Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Sandy Koufax skrev (6 timer siden):

Et godt innlegg fra flere høytstående leger i Norge. Innlegget oppfordrer til full nedstenging av det norske samfunnet.

https://www.dagbladet.no/meninger/full-nedstenging-til-over-nyttar/74949475

Min mening er ganske lik, og jeg mener at de nye tiltakene som har fått ned smittetallene 1000 personer viser at dette er et virkemiddel som hjelper.

La oss ofre minimum 10000 unge mennesker til depresjon, angst, som igjen fører dem ut i ufør , misbruk, eller verre døden over tid.

Fordi legeklubben for de over 65 som selv er livredde covid ønsker nedstengt samfunn , har de noen gang bedt om noe annet egentlig ? Er vel andre gang de er ute med pisken nå på kort tid.

Men du får nok ønsket ditt oppfylt, jeg regner selv med de lukker for alle butikker osv etter julen, først i par uker så blir det som 2020 all over again. Alt for å redde et fåtall skrøpelig eldre og uvaksinerte, der alle vi andre(millioner) skal ofre årevis av livene våres.

Jeg klarer ikke forstå hvorfor covid pasienter skal gå foran absolutt alt annet i samfunnet, når man ser at barn som kan få flere år ekstra levetid fra dødelig sykdom får nei på prøve medisiner og voksne for den saks skyld fordi det koster for mye.

Jeg tviler sterkt på man hadde godtatt 2017/18 influensa sesongen uten massive tiltak med dagens mentalitet.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Korona prioriteres over kreft og andre sykdommer som flere dør av" og lignende er en påstand/poeng mange har kommet med gjennom hele pandemien, men som kanskje ikke er helt gjennomtenkt. Jeg synes dette svaret fra en professor til en politiker i UK er strålende forklarende på hvorfor det ikke gir mening å se det på den måten.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (10 timer siden):

Dette er så sant som det kan sies.

Hvor lenge skal politikerne fortsette å kaste helsepersonell, serveringsbransjen, underholdningsbransjen, turistbransjen og befolkningen generelt under bussen uten å samtidig gire betraktelig opp i satsingen på helsevesenet?

Nå renner hundrevis av milliarder kroner ut, uten at de blir penset inn mot dit det trengs: Styrking av helsevesenet.

Det er et regelrett svik mot befolkingen å ikke prioritere sykehusene for alt det er verdt nå. Om ikke dette er en krise, hva er det da?

De siste 21 månedene har vi levd i den største nasjonale unntakstilstanden siden okkupasjonen.

Bruk ressursene, for helvete!

Bygg ut! Rekrutter! Få helesepersonell som har sluttet tilbake, og få de som er i jobben til å fortsette! Prioriter nyutdanning og omskolering. Skru opp lønna og gi attraktive bonuser, ikke lusne to prosent øke i lønnsoppgjøret. Det var et hån! Applaus er ikke nok.

Dess flere som slutter, dess verre blir det. Dess flere som begynner/fortsetter, dess bedre blir det for de som er på jobb. Enkel matte.

Hvor lenge skal norges befolkning sitte i åpen soning med redusert livskvalitet på grunn av politisk beslutningsvegring?

At folk nå begynner å murre og skylde på hverandre/uvaksinerte/feite/røykere/ungdommer på fest/eldre på kafé/innvandrere er et samfunnsmessig sykdomstegn, men helt prima for politikerne som har bygd ned beredskapen i årevis – for det flytter fokus vekk fra det egentlige problemet, som er new public management.

Om man fremdeles mener løsningen på problemet er å gå med munnbind og holde to meters avstand fra alle medmennesker i uoverskuelig fremtid, får man sannsynligvis et slikt samfunn på permanent basis.

Vi skyver problemet foran oss og er like langt neste desember – med like få intensivplasser. For ett år siden trodde vi alt skulle bli bra, men det ble bare verre.

De aller fleste under 60 år er nå klare for å leve som normalt igjen og bidra til samfunnet, men situasjonen blir strupet av den minimale sykehuskapasiteten. For det er dét som er problemet nå.

Kapasiteten er en stor klamp om foten for det frie liv, menneskerettigheter og verdiskaping.

Helt strålende sagt! Bortsett fra at jeg ikke vet hva new public management innebærer. Det høres nokså konspi ut at de har en agenda bak hele greia.. men helt enig i at når folk går løs på hverandre, så flyttes fokuset bort fra det egentlige problemet som de selv er ansvarlige for. Stans der og send innlegget ditt til en avis! Anonymt om du ikke ønsker oppmerksomheten. Ifølge Pfizer kan dette holde på i 3 år til fremover. Uansett om Pfizer's spådommer ikke skulle skje, så er sykehusene på randen, selv uten en pandemi. Så det er bare å brette opp ermene og starte opprustningen med en eneste gang.

