Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

mandodiao skrev (8 timer siden):

Har du statistikk på hvor mange som er langt over et halvt år siden forrige vaksine?

For meg gikk det akkurat 6mnd fra andre til tredje dose

Nei det har jeg ikke men 3 dose er et relativt nytt tilbud, sier seg selv at det det er et betydelig antall som forbedrer statistikken på ugyldig grunnlag, men vil jevne seg ut etterhvert som man får dose 3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (8 timer siden):

Godt poeng. Begrepet fullvaksinert bør oppdateres til å ikke telle doser man har fått totalt, men doser man har fått siste 6 mnd eller noe sånt.

Så absolutt, synes personlig det er useriøst av FHI og regjeringen å operere med den statistikken når det er såpass mange som har overskridet 6mnd grensen. Vil jevne seg noe ut etterhvert som folk blir tilbudt dose 3 men etterslepet er det ikke mye snakk om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen helt enig med Grødeland, og etter de gode rapportene fra Sør-Afrika blir det enda klarere. 

"Vaksineforsker Gunnveig Grødeland etterlyser studier som viser hvem under 65 med to doser som havner på sykehus uten å tilhøre risikogrupper. Først når slike data foreligger, kan en si noe om behov for en tredje dose i denne delen av befolkninger. Nytte må veies mot risiko."

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at noen kommuner velger å stenge skolene nå, pga. mye smitte blant både elever og ansatte. Om det er riktig å stenge skoler eller ikke er en diskusjon med så mange nyanser at jeg ikke orker å begynne på den her, men jeg la merke til dette utspillet fra Line Vold i FHI i går. 

Sitat

Det å stenge skoler anser vi som et tiltak som erfaringsmessig kanskje ikke har så stor effekt på smittespredning. Vi har erfaring med at smittetall går opp etter ferie, så det er kanskje ikke det mest effektive vi gjør, sier avdelingsdirektør Line Vold i FHI til VG.

"Vi har erfaring med at smittetall går opp etter ferie".

Altså, når barna er borte fra skolen i ferien går smitten ned, og når de kommer tilbake på skolen går smitten opp. Det er akkurat som om risikoen for å bli smittet er større når man setter barna sammen i grupper på drøyt 20 stykker, i dårlig ventilerte rom over en hel dag. Så rart? 

Jeg kan ikke begripe at FHI bruker dette som "argument" for noe som helst. Har det kortsluttet helt? Kan de ikke bare si rett ut at de driter langt i om barn og unge voksne får en kule med korona? Det blir bare for dumt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror nok det Line Vold prøver å få frem her er at de har større tiltro til det kommunale. På skolene så vil lærere være bedre til å følge opp om barn viser symptomer, det vil være bedre oppfølgning rundt hurtigtester osv. Det er nok langt mer varierende hvordan det er for barna i forskjellige hjem. Der spriker det nok veldig på hvor godt ting blir ivaretatt og fulgt opp hva gjelder smittevern og smittesporing.

Så det hun prøver å si er vel at grunnen til at ting går opp rett etter ferien er et direkte resultat av at barnefamilier har vært for dårlige i ferien og derfor fremskaffet mer smitte enn hva som er tilfellet i en vanlige skoleuke. Så ved å stenge skolene så er det større sannsynlighet for at disse barnefamiliene skaffer økt smittefare i samfunnet enn om de er på skolen.

Men så handler jo dette med å stenge skolene mye om å sikre de ansatte i skolen så de minimerer sin egen smitterisiko inn mot Jul.

EDIT:

Det er jo litt det samme argumentet man kan bruke mot de siste tiltakene med full skjenkestopp i landet. Så fremt til det kun foreligger anbefaling når det kommer til antallet nærkontakter og antallet folk man kan samle i egne hjem så åpner man et gigantisk smutthull hvor alle de som ikke kan gå ut å drikke hvor smittevern har større potensialet til å bli ivaretatt nå kan samle til hjemmefester hvor smittevernet gjerne ikke er i fokus i det hele tatt.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (31 minutter siden):

Jeg ser at noen kommuner velger å stenge skolene nå, pga. mye smitte blant både elever og ansatte. Om det er riktig å stenge skoler eller ikke er en diskusjon med så mange nyanser at jeg ikke orker å begynne på den her, men jeg la merke til dette utspillet fra Line Vold i FHI i går. 

