Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

0laf skrev (30 minutter siden):

Hva får deg til å tro at immunitet fra gjennomgått sykdom beskytter bedre enn vaksine?

Dersom man ikke kan vaksinere seg ut av problemet, så kan man neppe "smitte" seg ut av problemer heller, hvis det oppstår nye varianter som omgår tidligere oppnådd immunitet.

Kryssimmunitet opparbeidet gjennom vaksiner og naturlige reinfeksjoner av ulike varianter er sannsynligvis det som vil gjøre slutt på pandemien. Det er tross alt slik andre pandemier forårsaket av luftveisvirus har tatt slutt. Og dette er ikke noe jeg har kokt sammen i fantasien min. Dette formidles av forskere i en artikkel publisert i Nature:

https://www.nature.com/articles/s41577-020-00493-9

Endret av basillen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har kommentert artikkelen i vg om antallet intensivplasser i Danmark som utløser krise der. Hvis vi tar utgangspunkt i at helsevesene i Norge og Danmark har tilnærmet samme kapasitet, så er limiten deres 800-1000 stykker før alt går i stå. 70 til 100% av all annen aktivitet blir dermed skrinlagt, og det være seg kreftbehandling og eksempelvis livsnødvendige hjerteoperasjoner.

Det synes jeg faktisk er tankevekkende, og sier litt om hvor ressurskrevende det er å drive intensivbehandling.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Gra02/sykehuskapasitet-danmark-vet-smertegrensen-det-gjoer-ikke-norge

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Guest 0b7e3...581 said:

Altså, hva vil du da? Ingen tiltak, og de som dør dør? Vil du velge ut hvem som dør når sykehuskapasiteten er sprengt og det må tys til triage? Dette er allerede et tema i Tyskland. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Dette tror jeg blir å kunne sammenlikne med f.eks. en snøstorm og bilkjøring. Folk oppfatter det ikke før de sitter midt oppi det. Man kan til og med fryse ihjel i bil under en snøstorm om man ikke har en minimum av klær og nødpakke med på turen, og man befinner seg et sted som er noenlunde øde. Alle vet at det om vinteren kan komme en snøstorm eller to. Men, 98 % kommer sannsynligvis ikke til å la det streife en liten tanke før dagen det skjer.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dudeliduu said:

Når er du fornøyd? Når medianalder på innlagte er 80? 85? 90?
Det er umulig å gjøre folk udødelige vet du.

Jeg har lest at kaffedrikkere gjerne har positive helseeffekter. Er det da noen som kan forklare hvorfor det er så mange oppi årene som dør av slike vintersesonger med mye forskjellige virus likevel?

For er det noe eldre nordmenn og nordmenn generellt drikker mye av så er det kaffe. Kan kanskje begynne å skrive på dødsattestene: "drakk for mye kaffe"  (altså jo eldre du blir jo mer kaffe får du jo drukket) :laugh:

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, xRun said:

Jeg er i lignende bås. Sist jeg hadde influensa var sommeren 2009 (h1n1), ikke hatt noen influensa siden.
Forklaringen kan være denne:

Er det så vanligt att ha influensa? Jag har ikke haft den den på 20-25 år i alla fall och ingen i familjen har haft den under den tiden jag har känt dem. 

Jag har dock haft noe influense liknande virus helt utanför sesongen några gånger utan att någon annan har blivit smittad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, OlavEH said:

Sykehusene hadde jo et stort antall innlagte med RS-virus og andre luftveisinfeksjoner enn corona i høst. Og det uten en influensasesong engang. Det kan godt være at vi slipper billigere med RS-virus neste høst, men i stedet kan jo influensaen treffe ekstra hardt. Og dette problemet vil vedvare dess lengre man har svært kontaktreduserende tiltak hver vinter.

Har nevnt det før, influensavaksine er kanskje en grei investering? :wee:

Lenke til kommentar
G skrev (18 minutter siden):

Er jo vanlig å se barn i barnehage bruke kjeledress, og dette er noe voksne også kan finne på.

