Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

SuperKrokodille skrev (1 minutt siden):

Burde kapasiteten vært større? Helt sikkert. Men gjennom mesteparten av pandemien har vi neppe vært der at vi kunne hatt mye mindre tiltak om bare kapasiteten i helsevesenet hadde vært høyere. Om vi hadde doblet kapasiteten til å behandle koronapasienter, ville dette kanskje ha kjøpt oss en uke med mindre tiltak på vinteren. Enda en uke ville i så fall krevd en ytterligere dobling.

Det er først nå i høst, og kanskje før Omikron setter inn, at vi takket være vaksiner har vært i en situasjon der vi har kunnet ha et mer eller mindre åpent samfunn uten å oppleve en (fullstendig) smitte-eksplosjon, og hvor en høyere kapasitet kunne ha muliggjort en vesentlig forlengelse av denne tilstanden.

Men det er ikke gjort noe som helst for å øke kapasiteten siden mars 2020. Man burde vel allerede kanskje i mai/juni 2020 skjønt at det ikke var over og gjort enkelte ting med tanke på kommende høst og vinter. Det skjedde ikke. Man har heller ikke økt antall under utdanning eller videreutdanning. Det virker heller ikke som at man har planlagt særlig med tanke på halvannet år uten særlig eksponering for andre luftveisinfeksjoner og at det ville medføre en klart tøffere situasjon denne høsten på den fronten.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Betroz said:

Ingenting å gjøre med vaksinene sier dere. Vaksinene som ikke stopper deg å bli syk eller stopper smitte, bare mindre alvorlig syk påstår dem, så da må folk fortsatt teste seg...mens de presser folk til å ta ENDA FLERE doser. Hmmm ja veldig logisk.

Skjønner dere ikke at denne pandemien kan omtrent vare evig...?

Det er som jeg sa i den andre tråden : Hvis det eneste redskapet man har er en hammer (vaksinen), så vil du se bare spiker. Myndighetene og WHO har tydelig vist at de vil fortsette med hammeren selv om det ikke vil løse dette, heller gjøre det verre. 

Nå er jo dette en ny vaksine, som er rullet ut som et nødvendig eksperiment kan det virke som. At den da ikke gir helt ønsket beskyttelse er vel noe som man kunne forvente at også skulle kunne skje. Nå ser det jo ut som at den for enkelte mutasjoner har gitt beskyttelse på opptil 6 - 9 måneder, så sånn sett så har det hatt nytteverdi. Man kan alltid si at det har kostet et eller annet. Men, det har også muligens gitt noen måneder bedre verden at folk er blitt vaksinerte (med unntak av i en del fattige land da, vel og merke).

Dersom det er så fælt med vaksinene som noen kanskje vil ha det til så må man vel også kunne spore voldsomme forskjeller på hvordan i-land og u-land har hatt det så langt under pandemien?

Ta en hvilken som helst veletablert vaksine, de fungerer stort sett utmerket på å redusere smitte, lidelse og ofte også alt for tidlig død eller invalidisering.

Lenke til kommentar
1 hour ago, OlavEH said:

Spørsmålet er hva som er gjort for å bøte på dette da siden mars 2020?

Myndighetene har hatt så kortsiktig fokus på dette at de totalt har oversett langsiktig planlegging. Først håpet og trodde de at det skulle være over med den første nedstengningen våren 2020. Da det utpå høsten viste seg at det ikke var det, var vaksinene rett rundt hjørnet, og kom rundt årsskiftet. Da skulle disse være game-changeren som skulle gi oss alle sammen vår normale tilværelse tilbake.

Når det viser seg at de ikke gjorde det, er det tilbake på samme sporet igjen. Full risikoaversjon og null andre virkemidler enn tiltak og restriksjoner. Og igjen utelukkende fokus på kortsiktige løsninger. Vi går sikkert igjen mot nok en sesong uten influensa. Hva blir da effekten om sesonginfluensaen treffer ekstra hardt om ett år fra nå etter 2,5 sesong uten denne? Vi opphoper jo en enorm immunologisk gjeld. Det grenser nesten til det absurde det som skjer nå.

Du kan jo kunstig trene influensaimmuniteten ved å ta influensavaksinen i mellomtiden ;) hilsen vaksine-junkien på forumet.

Det med sykehuskapasitet syntes jeg var velformulert av deg. Tar av meg litt hatten for den beskrivelsen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Tror man kan oppsummere det i disse punktene, noen mer viktige enn andre, men til sammen et veldig komplekst problem som tar år å løse, ikke bare i Norge men i hele Europa:

- Svært mange nyinnleggelser med covid-19
- Høy andel av covid-19 syke som krever respiratorbehandling
- Høy andel uvaksinerte innlagte, som i snitt har mye lengre liggetid enn vaksinerte
- Liten kapasitet i kommunene og sykehjem til å ta imot utskrivingsklare pasienter
- Sykefravær hos helsepersonell og lavere terskel for dette
- Økende grad av eldre som legges inn med andre luftveisinfeksjoner
- Ingen/liten tilgang på vikarer fra utlandet som vi har vært avhengige av tidligere

Hvor blir det av disse "reis deg Lazarus"-medisinene vi hørte om fra Israel da, som var utprøvd i Hellas? De får jo pasientene omtrent til å spasere ut av sykehuset få dager etterpå. Noe som gikk galt med godkjenningene / hastegodkjenningene på veien, eller?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

Den delen av innlagte som krever oksygenapparater, kunne de vel hatt på feltsykehus. Så skal også disse undersøkes for å se om de blir dårligere. Men det kreves ikke topp utdanning for å måle oksygenmetning i blodet.

