Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

1 minute ago, 0laf said:

Det endrer på din påstand om at alle som dør er på siste verset uansett.

Vi vet ingenting om disse menneskene. Det som imidlertid er mest nærliggende å tro, er at de hadde en eller flere alvorlige underliggende sykdommer nær sagt alle sammen, fordi viruset rett og slett ikke tar livet av unge, friske folk. Se på grafen en gang til du, 23 døde under 50.... under spanskesyken døde 30-åringer som fluer.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (Akkurat nå):

I UK har man jo hatt mellom 25 og 50k med smittede helt siden juli, altså snart et halvt år. Og i Sverige har man jo lavere smittetall og færre innlagte i Norge nå, sikkert takket være bedre immunitet. Og den immuniteten i Sverige ble i stor grad bygd opp før vaksinene kom.

Den immuniteten kostet 15 000 mennesker livet, og en stor mengde mennesker med langvarige problemer, og et helsevesen som knapt fungerer.

Det er jo ikke slik at det går så mye bedre nå heller, det ble meldt om 6900 nye smittetilfeller i Sverige i dag, innleggelser øker, det er 8 døde i dag, og 27 døde siste uke.

Så får man en ny omikron-variant hvor det kan virke som om kryss-smitte foregår i større grad, i det minste i følge tallene som kommer fra Israel.

• Liker 5
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 minutter siden):

Vi kan jo også legge til at enda en sesong med lite kontakt i Norge vil bygge opp enda mer immunologisk gjeld som må "tilbakebetales" på et senere tidspunkt.

Den påstanden har jeg hørt mange ganger. Finnes det bevis for det? Og hvor ille blir det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Per H skrev (4 minutter siden):

Det er vel litt mer enn "løse" beregninger...

Igjen, les det du kommenterer, Aavitsland sier jo selv ... "dette er likevel bare et grovt anslag", og det er altså sammenligning på feil premisser uansett.

Det bør være åpenbart at når man sammenligner IFR for influensa, som de setter litt sånn mellom tommelen og pekefingeren, et sted mellom 0.5% og 2% ... så sier vi ~1%, som er tall man har over flere år, i sesong på noen uker osv. så sammenligner man med kun tallene for COVID-dødstall for juni-juli i år, så ser det jo jævlig flott ut.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Litt på siden... Som sikkert så mange andre tenker, så lever tåkefyrsten opp til kallenavnet sitt igjen, og gir forvirrende råd, anbefalinger og påbud. På regjeringen.no står det følgende under "råd og anbefalinger":

image.png.f30e25923408794f34f61b69849e61af.png

Videre under "Forskriftsfestede Tiltak" står det:

image.png.7e3911cfa6f7f9160b3eeee20523d9ca.png

Mitt spørsmål: 

Er dette da påbud om hjemmekontor, eller er det ikke det?

Det er ikke strengt nødvendig at jeg er på kontoret, er det da påbud om at jeg må holde meg på hjemmekontor? 

Høres ut som det blir hjemmekontor, men ikke for barnehageansatte, skoler og helsevesen.

Jeg opplevde Støre i dag som han ville unngå overformynderiet. Vi er ansvarlige mennesker (da har han ikke lest i tråden her - ble jeg fristet til å si). Pandemien har vart en stund nå, slik at alle vet hva 1 meteren betyr og i hvilke situasjoner vi må ha på oss et munnbind. Det var ikke nødvendig å terpe på dette. Han var nok redd for tiltakstrøtthet.

Vi kan ikke ha mer enn 10 gjester på besøk privat. 20 personer hvis man bor i villa. Barn kan fortsatt holde bursdagsselskaper. Så får vi håpe det er nok til å forsinke viruset. Og rart at noen tror det er snikinnføring av diktatur og ikke pandemien som er årsaken.

Camilla Stoltenberg uttrykte sterk bekymring for omikronvarianten. Litt urovekkende at Danmark har gitt opp å få kontroll på viruset. Lurer på hva som blir neste trekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

Den immuniteten kostet 15 000 mennesker livet, og en stor mengde mennesker med langvarige problemer, og et helsevesen som knapt fungerer.

Det er jo ikke slik at det går så mye bedre nå heller, det ble meldt om 6900 nye smittetilfeller i Sverige i dag, innleggelser øker, det er 8 døde i dag, og 27 døde siste uke.

Så får man en ny omikron-variant hvor det kan virke som om kryss-smitte foregår i større grad, i det minste i følge tallene som kommer fra Israel.

