Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Hmm, hvor har du dette fra da? Hvis man ser på den siste influensasesongen som ble beskrevet som hard før korona, 2018-2019, var det på det meste rundt 20 samtidig innlagte på intensivavdeling med influensa som hovedårsak i Norge. Totalt var 260 personer lagt på intensiven med influensa som hovedårsak i løpet av hele den sesongen.

Til sammenligning er det per dags dato 262 innlagte med covid-19 i Norge hvorav 64 får intensivbehandling , og disse krever jo litt mer intensivpersonell, smittevern og oftere respiratorbehandling. Personell som vi i tillegg har færre av nå enn før pga. manglende utenlandsarbeidere, høyt sykefravær og mange som har sluttet. Så det er ingenting normalt eller godt sammenlignbart ift tidligere influensasesonger med den situasjonen som er nå, og det er derfor de som styrer med dette i helsevesenet sier at det er så store utfordringer.

Dette er jo en sånn ting som en virkelig undrer seg over og ønsker mye tidligere informasjon fra helsemyndighetene på. For, hva gjorde en før når 900 i året døde? Bare lot dem ligge på sykehjem der en i dag behandler dem i respirator til de dør? Helt alvorlig, kan noen svaret her? For jeg føler det er noe helsefaglig og helsepolitisk som har druknet i covid-støyen. Jeg har lett etter svar og de er vanskelige å få tak i da ingen synes å stille disse spørsmålene til helseledere på forskjellige nivå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (24 minutter siden):

Nå er det postet her nærmest daglig i tråden hvordan helsevesenet sliter dag for dag i forskjellige deler i landet og at det bare baller på seg fordi smitten har fortsatt å øke og øke. Det er ikke et konstruert narrativ og det er ikke noe man finner på som unnskyld fordi man er redd for covid. De fleste er godt beskyttet og jeg er ikke redd for å få covid som vaksinert. Rooger Moore du må virkelig leve under en stein som tror at forutsetningene har endret seg pga. vaksinen. Ja selvfølgelig har vaksinen hjulpet ellers hadde man stengt ned for lenge siden, men viruset er fortsatt så smittsomt og farlig for uvaksinerte og eldre som har mistet immunitet.  Dere kan jo spørre dere hvordan det kan ha seg at man har så mye covid, men lite influensa.

Nå forlater jeg tråden og tar en pause i likhet med Utakt. Denne tråden har virkelig blitt en tragedie. Ikke verdt å bruke energien sin på diskutere her for mange er så dypt inn i sitt eget hode at de tror samfunnet ønsker å frata folk frihet som et slags overgrep og ikke fordi vi er i en dyp alvorlig helsekrise. Om Omicron ikke viser seg å utgjøre noe trussel og sykehustallene begynner å synke er det ingenting i veien for å lempe på tiltak igjen. Takk for meg.

Alt jeg har bedt deg om er å se på tallene for influensa siste tiårene, sammenligne dem med covid (før og etter vaksine) og så lure på hvorfor helsevesenet skriker. Jeg betviler ikke at de er presset, men det er vanskelig å se at det er covid alene som er årsaken her.

At du opplever denne tråden som en tragedie er mer enn bare trist, for det sier noe om  mulighetsrommet for å diskutere alvorlige og kompliserte hendelser i samfunnet. Det er alt for snevert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (5 minutter siden):

For, hva gjorde en før når 900 i året døde? Bare lot dem ligge på sykehjem der en i dag behandler dem i respirator til de dør?

Nei, man har gode vaksiner og medikamenter, likevel tar influensaen knekken på noen av de svakeste i samfunnet.

Rundt 500 000 nordmenn smittes hvert år av influensa, hvorav 900 dør, så å si kun gamle svake mennesker.

Hva er statikken så langt for COVID-19, selv med vaksiner, respirator og innleggelser, i et land som har gjort det bedre i forhold til dødsfall enn de fleste andre land i verden?

Hvor mange yngre mennesker blir alvorlig syke av influensa, får langvarige symptomer osv.?