I tillegg undertrykkes alternative virusmedisiner. 

Hvis skoler og barnehager nå stenges igjen, vil det bli en del barn som har ufullkommen skolegang. Og foreldre vil igjen få problemer med jobben, da de må ha langvarig fri og stå for hjemmeundervisning og aktiviteter for barna. 

Tenker du på noe spesifikk medisin her, eller er det kvitlauk?

Endret av G
Lenke til kommentar

"Vaksineplikt er feil

...Vi har allerede høy vaksinedekning, og tvungen vaksinering vil øke den kun marginalt. Mistilliten til myndighetene vil derimot bli veldig høy, og potensielt svært skadelig for fremtidige vaksinasjonsprogrammer.

Vi lever selvsagt ikke fullstendig frie liv. Å være en del av samfunnet og fellesskapet medfører visse forpliktelser (eller tvang). Du må betale skatt, du får bot hvis du ikke bruker bilbelte, og i krigstid kan man bli fengslet hvis man nekter å delta i militærtjenesten.

Men selv om pandemien er ødeleggende, er den ikke som en krig. Frivillig vaksinering har gitt rekordhøy tilslutning til programmene i Norge.

Det nytter å appellere til folks fornuft og altruisme. Folk har tillit til myndighetene og helsetjenesten. Men denne tilliten er skjør og kan ødelegges.

Eksempelvis med vaksineplikt."

https://www.nrk.no/ytring/_______vaksineplikt-er-feil-1.15759630

Endret av Allostasis
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Per H said:

Kunne ikke vært mer enig. Å gi noen hundretalls stakkars intensivsykepleiere engangsbonuser, og å gi incentiver til andre sykepleiere for å etterutdanne seg til intensivsykepleiere hadde ikke kostet samfunnet mer enn noen hundre millioner (slett studiegjeld f.ex).

I Stavanger kommune så driver de på å bygge nytt sykehus fordi det gamle sykehuset ikke er godt nok lengre. Dette har de ikke penger til å dekke fullt ut så de skal bygge det ut i etapper. Hvor de siste etappene kanskje ikke skjer på mange år.

Jeg lurer på om vi bør dra fram eksempelet fra Wuhan fra tidlig i pandemien igjen, hvor kineserne bygget sykehus på et par uker.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/RRB7JJ/bygget-corona-sykehus-paa-ti-dager

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Zahid - med ett unntak. Helsearbeidere som jobber med pasienter som er spesielt sårbare for covid19 bør få et ultimatum mellom å vaksinere seg og omplassering til mindre sårbart arbeid.

Edit: Jeg vil føye til et alternativ: Daglig hurtigtesting før arbeidsøkta starter.

Dette fordi friheten og vernet av sårbare pasientgrupper veier tyngre i min etiske vurdering enn de ansattes frihet til å styre risikoen for eget og andres liv.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, SuperKrokodille said:

Bare et innspill til denne diskusjonen om å øke kapasiteten i helsevesenet:

Burde kapasiteten vært større? Helt sikkert. Men gjennom mesteparten av pandemien har vi neppe vært der at vi kunne hatt mye mindre tiltak om bare kapasiteten i helsevesenet hadde vært høyere. Om vi hadde doblet kapasiteten til å behandle koronapasienter, ville dette kanskje ha kjøpt oss en uke med mindre tiltak på vinteren. Enda en uke ville i så fall krevd en ytterligere dobling.

Det er først nå i høst, og kanskje før Omikron setter inn, at vi takket være vaksiner har vært i en situasjon der vi har kunnet ha et mer eller mindre åpent samfunn uten å oppleve en (fullstendig) smitte-eksplosjon, og hvor en høyere kapasitet kunne ha muliggjort en vesentlig forlengelse av denne tilstanden.

Økt kapasitet vil gi større fleksibilitet de dagene det ikke er vinterkrise, sommerkrise eller når det måtte inntreffe. Det finnes garantert andre poster ved sykehuset som kan fylles. Og om det ikke var andre poster som behøvde hjelpen så finnes det garantert forbedringspotensiale som å forsøke å utrydde multiresistente gule stafylokokker og det ene med det andre.

Lenke til kommentar

Et utdrag fra et blogginnlegg fra Anne Spurkland, som er immunolog og forsker innen molekylær immunologi ved Universitetet i Oslo

Sitat

I løpet av det kommende året (pandemiens tredje år) vil veldig mange flere enn nå, verden over, ha blitt vaksinert eller infisert gjentatte ganger. Da vil vi nå et punkt der viruset ikke lenger har tilstrekkelig spillerom for endring før det enten fanges opp av immunforsvarets antistoffer eller svekker egen evne til å spre seg effektivt.

