Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (1 minutt siden):

Ingen vaksine er 100 % effektiv. Heller ikke disse. Det er det aldri noen som har sagt, og å si at de "overhodet ikke beskytter" er bare tull. De beskytter. Men ikke godt nok til at vi kan slippe løs viruset på nær sagt hele befolkningen i løpet av kort tid uten at det kommer til å bli kaos. 

Ja, jeg mener de virker. Ikke 100% nei. Men vi kan ikke drive semi-permanente nedstenginger av samfunnet på grunn av et lite mindretall som vaksinene ikke virker på. Da kan livet aldri noensinne bli normalt igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Fibonacci said:

Hva annet vil du kalle det å kontinuerlig stramme inn og slippe opp? Det har foregått hele tiden, mer eller mindre lokalt og nasjonalt.

Jag tycker inte det har varit noen kontinuerlig stramme inn och slippe opp senaste halvåret. Hvis man hade gjort det och brukt the hammer and dance strategien så hade man stramat in mycket tidigare. 

Norges strategi senaste halvåret kan eventuellt kallas "the hammer, dance, hope, hope, hope, hope, hope, ..., hope, hammer." och er en helt annan strategi än "hammer and dance".

Smitten har faktiskt ökat rätt länge utan att man nästan ikke gjort noe alls. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Men det er jo nedssnakking av vaksinen. Har skattebetalerne brukt flerfoldige millairder på innkjøp av vaksiner som overhodet ikke beskytter. Da snakker vi isåfall om tidenes største helsekandale. Vaksinene som skulle redde økonomien og samfunnet, men eneste løsning er og blir semi-permanente nedstenginger? Det var dumt staten brukte så mye penger på vaksinene da. Bortkastede penger.

At de virker mye dårligere enn vi ble forespeilet er vel hevet over enhver tvil. Her står vi 1 år etter med høyere tall på både innleggelse og smitte enn når hele befolkningen var uvaksinerte. Jeg mener mitt om det, men man kan ikke si noe for da kommer en i konspirasjons boksen. Jeg stiller meg sammen med resten av saueflokken å får stikket for å slippe heksejakten å lynsjemobben. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Norges strategi senaste halvåret kan eventuellt kallas "the hammer, dance, hope, hope, hope, hope, hope, ..., hope, hammer." och er en helt annan strategi än "hammer and dance".

Hammer, dance, one-night stand :wee:

... og etter et one-night stand uten riktig beskyttelse kommer "oh shit" fasen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ny ukerapport fra FHI, og det ser nå ut til at influensaen begynner å komme i Norge.

Sitat

"Selv om det ennå er svært liten forekomst av influensa i Norge, er det en klar økning i influensapåvisninger A(H3N2) siste uke, noe som indikerer at det nå er spredning med influensa i Norge. Samme trend sees i flere andre Europeiske land, blant annet Sverige."

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/#alle-publiserte-ukerapporter-20202021-

• Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, minim said:

At de virker mye dårligere enn vi ble forespeilet er vel hevet over enhver tvil. Her står vi 1 år etter med høyere tall på både innleggelse og smitte enn når hele befolkningen var uvaksinerte. Jeg mener mitt om det, men man kan ikke si noe for da kommer en i konspirasjons boksen. Jeg stiller meg sammen med resten av saueflokken å får stikket for å slippe heksejakten å lynsjemobben. 

Dette har jeg sagt ganske mye her. Man kan ikke både anerkjenne de smitte-, innleggelses- og dødstallene vi har nå og i samme setning si "men vaksinene virker kjempebra" når ca 90% av de over 18 år er vaksinert. På makro-nivå henger bare ikke dette sammen. Jeg blir selvfølgelig skutt ned av de rettroende her, men det er jo sant hvis man tar et steg tilbake og tenker litt på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (På 14.12.2021 den 13.38):

Var innom et kjøpesenter nå. På kaféen der var det fullt av eldre "stamkunder" som satt og pratet, gjerne 5-6 stykker rundt samme kaffebord.

Det er påfallende hvor mange eldre som ikke ser ut til å bry seg nevneverdig om restriksjonene, så tror vi skal være forsiktige med å kjefte på mye på festende ungdommer. Kanskje er det slik at 70-80-åringer er mer opptatt av å være sosiale den tiden de har igjen?

De eldre er helt klart mindre hysteriske enn mange yngre faktisk. For mange eldre så handler som du korrekt sier tiden om livskvalitet, plutselig går man ut av tiden som alle andre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

FHI's nye plansje om forskjellen mellom vaksinerte og uvaksinerte:

Dette er tallet som FHI ønsker at du nå skal se.

Dette betyr at 1 av 4166 uvaksinerte, med snittalder på 53 år, legges inn pr uke.

Mot 1 av 40000 vaksinerte, med snittalder på 72 år, legges inn pr uke.

Det er en betydelig forskjell. Vaksinene virker, og er vel verdt å ta (ihvertfall for voksne).

Samtidig vil jeg se slike tall fordelt etter alder, BMI, underliggende sykdommer, røyking, D-vitamin-nivå i blodet, og annet relevant for utvikling av alvorlig sykdom. Vi vet at disse faktorene har innvirkning, og vi vet at det nå anbefales 3. dose, og vi vet at slike anbefalinger blir gjort etter en kost/nytte-vurdering. Da vil jeg se disse kost/nytte-utregningene, slik at jeg kan gjøre meg opp en mening om hvor kostbar/nyttig en eventuell 3. dose er for meg. Jeg kan vel si at jeg VET jeg har langt mindre sjanse enn 1/40000 i uken for å bli innlagt. Så å "vinne" i det lotteriet der er så godt som utelukket. Det er ikke 1 (vaksinert) person i uken, i hele min kommune, som blir innlagt engang. Ønsker jeg en måned med bivirkninger igjen, for å redusere risikoen for innleggelse fra si.. 1/100.000 til 1/130.000. Absolutt ikke. 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (12 minutter siden):

Samtidig vil jeg se slike tall fordelt etter alder, BMI, underliggende sykdommer, røyking, D-vitamin-nivå i blodet, og annet relevant for utvikling av alvorlig sykdom. 