Ja. I Hå kommune på Jæren har arbeidsdress et eget navn, "Hå-bunad". https://www.facebook.com/watch/?v=291052589018636 :)

Gibblay skrev (16 minutter siden):

Det synes jeg faktisk er tankevekkende, og sier litt om hvor ressurskrevende det er å drive intensivbehandling.

Det er også krevende for pasientene som våkner opp igjen etter flere uker i respirator. Utrolig mye ressurser som brukes på dette.

G skrev (2 minutter siden):

Er det da noen som kan forklare hvorfor det er så mange oppi årene som dør av slike vintersesonger med mye forskjellige virus likevel?

Eldre har opparbeidet seg ulike antistoffer, men er ikke så sterke ved lungebetennelse og særlig tilbakevendende lungebetennelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Budeia said:

Eldre har opparbeidet seg ulike antistoffer, men er ikke så sterke ved lungebetennelse og særlig tilbakevendende lungebetennelse. 

Fantastisk. Hå-bunad :wee:

Så litt mer aggressiv antibiotikabruk eller få nyutviklet flere antibiotika så man ikke møter resistens, kan redde noen flere?

Lenke til kommentar
38 minutes ago, OlavEH said:

Ja, det er jo bare en liten andel av befolkningen som er særlig oppegående, så det vil ikke overraske.

Og de gjorde iallfall ikke noe særlig jobb med å bygge opp helsevesenet. Høie satt som helseminister i 8 år og kapasiteten ble vel neppe økt særlig mye under mumle-Bent sin tid. Selv ikke etter at pandemien traff. Her gjorde de en elendig jobb.

Og de rød-grønne før dem bygget heller aldri opp helsevesenet tilstrekkelig. Er merkelig det der hvordan regjeringssammensetning etter regjeringssammensetning aldri ser ut til å få fikset opp i problemstillingen. Penger burde det jo være nok å ta av. Det er noe galt med viljen tror jeg!

Politikere har svak vilje?

Endret av G
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

5143 NYE SMITTETILFELLER

Det er registrert 5143 nye smittetilfeller i Norge siste døgn.
Det er det høyeste tallet på ett døgn så langt i pandemien.
Dette er 1455 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene (3688).
Dette er 1142 tilfeller flere enn tirsdag forrige uke (4001).
Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende.
172 kommuner har stigende trend.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5143-nye-smittetilfeller.x4LaPjGSz

• Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, basillen said:

Den nye varianten er knapt to uker gammel. Og vi vet godt at vaksinene beskytter svært godt mot alvorlig sykdomsforløp og død ved smitte av deltavarianten.

Dette er uansett et kappløp det er umulig å vinne. Covid-19 er nå så utbredt og spredt til alle verdens hjørner at det kommer til å være med oss sannsynligvis resten av livene våre. Det betyr også at det kommer til å fortsette å mutere resten av livene våre. Og med tanke på at det tar flere måneder å få ut oppdaterte vaksiner, for ikke å snakke om tiden som trengs for å distribuere og sette dosene, så er dette rett og slett umulig å stoppe. Umulig.

Enhver person som i fullt alvor tror at vi mennesker kan forhindre et endemisk luftveisvirus å mutere gjennom "tiltak" lider av alvorlige vrangforestillinger.

Ganske bra formulert. Må si. Men, fasiten mener du blir da et fullt frislipp? Gi opp mens leken er god? Triage er ikke noe problem? Du kan vente 5 år på den "brokk-operasjonen" og liknende?

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (15 minutter siden):

Er det så vanligt att ha influensa? Jag har ikke haft den den på 20-25 år i alla fall och ingen i familjen har haft den under den tiden jag har känt dem. 

Jag har dock haft noe influense liknande virus helt utanför sesongen några gånger utan att någon annan har blivit smittad. 

