Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Per H skrev (24 minutter siden):

Med det i bakhodet se på denne grafen: ser du noe litt rart med 2021?

https://openvaers.com/covid-data

"OpenVAERS is a project developed by a small team of people with vaccine injuries or who have children with vaccine injuries."

Kan man stole på vaksinestatistikk fra en gruppe mennesker som har en interesse av å svartmale vaksiner og presentere tallene på en skrekkinngytende måte?

Men la oss legge til grunn at tallene stemmer; har du tenkt på at antallet dødsfall har steget kraftig fordi antallet vaksiner som settes også har økt kraftig? Og at VAERS har blitt bedre kjent på grunn av covid-19, og at det derfor rapporteres flere tilfeller uavhengig av hva det kommer av?

Og hvorfor nevner de ikke antallet vaksiner som er satt? Det er satt 464.400.000 doser i USA. Av disse har VAERS rapportert at 20.000 har dødd etter vaksinasjon, uavhengig av om det er på grunn av vaksinen eller ikke.

De tør heller ikke å nevne hvor mange har dødd i USA av Covid-19, som et sammenlikningstall. 778.310 personer.

Med andre ord, disse tallene taler i mot OpenVAERS sin agenda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Fibonacci said:

Uker eller måneder?

Mer som mange år, tenker jeg. Frykten for covid ser ikke ut til å avta i det hele tatt.

Jag vet ikke jag. 

Når alla tal går opp så tycker jag ikke det bara handlar om frykt utan om hur det kan bli med helsevesenet och annat senare.

Tiltaken mot covid har i alla fall avtagit väldigt mycket senaste halvåret och jag tycker ikke noe tyder på att politiker och de flesta andra vill införa en massa tiltak igen. Tycker det verkar handla om att hoppas att allt går bra i framtiden jämfört med att folk drivers av frykt. 

Man kanske ikke ska bry sig så mycket om vad dagbladet skriver med stora fonter och basera allt på det?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tja. Var i byen en tur for å kjøpe noe i dag. Registrering ved inngangen, munnbind, spriting, generell frykt for å være nær andre mennesker. Minner ikke akkurat om noe normalt samfunn. Hadde folk gitt blaffen, hadde det vært julehandel as usual.

Lettere å handle alt på nett med en pils på bordet hjemme, noe jeg har tenkt å gjøre i år.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Per H said:

Hvis du virkelig synes dette temaet er interessant (og det virker det til at du gjør) så bruker du 1 minutt til av livet ditt bare for den hysterisk morsomme effekten av å se "ekspertene" ta en 180 graders u-sving fra "vaksinene er 100% effektive mot smittespredning!" til "vaksinene virker visst ikke så bra på smittespredning allikevel!". Hvis du lar form og farge komme i veien for opplysning er det ditt tap. Antar at andre tar seg "bryet" og ser forbi dovregubbens hall ;)

Jeg også slet litt med Edvard Grieg: Dovregubbens hall, men det er ihvertfall helt norsk.

Mennesker har en veldig stor tendens til å kjøre etter gammel lærdom. Så man kan muligens se på covid-pandemien også på den måten. Helt i starten så var det jo ikke noe annet enn dråpesmitte må vite, deretter ble det avdekket at det var luftspredende faktisk, men ingen helhjertet innrømmelser av dette fants noensinne sted. Bare halvhjertede innrømmelser. Når man ser at Nakstad kan oppmuntre til juledans, så sier dette litt om at det fra starten av covid-pandemien om dråpesmitte fort har blitt hengende fryktelig hardt igjen i oppfattelsen.

Det vanlige (fra gamledager, sånn før år 2018 - 2019) har jo vært at vaksiner har redusert på smittespredningen, men med omikron spesiellt så må en visst lære om igjen kan det kanskje se ut til. Er forklaringen at mutasjonen er så forskjellig i fra orginal Wuhan-coviden, eller er det andre gode forklaringer for dette vi observerer skje og høre i uttalelser?

Endret av G
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Per H said:

Mye her stemmer ikke. "Viral load" hos vaksinerte og uvaksinerte er målt relativt likt i flere studier (se f.eks side 4 i den første studien). CDC har også kommentert dette etter det mye omtalte utbruddet i Massachusets. Resten av det du skriver blir litt spekulativt synes jeg, forholder meg til studiene jeg.