Om løsningen er en svært begrenset tilværelse inn i evigheten, ønsker jeg iallfall å ta sjansen. Jeg var 36 da pandemien begynte, er 38 nå og har ikke lyst til å komme godt inn i 40-åra før jeg kan leve en relativt fri tilværelse igjen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Roger Moore said:

Det virker som om folk glemmer at veldig mange mest sannsynlig er immune mot flere luftveissykdommer. Selv har jeg hatt influensa én gang i løpet av et liv som nå er godt over halvveis til forventet levealder. Andre i nær omgangskrets har flere ganger blitt kraftig eksponert for smitteførende personer uten selv å bli smittet av Covid. Selv har jeg én gang i løpet av pandemien måtte isolere meg fordi jeg var definert som nærkontakt av en smittet. Dette var før vaksine og ingen av oss andre i denne grupperingen ble smittet.

Det er ikke flaks at du ikke blir smittet, det er bare det at du er inkompatibel med mange virus. Noe som synes å ha blitt helt glemt i denne tidens tåke av Corona-frykt.

Åh oppleve influensa kun 1 gang i løpet av en halv forventet levealder høres unektelig veldig uvanlig ut. Du må ha et helt spesiellt non-spesifikt immunforsvar. Har du i det hele tatt hatt mye kontakt med dyr og mennesker igjennom dette livet?

Selv har jeg hatt influensa så mange ganger at jeg ikke er i stand til å huske og det å telle dette. Men, jeg sliter også med å komme på at jeg har hatt influensa siden svineinfluensavaksinen i 2009 da jeg for alvor begynte å influensavaksinere meg årlig. Jeg lurer på om jeg kan erindre 1 tilfelle, og det jeg mener å huske er at det føltes helt jævlig ut, siden jeg ikke lengre var vant med å være influensasyk annenhver vinter lengre.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:

Igjen, les det du kommenterer, Aavitsland sier jo selv ... "dette er likevel bare et grovt anslag", og det er altså sammenligning på feil premisser uansett.

IFR er per definisjon et grovt anslag, fordi ingen vet hvor mange som er infisert  - det er umulig å vite! les det han skrev igjen du, virker som et ganske godt estimat. Dessuten tok jeg hensyn til dette i mitt innlegg og rundet av IFR til 0.1%.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (2 minutter siden):

Den påstanden har jeg hørt mange ganger. Finnes det bevis for det? Og hvor ille blir det?

Du kan jo se på RS-virus og andre luftveissykdommer denne høsten. Og tenke deg hva som skjer til slutt hvis vi fortsetter i enda flere år for til slutt å slippe opp en eller annen gang i fremtiden. I 2018 døde 1400 i influensa året etter at det døde 1700. Hva om det kommer en tilsvarende sterk variant etter 2,5 helt fraværende influnesasesonger.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (4 minutter siden):

Om løsningen er en svært begrenset tilværelse inn i evigheten, ønsker jeg iallfall å ta sjansen. Jeg var 36 da pandemien begynte, er 38 nå og har ikke lyst til å komme godt inn i 40-åra før jeg kan leve en relativt fri tilværelse igjen.

Altså, du bor i en stat. Lover og regler vil alltid finnes, det er ikke slik at du lever i noe utopisk anarki hvor alle gjør som de vil.
Smitteverntiltakene, i det minste de som gjelder nå, er jo på ingen måte særlig inngripende.

Du har opplevd for lite motstand i livet, dersom det å gå med munnbind i butikken oppleves som en krenkelse av din personlige frihet.

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, OlavEH said:

Du kan jo se på RS-virus og andre luftveissykdommer denne høsten. Og tenke deg hva som skjer til slutt hvis vi fortsetter i enda flere år for til slutt å slippe opp en eller annen gang i fremtiden. I 2018 døde 1400 i influensa året etter at det døde 1700. Hva om det kommer en tilsvarende sterk variant etter 2,5 helt fraværende influnesasesonger.

Figuren under er fra aftenposten og illustrerer poenget ditt synes jeg. Mye RS virus.

image.png.0a77b44c54154090574e752fc828d206.png

Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Åh oppleve influensa kun 1 gang i løpet av en halv forventet levealder høres unektelig veldig uvanlig ut. Du må ha et helt spesiellt non-spesifikt immunforsvar. Har du i det hele tatt hatt mye kontakt med dyr og mennesker igjennom dette livet?

Selv har jeg hatt influensa så mange ganger at jeg ikke er i stand til å huske og det å telle dette. Men, jeg sliter også med å komme på at jeg har hatt influensa siden svineinfluensavaksinen i 2009 da jeg for alvor begynte å influensavaksinere meg årlig. Jeg lurer på om jeg kan erindre 1 tilfelle, og det jeg mener å huske er at det føltes helt jævlig ut, siden jeg ikke lengre var vant med å være influensasyk annenhver vinter lengre.