Merk at professor i statsvitenskap ved UiO, Tore Wig, er inne på akkurat det samme.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som jeg ser det, gjør regjeringen alt de bare kan, men det er ikke så enkelt å vinne over et smittsomt virus. Støre-regjeringen har i lang tid hatt snille tiltak. Og de har fortsatt det. Man kan gå på restaurant og konsert med begrensninger. De ønsker ikke å stenge ned, ei heller å tvinge noen til å vaksinere seg. Men så kommer Omikron, og vi er i en ny situasjon bare i løpet av 14 dager.

Å vaksinere seg og å ta på seg munnbindene er dugnaden. Vi har både plikter og rettigheter i et demokrati. Alle er frustrerte, men nå er realiteten slik at man ikke har noe valg for situasjonen kan komme ut av kontroll. Så ønsker man at alt skal gå til h - - - - - - er det jo bare å slå ut håret å skylde på politikerne.

Ellers er det visstnok ganske mye av et budsjett som går til helsebudsjettet uavhengig av en pandemi. Jeg forventer at tilstrekkelig med oljekroner blir omsatt til helsekroner. Men sykehusansatte forteller at det ikke skjer. Ellers har vi ikke flere intensivsykepleiere enn vi har. Pensjonerte helsearbeidere og studenter blir satt i sving. Det fleste helsearbeidere i inn- og utland er nok beslaglagt.

I går ble det vedtatt en ny lønnsstøtteordning for desember og januar på 30 000 kr i måneden pr. hode i bedrifter som sliter pga nasjonale tiltak. Et to måneders løfte vil føre til bekymring gjennom julehøytiden for de ansatte. Hvis man sammenligner med sosialtrygd har de grunn til å være fornøyde, men folk har gjeld og livsstil etter inntekten. De som kan være mer fornøyde er fast tilsatte i stat og kommune på hjemmekontor, som får sin månedlige gasje uten forkortninger uavhengig av hva som skjer ute i samfunnet.

Selv om forutsetningene er forskjellige, opplever de fleste nå at situasjonen er utfordrende på det ene eller andre området.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En ny stor studie på tvers av åtte land – blant annet Norge – viser at når pasienter med blodpropp i hjertet raskt får en influensavaksine, blir risikoen for å dø i løpet av det neste året nesten halvert.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/09/26/195789755/influensavaksine-kan-nesten-halvere-dodsfall-etter-blodpropp-i-hjertet

Nå er det jo forskjell på vaksiner naturligvis. Men, dette viser kanskje litt om at vaksiner ikke alltid behøver å ha negative effekter, slik antivaxxermiljøene gjerne henger seg på.

Kanskje man i framtiden vil se noe rundt covid-vaksiner på slike sammenhenger også? Ikke godt å vite. Artikkelen i lenken omfatter først og fremst influensavaksinen vel og merke. Men er en interessant oppdagelse like fullt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (44 minutter siden):

Helt strålende sagt! Bortsett fra at jeg ikke vet hva new public management innebærer. Det høres nokså konspi ut at de har en agenda bak hele greia..

Det er ikke noe konspirgreier. NPM er helt normal terminologi. Det er en måte å organisere offentlig sektor som om det var en privat bedrift som skal tjene penger. Og da kjører man helsevesenet på 99% kapasitet for å spare penger.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (13 minutter siden):

Det er ikke noe konspirgreier. NPM er helt normal terminologi. Det er en måte å organisere offentlig sektor som om det var en privat bedrift som skal tjene penger. Og da kjører man helsevesenet på 99% kapasitet for å spare penger.

Takk til @:utakt der oppe. Ok, men er det ikke litt konspi å si at dette er årsaken bak hele greia? Eller har du noe dokumentasjon som viser noe sånn? At alt gjøres med denne baktanken i hodet? Jeg sier ikke at det ikke er det. Det er mulig, men jeg har ingen anelse. Jeg er ikke imot at bedrifter skal tjene penger, men man skal ikke være grådig heller. Så er jo teloset/hensikten til et sykehus først og fremst helse. Ikke penger. Det meste krever jo penger da, men det kan ikke være hovedhensikten til et sykehus. Jeg vil tro denne debatten vil kunne sette fart i enda en "oss og dem"-polarisering med venstresiden VS høyresiden. Det trenger vi ikke. Da trekker det ytterligere ut. Vi trenger at sykehusene fikses opp. De blør. Ansatte sliter seg ihjel. Samfunnet blør og folk dør. Da kan vi ikke ha enda en enten/eller stillingskrig mellom offentlig og privat sektor. Ikke putt det inn som premiss bak hele den ellers udiskutable problembeskrivelsen. Ta dette senere eventuelt, men få sykehusene på beina først.