Før 2009 hadde jeg influensa ca. hver 2-3 år. Etter det har jeg hatt ingen, men noen forkjølelser ifbm. reise, spesielt til land med annet klima.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, basillen said:

Kryssimmunitet opparbeidet gjennom vaksiner og naturlige reinfeksjoner av ulike varianter er sannsynligvis det som vil gjøre slutt på pandemien. Det er tross alt slik andre pandemier forårsaket av luftveisvirus har tatt slutt. Og dette er ikke noe jeg har kokt sammen i fantasien min. Dette formidles av forskere i en artikkel publisert i Nature:

https://www.nature.com/articles/s41577-020-00493-9

Men vi har ikke vært utsatt for menneskeskapte gain-of-function virus før som er sluppet ut ved uhell elns. fra laboratorier. Vet man sikkert at kroppene våre er i stand å hanskes "supervirus" også på en god naturlig måte? Her er det mye gråsonegreier som er vanskelig å definere. Men det finnes altså en viss prosentvis mulighet for at dette er et virus ment for å lære eller til bruk for biologisk krigføring.

Jeg tror vi aldri blir klokere på en avklaring der, men si at det var et menneskedesignet "mangehodet troll" du står ovenfor da, hva da? Kanskje vi bare har begynt å skrape på overflaten av hva viruset egentlig skjuler?

Lenke til kommentar
31 minutes ago, fredrik2 said:

Dette blir selvsagt veldig mye synsing, men jeg synes å erindre at jeg ihvertfall hadde influensa sånn omtrentlig med 2 - 3 års mellomrom i ungdommen. Så ja jeg tror det er vanlig. Og da gir jeg rom for at det kan ha sneket seg inn en forkjølelse som ikke gir verk i muskler og ledd slik influensa gjerne gjør på toppen der nokså hyppig.

De fleste undersøkes ikke for hva slags type luftveisinfeksjon man gjennomgår. Og dersom du må til lege så er det ofte slik at selv da undersøkes det ikke for type luftveisinfeksjon. Vi er blitt så vant med at dette er normale vintersesongssykdommer, og det ville ha blitt en formidabel mengde ekstra tester som måtte gjøres for å avdekke typene. Det tas stikkprøver kun i fra spesiellt forhåndsutvalgte klinikker, så for pasientenes ståsted så er det omtrent ikke-eksisterende, dersom det ikke er bekymringsfulle tilstander som gjør at legen likevel må gjøre unntak.

Endret av G
Lenke til kommentar
19 minutes ago, xRun said:

Før 2009 hadde jeg influensa ca. hver 2-3 år. Etter det har jeg hatt ingen, men noen forkjølelser ifbm. reise, spesielt til land med annet klima.

Herlig. Vi er mao. ganske like jeg og du på det. Nå er jo influensavaksineringen jeg drev på med siden 2009 en faktor som er vanskelig å bedømme. Men, sånn sett så har jeg også da vært omtrent influensafri denne tiden, kanskje med unntak av en influensaopplevelse. Den er uansett så mange år siden at jeg omtrent har glemt den. Tenker likevel at det var et år innimellom der, hvor jeg led skikkelig som mann, som ikke hadde hatt influensa på aldri så lenge.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Må bare kommentere noe til rundt Wasim. Han har en høy utdannelse, men greier ikke å beskrive hva løklukt består hovedsaklig av.

Hvem/hva er det du sikter til her, og hvor lang utdanning kreves det vanligvis for at en forventes å kunne beskrive løklukt?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (På 20.11.2021 den 1.40):

Jeg protesterte mot åpningen av landet av Solberg. Og grunnen til det er at jeg mener at vi vil få 5000-6000 tilfeller per dag når vinteren kommer.

Dette tallet ble nådd før jeg antok, jeg mente at dette skulle nås i januar. Vi må nok belage oss på langt større tall i vintermånedene etter nyåret og langt flere dødstall.

Det er for sent å protestere mot åpningen nå, men nå bør man vurdere en fullstendig stenging av samfunnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...