Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Interessant meningsmåling hele 1 av 3 mener koronatiltakene er for slappe. Men det er noen viktige regionale forskjeller. Færrest Oslofolk vil stramme inn. Det er kanskje ikke så rart all den tid  Oslo var nedstengt i et halvt år. Strenge tiltak har tæret på Oslos befolkning. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/kommunene-handterer-skolesmitte-helt-forskjellig_-_-jeg-er-redd-1.15759641

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

I interne koordineringsmøter mellom sykehusene i Helse Sør-Øst spør nå sykehus om det er ok at de flytter pasienter fra intensivavdeling til et lavere behandlingsnivå med oksygentilførsel.

– Dette skjer fordi det så fullt på intensivavdelingene. Kapasitetsproblemene har vi meldt fra om i mange år, sier Lykke.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/47VRJV/internt-fra-sykehusene-det-er-stappfullt-og-naa-kommer-influensaen

Sitat

Ifølge Folkehelseinstituttet ble rundt 7600 pasienter lagt inn på sykehus i sesongen 2017–2018 med påvist influensa. Cirka to tredjedeler av disse var 60 år eller eldre. 1800 mennesker døde av influensa i 2017/2018.

Endret av Kazuo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (16 minutter siden):

Interessant meningsmåling hele 1 av 3 mener koronatiltakene er for slappe. Men det er noen viktige regionale forskjeller. Færrest Oslofolk vil stramme inn. Det er kanskje ikke så rart all den tid  Oslo var nedstengt i et halvt år. Strenge tiltak har tæret på Oslos befolkning. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/kommunene-handterer-skolesmitte-helt-forskjellig_-_-jeg-er-redd-1.15759641

Og hvorfor mener de at de er for slappe? Vet de som svarer i undersøkelser noe de som har greie på dette ikke vet? Neppe, sannsynligvis er de preget av medias daglige råkjør med frykt- og redselsjournalistiskk i alle kanaler, 24 timer i døgnet, dag ut og dag inn, på inn- og upust. Slikt gjør noe med den kollektive oppfatingen. Store deler av befolkningen er livredde for corona, SELV OM DE ER FULLVAKSINERTE, og selv om de er unge og ikke en gang har noen underliggende sykdommer. Som for eksempel en ung mor i 20-årene med et barn i barnehagen som uttaler til NRK at hun er redd for å bli syk med corona og redd for at barna blir syke, selv om corona er ufarlig for barn. Men hvor kommer denne redselen fra? Det vet vi - media. Media har skyld i et ganske farlig samfunnsklima hvor det skapes en kollektiv massepanikk. Og NRK svikter sitt oppdrag som jpurnalister med å ikke følge opp med spørsmålet "men hvorfor er du så redd for covid når du både er fullvaksinert og ikke i noen risikosone" Raymond Johansen prøvde å forklare journalistene at de nører opp under farlig frykt og redsel men åpenbart til ingen nytte. Når jeg ser Facebook-vegger under medias frykt- og redsessaker skjønner jeg at store deler av befolkningen overhodet ikke har fått med seg hvilken mild variant omicron er, at ingen har død av den og at de i fullt alvor tror at bare man stenger ned litt vil corona forsvinne denne gangen. Folk leser kun overskrifter, som er frykt- og redselsladde og gidder ikke å lese seg ned til nyansene. Og det selger ikke. Media har jo nevnt de sikkert for dem "kjedelige" fakta om at omoicron kun har gitt milde symptomer i Europa og at ingen i hele verden har død av det men det har blitt begravd i små notiser i en megavegg av horror- og hysterioverskrifter, selv om det derimot burde vært førstesidestoff.

For å si det som det er så tror jeg store deler av Norges befolkning tror det å få en positiv coronatest er som å få en dødsdom - at det tilsvarer å få beskjed om at man har kreft i bukspyttkjertelen med spredning. Og det skyldes media og den frykten de har klart å sette i folk.

Kazuo skrev (13 minutter siden):

Men aldri tidligere da de advarte før kom det krav om å stenge samfunnet og stille befolkningen til ansvar. Den gangen var man helt klare på at det var POLITIKERNES ansvar. Det er nå skapt en farlig presendes hvor politikere og byråkrater nå kan gi folket; det vil si skattebetalerne og velgerne skylden for problemer i helsevesenet slik at de kan "vaske sine hender" og ikke løfte en finger selv fordi media nå istendenfor å gå etter politikerne går etter folket og gir oss skylden for at mennesker dør i pasientkøer.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (7 timer siden):

Dette som gjelder nå i Norge ang smittekontakt , nærkontakt med smittet ?

https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/#smittekarantene-for-nærkontakter

Så siden jeg har hatt nærkontakt nesten døgnet rundt med en som er bekrefte smittet siden Torsdag/fredag så burde jeg teste meg nå med antigen hurtigtest for så ta det negative svaret som god fisk samt avbryte karantene for så teste meg igjen etter 3dager ?

