Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Kalle Klo skrev (5 minutter siden):

Jo, gyldig den. Liten tvil egentlig om at smitten nå hovedsaklig spres i barnehager og på barne/ungdomsskoler, og så videre til foreldrene. Barnehage/skole er "hellige kuer" og kan ikke røres. 

Selv om vaksinene er fokusert på å hindre alvorlig sykdom og død så har de også en effekt på smittespredning. Smittetallene bør derfor sees i sammenheng med andelen og antallet uvaksinerte:

430178762_Screenshot2021-12-14at10-54-16CoronavirusetVaksineringeniNorge.png.98f2cece6d19384562d3a8110f8514ba.png

Jeg tror det vil bidra godt til lavere R-tall om disse gruppene hadde vært flinkere til å vaksinere seg. Man må nesten anta at smitten sekundært sprer seg til eldre, som langt oftere får alvorlig sykdom og dør. Bremser man smitten i de nedre aldersgruppene vil det altså bety lavere smitte også opp til de eldre aldersgruppene og dermed lavere belastning på sykehusene.

Det virker som det er slik "mekanismen" henger sammen. Akkurat som trommehinna, hammeren, ambolten og stigbøyla.

Økt vaksinering er et bra bidrag, men det drar ikke lasset alene. Derfor er det nødvendig med supplerende tiltak som blant annet gult nivå for barn og unge, samt stengte uteplasser og hjemmekontor.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5GymE1/dette-er-de-nye-karantene-reglene

Herregud for noen sykt asosiale regler. Om man har vært nærmere enn to meter fra et menneske i 15 minutter, kan man risikere en ukes korona-fengsel.

Vi lever nå i et samfunn der alle mennesker blir sett på som potensielle smittebomber/fiender som må fryktes og unngås.

Det er så dystopisk at det knapt kan beskrives. Men folk har blitt så avstumpet at de bare trekker på skuldrene av det.

Det lureste er kanskje å bare holde kjeft om hvem man omgås.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Based skrev (1 minutt siden):

Er langt å strekke den dit, men siden det er et felles ansvar å ta vaksinen, er det ikke da også et felles ansvar å holde seg i god form?

Med stengte treningssentre som tiltak? Tja. Jeg tror egentlig det var god nok motivasjon til å trene også før pandemien, men det er vanskelig å gjøre noe særlig med det. Arv, skader og mye annet virker også inn på mulighetene. Ellers så tror jeg tilrettelegging for trening og gode miljøer rundt fysisk aktivitet er nøkkelen til å få økt aktivitet. Personlig kunne jeg sikkert trent mer, men visse treningsformer utgår pga skade, andre på grunn av vær, avstand til egnet sted, prisnivå (som følge av måneds-avgift i stedet for betal pr bruk), osv. Men jeg har mine favoritt-måter å holde meg i form på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (19 minutter siden):

Det virker som om du først og fremst jakter på syndebukker, enten det er tjukkaser eller østeuropere.

Er faktisk ganske moro når folk blir trigget av dette fordi det er så åpenlyst hvorfor, men jeg skal gi meg dette er jo arenaen for de som blir trigget av slikt, et online forum.

Faktum er at dårlig livsstilsvalg koster både flere liv enn mye annet og koster samfunnet veldig mye penger.

 

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Med stengte treningssentre som tiltak? Tja. Jeg tror egentlig det var god nok motivasjon til å trene også før pandemien, men det er vanskelig å gjøre noe særlig med det. Arv, skader og mye annet virker også inn på mulighetene. Ellers så tror jeg tilrettelegging for trening og gode miljøer rundt fysisk aktivitet er nøkkelen til å få økt aktivitet. Personlig kunne jeg sikkert trent mer, men visse treningsformer utgår pga skade, andre på grunn av vær, avstand til egnet sted, prisnivå (som følge av måneds-avgift i stedet for betal pr bruk), osv. Men jeg har mine favoritt-måter å holde meg i form på.

