Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Laffe said:

Og de fleste i denne gruppen er dem som abaolutt må pååminne andre om frykt.

Så vet ikke.. tydeligvis er det den gruppen som frykter MSM mest  ironisk!

Ja, ironisk nok så varsler jeg om medias rolle da de er kanskje de som fører til mest splittelse og frykt i samfunnet.
Hvis du er så flink og ser dette så er det ikke deg jeg sikter til. Som jeg skrev så tror jeg de fleste, spesielt her inne ser hvordan de vinkler seg og det er ikke noe nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Simen1 said:

Jeg synes det var oppsiktsvekkende at det tilsynelatende var høyere "incidens" hos vaksinerte enn hos uvaksinerte, så jeg tok en rask kikk på rapporten og merket meg innledningen på side 3:

Det er jo ikke bare «tilsynelatende». I dataene slik de foreligger ER det høyere smitte-insidens per 100 000 i den vaksinerte gruppen i UKSHA daragrunnlaget. Hvorfor det er slik blir spekulasjon både fra vår og UKSHA sin side. At det er strukturelle forskjeller i gruppene som burde vært korrigert for (som de selv skriver) er det ingen tvil om. Men da gjelder dette innleggelser og dødsfall også, hvor de uvaksinerte har høyere insidens så da kan man heller ikke trekke noen konklusjoner utifra de dataene da ;)

merk at de skriver at effekten av vaksine på smittespredning er «estimert», ikke på noen måte fastslått med noe sikkerhet (den kan godt være null). Problemet er jo at dataene ikke viser dette, de viser det stikk motsatte, så de strukturelle forskjellene i de to gruppene må være enorme hvis vaksinen skulle hatt en ~70% effekt på smittespredning.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (12 minutter siden):

Ja, ironisk nok så varsler jeg om medias rolle da de er kanskje de som fører til mest splittelse og frykt i samfunnet.
Hvis du er så flink og ser dette så er det ikke deg jeg sikter til. Som jeg skrev så tror jeg de fleste, spesielt her inne ser hvordan de vinkler seg og det er ikke noe nytt.

Og jeg mener at de fleste er ganske klar og tydelig på hva MSM driver med. Tror du virkelig at folk flest ikke viste at MSM driver med skremselspropaganda før covid19? Ww2(holocaust), midtøsten, vietnamkrigen etc  

Endret av Laffe
Lenke til kommentar
Laffe skrev (13 minutter siden):

Noe de fleste vet. MSM=frykt.

Med såpass lav SNR (signal to noise ratio) ift. informasjonsinhold (signal) og mengde oppslag med hysteriske overskrifter og reaksjonene på disse (støy), så kan det være greit å fokusere mer på signalet, og mindre på støyen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Laffe said:

Og jeg mener at de fleste er ganske klar og tydelig på hva MSM driver med. Tror du virkelig at folk flest ikke viste at MSM driver med skremselspropaganda før covid19? Ww2(holocaust), midtøsten, vietnamkrigen etc  

Jeg vet faktisk ikke hva folk flest vet om MSM. Håper det er som du sier, men under denne pandemien så har jeg mine tvil.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 timer siden):

Ser dette ut som nøktern dekning?

Dagbladet er en avis som lever av frykt, død og katastrofer.

Screenshot_20211202-221302-01.thumb.jpeg.f8a716853f875f75328ef41bfffe29d7.jpeg

Dagbladet er som sagt den største søppelblekka her i Norge (om man ser bort fra Document.no, Resett osv). Og det verste er jo at mange biter på det de skriver og. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/norge/i/pWVR5w/frykter-du-kapasiteten-paa-sykehusene-det-har-vaert-verre-foer

Høyst interessant. Endelig en avis som går litt grundigere til verks.

Det er altså ikke covid som er problemet, men hele systemet.

Vi har "dugnad" fordi politikerne har spart helsevesenet til fant, enkelt og greit.

Sitat

Nye FHI-tall viser at 11.000 nye pasienter er blitt innlagt på sykehus med luftveisinfeksjoner siden september. Dette har vært den tøffeste høsten for norske sykehus på mange år.

På den andre siden viser tallene at sykehusene har vært gjennom tyngre perioder med flere innleggelser. Og koronapasientene utgjør en begrenset del av de innlagte.

Bare 14 prosent av de nye pasientene med luftveisinfeksjoner i midten av november var koronapasienter, viser tall fra Folkehelseinstituttet (FHI).

Sitat

Tallene viser at det er ingen tvil om at høsten har vært tøff for sykepleiere og leger ved sykehusene:

• I høst kom det inn dobbelt så mange nye pasienter med luftveisinfeksjoner som i fjor. Toppen ble nådd første uke i november. Da ble 1640 pasienter innlagt.

Men hva har skjedd tidligere? Det har vært verre:

• Verst var influensasesongene 2017–2018 og 2019.
  • I disse bølgene kom sykehusene gjennom 12 uker med en større pågang av pasienter med luftveisinfeksjoner enn de har hatt i høst. Uten at sykehusene brøt sammen, eller at noen krevde nedstenging av samfunnet.

Sitat

Koronaviruset kommer trolig til å være en del av hverdagen i flere år. Så hva er løsningen?

I anbefalingene til regjeringens nye strategi mot pandemien skriver Helsedirektoratet at kapasiteten og beredskapen må bli bedre.

«Det kan være behov for å øke den grunnleggende kapasiteten i helseforetakene», skriver helsedirektør Bjørn Guldvog.

Antallet intensivplasser er lavt. Det er mangel på personell.

FHI spør om helsetjenesten er for lite robust.

