Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, fredrik2 said:

Har för mig att det er många som dör av korona som ikke har varit inlagda på sjukhus så tvivlar på att de gör allt för att rädda alla nu eller att det er noen forskjell jämfört med influensa.

Sikkert ikke.

https://www.tv2.no/nyheter/14426887/

Ser ut som tiltakene som kommer blir ganske milde og ikke noe spesielt forandret fra de som er nå. 

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar

Regjeringen varsler betydelige tiltak.

Jeg tenker folk bør vurdere sivil ulydighet, og bryte tiltakene hvis det er snakk om ny nedstengning. Vi ble lovet at smittetall ikke skulle bety noe ved forrige nedstengning -i påvente av vaksinasjon, kun dødstall. Nå er det plutselig smittetall som betyr noe, og ikke dødstall. 

Vi bare skyver naturlig flokkimmunitet foran oss, virker det som. Og så ødelegger vi økonomien underveis med strenge tiltak. Flokkimmunitet er nok den eneste veien ut av pandemien. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (16 minutter siden):

Sikkert ikke.

https://www.tv2.no/nyheter/14426887/

Ser ut som tiltakene som kommer blir ganske milde og ikke noe spesielt forandret fra de som er nå. 

Synes ikke det ser ut som milde tiltak ut fra hva som ryktes i mediene. Ytterligere begrensing på skjenking, mer omfattende karanteneregler, restriksjoner for idretten, strengere munnbindregler osv. Dette er veldig inngripende i livet for mange.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Du mangler nyansene og ser alt for sort hvitt på det. Vaksiner reduserer smitterisikoen også. Det er vel ingen som påstår de gir 100% immunitet, men det betyr jo ikke at de er nytteløse. Om de fungerer f.eks 50% etter to doser så gir det en smittereduserende effekt.  Derfor funker vaksinene også mot smitte.

Reduksjon i smitte har såklart en effekt, men det er ikke helt til å stole på. Den er ikke 100 % selv når antistoffnivåene er på sitt høyeste, og de synker svært raskt. Så om man ikke har tenkt å gi folk vaksine sånn rundt hver 3. måned, så er vaksinens smittereduserende effekt egentlig bortimot uinteressant. Det var jo heller ikke det vaksinene var tiltenkt for, men det er en slags bonus i en kort periode ihvertfall. Det viktige er vaksinenes evne til å redusere alvorlig sykdom. Det er en fordel om friske mennesker som tåler sykdommen godt blir smittet og opparbeider naturlig immunitet, slik også Mette Kalager påpekte i Tirsdagens Debatten. Med 2 doser innabords hos friske i foreldregruppene så bør de fleste av disse tåle sykdom veldig godt, og derfor heller ikke legge særlig press på sykehusene. men det er en del variasjon i helsetilstand i disse aldersgruppene. En 35-50-åring kan ha spist usunt store deler av livet, ikke beveget en muskel på 20-30 år, røykt i 20-30 år osv osv. Mens en annen kan ha trent mesteparten av livet, spist sunt, og er ved svært god helse. Det går ikke an å sette et hel-hvitt BØR VAKSINERES kun basert på alder i disse tilfellene, ihvertfall ikke med noen 3. dose. Her er det altså også rom for nyanser.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Har för mig att det er många som dör av korona som ikke har varit inlagda på sjukhus så tvivlar på att de gör allt för att rädda alla nu eller att det er noen forskjell jämfört med influensa.

Takk for et godt svar Fredrik2 selv om jeg er uenig med det🙂

Utifra antall døde over 2 sesonger så tviler jeg faktisk på det.

Tror selv sykdomsbildet rundt covid er såpass ulikt influensa at man føler seg" tvunget" til å hjelpe mange som ellers hadde død om de fikk influensa, men jeg får prøve finne kilder og lese om behandling av influensa pasienter for så prøve sette det i kontekst av covid pasienter. 

Ikke bare det, men bare det å finne tall på om covid pasienter dør på sykehus eller på sykehjem er vanskelig, siste jeg finner er september 2020 virker som 60% utenfor sykehus 40% inne på sykehus, på influensa er det like vanskelig finne, men tror nok utenfor sykehus er markant høyere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (4 minutter siden):

Ikke bare det, men bare det å finne tall på om covid pasienter dør på sykehus eller på sykehjem er vanskelig

Dette står i ukerapportene fra FHI. Her fra den nyeste:

Sitat

Det har vært 518 (46 %) dødsfall på sykehus, 569 (50 %) på annen helseinstitusjon, og 44 (4 %) utenfor helseinstitusjon varslet til Folkehelseinstituttet. For 2 dødsfall er dødssted ikke oppgitt. For uke 48 var fordelingen sykehus (19), annen helseinstitusjon (18) og utenfor helseinstitusjon (2) 

Side 18:
https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-48-29.11---05.12.21.pdf

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

Synes ikke det ser ut som milde tiltak ut fra hva som ryktes i mediene. Ytterligere begrensing på skjenking, mer omfattende karanteneregler, restriksjoner for idretten, strengere munnbindregler osv. Dette er veldig inngripende i livet for mange.

Dem er jo kjip tiltakene. Men ut ifra ordlyden og overskriftene skulle en tro det var fullstendig nedstenging og andre tiltak som kom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 time siden):

Dem er jo kjip tiltakene. Men ut ifra ordlyden og overskriftene skulle en tro det var fullstendig nedstenging og andre tiltak som kom.

Sitat

Så for meg mini lockdown selv.