Da blir SARS-CoV-2-infeksjon bare som en vanlig forkjølelse for de aller fleste av oss, og vi kommer ikke lenger til å bry oss med å sette greske bokstaver på nye varianter av SARS-CoV-2.

https://immunglimt.no/2021/12/05/hele-alfabetet/

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nå har VG/FHI erklært 75-84-åringene 100,0% ferdig vaksinert:

745979069_Screenshot2021-12-07at14-26-55CoronavirusetVaksineringeniNorge.thumb.png.e5fcb3e6427f7b0cbc2622f5eae26bde.png

Riktignok en avrunding fra 99,97% i følge diagrammet under og med en presisering om folk som fyller år og hopper opp en aldersgruppe. Imponerende selv om jeg tror de bommer med 1-2%. Men yngre voksne har fortsatt en del å gå på.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

Ser ut til at jeg for andre gang har sluppet unna etter å ha vært omtrent sikker på at jeg må ha blitt smittet.

- Andre gangen var jeg på jobb sammen med en kollega en hel dag. Jobbet "tett" sammen, spiste lunsj, kjørte bil, tok på det samme utstyret samtidig som hun var smittet. Jeg slapp unna, mens en uvaksinert annen ikke slapp unna

- I helga satt jeg rundt samme bord og ved siden av en koronasmittet person i seks timer. Fortsatt ingen symptomer, negativ på dobbel selvtest senest for ti minutter siden. Inkubasjonstiden kan være lengre før det gir utslag, men ingenting foreløpig som tyder på at jeg har fått det

Så jeg antar at jeg er griseheldig som igjen slipper unna. Andre tilstede er blitt smittet i samme situasjoner. Jeg har ikke hatt korona tidligere, og det er ekstremt lite sannsynlig at jeg har hatt det uten å vite om det da jeg har testet meg flere ganger i uka ifbm jobb siden september 2020. Jeg har nå vært "innblandet" i 4 eller 5 smitteutbrudd og sluppet unna hver gang.

Er ikkje det litt tidlig å tru at du slapp unna den siste, dvs at det kan ta 3-7 dager før man slår ut på ein test? Eller har eg gått glipp av noko igjen?

Lenke til kommentar
Maabren skrev (4 minutter siden):

Er ikkje det litt tidlig å tru at du slapp unna den siste, dvs at det kan ta 3-7 dager før man slår ut på ein test? Eller har eg gått glipp av noko igjen?

Joda, jeg har ikke konkludert med det enda. Trolig har jeg sluppet unna, men jeg tar litt forhåndsregler og sjekker på nytt i morgen :) 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Simen1 said:

Jeg er enig med Zahid - med ett unntak. Helsearbeidere som jobber med pasienter som er spesielt sårbare for covid19 bør få et ultimatum mellom å vaksinere seg og omplassering til mindre sårbart arbeid.

Edit: Jeg vil føye til et alternativ: Daglig hurtigtesting før arbeidsøkta starter.

Dette fordi friheten og vernet av sårbare pasientgrupper veier tyngre i min etiske vurdering enn de ansattes frihet til å styre risikoen for eget og andres liv.

Skal nevnes at i kommentaren hans til debatten på nrk med sykepleieren som ikke ville vaksinere seg, så er han helt enig med deg. Han var ganske klar på at de burde omplasseres til å ikke ha pasientkontakt.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (45 minutter siden):

En ting er jo antall "plasser". Det er en "fysisk" sak (bokstavelig talt rom og senger på sykehuset) en annen ting er belastningen på intensivsykepleierne. Det er egentlig to forskjellige saker, men begge er vannskjøttet av regjeringen Solberg (det er ikke ett politisk "statement" men et faktum).

Jeg leste en artikkel i dag av lederen for intensivsykepleierforbundet men finner den ikke igjen, hun sa ihvertfall at situasjonen rundt intensivsykepleien (folka altså) hadde vært kjent i årevis. Det samme gjelder den "fysiske" delen av intensivkapasiteten, dette har leger stått frem på debatten og snakket om.

Med andre ord er det ingen unnskyldninger for Fru Solberg og co. vannskjøttelse fra ende til annen.

EDIT: var ikke denne artikkelen jeg snakket om, men denne er jo enda mer "inkriminerende" for Solberg, gitt at den er fra mars 2020... da hadde det vært snakket om mangel på personell i "årevis" sier intervjuobjektet.

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2020/03/11/korona-sykepleierleder-advarer-om-mangel-pa-personell/

En av legene må ha vært  Mads Gilbert, som sa på Dagsnytt 18 at det måtte øremerkes midler til intensivavdelingen så pengene ikke gikk til annen sykehusdrift.

Ellers er jeg glad for ikke å være politiker, å ha ansvar for å styre landet i denne spesielle tiden. Eller å ha belastningene til en intensiv-sykepleier/lege.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...