En vanlig feiltakelse er å forveksle motivasjon og disiplin. Det å holde seg i god fysisk form handler om å være disiplinert, ikke motivert. Alle er i stand til å gjøre mye dersom man er motivert, men disiplin er det som opprettholder noe når motivasjon uteblir. 

Til de andre argumentene dine, så har man alltids noe å skylde på. Mange av disse unnskyldningene er nok dessverre bare det, unnskyldninger. Burde ikke egen helse, redusere risiko for sykehusinnleggelse med mer være motivasjon nok (ref. vaksinering). 

Så tilbake til saken, når en stor andel av innlagte (Lancet-kilden fra Storbritannia) viser seg å være overvektige, hvordan kan det da forsvares å bare ta vaksine? Burde ikke disse piskes i form?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Based skrev (5 minutter siden):

En vanlig feiltakelse er å forveksle motivasjon og disiplin. Det å holde seg i god fysisk form handler om å være disiplinert, ikke motivert. Alle er i stand til å gjøre mye dersom man er motivert, men disiplin er det som opprettholder noe når motivasjon uteblir. 

Til de andre argumentene dine, så har man alltids noe å skylde på. Mange av disse unnskyldningene er nok dessverre bare det, unnskyldninger. Burde ikke egen helse, redusere risiko for sykehusinnleggelse med mer være motivasjon nok (ref. vaksinering). 

Så tilbake til saken, når en stor andel av innlagte (Lancet-kilden fra Storbritannia) viser seg å være overvektige, hvordan kan det da forsvares å bare ta vaksine? Burde ikke disse piskes i form?

Vi må ha lest samme bok 😉

Sitat

The only way that you’re ever going to get to the other side of this journey is by suffering. You have to suffer in order to grow. Some people get it, some people don’t.

 

Endret av Kazuo
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 minutter siden):

Herregud for noen sykt asosiale regler. Om man har vært nærmere enn to meter fra et menneske i 15 meter, kan man risikere en ukes korona-fengsel.

Nei, det er snakk om 3 dager hvis man tester seg på dag 3, og karantene er ikke sammenlignbart med fengsel. Det måtte i så fall vært såkalt fri soning hjemme, med permisjon fra hjemmesoninga i arbeidstida fra dag 3. Det er altså lite som minner om fengselcelle med gitter og matbrett i en luke.

Fibonacci skrev (4 minutter siden):

Vi lever nå i et samfunn der alle mennesker blir sett på som potensielle smittebomber/fiender som må fryktes og unngås.

Nei, ikke alle. Bare de som er nærkontakter.

Dystopiske overdrivelser motiverer ikke akkurat til å komme gjennom dette..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Nei, det er snakk om 3 dager hvis man tester seg på dag 3, og karantene er ikke sammenlignbart med fengsel. Det måtte i så fall vært såkalt fri soning hjemme, med permisjon fra hjemmesoninga i arbeidstida fra dag 3. Det er altså lite som minner om fengselcelle med gitter og matbrett i en luke.

Det er fortsatt 7 dager fritidskarantene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

2 meter eller mindre i 15 minutter eller mer har vært definisjonen på nærkontakt nesten siden starten av pandemien, det er ikke noe nytt.

Men til nå har vaksinerte og de med gjennomgått covid ikke trengt karantene. Det må vi nå.

Enhver person vi omgås med er en potensiell billett til 7 dagers "trivelig hjemmesoning".

Endret av Fibonacci
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (8 minutter siden):

 

Hah! Vil du sitte nærmere enn to meter fra en person i mer enn et kvarter nå?

Dersom svaret er nei, er dystopien reell.

 

Levde helt normalt med samboeren min nå mens hun hadde covid også etter positivt testsvar, ga henne kyss, klem og kos noe man trenger når man har det kjipt, noe som overrasket mange av noe rar grunn, ikke sjuk her. Ikke om jeg gidder leve livet mitt i frykt for noe så lite som covid. 

