Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NortonM skrev (19 minutter siden):

Gode nyheter. Stor mulighet for at vi slipper 3 dose. Naturlige antistoffer er bedre.

Du satser på å få Omikron på julaften?

Jeg tar den heller nå. 

Ja, det spørs om vi ikke ender opp med "Tegnell-strategien" til slutt, enten vi vil eller ikke. Om viruset er så smittsomt som det kan se ut til, er det uunngåelig.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
NortonM skrev (1 minutt siden):

Gode nyheter. Stor mulighet for at vi slipper 3 dose. Naturlige antistoffer er bedre.

Du satser på å få Omikron på julaften?

Jeg tar den heller nå. 

Jeg velger å leve forsiktig for å være frisk på julaften 🙂 så de eldste får vært med på feiringen. Ønsker ikke å smitte dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
NortonM skrev (43 minutter siden):

Jeg har sett den påstanden mange steder nå, men hvor kommer den fra? Finnes det noen seriøs kilde på det eller er det bare en urban myte?

Forøvrig forstår jeg ikke språkbruken "naturlige" ettersom vi danner like naturlige antistoffer i kroppen etter vaksiner som etter virusinfeksjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Jeg velger å leve forsiktig for å være frisk på julaften 🙂 så de eldste får vært med på feiringen. Ønsker ikke å smitte dem.

Må bare spørre , hvordan behandlet du samme situasjon i de årene vi hadde influensa ? Med tanke på at vi nå har levd ganske åpent i samfunnet over lenger tid og man ser ikke noe spesielt verre situasjon enn når man har en sterk influensa på vinterstid (enn så lenge).

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (28 minutter siden):

Det må være mye god informasjon å hente ut fra julebord-hendelsen. Jeg regner med at de fleste er smittet etterpå, av samboer/partner, eller kollega. Men det forutsetter at det var et julebord med samboer/partner.

18+ smittet på julebordet til samboer, hun hadde nærkontakt med alle og i ettertid på jobben med flere av de. Ble ikke smittet.Tredje gang hun har høyt nivå av nærkontakt med smittede , hun har aldri hatt covid.Bank i bordet.

Alle som ble smittet var vaksinert.

Endret av Kazuo
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (8 minutter siden):

Må bare spørre , hvordan behandlet du samme situasjon i de årene vi hadde influensa ? Med tanke på at vi nå har levd ganske åpent i samfunnet over lenger tid og man ser ikke noe spesielt verre situasjon enn når man har en sterk influensa på vinterstid (enn så lenge).

Influensa er jo langt, langt mindre smittsomt enn det covid-19 er. Men generelt pleier vel folk å holde seg unna de eldste og mest skrøpelige om de har influensa? Det har i hvert fall vært vanlig her i familien.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Men generelt pleier vel folk å holde seg unna de eldste og mest skrøpelige om de har influensa? Det har i hvert fall vært vanlig her i familien.

Samme inntrykk som jeg har, men mente mer i tiden opp mot julen..Gikk man på glass i frykt av smitte ?

Husker jo flere juler der de små var sjuke som eks eller at man dro selv om man var litt små forkjølet fordi ellers ble de eldre skuffet over at man ikke kom.

Lenke til kommentar
Kazuo skrev (29 minutter siden):

Mange har et sånt som bare ligger i jakken tilfelle jeg trenger det..Skifter det vel etter ha brukt det 6-7ganger..

Hadde vært interessant å se en ærlig brukerundersøkelse om dette.

Jeg er overbevist om at minst halvparten bruker munnbind såpass feil at man like godt kunne latt være.

Men man må jo ha det på så folk føler seg trygge, selv om det i stor grad er et spill for galleriet. Det er jo vår tids store "se så flink jeg er"-symbol.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dnjlGO/munnbindpaabud-paa-nord-jaeren-enorm-forskjell-fra-i-gaar-til-i-dag

Denne illustrerer situasjonen ganske godt. Av fire stykk har en det på bordet og en det på haka. De to andre har det sikkert i lomma.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Nei, men det var det vel heller ingen stor grunn til? Er jo en helt annen greie nå med covid-19.

Nye varianten kan vise seg utgjøre en forskjell, men før det anså jeg ikke dette som noe spesielt verre en influensa etter at store deler av samfunnet ble vaksinert.

Lenke til kommentar
Kazuo skrev (6 minutter siden):

Nye varianten kan vise seg utgjøre en forskjell, men før det anså jeg ikke dette som noe spesielt verre en influensa etter at store deler av samfunnet ble vaksinert.

Ikke jeg heller, men det varte ikke så veldig lenge. Får håpe de fleste eldre både har fått tilbud om tredje dose og fått beskyttelse av den innen jul.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 timer siden):

Ja, det spørs om vi ikke ender opp med "Tegnell-strategien" til slutt, enten vi vil eller ikke. Om viruset er så smittsomt som det kan se ut til, er det uunngåelig.

Hva er, og hvilket rasjonale, med hvilke tidshorisonter og utsikter mer generelt, mener du kan begrunne et valg av denne strategien?

Gitt at vi nå igjen ser at en befolkning som tilsynelatende hadde oppnådd "flokkimmunitet" mot én variant, opplever en ny bølge med en annen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
48 minutes ago, SuperKrokodille said:

Hva er, og hvilket rasjonale, med hvilke tidshorisonter og utsikter mer generelt, mener du kan begrunne et valg av denne strategien?

Gitt at vi nå igjen ser at en befolkning som tilsynelatende hadde oppnådd "flokkimmunitet" mot én variant, opplever en ny bølge med en annen?

Det var jo ikke noe flokkimmunitet før omikron, man har jo hatt de værste smitte og dødstallene siden starten av pandemien nå i det siste på tross av 70% vaksinasjonsgrad (90%+ i de høyere aldersgrupper).

også viktig å forstå forskjellen på «naturlig» immunitet og mRNA-indusert immunitet. Når du får korona, vil immunforsvaret ditt være i stand til å kjenne igjen flere bestandeler av hele viruset neste gang, inkludert spike-proteinet. Immuniteten blir også å finne i slimhinnene.

når du tar covid vaksinen, er den KUN basert på spike protein fra Den opprinnelig varianten. Du får masse antistoffer KUN mot spike protein, og kun «konfigurasjoner» av spike som ligner på opprinnelig-spike. Hvis spike-proteinet muterer tilstrekkelig (som er tilfelle med omikron) er det mulig at antistoffene ikke vil kjenne igjen «nye» spike protein. Antistoffene er også i hovedsak i blodet, ikke i slimhinnene ( må ha de der for å hindre smitte).

hvis en med «naturlig» immunitet får omikron eller en fremtidig mutasjon, har han flere «muligheter» til å stoppe viruset, siden immuniteten er «bredere», og ikke begrenset til opprinnelig-spike, og ikke begrenset til antistoffer bare i blodet (primært).

edit: bytta ut alpha med «opprinnelig» etter korreksjon fra krokodillefyren.

Endret av Per H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...