Man kan se spor av dette også tidlig i pandemien ved andre tidligere covid-varianter / covid-mutasjoner. For viss ikke så hadde det ikke blitt så mange falske positive på PCR-testene. De oppkopierte for mange antall ganger. Slik at selv usmittede bærere av viruset i nesen som ikke var syke og aldri ble syke, også testet positivt.

Hadde man hatt selvtesten den gang, så ville selvtesten faktisk ha gitt et mer nøyaktig svar enn PCR-testen som er blitt opphøyd som gullstandarden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Stenger Steinerskole i Oslo

Sitat

Steinerskolen i bydel Vestre Aker stenger i to dager etter mulig omikronutbrudd, bekrefter skolen overfor NRK.

– Nå er det slik at det er en god del lærere som skal teste seg for å sjekke smitte, og det er såpass mange at vi må holde skolen stengt mandag og tirsdag. Vi setter av de to dagene til vi har fått svar på pøvene og vet at vi ikke har mer smitte ved skolen, sier Petter Moen, daglig leder ved Steinerskolen til NRK.

Det er mistanke om at en elev ved skolen er smittet med omikron.

– Det er bydelsoverlegen som har kontaktet oss og bedt oss sette i gang tiltak. Alle elevene i denne klassen har også blitt bedt om å teste seg, sier Moen.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, G said:

Det vanlige (fra gamledager, sånn før år 2018 - 2019) har jo vært at vaksiner har redusert på smittespredningen, men med omikron spesiellt så må en visst lære om igjen kan det kanskje se ut til. Er forklaringen at mutasjonen er så forskjellig i fra orginal Wuhan-coviden, eller er det andre gode forklaringer for dette vi observerer skje og høre i uttalelser?

Tycker att man i Norge hela tiden har försökt vara tydliga på att vaksinen kanske ikke er så bra på att stoppa spredningen*. Sen når det kom bra tal fra Israel så började man tro på att det utgjorde en viktigt forskjell också för spredningen och man började med snedfördelningen av vaksiner. 

Tror att vi hade varit i en helt annan situationen nu hvis ikke delta hade kommit. Tror den har medfört en stor forskjell på spredningen bland vaksinerade. 

* samtidigt så har många trott på flock immunitet når en viss del blivit vaksinerade så är ikke helt lätt att veta vad man ska tro på. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Per H said:

Vi vet at vaksinen reduserer sannsynligheten for å bli smittet "littegran". Dette vet vi fra studier, blant annet lenket til i ett tidligere innlegg. At vaksinasjon med mRNA-vaksinene basert på spike protein gir beskyttelse mot å ha viruset i luftveiene tror jeg ikke stemmer så bra. Det er nettopp svakheten med disse vaksinene, du får ikke vesentlig grad av "mucosal" (slimhinnebasert) immunitet (antistoffene er primært i blodet). Og det er nettopp grunnen til at studier finner at "viral load" er ganske lik mellom vaksinerte og uvaksinerte. Man utvikler "nesespray" baserte influensavaksiner nettopp for å rette opp dette ganske viktige problemet. Tror noen av disse er under utprøvning.

https://vivaldibiosciences.com/delta-flu-index

Hva er påstanden om nese-vaksinen her egentlig? At den skaper et enda sterkere non-specific immunforsvar?

Endret av G
Lenke til kommentar

Nu har smitteökningen tagit fart igen. Tror 6500-7000 fler positiva tester denne uken jämfört med föra uken. Då var ökningen 3600 stycken. 

Nu har det också börjat bli väldigt många smittede i Oslo och på Østlandet. Hittills har vi sätt att det varit mycket vanskligare att kontroller situationen där än i områden som Tromsø och Trondheim. 

Ska bli spännande att se hur det blir med innlagte i morgen och de närmaste ukene. Det var en oväntat platå i innlagte för 2 uker sen men denna uken ökade det igen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Fibonacci said:

Uker eller måneder?

Mer som mange år, tenker jeg. Frykten for covid ser ikke ut til å avta i det hele tatt.

Jeg forventer at det verste snart er over. Vi behøver en eller flere av følgende:

- en ny mutasjon som er mindre farlig som tar over for de farligere, som blir med på å trene ens eget immunforsvar mot framtidige covid-varianter til en viss grad. Nok til at man når fram til neste "sesong-vaksinering" ??

- en ny eller gammel antiviral medisin tas i bruk som preventiv og/eller i akuttsituasjoner forut for alvorligere sykdom eller etter akuttinnleggelser

Disse to blir vesentlige tror jeg.

