la oss si at det er et "latent" virus som man blir frisk av men som så skulle blusse opp i samme kropp igjen månder eller år senere ved at det "gjemmmer" seg et sted det ikke kan påvises ved test, men det blir bare spekulasjoner. Jeg forholder meg til fakta, ikke spekulative modeller og unødvendig og ressurs- og skattesløsende opplegg som massetesting som skaper et falskt bilde av hvor ille dette er; at det er noen tusen med såre halser og trøtthet er ingen katstrofe for samfunnet.

Trots att du har en massa åsikter så verkar du ikke ens følja med vad som sker... 

Media fokuserar på antal innlagte och ikke på smittetal och det har de gjort väldigt länge. Sen er det en del av oss som förstår att det er ett samband. 

Angående omikron så får vi hoppas att den er mild. Det du uppebart gör är dock att helt enkelt ignorera eller kritisera allt som tyder på att den ikke er ekstremt mild medans du tror på allt som sier att den er ekstremt mild. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Det er nesten ingen som havner på sykehus med omicron. Men det er det folk TROR, fordi medier som Dagbladet har side opp og side ned med katastrofenyheter om covid, hvor de øverst har et AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ om hvor mange som er smittet med omicorn, og rett under har en nyhet med skremmende bilder fra en intensivavfdeling men da med en artikkel om folk som dør av DELTA. Dette er manipulering. Tydelig og bevisst manipulering og redaksjonen i Dagbladet vet hva de gjør, noe som gjør det ekstra utilgivelig for det er skadelig for samfunnet det de holder på med. Positive nyheter gjemmes bort i små notiser som jeg vil anta at de håper leserne overser.

Dagbladet er ei sosialistblekke av Se og Hør_proporsjoner. Forsøker å lese artikler der minst mulig. Blir vel helst at jeg åpner lenker som dukker opp her i debatten fra tid til annen.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Jeg er enig i at det er mange nyheter med "katastrofe" tittel, og det er ganske skjevfordelt mellom "gode" og dårlige nyheter, men usikker på om det er manipulering? Det er ikke entydig enda at Omikron er mindre alvorlig, men det er noe som kan tyde på det. Vi vet altså ikke. Det eneste vi vet, er at smitten er ekstremt mye høyere nå enn tidligere (og i stor grad sikkert pga DELTA) og at det er flere innlagt på sykehus nå enn det noensinne har vært. Jeg ville heller sagt at alle overskriftene tidligere var overdrevne ift det er nå, iogmed at vi nå er inne i den verste perioden vi har hatt av pandemien. 

Jeg tror ikke omikron er verst pga media, media informerer jo om antall smittede og antall med omikron hver dag, det er typ 5000 tilfeller med smitte, mot 50ish(?) Omikron..? 

Det er en viss manipulering ihvertfall av overskrifter og kanskje også evt. ingresser for å fange klikk. Som er det de tjener penger på. Det skaper en kjip oversikt for de som vanker hos Dagbladet om at alt er helt jævlig. Er helt enig med dere som synes det samme. Selv om jeg ikke er enig rundt hva dere tenker om covidtiltak, vaksiner, munnbind, maske med mere.

1 hour ago, Baranladion said:

Vi er i pandemiens verste periode, fordi vi aldri før har hatt så mange daglige smittede og så mange innlagt på sykehus og respirator med coronasmitte, uavhengig av hvilken versjon det er.  Media har heller ikke sagt at dette er pga Omikron, det kan lett sees ved å åpne en hvilken som helst nyhetsside og sammenligne "vanlige" daglige smittetall og omikron smittetall. 

Media er redd for omikron fordi den ser ut til å være helt ekstrem smittsom, og med det vi vet tidligere om corona, så er jo det skremmende. Heldigvis, så virker det som denne ikke er like farlig, noe jeg også synes media har vært flinke til å skrive litt om, selvom det ikke kommer veldig tydelig frem. Ulempen ved å si at Omikron er helt ufarlig, og det bare er å lempe på tiltak og la seg smitte er jo dersom det kommer frem at den ikke er det allikevel, noe vi ikke vet helt sikkert enda.