Lenke til kommentar

Når en tenker på hvor store problemer Corona skaper i en delvis uvaksinert befolkning og hvor trygg og gode vaksinene vi får her i Norge er så synes jeg det er riktig å vaksinere seg. Her er oversikt over alder på døde til nå.

image.png.15fa49a0f0e56bae16b94f4839841b2d.png

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 minutter siden):

Takk til @:utakt der oppe. Ok, men er det ikke litt konspi å si at dette er årsaken bak hele greia? Eller har du noe dokumentasjon som viser noe sånn? At alt gjøres med denne baktanken i hodet?

Dette er jo en debatt som har pågått i årevis. Det er ikke noen ond baktanke bak, men det er et politisk/administrativt grep for å rasjonalisere sektoren. Som nå gir en baksmell.

Her er f.eks. et innlegg som tok opp problemstillingen i 2016: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/04/11/vekk-med-new-public-management/

Det er plenty mer om det, om man søker.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (6 minutter siden):

Dette er jo en debatt som har pågått i årevis. Det er ikke noen ond baktanke bak, men det er et politisk/administrativt grep for å rasjonalisere sektoren. Som nå gir en baksmell.

Her er f.eks. et innlegg som tok opp problemstillingen i 2016: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/04/11/vekk-med-new-public-management/

Det er plenty mer om det, om man søker.

Jeg har ikke fulgt denne debatten i detalj. Jeg vet såklart at venstresiden er imot privatisering og høyresiden for, men at sykehusene sliter har jeg bare registrert overskriftsmessig. Hvis dette skal holde på oppi hele situasjonen vi befinner i oss nå, så ligger vi tynt an. Da heiser jeg ned flagget. Da går det vel til helvete.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Svein M skrev (18 minutter siden):

Når en tenker på hvor store problemer Corona skaper i en delvis uvaksinert befolkning og hvor trygg og gode vaksinene vi får her i Norge er så synes jeg det er riktig å vaksinere seg. Her er oversikt over alder på døde til nå.

image.png.15fa49a0f0e56bae16b94f4839841b2d.png

Og så tar vi med at 4 kvinner i alderen 0-39 års gruppen døde av Az vaksinen fordi vi forhastet oss å ikke fikk testet ting godt nok. Den grafen der viser egentlig hvor skoen trykker mtp vaksiner og i aldersgruppen som rammes har vi desidert størst vaksineringsgrad også.

Nei jeg er helt med disse over her som belyser det egentlige problemet at sykehusene ikke har nok kapasitet til en normal influensa sesong engang. På tide å rette fokuset det det hører hjemme i stede for å følge disse historiene som skal dekke over det egentlig problemet. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Vi kan stenge ned hele norge i 10 dager fra og med den 24. desember.

"Alle" får fri, ingen butikker får være åpne. 

Eg tvilar på at butikkane er noko stort problem i denne samanhengen, iallefall dersom folk held meteren eller evt. brukar munnbind.

Sidan mykje av smittespreiinga går føre seg i barnehagar og skular vil truleg juleferien vere ein fordel når ein skal slå ned smitten. Så vil det kunne ha ein viss negativ verknad at mange som bur vekke reiser heim for å feire jula med sine kjære. Men eg vil tru at summen likevel blir positiv.

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

En ny stor studie på tvers av åtte land – blant annet Norge – viser at når pasienter med blodpropp i hjertet raskt får en influensavaksine, blir risikoen for å dø i løpet av det neste året nesten halvert.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/09/26/195789755/influensavaksine-kan-nesten-halvere-dodsfall-etter-blodpropp-i-hjertet

Nå er det jo forskjell på vaksiner naturligvis. Men, dette viser kanskje litt om at vaksiner ikke alltid behøver å ha negative effekter, slik antivaxxermiljøene gjerne henger seg på.

Kanskje man i framtiden vil se noe rundt covid-vaksiner på slike sammenhenger også? Ikke godt å vite. Artikkelen i lenken omfatter først og fremst influensavaksinen vel og merke. Men er en interessant oppdagelse like fullt.

Her er det med andre ord usikkert om årsaka er at vaksina hindrar dødsfall ved å hindre hjartepasienten i å få influensa, eller om det er snakk om ein utilsikta "biverknad" der vaksina triggar immunforsvaret på ein slik måte at hjartepasienten har større sjanse for å overleve. Uansett er dette interessant.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...