Virker veldig lite effektivt med tanke på samboer tok 3 slike tester før den ene ble positiv selv med symptomer på de 2 siste testene som også viste negativt. Hun testet først positivt på mandag.

Denne mannen har også noen erfaringer. Da den yngste i familien ble smittet av korona, holdt eldstedatteren seg hjemme uten å ha testet positivt, men var likevel smittet noen dager senere. I følge reglene kunne hun ha gått på skolen, fritidsaktivitetene, bursdagen – og sittet i en tettpakket teatersal og ha smittet mange.

Sitat

Søndag tok vi for nysgjerrighets skyld en (ikke påkrevd) hjemmetest på alle sammen. Vår eldste hadde fått corona.

https://www.dagbladet.no/meninger/vi-som-puster-med-magen/74836317

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (8 timer siden):

Nå har jo R-tallet som rapporteres ligget ganske stabilt på rundt 1.3-1.4 da over lang tid, selv uten særlige tiltak (tiltakene har vi jo bare hatt en uke). Har du en kilde på 6-7? hvis man plugger det tallet i formelen blir tallet med en 95% effektiv vaksine... 87% for å oppnå HIT. Hvis vaksineneffektiviteten faller bare til 80% så får man aldri noen HIT, da tallet blir 104% som er ulogisk. Hvordan tolker man det?

Det blir jo rimelig motstridende når du skriver at R-tallet ligger så lavt uten de store tiltakene, samtidig som du argumenterer for at vaksinene har så liten effekt. Det er jo nettopp pga massevaksinering at vi er en relativt god situasjon til tross for at vi har levd tilnærmet normalt. Men det bør være logisk at man ikke kan bruke dette tallet, hvor man ser på en befolkning hvor 70-80% er vaksinert, for å beregne HIT. Det er evt bare å lese hva formelen skal inneholde om du ikke stoler på meg. 

Hva gjelder at vi aldri oppnår flokkimmunitet om viruset er smittsomt nok og/eller vaksinene ikke gir god nok beskyttelse mot infeksjon, så er det dessverre sånn det er. Opprinnelig variant som var mindre smittsom og vaksinene var 95% effektiv mot, ja om den varianten fortsatt var dominant så hadde vi nok at flokkimmunitet nå. Men med mer smittsomme varianter så flyttes HIT høyere, og etterhvert som viruset muterer så vil de ligne mindre og mindre på den opprinnelige varianten som vaksinen var designet for, og beskyttelsen vil bli lavere og lavere.

Vi kan gjerne diskutere i hvilken situasjon vi hadde vært i om vi aldri fikk Alfa, Delta eller Omikron, men realiteten er nå at vi har fått nye varianter som både er mer smittsomme og som vaksinene er mindre effektive mot. 

Endret av knipsolini
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg for andre gang har sluppet unna etter å ha vært omtrent sikker på at jeg må ha blitt smittet.

- Andre gangen var jeg på jobb sammen med en kollega en hel dag. Jobbet "tett" sammen, spiste lunsj, kjørte bil, tok på det samme utstyret samtidig som hun var smittet. Jeg slapp unna, mens en uvaksinert annen ikke slapp unna

- I helga satt jeg rundt samme bord og ved siden av en koronasmittet person i seks timer. Fortsatt ingen symptomer, negativ på dobbel selvtest senest for ti minutter siden. Inkubasjonstiden kan være lengre før det gir utslag, men ingenting foreløpig som tyder på at jeg har fått det

Så jeg antar at jeg er griseheldig som igjen slipper unna. Andre tilstede er blitt smittet i samme situasjoner. Jeg har ikke hatt korona tidligere, og det er ekstremt lite sannsynlig at jeg har hatt det uten å vite om det da jeg har testet meg flere ganger i uka ifbm jobb siden september 2020. Jeg har nå vært "innblandet" i 4 eller 5 smitteutbrudd og sluppet unna hver gang.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Høye smittetall og så klare tall på at vaksinene fungerer godt fører til at etternølere vaksinerer seg.

Elverum:

Mange møtte til drop-in-vaksinering
https://www.elverum.kommune.no/om-oss/aktuelt/mange-motte-til-drop-in-vaksinering

Sitat

Tirsdag ettermiddag var det drop-in for vaksinering på Vaksinehuset på Vestad. I løpet av to og en halv time ble cirka 250 personer vaksinert.

- Det er flott at mange kommer når vi har drop-in. Det setter vi stor pris på, sier Jessica Blomsterlund i vaksineteamet.

Mange var allerede på plass da dørene åpnet.

