Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Maabren skrev (15 minutter siden):

Spot on. Støre og fhi synast å ha fått eit snev av tengele-galskap. Rayray kunne fint innført påbud om munnbind og avstand for lenge sia i oslo. Evneveike heile gjengen. Blir spennande å sjå kor langt ned i grøfta di kjører oss. Nakstad forklarte det meste lettfattlig for folk flest. Utan han synast det som om mange føler seg rett og slett utrygge på den corona-handteringa som føregår nå. Kjerkol synast ikkje å ha skjønt kva pandemi er. Gler meg virkelig til ein ny bergenstur...

Hvem som er evneveike rundt dette med covid er vel de som gir opp masse frihet for et snev av trygghet der man samtidig påtvinger andre denne tankegangen gjennom ønske om påbud.

At regjeringen ønsker ivareta personlig frihet og personlig ansvar som viktig verdier i vårt samfunn er vel ikke så viktig.

Endret av Kazuo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maabren skrev (4 timer siden):

Spot on. Støre og fhi synast å ha fått eit snev av tengele-galskap. Rayray kunne fint innført påbud om munnbind og avstand for lenge sia i oslo. Evneveike heile gjengen. Blir spennande å sjå kor langt ned i grøfta di kjører oss. Nakstad forklarte det meste lettfattlig for folk flest. Utan han synast det som om mange føler seg rett og slett utrygge på den corona-handteringa som føregår nå. Kjerkol synast ikkje å ha skjønt kva pandemi er. Gler meg virkelig til ein ny bergenstur...

"Tengele-galskap, Rayray, evneveike, grøfta, har ikke skjønt hva en pandemi er"....

Jeg synes dette blir mer en voldsomt med krisemaksimering. Og kallenavn på de som ikke betrakter dette som en like enorm katastrofe som det du, ihvertfsall slik jeg leser deg gjør kommer man ikke noen vei med. Joda, jeg tror helseministeren har fått med seg hva en pandemi er. Men det er ikke alle i det norske samfunnet som betrakter dette som en like gigantisk katastrofe for det norske samfunnet som det ser ut som om du gjør men faktisk veier andre hensyn opp mot dette, som for eksmepel folks arbeidsplasser, økonoimier, belastningen slilke nedstenginger gjør for velferdsordninger samt det absolutte faktum at covid-19 er kommer til verden for å bli for evig og alltid og all fremtid og at vi alle, inkludert deg kommer til å få det på en eller annen mæte før eller siden, enten du liker det eller ikke. Og jeg spør deg igjen; med hvilken historisk bakgrunn er du den rette til å fortelle hvordan man skal oppføre seg i en pandemi? Kna du fortelle meg om tidligere pandemier i verdenshistorien om hvordan folk levde vs. nå. Om noe er sant om DENNE pandemien er det den hvor mennesket har gjort aller mest noensinne for å ødelegge sitt eget immunforsvar med en helt ekstrem risikoaversjon som mangler sidestykke i menneskehetens historie. Joda, mange er utrygge på coronahåndteringen fordi de er skremt av det de leser i media, men så er det mange av oss andre  som ikke er det og som ikke kommer til å innrette livene våre på en permanent basis for å for envher pris unngå å få et virus som vi har 0.3% sjanse for å dø av og som aldri forsvinner uansett. Om du gleder deg eller gruer deg til å reise et sted er jo det strengt talt ikke alle andre sitt problem. Jeg har turer innenfor Norge foran meg og jeg gruer meg ikke på noen som helst måte. Får jeg corona av det er det bare slik det blir og da har jeg kommet et nivå lenger på immunitetsstigen uansett.

Kazuo skrev (4 timer siden):

Hvem som er evneveike rundt dette med covid er vel de som gir opp masse frihet for et snev av trygghet der man samtidig påtvinger andre denne tankegangen gjennom ønske om påbud.

At regjeringen ønsker ivareta personlig frihet og personlig ansvar som viktig verdier i vårt samfunn er vel ikke så viktig.

Jeg har ment og mener at de som er så redd for covid-19 at de ønsker å tilpasse hele sin tilværelse etter det bør ta ansvar selv og ikke kreve og forlange at resten av samfunnet skal vise spesialhensyn til dem og den frykten de personlig har for viruset. De kan holde seg hjemme, få varer på hjemmelevering, stanse alle unødige besøk hjem til seg og avstå fra sosiale sammenkomster helt til de eventuelt slutter å være redd for covid. Ikke til covid forsvinner for det kommer det aldri noensinne til å gjøre.

Edit: jeg har forståelse for at folk er engstelige; men det blir også egoistiisk å forvente at samfunnet skal settes på vent på ubestemt tid grunnet en bekymring enn selv har for noe. Det er andre i samfunnet som ikke deler denne bekymringen. Det er ting jeg er bekymret for også men jeg forventer ikke radikale samfunnsendringer av den grunn. Jeg har vært bekymret f.eks for løshunder i enkelte land jeg har besøkt, men det er også mitt problem og jeg har ikke forventet at de lanene jeg besøkte skulle løse løshundproblematikken for at jeg skulle føle meg tryggere(løshunder er av og til bærere av noe som er langt farligere enn covid-19 for å si det sånn).