Det er veldig synd at det seriøse av informasjonsformidling drukner i klikkoverskrifter. Hva skal folk tenke om pandemien etterhvert egentlig? Er ikke alle som ser tydelig igjennom i fra alt som skrives om hva som er fakta.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

På hvilke  måte er vi i den verste perioden? Det er belastning på sykehusene, men det er ikke primært på grunn av corona, covidpasienter utgjør en veldig liten del av innlagte pasienter på sykehusene og av disse har nesten alle delta. Vi er ihvertfall ikke inne i den verste perioden på grun n av omicron. Omicron ER mindre alvorlig; det er bare å lese daglige funn og erfaringer og observasjon som gjøres verden over og det er de jeg forholder meg til. De som påstår den ikke er det kommer ikke en gang med begrunnelser; jeg ser det i media hele tiden men det er bare cherry picking og forsøk på confirmation bias fra de som insisterer. De som påstår omicron ikke er en mildere variant kommer ikke en gang med eksempler, kun gjetning og tendensiøse modeller.

Kapasiteten er så liten, at det skal så lite sykdommer til i tillegg til covid, at det kneler før en vet ordet av det.

@Morromann denne såkalte massetestingen kan være nyttig for FHI og Helsedirektoratet, fordi de er i stand til å tolke slik informasjon for hva det er. Men, kan hende at vanlige folk ikke alltid har så godt av å lese om det i avisen. Det som er viktig for folk er å oppfatte når det farer avgårde oppover. Hvor ille det står til med antall smittede til en hver tid er kanskje ikke like nyttig, annet enn behovet som er for forsiktighet. Men, den forsiktigheten inntreffer vel allerede i starten av en eksponensielle smittekurve hos de som ikke stenger øynene?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (17 minutter siden):

Trots att du har en massa åsikter så verkar du ikke ens følja med vad som sker... 

Media fokuserar på antal innlagte och ikke på smittetal och det har de gjort väldigt länge. Sen er det en del av oss som förstår att det er ett samband. 

Angående omikron så får vi hoppas att den er mild. Det du uppebart gör är dock att helt enkelt ignorera eller kritisera allt som tyder på att den ikke er ekstremt mild medans du tror på allt som sier att den er ekstremt mild. 

Den er jo mild.

Men vil tro at for mange så blir det ikke en mild sykdom før de aller fleste ikke får en konsekvens av det ala forkjølelse og der ligger jo problemet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det blir "kjedereaksjon" når folk reiser hjem til jul fra inn- og utland og familier blandes.

Søsteren til et familiemedlems kjæreste kommer hjem fra Danmark og har nylig hatt Omikron som fullvaksinert. Vel, da får hun ikke korona på en stund. Broren sitter på fly hjem til Norge fra et annet land i Europa og møter snart mitt familiemedlem. Skal familiemedlemmet holdes unna kjæresten fram til etter julaften for å kunne feire jul med mormor? Man kan ikke nekte kjærester å treffe hverandre, ei heller å overlevere julegaver med 1 til 2 meters avstand.

800 kr for 10 hurtigtester og ffp2-maskene er utsolgt fra apotekene for lenge siden, masker som er påbudt på kontinentet. Apotekene fortsetter å sko seg på pandemien.

Julen er en sosial tid da venner og slekt møtes. Jula skal vi ha i fred, den er hellig. Jeg har klart å å leve et stille liv og være helgardert mot Omikron fram til nå.

Omikron-smitten øker svært raskt i Danmark. Men de holder fortsatt restaurantene åpne. Vedkommende som kommer hjem til jul i fra Danmark ble smittet på en restaurant der det var god avstand, og smitten gikk videre til neste person før vedkommende visste hen var smittet. Hvor lenge klarer Norge å forsinke viruset?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Vaksinene hjelper mot smitte. Sjekk tabell side 31 i ukesrapport uke 49. Smitteraten blant uvaksinerte er ca 4 ganger høyere enn blant vaksinerte.

At frislipp mitt i en smittebølge har fatale konsekvenser burde jo alle skjønne. Hvis noen ville bruke koronapass for å droppe smitteverntiltak så er det selvsagt idiotisk. Du må gjerne stille til veggs de som mener det.