Jeg hadde lungebetennelse som 16-åring i 1999. Etter det har jeg ikke hatt en skikkelig sykdom som har slått meg helt ut. Hadde vannkopper som 28-åring i 2011, men det var bare 3-4 dager med noe feber og lett nedsatt allemnntilstand. Tror spesielt fattern hadde mye av det samme, men han gikk jo rundt på en gård på Nordmøre hvor han ikke traff spesielt mye folk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (4 minutter siden):

Så du tror. Det høres plausibelt. Men ingen bevis, bare en påstand. 

Endret av toreae
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

Du har opplevd for lite motstand i livet, dersom det å gå med munnbind i butikken oppleves som en krenkelse av din personlige frihet.

Ja, det eneste tiltaket så langt i pandemien er munnbind. Hva med påtvunget hjemmekontor? Tidligere var det også slutt på all fotball og annen kontaktidrett. Og avlysning av mer eller mindre alle sosiale arrangementer i månedsvis på månedsvis av gangen. Og ingen reising, noe som jeg setter svært høyt. Så at det ikke er inngripende og fører til en sterk begrensning av tilværelsen og en ekstrem grå hverdag er reinspikka bullshit.

Og det blir forøvrig ikke et utopisk anarki hvor alle kan gjøre hva de vil. Det vil være det samfunnet det var inntil februar 2020.

• Liker 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (2 minutter siden):

Så du tror. Det høres plausibelt. Men ingen bevis, bare en påstand. 

Ok. Om koronaviruset forsvinner neste vår, så tror du det ikke vil bli noe som helst problemer utover det vanlige med luftveisinfeksjoner av noe slag? Vi vil ha like sterkt immunforsvar som vi hadde før pandemien traff?

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Immunsystemene til folk er ganske forskjellig skrudd sammen.

Jeg er nå tidlig i 40-årene. Jeg har ikke hatt influensa siden jeg var rundt 10-11 år. Selv da min kone, som jeg deler seng med, lå flat ut med influensa i to uker i 2007 ble ikke jeg smittet. Ikke har jeg tatt en eneste influensavaksine i livet mitt heller.

Nå i høst, etter at vi åpnet opp, har jeg hatt én liten forkjølelse. Den varte i cirka 7 dager, og kun 2-3 av dagene følte jeg meg virkelig redusert. Og jeg er nå i et yrke hvor jeg har kontakt med mange (opp mot hundre) mennesker hver eneste uke. I tillegg har jeg to barn i barneskolealder som drar med seg hjem det ene viruset etter det andre. Likevel blir jeg omtrent aldri syk.  Andre i min familie- og vennekrets som ikke har barn har hatt to-tre langvarige forkjølelser de siste månedene til tross for at de stort sett jobber i mindre virksomheter med langt mindre menneskelig kontakt enn det jeg gjør. 

Om dette er noe genetisk, om det er flaks, om det er livsstil, eller hva det nå enn er (kanskje en kombinasjon?) kan imidlertid være vanskelig å vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare kommentere noe til rundt Wasim. Han har en høy utdannelse, men greier ikke å beskrive hva løklukt består hovedsaklig av. Det kan jo være en glipp, at han ikke kom på det. Men synes at det er litt artig at han ikke sier svovelforbindelser som løk har mye av, altså det som gjør at du griner av løkluktene.

Nå har jeg ikke sett video helt ferdig men holder på. Hvorfor har han ikke fokus på long covid, er det fordi han som lege må stålsette seg mer enn vanlige mennesker for å unngå å skape helseangst på pasientgrupper som lytter til han?

Edit:

Han nevner at han ikke lukter fis (fra flatulens) eller toalettbesøk. Man prater igjen om svovelforbindelser fra slike gasser.

Kan han omskoleres til en proktolog? Måtte jo være en midt i blinken egenskap :ohmy:

Edit2:

Jeg synes det er helt merkelig at han ikke prater noe som helst om å oppsøke rehabilitering for long covid i spesialisthelsetjenesten, med den bakgrunnen i sin legespesialisering som han har. Veldig merkelig av en lege i grunn.

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (25 minutter siden):

Sorry. @0laf svarte så bra at jeg gadd ikke svare deg akkurat det samme. Slik er livet utenfor ekkokammeret.

Du svarte forøvrig heller ikke meg...

Nei eksakt som 0laf så slenger du bare dritt og ufyselig kommentarer om person i en debatt, du svarer ikke på noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...