Endret av Morromann
vil unngå misforståelser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Breaking news

https://www.nettavisen.no/nyheter/omikronsmittede-i-oslo-har-milde-symptomer/s/12-95-3424214298

Joda, vi er ikke mer enn en snau uke inn i dette, men før jul får vi kanskje vite om vi har gått til nye drakoniske tiltak og stengt grensene på nytt på grunn av noe som ikke er verre enn en sur forkjølelse?

"– Jeg syns det er litt tidlig å konkludere."

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (Akkurat nå):

"– Jeg syns det er litt tidlig å konkludere."

Ja, det er riktig. Men man bør heller ikke konkludere med at Norge er på kanten av stupet, at vi ikke lenger vil ha noe helsevesen før vinteren er over, at Støre og regjeringen ikke har greie på noen ting når det gjelder pandemi og andre former for krisemaksimering.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (4 timer siden):

Det er et jævlig stort paradoks når en som kaller Tegnell konsekvent for Tegnele kaller andre for evneveike. Her singler det noe jævlig i glasshus. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
8 hours ago, Fibonacci said:

https://www.aftenposten.no/norge/i/pWVR5w/frykter-du-kapasiteten-paa-sykehusene-det-har-vaert-verre-foer

Høyst interessant. Endelig en avis som går litt grundigere til verks.

Det er altså ikke covid som er problemet, men hele systemet.

Vi har "dugnad" fordi politikerne har spart helsevesenet til fant, enkelt og greit

Fantastisk artikkel, saklig og faktabasert.

Vil gjerne minne igjen på at på 80-tallet hadde vi over 20.000 sengeposter i Norge nå har vi rundt 11.000. Intensiv er antakelig bygget ned tilsvarende. Får minne om at i samme periode har vi hatt en befolkningsvekst på 1.3 millioner(!) mennesker.

Ved starten av pandemien hadde vi 289 intensivplasser, nå etter 20 måneder har vi færre enn det.

Det er med andre ord noe med narrativet som skurrer - det henger jo ikke på greip at vi skal stenge ned landet fordi vi har elendig sykehuskapasitet - en VILLET og planlagt utvikling fra politikernes side.

I influensasesongen 2017/2018 var det forresten 7600 innlagte og 1800 døde i løpet av under en 6-måneders periode. Så langt, med nesten 2 år COVID har det vært innlagt ca 6300 pasienter og det har dødd ca 1100. Dette henger jo heller egentlig ikke på greip.

Endret av Per H
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan begynne å lure på om tiltakene er her som en midlertidig nødløsning i påvente av at helsevesenet blir oppgradert, eller om tiltakene er her som et permanent alternativ til helsevesenet. Jeg begynner å mistenke det siste.

Og ja, det tar tid å utdanne helsepersonell - men har dette arbeidet begynt? Hva blir gjort? Helt i starten var det jo krisestemning med hasteinnkjøp av pustemaskiner (som ikke hadde noe for seg). Så ble det stille.

Vi er snart to år inne i pandemien. MYE burde ha skjedd på denne tiden. Det har tydeligvis ikke manglet penger når det kommer til tiltak. Om politikerne ikke gir helsevesenet topp prioritet, ser jeg ingen grunn til å drive med dugnad heller.

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, Kazuo said:

Hadde støre & co første dagen di tok over ansvaret innført påbud om munnbind og avstand som føring for kommuner der smitten vart for høg eller ved utbrudd ville vi sett ein nedgang i smitte samt fått betre kontroll på smitten. Vi ville da fått meir frihet, færre langtidssjuke og færre døde. Sia dette ikkje er noko du vil ha, må eg nesten gå ut fra at du syns mest om seigpining krydra med mange unødvendige tiltak og eventuellt nedstenging i verste fall...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Smitteutbrudd i Oslo - Flere uvaksinerte vil ta første dose
https://www.ao.no/flere-uvaksinerte-vil-ta-forste-dose/s/5-128-223514

Sitat

I Oslo har det den siste måneden kommet rundt 1.000 uvaksinerte personer ukentlig som vil ta første vaksinedose. Tidligere lå tallet på rundt 200 per uke.

– De siste tre-fire ukene har det vært en jevn flyt av uvaksinerte som tar første dose. Det er vi kjempeglade for, sier Miert Lindboe, kommuneoverlege i Oslo til Dagsavisen.

Smittesituasjonen i Oslo er kraftig forverret de siste ukene. Det siste døgnet er det registrert 1.075 nye koronasmittede, som er ny smittetopp i hovedstaden.

Sitat

Kommuneoverlegen sier pågangen etter å ta første dose økte etter at smittetallene begynte å vokse, men økningen skjedde før omikronvarianten ble kjent.

– Det skal noe til før folk ombestemmer seg. Vi vil ikke rette noen moralsk pekefinger mot dem som ikke har tatt vaksinen, men gleder oss og feirer hver eneste som nå vil ta første dose, sier han.