Folkegruppen som er overrepresentert var det allerede før vaksinen kom, så om det er pga de er uvaksinert eller om det er levemåten er vanskelig å konkludere.

Kan rett å slett hende at de ikke er bygget for nordisk klima og mangler d vitamin, det fullstendig ødelegger immunforsvaret. Reising og trangboddhet kan være andre grunner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Det kan hende at tanken om smitteutbrudd gir dem "kalde føtter" og at de ønsker en nulltoleranse for uvaksinerte pga. enorme pengesluk dersom de er nødt å stenge hele riggen fra normaloperasjon. Akkurat det tankesporet synes ikke jeg er helt i bakevja. Men, at de da kan komme på kanten med lovverket i arbeidsretten. Ganske sikkert. For norsk sokkel er vel Norge det også på papiret?

40 Hz ? :roll:

He he he he. Jammen godt dødsfrekvenen ikke er i GHz!

Jeg tror Transocean har fått ordrer fra junaited steits øff amrika. Videre så har flere riggoperatører hatt smitte ombord uten å måtte stenge ned eller legge om driften en este gang. Største utfordringen er sengekapasitet som gjør at en da fort må sende personen hjem i stede for å ha vedkommende isolert 2 uker ombord. Hadde ikke siste 15 år med regjeringer tillatt hot-beding så hadde heller ikke dette vært noe problem på noen som helst rigg.

Et helikopter for å hente en enkeltperson er ikke så ekstremt dyrt heller. 150-200k eller noe sånn. Maks.

Lenke til kommentar

NTB melding gir enda litt større tro på at Omikron gir mildere sykdom.

https://www.nettavisen.no/nyheter/nytt-funn-om-omikron-og-angrep-pa-lungene/s/12-95-3424221634

Forskere i Storbritannia har funnet ut at omikron ikke er i stand til å angripe lungene like effektivt som tidligere varianter av koronaviruset.

En ny studie tyder på at mutasjonene i virusets spike-protein, som gjør det i stand til å omgå immunitet, muligens også reduserer måten det formerer seg i lungene og framkaller alvorlig sykdom.

Studien er gjort av forskere ved The Cambridge Institute of Therapeutic Immunology and Infectious Disease.

– Disse observasjonene viser at omikron har utviklet egenskaper som gjør at det omgår immunitet, mens det er svekket når det gjelder egenskaper knyttet til formering og sykdomsframkalling, heter det i et utdrag fra studien.

Forskningsleder Ravi Gupta, som er professor i klinisk mikrologi ved Cambridge, sier at det fortsatt finnes utfordringer til tross for de positive funnene.

– Hva betyr alt dette? spør han i en Twitter-melding før han oppsummerer resultatene og til slutt fastslår at den raske spredningen av omikronvarianten uansett utgjør en trussel mot folkehelsen.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/nytt-funn-om-omikron-og-angrep-pa-lungene/s/12-95-3424221634

Forskere i Storbritannia har funnet ut at omikron ikke er i stand til å angripe lungene like effektivt som tidligere varianter av koronaviruset.

En ny studie tyder på at mutasjonene i virusets spike-protein, som gjør det i stand til å omgå immunitet, muligens også reduserer måten det formerer seg i lungene og framkaller alvorlig sykdom.

Studien er gjort av forskere ved The Cambridge Institute of Therapeutic Immunology and Infectious Disease.

– Disse observasjonene viser at omikron har utviklet egenskaper som gjør at det omgår immunitet, mens det er svekket når det gjelder egenskaper knyttet til formering og sykdomsframkalling, heter det i et utdrag fra studien.

Forskningsleder Ravi Gupta, som er professor i klinisk mikrologi ved Cambridge, sier at det fortsatt finnes utfordringer til tross for de positive funnene.

– Hva betyr alt dette? spør han i en Twitter-melding før han oppsummerer resultatene og til slutt fastslår at den raske spredningen av omikronvarianten uansett utgjør en trussel mot folkehelsen.