Alt annet som skjer blir muligens for å beskytte her og nå og kortsiktig. Om det da ikke skulle dukke opp en helt ny måte å angripe hele problemstillingen på.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Nukleosid said:

Kan man stole på vaksinestatistikk fra en gruppe mennesker som har en interesse av å svartmale vaksiner og presentere tallene på en skrekkinngytende måte?

Her fra OpenVAERS:

"The OpenVAERS Project allows browsing and searching of the reports without the need to compose an advanced search (more advanced searches can be done at medalerts.org or vaers.hhs.gov)."

Påstår du at OpenVaers gjør noe annet enn å fremstille dataene fra VAERS i en mer brukervennlig måte? antyder du... at de "jukser" med tallene? Det er i såfall dagens konspirasjonsteori! Veldig interessert i å se dine "bevis" for at OpenVaers er noe annet enn en 1:1 representasjon av dataene i VAERS (muligens med litt tidslag). Hadde du syntes dataene var "bedre" hvis jeg tok de rett fra VAERS, som har et klønete "interface" uten særlig gode grafiske fremstillingsmuligheter? Jeg bare skjønner ikke hvor du vil hen. Du går på "person" (teamet bak OpenVaers) heller enn "sak"? finnes det ikke et ord for slik argumentasjon? ;)

23 minutes ago, Nukleosid said:

Men la oss legge til grunn at tallene stemmer; har du tenkt på at antallet dødsfall har steget kraftig fordi antallet vaksiner som settes også har økt kraftig? Og at VAERS har blitt bedre kjent på grunn av covid-19, og at det derfor rapporteres flere tilfeller uavhengig av hva det kommer av?

Og hvorfor nevner de ikke antallet vaksiner som er satt? Det er satt 464.400.000 doser i USA. Av disse har VAERS rapportert at 20.000 har dødd etter vaksinasjon, uavhengig av om det er på grunn av vaksinen eller ikke.

De tør heller ikke å nevne hvor mange har dødd i USA av Covid-19, som et sammenlikningstall. 778.310 personer.

Ok. Vi legger til grunn at de offisielle VAERS tallene (gjengitt av OpenVAERS) stemmer. Det synes jeg er et fornuftig utgangspunkt for diskusjon - ellers får du sende en mail til John Su og fortelle han hva som er galt :D

I et normalår settes det over 150 millioner influensavaksiner i USA. Dette kommer i tillegg til alle "faste" vaksiner som settes som en del av barnevaksinasjonsprogrammet. La oss for argumentets del si at COVID-vaksinene representerer en dobling eller tredobling av antall vaksiner satt (men dette er sterkt overdrevet tror jeg). La oss også for argumentets del si at som du sier plutselig har alle forstått at det er noe som heter VAERS hvor man kan rapportere vaksinerelaterte problemer. Rapporteringen har doblet seg! I 2019 var det ca 400 rapporterte dødsfall. Gang det med 6 da, for 3* vaksiner og 2*insidens. Da kommer vi til 2400, ett godt stykke opp til 20.000 ;)

Om det har dødd flere av COVID19 enn vaksinasjon er ikke poenget her, svaret er åpenbart. Det er ikke det som diskuteres, og de tallene finnes vel heller ikke i VAERS, så hvofor skulle OpenVAERS rapportere de?

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (12 minutter siden):

Tycker att man i Norge hela tiden har försökt vara tydliga på att vaksinen kanske ikke er så bra på att stoppa spredningen*. Sen når det kom bra tal fra Israel så började man tro på att det utgjorde en viktigt forskjell också för spredningen och man började med snedfördelningen av vaksiner. 

Tror att vi hade varit i en helt annan situationen nu hvis ikke delta hade kommit. Tror den har medfört en stor forskjell på spredningen bland vaksinerade. 

* samtidigt så har många trott på flock immunitet når en viss del blivit vaksinerade så är ikke helt lätt att veta vad man ska tro på. 

Jepp. Da de første studiene fra Israel kom tidlig i vår på at vaksinene begrenset smittespredning ganske betydelig så var jo det en kjempebonus, og ikke noe man egentlig hadde regnet med. Så har viruset endret karakter (Delta) siden den tid, og effekten på å hindre videresmitte er ikke lengre like stor. Kanskje er den så og si borte etterhvert som Omikron vil ta over.