"Vi har erfaring med at smittetall går opp etter ferie".

Altså, når barna er borte fra skolen i ferien går smitten ned, og når de kommer tilbake på skolen går smitten opp. Det er akkurat som om risikoen for å bli smittet er større når man setter barna sammen i grupper på drøyt 20 stykker, i dårlig ventilerte rom over en hel dag. Så rart? 

Jeg kan ikke begripe at FHI bruker dette som "argument" for noe som helst. Har det kortsluttet helt? Kan de ikke bare si rett ut at de driter langt i om barn og unge voksne får en kule med korona? Det blir bare for dumt. 

Kan du da fatte og begripe hva sånne mennesker gjør i nærheten av FHI bygget til å begynne med? Akkurat som i politikken, det er fanken meg bare enkelte mennesker der som hadde vært best tjent å servere bilister pølser på en bensinstasjon.

Sånne uttaler som dette fra FHI (!) skulle resultert i avskjeder på dagen. Tror ikke de evner jobben.

• Liker 1
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (45 minutter siden):

Jeg tror nok det Line Vold prøver å få frem her er at de har større tiltro til det kommunale. På skolene så vil lærere være bedre til å følge opp om barn viser symptomer, det vil være bedre oppfølgning rundt hurtigtester osv. Det er nok langt mer varierende hvordan det er for barna i forskjellige hjem. Der spriker det nok veldig på hvor godt ting blir ivaretatt og fulgt opp hva gjelder smittevern og smittesporing.

Så det hun prøver å si er vel at grunnen til at ting går opp rett etter ferien er et direkte resultat av at barnefamilier har vært for dårlige i ferien og derfor fremskaffet mer smitte enn hva som er tilfellet i en vanlige skoleuke. Så ved å stenge skolene så er det større sannsynlighet for at disse barnefamiliene skaffer økt smittefare i samfunnet enn om de er på skolen.

Men så handler jo dette med å stenge skolene mye om å sikre de ansatte i skolen så de minimerer sin egen smitterisiko inn mot Jul.

Det varierer nok veldig fra kommune til kommune, og kanskje skole til skole. Her hos oss er det utbredt smitte på skolen, vi får stadig meldinger om nye tilfeller på trinnet og i klassen. Oppfølgingen fra skolen er at vi får en melding der de "anbefaler å teste barna, skaff test selv". Det er det hele. Ingen sjekker om dette blir gjort. 

Nå kommer det innstramminger fra torsdag, men hittil har det vært fullstendig galematias. Virkelig. Det har vært null fokus på smittevern i det hele tatt. At lærere godtar en slik  arbeidssituasjon er over min fatteevne, jeg vil tro det står noe i arbeidsmiljøloven om at man har rett på vern mot potensielt alvorlig sykdom. I stedet går lærere ut i sykmelding i så stort antall at noen skoler nå er nødt til å stenge fordi de ikke har folk. 

Hvertfall i juleferien vil nok mange holde seg til egen familie, og ikke farte så mye rundt. Tror nok det ville hatt god effekt på smittespredning i samfunnet om skolene tok tidlig juleferie. SÅ forbasket viktig er da heller ikke de siste dagene med juleverksted og pepperkaker før ferien.

Men, det er klart det er flere hensyn å ta her, ikke alle har det så bra hjemme. Ser den, absolutt. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

781918029_Screenshot2021-12-14at14_39_33.thumb.png.b8eb98b2cd1a71a2976a50da2cf48b5f.png

Enda en ny graf som vrir og vender på fakta. Her skal de ha oss til å tro at det er vesentlig mange flere innlagte uvaksinerte personer enn vaksinerte. Nå har de endelig funnet et forholdstall som gir de fleste grunn til å tro at vaksinen fungerer optimalt(jo, det er mange som bruker denne til dette), men det er dessverre ikke så enkelt. Om man kun hadde tatt antall innleggelser hadde det blitt en annen sak. Ja, høyere risiko uvaksinert, men:

Når det gjelder artikkelen så kommer det klart frem at de sykeste personene er uvaksinert, men det kommer ikke klart frem hvilke mennesker dette er. Dersom de sykeste uvaksinerte også er de som ikke kan ta vaksinen pga underliggende sykdommer så ser jeg ikke hvorfor dette bør holdes skjult.