- Vi ser at mange møter opp da vi starter opp, noe som fører til at folk må vente en stund før de får vaksinen. Tirsdag var det en del som måtte vente i kø, og vi vil takke for at deres tålmodighet. Vi skal ha drop-in flere ganger fram over så jeg vil anbefale de som kommer om å komme en stund etter åpningstid. Det er en fordel å komme for eksempel én times tid etter at vi har åpent. Da er det færre folk, og du slipper å stå i kø, sier Blomsterlund.

Neste drop-in blir tirsdag 7. desember klokka 16 til 18.30.

Dette gjelder for de som skal ha dose 1 eller 2, samt de som er 65+ og helsepersonell i primærhelsetjenesten i pasientnært arbeid som skal ha oppfriskningsdose.

Porsgrunn:

Uvaksinerte i kø for å få første dose. Så mange fikk sitt første stikk (+)
https://www.pd.no/uvaksinerte-i-ko-for-a-fa-forste-dose-sa-mange-fikk-sitt-forste-stikk-i-forrige-uke/s/5-40-560619

Sitat

Flere uvaksinerte velger å ta vaksinen. Det er vaksinekoordinator, Lene Lindflaten veldig fornøyd med.

Oslo:

Flere uvaksinerte vil ta første dose
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/12/03/195806707/flere-uvaksinerte-vil-ta-forste-dose

Sitat

I Oslo har det den siste måneden kommet rundt 1.000 uvaksinerte personer ukentlig som vil ta første vaksinedose. Tidligere lå tallet på rundt 200 per uke.

Ørsta:

Fleire uvaksinerte i Ørsta vil ha vaksine likevel
https://www.morenytt.no/nyheiter/2021/12/03/Fleire-uvaksinerte-i-Ørsta-vil-ha-vaksine-likevel-24897949.ece

Sitat

Fleire uvaksinerte ønskjer likevel å ta si første vaksinedose, - blant andre stader i Ørsta: - I Ørsta kommune har mange uvaksinerte no ombestemt seg.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Over en million selvtester solgt i Norge de siste to ukene
https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=43180

Sitat

I forrige uke ble det satt salgsrekord for selvtester på norske apoteker, med i alt 605.000 solgte koronatester.

Uken før ble det solgt 400.000 selvtester, og dermed har det de siste to ukene blitt solgt 1.005.000 tester hos apotekene, viser tall P4-nyhetene har fått fra Apotekforeningen.

– Det har vært enorm pågang i lang tid, det går unna som varmt hvetebrød, sier kommunikasjonssjef Jostein Soldal i Apotekforeningen.

Enkelte apoteker har de siste ukene blitt utsolgt for selvtester, men Apotek 1 sier at forsyningssituasjonen er god.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, William_S said:

Huff så mange som ønsker seg mer diktatur.🤮

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Over en million selvtester solgt i Norge de siste to ukene

Lurer på hvor mange selvtester som har blitt utført i Norge under pandemien? Det offisielle tallet på PCR-tester er visst ca 8,8 millioner. Så da har nordmenn tatt i gjennomsnitt 1,6 PCR-test og et ukjent antall selvtester.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (45 minutter siden):

Ser ut til at jeg for andre gang har sluppet unna etter å ha vært omtrent sikker på at jeg må ha blitt smittet.

- Andre gangen var jeg på jobb sammen med en kollega en hel dag. Jobbet "tett" sammen, spiste lunsj, kjørte bil, tok på det samme utstyret samtidig som hun var smittet. Jeg slapp unna, mens en uvaksinert annen ikke slapp unna

- I helga satt jeg rundt samme bord og ved siden av en koronasmittet person i seks timer. Fortsatt ingen symptomer, negativ på dobbel selvtest senest for ti minutter siden. Inkubasjonstiden kan være lengre før det gir utslag, men ingenting foreløpig som tyder på at jeg har fått det

Så jeg antar at jeg er griseheldig som igjen slipper unna. Andre tilstede er blitt smittet i samme situasjoner. Jeg har ikke hatt korona tidligere, og det er ekstremt lite sannsynlig at jeg har hatt det uten å vite om det da jeg har testet meg flere ganger i uka ifbm jobb siden september 2020. Jeg har nå vært "innblandet" i 4 eller 5 smitteutbrudd og sluppet unna hver gang.

Det kan være at du har et sterkt immunforsvar som kvitter seg med viruset nokså kjapt, og derfor ikke får utslag på tester. At du er vaksinert hjelper såklart også. Tror det finnes en god del som har vært borti viruset, men ikke merket noe. Det gjelder jo også en del uvaksinerte. Jeg ble smittet av ei som gikk å hostet tungt i flere måneder. Nesten samtlige på jobben hennes hanglet. Var ikke Covid, men jeg fikk ikke noe mer enn bittelitt sår hals en 3 ukers tid. Tipper det har med immunforsvar å gjøre.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Snikpellik said:

Høye smittetall og så klare tall på at vaksinene fungerer godt fører til at etternølere vaksinerer seg.