Ifølge Lindboe er det i dag rundt 74.000 personer over 12 år i Oslo som ikke har vaksinert seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 minutter siden):

Hadde støre & co første dagen di tok over ansvaret innført påbud om munnbind og avstand som føring for kommuner der smitten vart for høg eller ved utbrudd ville vi sett ein nedgang i smitte samt fått betre kontroll på smitten. Vi ville da fått meir frihet, færre langtidssjuke og færre døde. Sia dette ikkje er noko du vil ha, må eg nesten gå ut fra at du syns mest om seigpining krydra med mange unødvendige tiltak og eventuellt nedstenging i verste fall...

Hehe strenge tiltak i et par uker for så å kunne få mer frihet - hvor har jeg hørt den før? Oslo var jo praksis nedstengt et halvt års tid med særdeles inngripende tiltak mesteparten av tiden. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, OlavEH said:

Det er et jævlig stort paradoks når en som kaller Tegnell konsekvent for Tegnele kaller andre for evneveike. Her singler det noe jævlig i glasshus. 

Tengele er det eg kaller tegnell, ikkje tegnele som du får det til å bli. Om du ikkje skjønner konteksten er det sikkert like greit at eg lar være å forklare. :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (2 minutter siden):

Tengele er det eg kaller tegnell, ikkje tegnele som du får det til å bli. Om du ikkje skjønner konteksten er det sikkert like greit at eg lar være å forklare. :)

Jeg skjønner utmerket konteksten, og at det henspeiler på Josef Mengele. Det var ganske åpenbart. Og det sier også litt om hvor liten grunn det er til å ta deg seriøst som debattant.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (20 minutter siden):

Hva hjelper det, når "mer frihet" alltid fører til mer smitte, som igjen fører til tiltak?

Denne filosofien om at vi hele tiden må innskrenke friheten for å få frihet fungerer ikke.

Hva skal vi med frihet om vi ikke får bruke den? Det var rimelig fritt i litt over en måned, og da ble folk sure fordi folk dro på byen, på konserter, reiste og levde som normalt. Nå er vi tilbake til start. Skal vi nå jobbe for å få nyte neste korte periode med "frihet"?

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Lenke til kommentar

NAV: LEDIGHETEN FALT TIL 4 PROSENT I NOVEMBER
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/nav-ledigheten-falt-til-4-prosent-i-november.bkakLLh00

Sitat

Arbeidsledigheten falt med 8800 jobbsøkere til 4 prosent i november, ifølge Nav.

Ved utgangen av november var det registrert 114.500 helt eller delvis arbeidsledige samt arbeidssøkere på tiltak hos Nav. Det utgjør 4,0 prosent av arbeidsstyrken. Det var 8800 færre jobbsøkere enn ved utgangen av oktober, justert for sesongvariasjoner.

Sitat

– Det er mange muligheter for jobbsøkere på arbeidsmarknaden nå, og det blir stadig færre arbeidsledige. De siste ti årene er det bare i 2019 at det har vært like få helt arbeidsledige i november, sier arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte.

Han understreker at omikronvarianten skaper noe større usikkerhet for den videre utviklingen. (NTB)

Lenke til kommentar

Strengere tiltak på Haugalandet
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584 

Sitat

Kommunene på Haugalandet har bestemt seg for å innføre strengere smitteverntiltak.

Det blir påbud om bruk av munnbind på kollektivtransport, drosjer, butikker og kjøpesentre der man ikke kan holde nok avstand til andre. Kommunene anbefaler også at husstandsmedlemmer holder seg i karantene i 7 dager etter påvist smitte i hjemmet.

Det kommer fram i en felles pressemelding sendt ut av kommunene Karmøy, Haugesund, Tysvær, Vindafjord, Sveio, Etne, Bokn og Utsira.

Sitat

Bakgrunnen for de nye smitteverntiltakene er den samlede smittesituasjonen for luftveissykdommer på Haugalandet, og presset som nå er på sykehus, legevakter, helsetjenester, skoler og barnehager i regionen.

Munnbindpåbudet gjelder ikke for barn under 12 år og personer som av medisinske årsaker ikke kan bruke munnbind.

Smitteverntiltakene gjelder fra midnatt 4. desember til og med 7. januar 2022.

Kommunedirektør Ole Bernt Thorbjørnsen i Haugesund understreker i pressemeldingen at vaksinering fremdeles er det viktigste smitteverntiltaket.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

Det var en enorm lettelse og optimisme knyttet til gjenåpningen. Utelivet fikk rett og slett ikke tak i nok folk. For et par uker siden var det umulig å få booke julebord, for alt var fullt.

Det spørs om optimismen er like høy om noen uker.

Nå renner visst avbestillingene inn, skal man tro flere i utelivsbransjen diverse aviser har snakka med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, William_S said:

Hehe strenge tiltak i et par uker for så å kunne få mer frihet - hvor har jeg hørt den før? Oslo var jo praksis nedstengt et halvt års tid med særdeles inngripende tiltak mesteparten av tiden. 

Tycker det har fungerat så i stora delar av Norge utanför Oslo och Østlandet. Utbrydd har faktiskt minskat markant efter kortare tid med tiltak som sen har upphävts.  

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...