Legen sier også at vaksiner øker vår immunitet, noe som jeg mener er høyst kontroversielt. Vel, øke vår immunitet er kanskje relativt, men på sikt tror jeg ikke en vaksine øker vår flokkimmunitet mot å naturlig gå igjennom sykdommen (for ellers friske mennesker), ikke annet enn å måtte leve på boosters resten av vår levetid, noe risikogruppene gjør med influensa.

Det som gjør meg 100% sikker på å vente med å ta vaksinen er:

• Det blir bevisst tilbakeholdt informasjon om hvilke mennesker som er lagt inn, i hvilke aldersgrupper de er i.
  • Det blir også tilbakeholdt informasjon om hvilke underliggende sykdommer disse menneskene har.
  • Det blir tilbakeholdt informasjon om HVORFOR disse menneskene ikke har tatt vaksinen(F.eks sykdommer, trossystemer etc)
  • Det er fortsatt ekstremt lave tall blandt unge. 
  • Fordi man blir shamet for å ikke ta den (dette er en av mine dårligere egenskaper, når "alle andre" gjør noe, så blir jeg motsatt. Tydeligvis et bias jeg har som jeg er obs på før jeg tar beslutninger)
  • Man skal ha det til å tro at det er de uvaksinerte som driver pandemien, enda det er begge grupper som gjør dette. Åpent samfunn = høy smitte.

(Nei, jeg tar ikke vaksinen uten å vite disse tingene "bare for å være solidarisk" eller "å ta en for laget". Jeg baserer ikke mine beslutninger på halvparten av informasjonen)

Kun noen få sitater i enkelte artikler viser tilstanden:

– Pasientene som er uvaksinerte har nok ikke skilt seg ut fra de som har to vaksinedoser. De fleste som blir innlagt og blir alvorlig syke av korona, er gamle og har andre alvorlige sykdommer samtidig, sier Urdahl.

At dette ikke er et større tema i denne debatten gjør meg uhyre skeptisk. Jeg bare skjønner ikke hvorfor ikke dette skal komme fram, nå som vi skal bli så voldsomt opplyst om alt annet i denne pandemien. Hvorfor trenger jeg ikke denne informasjonen?

Endret av hfthomas
  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Skal jeg gjette er nok endel av de uvaksinerte pasientene i helse sør-øst ikke etnisk norske og innvandrere som har ett helt annet utgangspunkt enn etnisk norske med tanke på det genetiske, D-vitamin nivåer osv. En mindre andel er nok også fattige og narkomane med dårlig ernæringsstatus. Dette kommer på toppen av de med underliggende sykdommer som vi vet er mer utsatt.

Endret av Allostasis
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jotun said:

Det har vært presentert statistikk som også sier at snittalderen til innlagte uvaksinerte er vesentlig lavere enn snittalderen til de vaksinerte innlagte.... 

Det sier meg ingen verdens ting, da alderen på vaksinerte sannsynligvis er mye høyere enn uvaksinerte.

Den viser fortsatt ingen av forholdene jeg ønsket å vite i posten min

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Jeg ser at noen kommuner velger å stenge skolene nå, pga. mye smitte blant både elever og ansatte.

Fikk nettopp vite at det blir hjemmeskole i kommunen. Har ikke hørt om noen smittede på skolen guttungen går på. Har ikke lagt merke til noe fravær heller. Alle de faste lærerne,  Sfo ansatte og vikarer har vært tilstede. 