«Det er hovedsakelig et verdimessig og økonomisk, og dermed et politisk spørsmål, om inngripende tiltak i samfunnet skal benyttes for å redusere den samlede belastningen på helsetjenesten dersom det grunnleggende problemet er at er helsetjenesten er for lite robust», skriver FHI.

Sykehusene koster i år 178 milliarder kroner, noe som utgjør 12 prosent av hele statsbudsjettet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/pWVR5w/frykter-du-kapasiteten-paa-sykehusene-det-har-vaert-verre-foer

Høyst interessant. Det er altså ikke covid som er problemet, men hele systemet.

Vi har "dugnad" fordi politikerne har spart helsevesenet til fant, enkelt og greit.

Dette har man jo visst om lenge. Det er helt idiotisk at befolkningen (og særlig kultur og utelivsbransjen) generelt straffes for politikerens udugelighet de siste 20 åra. Aftenposten er blant få av de norske avisene som har et visst nyansert bilde på coronadekningen. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (58 minutter siden):

Dagbladet er som sagt den største søppelblekka her i Norge (om man ser bort fra Document.no, Resett osv). Og det verste er jo at mange biter på det de skriver og. 

Kanskje du burde holde deg til Vårt Land eller Klassekampen, så slipper du så mye aggresjon?

Fibonacci skrev (29 minutter siden):

Eventuelt at du leser det feil? At hovedtyngden av pasienter ikke har COVID, betyr ikke at COVID ikke er et problem.

De andre pasientene er man tross alt vant til, i tillegg har man nye pasienter med en ny sykdom, som krever enorme mengder arbeid i forhold til smittevern, som er en reell risiko for de ansatte, som må på egne avdelinger ettersom de ikke kan plasseres sammen med andre på sykehuset, og som i seg selv krever mye arbeid i forhold til pusteproblemer, respirator og diverse oppfølgning ... alt med strengt smittevern osv.

At man i perioder tidligere kanskje har hatt flere pasienter, hvor mange sikkert har hatt problemer som brukket arm, diverse betennelser og lidelser osv. er helt irrelevant, ettersom de ikke krever samme mengde arbeid som COVID-pasienter.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

@Allostasis Jeg synes det er fint med kritisk blikk og er ikke naiv i forhold til produsentenes påstander. Mye tyder på at effektiviteten er lavere enn produsentene påstår, men det er heller ikke sannsynlig at de skal ha null eller til og med negativ effekt.

Mot smitte? Tja, sånn det spriker i talllene er det ikke lett å si. Da må man først vise til at det finnes biologiske mekanistiske bevis på at vaksinerte får immunitet i slimhinnene i luftveiene der man bærer smitte.

Lenke til kommentar

Som forventet så har ap regjeringen kun valgt å følge rådene fra AP styrte trollfabrikken FHI, nasjonale helten Nakstad er fryst ut.

Edit skal vedde på at de tiltakene(eller frivillig rådene egentlig) som ble innført er pga at internasjonal presse fikk nyss om den massive omikron smitten i Oslo og de ikke ønsket å fremstå som de totalt handlingslammede tullingene de egentlig er.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Kanskje du burde holde deg til Vårt Land eller Klassekampen, så slipper du så mye aggresjon?

Eventuelt at du leser det feil? At hovedtyngden av pasienter ikke har COVID, betyr ikke at COVID ikke er et problem.

De andre pasientene er man tross alt vant til, i tillegg har man nye pasienter med en ny sykdom, som krever enorme mengder arbeid i forhold til smittevern, som er en reell risiko for de ansatte, som må på egne avdelinger ettersom de ikke kan plasseres sammen med andre på sykehuset, og som i seg selv krever mye arbeid i forhold til pusteproblemer, respirator og diverse oppfølgning ... alt med strengt smittevern osv.

At man i perioder tidligere kanskje har hatt flere pasienter, hvor mange sikkert har hatt problemer som brukket arm, diverse betennelser og lidelser osv. er helt irrelevant, ettersom de ikke krever samme mengde arbeid som COVID-pasienter.

At du klarer selv etter lest en slik artikkel dra det over til covid som et slags hovedgrunn til man er der man er, man blir bare så lei og vet jeg ikke er alene om det..

Greia er at det er gått allergi i dødsfall fra Covid, det ikke akseptert på samme måte som influensa, man godtar ikke samme uforsiktigheten rundt covid, alt er snudd på hodet rundt aksept for smitte og sykdom, dødsfall med mer.

Se på Influensa sesongen 2017/18, med samme narrativ som vi har rundt covid nå så hadde mange her inne ropt om tiltak for influensa den sesongen, vi andre som hadde tenkte det er jo bare naturlig med litt influensa hadde blitt kalt bestemor mordere osv også da.

Endret av Kazuo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Høyst interessant. Endelig en avis som går litt grundigere til verks.

De rett ut gruset narrativet her.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, bruker-540634 said:

Som forventet så har ap regjeringen kun valgt å følge rådene fra AP styrte trollfabrikken FHI, nasjonale helten Nakstad er fryst ut.

Edit skal vedde på at de tiltakene(eller frivillig rådene egentlig) som ble innført er pga at internasjonal presse fikk nyss om den massive omikron smitten i Oslo og de ikke ønsket å fremstå som de totalt handlingslammede tullingene de egentlig er.

Spot on. Støre og fhi synast å ha fått eit snev av tengele-galskap. Rayray kunne fint innført påbud om munnbind og avstand for lenge sia i oslo. Evneveike heile gjengen. Blir spennande å sjå kor langt ned i grøfta di kjører oss. Nakstad forklarte det meste lettfattlig for folk flest. Utan han synast det som om mange føler seg rett og slett utrygge på den corona-handteringa som føregår nå. Kjerkol synast ikkje å ha skjønt kva pandemi er. Gler meg virkelig til ein ny bergenstur...

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...