Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (7 timer siden):

Det har også i lang tid vært praktisert krav om visse vaksiner med vaksinebevisr før man reiser inn i div. land. Dette er egentlig ikke noe nytt
Ergo stemmer det ikke at vaksinebevis for reise er noe nytt. Det har eksistert i mange, mange år.

Jeg har studert i USA for endel år siden, og der måtte jeg ha med vaksinebevis for diverse vaksiner, og vise frem dette før jeg fikk møte opp på universitetet. Samt når jeg ankom inn å ta pirquetprøve for tuberkulose. Evt røntgen av lungene om man reagerte på prøven.

Helt normalt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mandodiao skrev (2 minutter siden):

Jeg har studert i USA for endel år siden, og der måtte jeg ha med vaksinebevis for diverse vaksiner, og vise frem dette før jeg fikk møte opp på universitetet. Samt når jeg ankom inn å ta pirquetprøve for tuberkulose. Evt røntgen av lungene om man reagerte på prøven.

Helt normalt

Hø? Dette må da være interne regler for universitetet? Jeg har B1/B2 visum til USA, og måte aldri vise noe som helst av vaksinasjonsbevis før eller under de månedene jeg var der borte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (1 time siden):

Helt normalt

Alle som har reist en del i sydligere strøk av verden har jo også måttet ha vaksinebevis for å komme inn i veldig mange land.

Så jeg kan ikke fatte at det skal være så vanskelig og få innført koronapass også i Norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (Akkurat nå):

Alle som har reist en del i sydligere strøk av verden har jo også måttet ha vaksinebevis for å komme inn i veldig mange land.

Så jeg kan ikke fatte at det skal være så vanskelig og få innført koronapass også i Norge.

Det ser ut som om Støre betrakter kriminalisering av hele befolkningen som en bedre løsning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (19 minutter siden):

I første omgang boosterdose til eldre, så boosterdose til yngre. Så ny omikron-vaksine til våren og boosterdose av den til høsten.

Så kan vi leve som normalt 🤣

Så kommer Megatron-varianten 🥳

Hvorfor kan vi ikke kjøpe inn vaksiner som er tuftet på tradisjonelle metoder med svekket eller dødt virus? Da ville vi hatt immunitet ikke bare mot spike-proteinet, men hele viruset, og derfor mindre sårbarhet mot nye virus-varianter med mutasjoner i spike-proteinet. Kanskje de ikke er like effektive mot en gitt variant, men mer effektive mot nye. Det ville nok også ført til at flere ville vaksinert seg da det ikke er ny teknologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (26 minutter siden):

Hø? Dette må da være interne regler for universitetet? Jeg har B1/B2 visum til USA, og måte aldri vise noe som helst av vaksinasjonsbevis før eller under de månedene jeg var der borte.

Ligger ikke vaksinekravene allerede i det å få B1/B2 visumet? Edit; eller er det bare om man skal ha bostedsadresse der kanskje..

Tuberkulosetestingen var underlagt universitetet ja

Endret av mandodiao
Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

Skjønner det er kjedelig at utestedene får svi, men det er nå sånn at liv og helse er høyere prioritert enn liv og røre på byen. Får bare håpe utelivet kompenseres tilstrekkelig til at de kan beholde arbeidsplasser.

10 hours ago, Simen1 said:

Konserter er fint og gøy, men noen samfunnskritisk funksjon har de neppe. Utelivet og kulturlivet bør kompenseres nok til at de kommer seg gjennom dette, men det kan ikke være meningen at skattepengene skal gå til å "kjøpe den ølen vi ikke kjøpte selv", og pene utbytter. Bransjen får leve litt smalhans, men bør altså kompenseres nok til å overleve.

Her kan jeg gi deg litt perspektiv, det gjør de ikke.

Store deler av utelivet var forventet å gå konkurs 1. januar, selv før de nye restriksjonene kom. Nesten alle kompensasjonene som har blitt gitt dem i løpet av pandemien er i form av utsettelse av skatt eller lån. Dette var det forventet at man skulle starte nedbetale 1. januar. Disse utgiftene ville vært tunge å betale i et normalår, men som vi alle vet har det ikke vært et normalår med normal omsetning. Derfor mange håpet på et eksepsjonelt julebordsesong, slik at de ikke ville gå konkurs. I f.eks. Stavanger regnet man det som sannsynlig innad i bransjen at ca 1/3 går konk. Alt dette var før de nye restriksjonene kom.

Gjennom store deler av pandemien har ikke den største delen av arbeidstakere, studenter, fått lønnskompensasjon da de har blitt permittert. De hadde ikke krav på det. Resultatet er at de aller fleste fant seg andre steder å jobbe. Utelivsbransjen har en av de raskeste turnover blant arbeidstakere, rett og slett fordi det er ekstremt psykisk tungt å jobbe i over lang tid, derfor er det viktig å ta veldig godt vare på de som varer lengre enn ett eller to år, siden det er disse som kommer til å vare og sitte med kompetanse. Disse flinke menneskene som takler høyt arbeidspress i en arena preget av usaklige og potensielt truende kunder, har nå sluttet. De er tross alt veldig flinke folk, så de har hatt null problem å finne seg en jobb i en annen sektor hvor de blir tatt godt vare på. Alle barsjefer jeg kjenner som ikke har en eierpost i baren har sluttet og byttet sektor. Dette er et enormt kompetansesvikt, som man ikke kommer til å bygge opp igjen på mange, mange år.