Smittallene er under 600 pr 100.000

Nabokommunen har åpen skole med 1200 smittede pr 100.000

I tillegg er kommunen jeg bor i som sliter med høyest arbeidsledighet av alle nabokommunene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (41 minutter siden):

Enda en ny graf som vrir og vender på fakta. Her skal de ha oss til å tro at det er vesentlig mange flere innlagte uvaksinerte personer enn vaksinerte. Nå har de endelig funnet et forholdstall som gir de fleste grunn til å tro at vaksinen fungerer optimalt(jo, det er mange som bruker denne til dette), men det er dessverre ikke så enkelt. Om man kun hadde tatt antall innleggelser hadde det blitt en annen sak. Ja, høyere risiko uvaksinert, men:

Når det gjelder artikkelen så kommer det klart frem at de sykeste personene er uvaksinert, men det kommer ikke klart frem hvilke mennesker dette er. Dersom de sykeste uvaksinerte også er de som ikke kan ta vaksinen pga underliggende sykdommer så ser jeg ikke hvorfor dette bør holdes skjult.

Grafen sier noe om risiko vs vaksineringsstatus. Det er det den forsøker å formidle, ikke totalt antall innlagte pr vaksinestatus. Det formidler de i andre grafer, tabeller og rapporter. Det er så enkelt som å lese det som står der og ta det for hva det er, ikke vri det totalt ut av kontekst for å skape stråmenn.

Gjennomsnittsalderen på innlagte i uke 48 var 45 år for uvaksinerte og 78 for vaksinerte, om jeg husker rett. Det er fortsatt sånn at dødsrisikoen stiger med alderen og at det er lenge siden de eldste fikk sin dose nr 2. Det er derfor de fokuserer så mye på 3.dose til disse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
NortonM skrev (6 minutter siden):

Fikk nettopp vite at det blir hjemmeskole i kommunen. Har ikke hørt om noen smittede på skolen guttungen går på. Har ikke lagt merke til noe fravær heller. Alle de faste lærerne,  Sfo ansatte og vikarer har vært tilstede. 

Smittallene er under 600 pr 100.000

Nabokommunen har åpen skole med 1200 smittede pr 100.000

I tillegg er kommunen jeg bor i som sliter med høyest arbeidsledighet av alle nabokommunene.

Rart at det er så forskjeller. Virker som det er helt bingo hva den enkelte kommuneoverlege bestemmer seg for. Sånn burde det ikke være. Steng hvis det er nødvendig, men det burde være noen fastsatte kriterier som er innfridd først. Enten det er smittetrykk per 100 000 i kommunen, eller andel ansatte ute med sykmelding, eller antall smittede på skolen siste to ukene, eller noe i den duren. Men ikke fingeren i været-metoden. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Når vi ser på tallene som foreligger, er det klart at vaksinene fungerer, på den måten at de gir en viss beskyttelse. Men for alt vi vet kan det være en fordel at en del av befolkningen ikke vaksinerer seg, slik at denne gruppen får naturlig immunitet ved smitte. Hvis noen velger ikke å ta vaksine, så er det helt greit, men da må de selv ta konsekvensene hvis de blir syke.

Det er uansett politikerne som har ansvaret for å stenge ned. Ikke noen andre. Når media, helsevesen og politikere skylder på uvaksinerte, så later de som det ikke finnes et alternativ til å stenge ned. Men det gjør det selvfølgelig. Samfunnet kan holdes åpent, og så får de vaksinere seg som selv ønsker. 

Med en befolkning på 5,4 millioner kan vi ihvertfall ikke stenge ned hver gang vi har 300-400 innlagte pasienter. Det er ikke bærekraftig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (6 minutter siden):

Hvis noen velger ikke å ta vaksine, så er det helt greit, men da må de selv ta konsekvensene hvis de blir syke.

Sorry, det funker ikke. Alle har rett til livreddende helsehjelp og et visst minimum av helsetjenester om de blir syke. Det går utvilsomt ut over skattebetalere, sykepleiere, nærmeste familie, arbeidsgiver og mange andre i samfunnet.

Vaniman skrev (8 minutter siden):

Med en befolkning på 5,4 millioner kan vi ihvertfall ikke stenge ned hver gang vi har 300-400 innlagte pasienter. Det er ikke bærekraftig. 

Så, gitt smittespredningens eksponentielle natur, hva foreslår du da? Vente til det er 3-4 tusen? Eller kanskje 30-40 tusen?

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...