Tror ikke akkurat man besitter tall for alt dette. Kanskje i fremtiden om det gjøres spesifikke studier på noe av det for mindre grupper.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Tror ikke akkurat man besitter tall for alt dette. Kanskje i fremtiden om det gjøres spesifikke studier på noe av det for mindre grupper.

Det skjønner jeg ikke at man ikke har. Har man ikke samlet inn slike data for innlagte? Det ville vært veldig spesielt, all den tid man har visst at dette var risikofaktorer. Mulig man ikke har "studert" dem iform av å gjøre slike beregninger, men jeg finner det også rart, og det kan uansett ikke være veldig mye arbeid å gjøre det i dagens IT-samfunn? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

FHI's nye plansje om forskjellen mellom vaksinerte og uvaksinerte:

Dette er tallet som FHI ønsker at du nå skal se.

Dette betyr at 1 av 4166 uvaksinerte, med snittalder på 53 år, legges inn pr uke.

Mot 1 av 40000 vaksinerte, med snittalder på 72 år, legges inn pr uke.

Det er en betydelig forskjell. Vaksinene virker, og er vel verdt å ta (ihvertfall for voksne).

Samtidig vil jeg se slike tall fordelt etter alder, BMI, underliggende sykdommer, røyking, D-vitamin-nivå i blodet, og annet relevant for utvikling av alvorlig sykdom. Vi vet at disse faktorene har innvirkning, og vi vet at det nå anbefales 3. dose, og vi vet at slike anbefalinger blir gjort etter en kost/nytte-vurdering. Da vil jeg se disse kost/nytte-utregningene, slik at jeg kan gjøre meg opp en mening om hvor kostbar/nyttig en eventuell 3. dose er for meg. Jeg kan vel si at jeg VET jeg har langt mindre sjanse enn 1/40000 i uken for å bli innlagt. Så å "vinne" i det lotteriet der er så godt som utelukket. Det er ikke 1 (vaksinert) person i uken, i hele min kommune, som blir innlagt engang. Ønsker jeg en måned med bivirkninger igjen, for å redusere risikoen for innleggelse fra si.. 1/100.000 til 1/130.000. Absolutt ikke. 

Verdt å merke seg at medianalder mellom gruppene ikke tar høyde for utvalget av alder i de to gruppene. 100% er vaksinerte i gruppen 75-84 år i følge VG. Da vil man ikke ha noen uvaksinerte syke som drar opp snittet i aldersgruppen 75-84 år, som gjør at medianalder automatisk blir lavere for uvaksinerte.

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 timer siden):

1. Hvordan er det hvis man har fått dato for vaksinering om 10-14 dager men har blitt covid positiv siste uken?
2 Evt. nylig fått influensa eller kraftig forkjølelse?

Skal man fortsatt møte til vaksinering om man er frisk 2-3 dager før vaksineringen?

Når det gjeld det fyrste spørsmålet, så er jo vaksine unødvendig ei viss tid etter at ein er vaksinert etter naturmetoden. Eg meiner at det skal gå 3 månader, om ikkje meir.

Når det gjeld forkjølelse/influensa skal ikkje dette ha noko med koronavaksinering å gjere, men det er jo sagt at det skal vere minst ei veke mellom koronavaksine og influensavaksine, så då bør det vel også ha gått tilsvarande etter at ein er frisk frå forkjølelse/influensa.

Håpar at nokon kan svare betre på dette enn meg.

Lenke til kommentar
Sitat

Samfunnskritisk personell og personell som er strengt nødvendig for å ivareta befolkningens grunnleggende behov unntas for karanteneplikt i arbeidstiden hvis de tester negativt ved arbeidsdagens begynnelse. På fritiden må de være i karantene. Personer som er i samme husstand eller tilsvarende nære den smittede er bare omfattet av dette unntaket dersom de er fullvaksinerte og bruker munnbind i arbeidstiden

Sitat fra regjeringen.no

Hvordan ville dere tolket dette? At hvis en ansatt i bedriften er i karantene så kan han komme så lenge han tester negativ? Eller at bedriften skal så langt det lar seg gjøre, forsøke å finne stedfortreder og dersom det ikke er mulig og videre drift uten den ansatte ikke er forsvarlig. Så kan den ansatte komme på jobb etter test?

Jeg spør fordi min kone jobber i en barnehage og der er det helt klart at det er første alternativ som legges til grunn. De vil ikke prøve å skaffe vikar eller lignende.

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (4 minutter siden):

Verdt å merke seg at medianalder mellom gruppene ikke tar høyde for utvalget av alder i de to gruppene. 100% er vaksinerte i gruppen 75-84 år i følge VG. Da vil man ikke ha noen uvaksinerte syke som drar opp snittet i aldersgruppen 75-84 år, som gjør at medianalder automatisk blir lavere for uvaksinerte.

Disse sammenligningen og fremstillingene er jo bare for å male fanden på veggen. Hadde det vært for å få frem reelle tall hadde det nok vært fremstilt mer nyansert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...