Problemet er vel ofte at noen gjør sine egne konklusjoner og henger ved disse, ofte basert på hvordan de selv mest ønsker at tingenes tilstand skal være. Noen henger igjen i mars, juni eller oktober - uten å ta hensyn til at situasjonen og kunnskapen vi har om disse komplekse temaene er i rivende utvikling for hver dag som går. Ting er usikkert, mye endrer seg og vil endre seg fremover også. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Fibonacci said:

Tja. Var i byen en tur for å kjøpe noe i dag. Registrering ved inngangen, munnbind, spriting, generell frykt for å være nær andre mennesker. Minner ikke akkurat om noe normalt samfunn. Hadde folk gitt blaffen, hadde det vært julehandel as usual.

Lettere å handle alt på nett med en pils på bordet hjemme, noe jeg har tenkt å gjøre i år.

Eller bare fortelle sine nærmeste at vi hopper over julegavene i år? Er jo i grunnen det "enkleste".

Lenke til kommentar
1 minute ago, G said:

Jeg forventer at det verste snart er over. Vi behøver en eller flere av følgende:

- en ny mutasjon som er mindre farlig som tar over for de farligere, som blir med på å trene ens eget immunforsvar mot framtidige covid-varianter til en viss grad. Nok til at man når fram til neste "sesong-vaksinering" ??

- en ny eller gammel antiviral medisin tas i bruk som preventiv og/eller i akuttsituasjoner forut for alvorligere sykdom eller etter akuttinnleggelser

Disse to blir vesentlige tror jeg.

Alt annet som skjer blir muligens for å beskytte her og nå og kortsiktig. Om det da ikke skulle dukke opp en helt ny måte å angripe hele problemstillingen på.

Nei, den beste strategien er å få folk som ikke vil ta vaksinen å miste jobbene sine, slik at de ikke har noe å leve av som skaper splid og sosial uro. Mest mulig faenskap, med massive protester, opptøyer med store materielle skader og til slutt angrep på demokratiet. Det er hva polikere i europa vil ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (7 minutter siden):

Nu har det också börjat bli väldigt många smittede i Oslo och på Østlandet. 

Ja, nå er det smitte på alle kanter her i Oslo. For min del er det smitteutbrudd på jobb, i to forskjellige vennegjenger og på arbeidsplassen til samboeren. I går var jeg på en middag hos noen venner hvor jeg i dag får høre at den ene personen der testet positivt på hjemmetest. Så jeg er vel fort smittet selv og, muligens. Føler det egentlig blir umulig å komme unna nå, det er covid overalt i byen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Allostasis said:

Nei, den beste strategien er å få folk som ikke vil ta vaksinen å miste jobbene sine, slik at de ikke har noe å leve av som skaper splid og sosial uro. Mest mulig faenskap, med massive protester, opptøyer med store materielle skader og til slutt angrep på demokratiet. Det er hva polikere i europa vil ha.

Jeg ser ikke noe helserelatert i poengene dine. Mer av sosial art det du dekker der.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, G said:

Hva er påstanden om nese-vaksinen her egentlig? At den skaper et enda sterkere non-specific immunforsvar?

Nå skal ikke jeg late som jeg er noen ekspert, men slik jeg har blitt fortalt det: immunforsvaret i blodomløpet og organene opptrer litt separat fra immunforsvaret i slimhinnene (nese, svelg, fordøyelsessystem). De er ikke 100% separate systemer selvfølgelig, men antistoffer i blodet "dukker" ikke plutselig opp i slimhinnene for å si det sånn. Når slimhinnene har vært utsatt for et virus, vil de "lagre" den immunresponsen til senere. Det er det de håper å oppnå med "nesespray" baserte vaksiner - å "skape" immuniteten der du trenger den for luftbårne infeksjoner (det er i nese og svelg det, ikke i blodet).

Igjen er vel dette hvorfor mRNA vaksinene ikke fungerer så godt mot smitte - de antistoffene som lages av vaksinen, beskytter blodomløpet og organene dine (effektiv mot alvorlig sykdom og død) men ikke egentlig luftveiene (bare litt effektive mot smittespredning).

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Ja, nå er det smitte på alle kanter her i Oslo. For min del er det smitteutbrudd på jobb, i to forskjellige vennegjenger og på arbeidsplassen til samboeren. I går var jeg på en middag hos noen venner hvor jeg i dag får høre at den ene personen der testet positivt på hjemmetest. Så jeg er vel fort smittet selv og, muligens. Føler det egentlig blir umulig å komme unna nå, det er covid overalt i byen.