Så. Utelivet har ikke blitt kompensert tilstrekkelig til å beholde arbeidsplasser eller arbeidsted under pandemien. Store deler av utelivsbransjen kommer til å gå konkurs, ny kompensasjon kommer ikke til å endre på det. Ny kompensasjon kan derimot kanskje redde de delene av utelivsbransjen som nå er usikre på om de vil overleve, men da må den virkelig monne og ikke gis som lån eller utsatt skatt, med lønnskompensasjon til alle arbeidstakere fra dag en.

Jeg jobbet 12 år i utelivet og da de siste årene i en bar hvor de puttet nesten alle pengene de tjente (og de hadde best resultat i hele byen da jeg jobbet), tilbake inn som egenkapital til baren. Selv de begynner å slite nå. Alle barer som ikke vet de går konkurs, er nå med de nye restriksjonene usikre på om de overlever.

Livsverk knuses, det er ikke kjedelig, det er fucking tragisk. Ha bittelitt sidesyn.

Endret av shockorshot
glemmer bokstaver
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (29 minutter siden):

Helt normalt

En ting er vaksinepass innenfor et helt land. Noe annet er innenlands segregering. Det har historisk sett sjelden vært en god idé.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581
Morromann skrev (33 minutter siden):

Hva med helsevesenet, de er allerede på bristepunktet og stadig flere går i sykemelding. Hva skal vi gjøre uten et fungerende helsevesen? 

Du nevner det ene dødsfallet i Storbritannia, men i Danmark sier de at omikron fører til like mange innleggelser som Delta.  Samtidig så dominerer delta fremdeles i Norge, og denne varianten vet vi fører til flere dødsfall enn de andre variantene. 

Det eneste ærlige er da å la de svakeste dø, ved å hjelpe dem med å sovne inn via morfin o.l. Samtidig må vi kanskje ty til det Singapore gjør, ved å la de uvaksinerte betale for sin egen behandling. Da får vi mindre innlagte, og helsevesenet kan opprettholde viktige samfunnsfunksjoner. Jeg dømmer ikke, men det er den realiteten vi står ovenfor. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 minutt siden):

En ting er vaksinepass innenfor et helt land. Noe annet er innenlands segregering. Det har historisk sett sjelden vært en god idé.

Men coronapass i Norge har de gjort klart er helt uaktuelt uansett. Det eneste de hoster opp med er mer nedstening, rasering av økonomien og kriminalisering av det å være menneske.

Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581 skrev (2 minutter siden):

Hva med helsevesenet, de er allerede på bristepunktet og stadig flere går i sykemelding. Hva skal vi gjøre uten et fungerende helsevesen? 

Du nevner det ene dødsfallet i Storbritannia, men i Danmark sier de at omikron fører til like mange innleggelser som Delta.  Samtidig så dominerer delta fremdeles i Norge, og denne varianten vet vi fører til flere dødsfall enn de andre variantene. 

Det eneste ærlige er da å la de svakeste dø, ved å hjelpe dem med å sovne inn via morfin o.l. Samtidig må vi kanskje ty til det Singapore gjør, ved å la de uvaksinerte betale for sin egen behandling. Da får vi mindre innlagte, og helsevesenet kan opprettholde viktige samfunnsfunksjoner. Jeg dømmer ikke, men det er den realiteten vi står ovenfor. 

Den Hallvard Sandberg-artikkelen nevner ikke et ord noe om hva slagst symptomer de med omicrom har vs. de med delta så dermed blir det verdiløs journalistiskk og tendensiøse påstander om at begge varianter er like farlige. Jeg leste artikkelen i går og var ikke imponert, spsielt ikke etter at jeg så hvem som hadde skrevet den.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581
Morromann skrev (1 minutt siden):

Ok, men hvilken strategi foreslår du at vi skal gå for? 

Det beste i mine øyne nå er å skalke lukene, og holde ut denne nedstengingen frem til omicron har tatt over. Viser det seg at omicron er mindre farlig, så bør vi gå for en kontrollert immunisering av befolkningen via smitte i takt med booster-vaksineringen. Det bør gjøre befolkningen mer robust, hvis det kommer nye varianter eller til det kommer bedre vaksiner. 

De som ikke vil vaksinere seg og blir syke bør uansett betale for sin egen behandling, da de tyngder ned betydelige ressurser i helsevesenet. 

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (39 minutter siden):

Alle universiteter i USA har tradisjonelt hatt krav om å være vaksinert mot en del sykdommer. Sånn er det i ganske mange land.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (5 minutter siden):

Det kommer ikke til å redde 1/3 eller kompetansesvikten. De er allerede tapt. Får se på de siste 2/3.

Jeg kjenner en innehaver av et utested og vet de sliter. Staben er permittert / har sluttet. Han, kona og deres voksne barn jobber som bare det når det er mulig å holde åpent, og tar ikke ut mer lønn enn akkurat nok til å dekke nødvendige private utgifter (det går på sparebluss privat også). Huseier har droppet husleie store deler av pandemien. Det går mildt sagt på stumpene og sparepengene løs. Rekruttering er en mørk sky som lurer i horisonten, men det er forhåpentligvis et forbigående problem når det kommer. Skjønner at lån og utsatt skatt vil velte lasset for mange, om de ikke får frisk kapital inn.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som lar meg provosere av alt dette skrytet i mediene om at vi har så god vaksinedekning? Produsenter som Pfizer gikk jo relativt tidlig ut med at de ikke kunne garantere mere enn 6mnd immunitet. For veldig mange "fullvaksinerte" er det nå gådd langt over et halvt år siden de ble vaksinert med to doser. Statistikken på vaksinedekning er ikke verd en dritt i mine øyne. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...