🥱

Som Alpha og delta all over again, var verdens verste greier når det kom, alle de samme folka her inne var i konstant frykt og mislikte all positivitet man postet om variantene der de skulle spille opp alvoret gang på gang, så viste det seg at delta ga ikke 100x innlagte med barn , mer long covid, osv osv osv osv osv.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (20 minutter siden):

Dette er altså den tredje studien som kommer til at omikron ikke angriper lungene i like stor grad som tidligere varianter. Veldig gode tegn! Oppsummert har vi nå disse tre om virusets "oppførsel", én studie fra Sør-Afrika om at det førte til færre sykehusinnleggelser enn i starten av delta-bølgen (dog i en delvis immun/vaksinert befolkning) samt en studie fra Imperial College i UK som kom til at omikron-varianten ikke er mildere enn delta-varianten.

Samlet synes jeg det er mer positive indikasjoner enn negative. Så får man se hvordan dette eventuelt veies opp av den ekstreme smittsomheten. Det er for tidlig å si noe i den ene eller andre retningen sikkert enda.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

FRYKTER AT KREFTSYKE IKKE FÅR BEHANDLING: – Planlegger for skrekkscenario
https://www.tv2.no/nyheter/14439699/

Sitat

Innleggelsestallene øker, og stadig flere helsepersonell blir omdisponert til å behandle koronasyke. Nå frykter kreftlege Andreas Stensvold at kreftsyke ikke vil få livsviktig behandling.

Flere kreftleger er nå bekymret for at sykehusene kan bli nødt til å kutte i kreftbehandling for å behandle koronasyke. En av dem er Andreas Stensvold, avdelingssjef for kreftavdelingen på Sykehuset Østfold.

3705 personer har det siste døgnet fått påvist koronasmitte i Norge. Lørdag var 364 koronapasienter innlagt på sykehus, 19 færre enn dagen før. 117 av pasientene ligger på intensivavdeling, og blant dem er 74 på respirator.

Sitat

– Hvis smitten og innleggelsene fortsetter å øke, hva blir da prioritert bort?

– Da må vi prioritere bort de som ikke kan bli friske av sin kreftsykdom. Det kan være alle typer former for kreft med spredning. Da kan det i verste fall hende at vi ikke kan tilby dem cellegiftbehandling. Så kan det hende at vi kommer i en situasjon hvor vi må strekke på intervallet mellom cellegiftkurene hos de som skal bli friske av sin kreftsykdom, og det vil ha betydning for livskvaliteten deres, sier kreftlegen.

– Det er jo da de aller sykeste som blir nedprioritert?

– Ja. Vi må være så kyniske å si at de jeg klarer å kurere, de må jeg prioritere, det tror jeg alle forstår. Vi kommer til å få en knallhard prioritering, også på respirator hvis kapasiteten i Norge begynner å bli sprengt. Så dette er alvorlig, understreker han.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

FRYKTER AT KREFTSYKE IKKE FÅR BEHANDLING: – Planlegger for skrekkscenario
https://www.tv2.no/nyheter/14439699/

Hvorfor skal alle andre pasientgrupper lide fordi man skal redde for det meste skrøpelig eldre mellom 75-90år av covid ? 

Jeg håper virkelig at leger er ekstremt strenge og selektive med hvem de lar få respirator behandling osv.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Dette er altså den tredje studien som kommer til at omikron ikke angriper lungene i like stor grad som tidligere varianter. Veldig gode tegn! Oppsummert har vi nå disse tre om virusets "oppførsel", én studie fra Sør-Afrika om at det førte til færre sykehusinnleggelser enn i starten av delta-bølgen (dog i en delvis immun/vaksinert befolkning) samt en studie fra Imperial College i UK som kom til at omikron-varianten ikke er mildere enn delta-varianten.

Samlet synes jeg det er mer positive indikasjoner enn negative. Så får man se hvordan dette eventuelt veies opp av den ekstreme smittsomheten. Det er for tidlig å si noe i den ene eller andre retningen sikkert enda.

Ja det ser bra ut. FHI var jo også ute å sa at stadig mer taler for dette på Fredag. De har sikkert enda litt mer "inside information" enn hva som kommer ut i media.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...