Dette gikk da raskere enn forventet eller? Hvilken prater man om nå Delta eller Omikron eller begge samtidig? Først hørte man jo at Omikron ikke var kommet til Norge enda, før man så hørte at Omikron nylig hadde ankommet Norge men at pasienten var under oppsyn. For så at det virker som full "uhelbredelig" spredning på omtrent veldig få dager :ohmy:

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Per H said:

Nå skal ikke jeg late som jeg er noen ekspert, men slik jeg har blitt fortalt det: immunforsvaret i blodomløpet og organene opptrer litt separat fra immunforsvaret i slimhinnene (nese, svelg, fordøyelsessystem). De er ikke 100% separate systemer selvfølgelig, men antistoffer i blodet "dukker" ikke plutselig opp i slimhinnene for å si det sånn. Når slimhinnene har vært utsatt for et virus, vil de "lagre" den immunresponsen til senere. Det er det de håper å oppnå med "nesespray" baserte vaksiner - å "skape" immuniteten der du trenger den for luftbårne infeksjoner (det er i nese og svelg det, ikke i blodet).

Igjen er vel dette hvorfor mRNA vaksinene ikke fungerer så godt mot smitte - de antistoffene som lages av vaksinen, beskytter blodomløpet og organene dine (effektiv mot alvorlig sykdom og død) men ikke egentlig luftveiene (bare litt effektive mot smittespredning).

Slik jeg er blitt fortalt det så er det mer det non-spesifikke immunforsvaret som opptrer som et førstelinjeforsvar i neseslimhinnene. Dersom nesespray-vaksinen har den egenskapen at dette immunforsvaret trenes opp bedre så er det en vinn-vinn situasjon.

Når du får rennende nese så har jeg tolket dette på egenhånd til at immunforsvaret er aktivert, slik at immunforsvarsceller lettere kan nå fram der de behøves. Det sagt så finnes det sikkert en del andre aktiviteter som kan gi rennende nese også, sånn uten at jeg forstår alt fullstendig.

Poenget med det non-spesifikke immunforsvaret er at det kan destruere også en del ukjente inntrengere før man får trent opp det spesifikke immunforsvaret.

Ergo så er det derfor noen kan være i kontakt med viruset i nese uten at de blir syke etterpå. Altså kan PCR-tester som oppkopieres for hardt skape falske positive prøvesvar.

Endret av G
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Per H said:

Her fra OpenVAERS:

"The OpenVAERS Project allows browsing and searching of the reports without the need to compose an advanced search (more advanced searches can be done at medalerts.org or vaers.hhs.gov)."

Påstår du at OpenVaers gjør noe annet enn å fremstille dataene fra VAERS i en mer brukervennlig måte? antyder du... at de "jukser" med tallene? Det er i såfall dagens konspirasjonsteori! Veldig interessert i å se dine "bevis" for at OpenVaers er noe annet enn en 1:1 representasjon av dataene i VAERS (muligens med litt tidslag). Hadde du syntes dataene var "bedre" hvis jeg tok de rett fra VAERS, som har et klønete "interface" uten særlig gode grafiske fremstillingsmuligheter? Jeg bare skjønner ikke hvor du vil hen. Du går på "person" (teamet bak OpenVaers) heller enn "sak"? finnes det ikke et ord for slik argumentasjon? ;)

Ok. Vi legger til grunn at de offisielle VAERS tallene (gjengitt av OpenVAERS) stemmer. Det synes jeg er et fornuftig utgangspunkt for diskusjon - ellers får du sende en mail til John Su og fortelle han hva som er galt :D

I et normalår settes det over 150 millioner influensavaksiner i USA. Dette kommer i tillegg til alle "faste" vaksiner som settes som en del av barnevaksinasjonsprogrammet. La oss for argumentets del si at COVID-vaksinene representerer en dobling eller tredobling av antall vaksiner satt (men dette er sterkt overdrevet tror jeg). La oss også for argumentets del si at som du sier plutselig har alle forstått at det er noe som heter VAERS hvor man kan rapportere vaksinerelaterte problemer. Rapporteringen har doblet seg! I 2019 var det ca 400 rapporterte dødsfall. Gang det med 6 da, for 3* vaksiner og 2*insidens. Da kommer vi til 2400, ett godt stykke opp til 20.000 ;)

Om det har dødd flere av COVID19 enn vaksinasjon er ikke poenget her, svaret er åpenbart. Det er ikke det som diskuteres, og de tallene finnes vel heller ikke i VAERS, så hvofor skulle OpenVAERS rapportere de?

Det ända man egentligen testar mot i grafen du visar skulle jag tro er influensa vaksinen. Ingen annan vaksine sätts i en massa skröpliga gamlingar.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...