Fordi dem føler seg presset til det. De er lei og slitne, og vil bare at galskapen skal ta slutt, og gir nå opp og tar vaksinen. Bare trist dette!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 minutter siden):

Fordi dem føler seg presset til det. De er lei og slitne, og vil bare at galskapen skal ta slutt, og gir nå opp og tar vaksinen. Bare trist dette!

En veldig stor del av befolkningen har jo ikke tatt vaksinene fordi de er redde for corona men fordi de vil ha slutt på tiltakene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

En veldig stor del av befolkningen har jo ikke tatt vaksinene fordi de er redde for corona men fordi de vil ha slutt på tiltakene.

Jeg vil anta at ingen av de uvaksinerte innlagte var spesielt redde for viruset. Om man personlig er redd eller ikke har jo absolutt ingen betydning for noe som helst.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (26 minutter siden):

Det kan være at du har et sterkt immunforsvar som kvitter seg med viruset nokså kjapt, og derfor ikke får utslag på tester. At du er vaksinert hjelper såklart også. Tror det finnes en god del som har vært borti viruset, men ikke merket noe. Det gjelder jo også en del uvaksinerte. Jeg ble smittet av ei som gikk å hostet tungt i flere måneder. Nesten samtlige på jobben hennes hanglet. Var ikke Covid, men jeg fikk ikke noe mer enn bittelitt sår hals en 3 ukers tid. Tipper det har med immunforsvar å gjøre.

Kan være. Jeg har muligens et sterkt immunforsvar og har kanskje fått veldig godt utbytte av vaksinen. Har også sluppet unna forkjølelse og alt annet denne høsten, ulikt mange av mine venner, familie og kjæreste som jeg har hatt kontakt med. Eller så er alt bare en del flaks også. Med så mange tester jeg har tatt (250stk totalt) så er det veldig rart hvis jeg har vært smittet og det ikke har gjort noe utslag.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, :utakt said:

Om man personlig er redd eller ikke har jo absolutt ingen betydning for noe som helst.

Selvfølgelig har det det! Folk som er redde tenker ikke like logisk og rasjonellt, og lar seg lettere bli manipulert eller presset til å gjøre noe som potensiellt ikke er bra for dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

FHIs risikovurdering for Omikron er nå ute.

Sitat

Antallet påviste tilfeller av SARS-CoV-2-infeksjon øker raskt og etterfølges av en økning av innleggelser. Det er ingen sikre tegn på at situasjonen er i ferd med å snu, og omikronvarianten kan ytterligere forsterke høy belastning på helsetjenesten. Situasjonen er alvorlig, ifølge en ny risikovurdering fra FHI.

Sitat

Vaksinasjon vil gi høy grad av beskyttelse

Det er lite sannsynlig at omikronvarianten gir mer alvorlig sykdom hos vaksinerte; kanskje gir den mindre alvorlig sykdom.

Det er sannsynlig at omikronvarianten har større spredningsevne enn deltavarianten, og at den seinest i januar 2022 er blitt dominerende i Norge.

– Vi regner med at vaksinasjon vil gi høy grad av beskyttelse mot alvorlig sykdom, uansett variant, sier Line Vold i FHI.

Sitat

Bølge med betydelig sykdomsbyrde

Epidemien gir allerede nå nokså raskt økende sykdomsbyrde. Omikronvarianten vil i løpet av desember og januar sannsynligvis forsterke denne utviklingen og forårsake en bølge med betydelig sykdomsbyrde, med mindre tiltak for å begrense dette settes inn.

Det kan komme en uvanlig sterk influensaepidemi fra slutten av desember eller i januar, men det er økende sannsynlig at influensaepidemien også denne vinteren som følge av stadig flere tiltak mot covid-19-epidemien, blir mye mindre enn normalt.

Sitat

Nødvendig med sterkere tiltak

Omikronvarianten vil sannsynligvis i betydelig grad forverre den sykdomsbyrden og helsetjenestebelastningen som covid-19-epidemien allerede gir.

– Varianten vil sannsynligvis etablere seg i Norge og i løpet av noen uker bli dominerende. Det er likevel stor usikkerhet. Det er derfor nødvendig med sterkere tiltak for å beholde kontroll og få oversikt, samtidig som man får mer  kunnskap og får vaksinert flere, sier kriseleder og avdelingsdirektør Line Vold ved FH

FF_zNpOXoAUk-AJ?format=png&name=900x900

Lenke til rapporten: https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/vedlegg/notat-om-risiko-ved-covid-19-2021-12-07.pdf

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...