Flere av hennes kolleger smittet sine nærkontakter selv ved nesten ikke ha kontakt. Flere isolerte seg i egne rom osv 😄 Snakk om det er gått galskap i dette, skulle tro det var ebola.

 

Endret av Kazuo
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

Men til nå har vaksinerte og de med gjennomgått covid ikke trengt karantene. Det må vi nå.

Men til nå har vaksinerte hatt relativt god beskyttelse mot smitte, og smittetallene har vært betydelig lavere. Da kunne vi tåle færre i karantene. Men nå har smittsomheten økt kraftig og vaksinenes beskyttelse mot smitte falt. Kort og godt har situasjonen forandret seg og samfunnet må agere på forandringene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (Akkurat nå):

Levde helt normalt med samboeren min nå mens hun hadde covid også etter positivt testsvar, ga henne kyss, klem og kos noe man trenger når man har det kjipt, noe som overrasket mange av noe rar grunn, ikke sjuk her. Ikke om jeg gidder leve livet mitt i frykt for noe så lite som covid. 

Flere av hennes kolleger smittet sine nærkontakter selv ved nesten ikke ha kontakt. Flere isolerte seg i egne rom osv 😄 Snakk om det er gått galskap i dette, skulle tro det var ebola.

Jeg gjorde det samme, til tross for at det ikke var "lov". Fikk covid, så ble vi ferdige med det begge to.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (12 minutter siden):

Men til nå har vaksinerte og de med gjennomgått covid ikke trengt karantene. Det må vi nå.

Enhver person vi omgås med er en potensiell billett til 7 dagers "trivelig hjemmesoning".

Ja, det er sånn det var før man fikk vaksine. Nå har situasjonen endret på dette, men karantene er i hvert fall kortere og litt friere nå.

Har vært i fengsel jeg (ikke som innsatt!), og synes ikke det er noen veldig god sammenligning med å være hjemme i 3-7 dager :) 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2021/koronapandemien-og-innvandrerbefolkningene-vurderinger-og-erfaringer-rapport-2021.pdf

Skjermbilde-2021-12-14-kl-10-55-26.png

FHI teller opp norskfødte og legger dem til i innvandrergruppen. Deretter brukes statistikken for å fordele skyld på forum. Overvektige hetses samtidig. Og hvor går vi videre derfra? 

Tja, når uvaksinerte kan hetses, hvorfor kan ikke overvektige det? De (stor andel) har valgt det selv?

Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2021/koronapandemien-og-innvandrerbefolkningene-vurderinger-og-erfaringer-rapport-2021.pdf

Skjermbilde-2021-12-14-kl-10-55-26.png

FHI teller opp norskfødte og legger dem til i innvandrergruppen. Deretter brukes statistikken for å fordele skyld på forum. Overvektige hetses samtidig. Og hvor går vi videre derfra? 

Man går vel på de uvaksinerte som var det som startet hele dynamiten rundt dette ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (15 minutter siden):

FHI teller opp norskfødte og legger dem til i innvandrergruppen. Deretter brukes statistikken for å fordele skyld på forum. Overvektige hetses samtidig. Og hvor går vi videre derfra? 

Tror kanskje det man ser i diskusjoner på nettet, blant annet her inne, bunner i ut en trang til å fordele skyld og dele mennesker inn i grupper. Noen har et sterkere behov for å gjøre det enn andre, gjerne for å flytte fokuset fra seg selv eller noe annet.

Litt som man omtaler inngrupper og utgrupper i psykologien og sosiologien. Inngruppen er den man selv mener man er medlem av, mens en utgruppe ses jo ofte som en motstander eller konkurrent. Vi mennesker tenderer mot en negativ forståelse og stereotypifisering av personer som vi mener tilhører utgruppene. Slike typiske grupper er andre yrkesgrupper, kjønn, alder, geografisk bakgrunn, kulturbakgrunn, hvilke vaner en har og så videre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...