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Så hva var det du mente var "brudd på menneskerettihetene" da? Jeg beklager om jeg misforstod men jeg ser begrepet "fullt frislipp" som vanligvis i diskusjonene er en eufemisme for opphevelse av menidinsk unntakstiltstand og smittevernstat. Og at det er brudd på menneskerettighetene. Jeg er mostander av samtlige tiltak som ble innført i forrige  uke og det er neppe noen hemmelighet at jeg er motstander av samtlige av de som vil bli innført i kveld allerede før jeg har hørt dem. Jeg støtter ET tiltak - vaksinering. Ingen andre.

Håper virkelig at du vil bruke munnbind / avstand ved behov, da det er ein bagatell å forholde seg til opp mot å være ein av di som driver smitten vidare. Er dog enig i at det blir innført for mange unødvendige tiltak som stort sett bare lager problem for folk og ikkje er til stor hjelp for å få ned smitten. Fhi har muligens fått panikk med sitt nye ville estimat og støre går fem på. Får vi 10-20 tusen nye smitta pr dag vil helsevesenet knele ganske så fort. Trur pokker ikkje 6-10 tusen nye smitta pr dag vil være mulig å takle utan store problem. Forsatt 1-2 veker att før vi ser konsekvensane(innleggelse og død) av 5 tusen nye smitta pr dag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Per H skrev (2 timer siden):

Vent litt: vaksinen forhindrer jo ikke smitte i noen vesentlig grad, bare "alvorlig sykdom og død"? Dette gjaldt Delta, og det gjelder i enda større grad Omikron. Dette innrømmer jo de mest hardbarka vaksine-entusiastene her på forumet som Snikpellik og Nukleosid til og med, skal finne noen sitater fra en annen tråd.... (se under). Så denne logikken står seg.

Jeg har aldri påstått at vaksinen gjør deg immun mot smitte. Jeg har heller aldri påstått at vaksinen garanterer deg at du vil overleve en covid-19 vaksinasjon. Jeg påstår bare at vaksinen reduserer faren for alvorlig sykdom og død, noe som viser seg å stemme i aller høyeste grad.

Det er imidlertid også bevist at man reduserer faren for å bli smittet og å smitte videre. Men immun mot smitte, blir man ikke. Det kan jeg ikke huske å noen gang ha ment eller trodd.

Endret av Nukleosid
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Vaniman said:

Regjeringen varsler betydelige tiltak.

Jeg tenker folk bør vurdere sivil ulydighet, og bryte tiltakene hvis det er snakk om ny nedstengning. Vi ble lovet at smittetall ikke skulle bety noe ved forrige nedstengning -i påvente av vaksinasjon, kun dødstall. Nå er det plutselig smittetall som betyr noe, og ikke dødstall. 

Vi bare skyver naturlig flokkimmunitet foran oss, virker det som. Og så ødelegger vi økonomien underveis med strenge tiltak. Flokkimmunitet er nok den eneste veien ut av pandemien. 

Er betre å styre etter smittetal da di bare er ca 1-2 uker forsinka. Viss man skal styre etter innleggelse blir man 2-4 veker forsinka. Styrer man etter dødsfall blir det nærmere 4-6 veker forsinka. Naturlig flokkimmunitet har ein stor kostnad for samfunnet viss det er mulig å oppnå utan at det kjem nye og værre mutasjoner som sparker oss tilbake til start. Einaste veien ut av pandemien er lågt smittetrykk med enkle tiltak ved behov til pandemien dør ut. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/12/2021 at 4:58 AM, G said:

Jeg er ikke i mot den norske kongefamilien vi har nå. Den er ganske god. Jeg pekte bare på at Mette Marit kanskje kommer til å få den beste oppfølgingen som tilbys nordmenn, ikke noe mere og heller ikke noe mindre. Først i køen eller ikke, hun blir tatt seriøst fordi ingen i helsevesenet kanskje tør å drite seg ut når de får slike pasienter.

Ellers så tror jeg at kongefamilien vi er så heldige å ha endt opp med i Norge vil gjøre en bedre representasjon enn en hver folkevalgt motkandidat til vår konge og vår kronprins. Men vi vet ikke helt hvordan neste arvtager etter kronprinsen blir. Blir det like bra. Er godt vi ikke vet får mye. Er kanskje i graven før den tid likevel jeg ;)

Sånn sett så er gasjen (lønningen) sikkert småpenger i det store pengehavet enkelte nordmenn forvalter. Altså så tror jeg vi får veldig mye god representasjon for pengene. Mye rimeligere enn hva en byråkratisk valgt embetsmann (-kvinne) med sitt embetsfølge ville kunne måle seg mot (tror jeg da). Jeg er ihvertfall fornøyd med det norske kongehuset pr. dags dato.

(prinsessefadeser og dureker går visst bra det også så lenge de ikke ender i lederposisjoner. montro om Durek har hentet inspirasjon i fra Rasputin i historiebøkene)

Det var kjekt å lese. Men eliten, hva har de rund seg.

Lenke til kommentar

Ja, Norge er heldigvis hundre prosent selvforsynt både med varer og arbeidskraft.

Festung Norwegen-strategien er totalt urealistisk. Før eller siden må faktisk folk reise over grensa (som er ganske lang både til lands og til vanns), og da er løpet kjørt. Man kunne kanskje bremset omikron noen dager, eller til og med uker, men så hadde vi hatt det vi også - slik hele verden snart har.

Foreslår at herr Lura heller bygger seg en trygg, underjordisk bunker med piggtråd rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...