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (2 minutter siden):

Alt jeg har bedt deg om er å se på tallene for influensa siste tiårene, sammenligne dem med covid (før og etter vaksine) og så lure på hvorfor helsevesenet skriker. Jeg betviler ikke at de er presset, men det er vanskelig å se at det er covid alene som er årsaken her.

Det er jo ikke dette. Covid-19 er jo bare en av flere årsaker til at helsevesenet per dags dato sliter. Hovedårsaken er et tynt dimensjonert helsevesen som det ikke er gjort noe som helst for å oppskalere det siste halvannet året. Da treffer en blanding av covid-19, andre luftveisvirus og høyt sykefravær temmelig hardt, og de har minimale muligheter til å booste kapasiteten på kort sikt.

Endret av OlavEH
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (16 minutter siden):

Nei, man har gode vaksiner og medikamenter, likevel tar influensaen knekken på noen av de svakeste i samfunnet.

Rundt 500 000 nordmenn smittes hvert år av influensa, hvorav 900 dør, så å si kun gamle svake mennesker.

Hva er statikken så langt for COVID-19, selv med vaksiner, respirator og innleggelser, i et land som har gjort det bedre i forhold til dødsfall enn de fleste andre land i verden?

Hvor mange yngre mennesker blir alvorlig syke av influensa, får langvarige symptomer osv.?

Det beste du gjør er å finne disse tallene hos helsemyndigheter selv og ikke bare tar det som god fisk fra en ukjent fyr som meg på internett.

Hvis vi ser på døde per smittet så fremstår covid ikke spesielt mer farlig enn influensa. Covid er betydelig mer smittsomt enn influensa. Ser en på aldersgrupper så virker covid å være den sikre død for alle over 85, livsfarlig for alle over 75, farlig for alle over 65 og helt ufarlig for de under 40. Grovt skissert og uten hensyn til eventuelle komplikasjoner. Her er det kun de som har dødd som er tatt med. Alt dette før en har vaksinert.

Etter vaksinasjon av de gamle virker det som om en får n utvikling som er som hvilken som helst influensasesong. Men igjen, Google disse opplysningene selv. Slutt å se på tallene i aviser og gå rett på de offisielle statistikkene. Eneste jeg «jukser» med når jeg leter etter tall er at jeg bruker Google sine aggregert tall for rask sammenligning mellom land og for samlede tall for hele covid.

Ellers ville det vært fint om noen fikk forsket på hvorfor covid belaster helsevesenet sånn. Det virker som om det er mer enn bare sykdommen som er problemet. Får ofte inntrykk av at covid-pasienter behandles annerledes enn influensapasienter ble behandlet og at en her finner gresstrået som knakk ryggen på kamelen.

Endring: Hvis vi ser på smittetall opp mot døde for covid så virker det nå som nå etter vaksinering som antall døde vil være vesentlig lavere enn for en influensasesong. Med siste dagers smittetrykk ville vi havnet godt over antall smittede per sesong og antall døde ligger så langt langt under det en ville sett om det var influensa vi snakket om.

Endret av Roger Moore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (9 minutter siden):

Det er jo ikke dette. Covid-19 er jo bare en av flere årsaker til at helsevesenet per dags dato sliter. Hovedårsaken er et tynt dimensjonert helsevesen som det ikke er gjort noe som helst for å oppskalere det siste halvannet året. Da treffer en blanding av covid-19, andre luftveisvirus og høyt sykefravær temmelig hardt, og de har minimale muligheter til å booste kapasiteten på kort sikt.

Dette er OT men det har vært bevisst politikk innen EU/EØS å bygge ned hver nasjon sin beredskapsevne. Litt todelt. Noe av ekstrem markedstankegang og noe med en forskrudd fredstankegang at alle skal være avhengige av hverandre. Pandemien beviste at når krybben er tom så bites hestene. Når en ellers ser på ostehøvel-finansiering som et effektiviseringstiltak så har en nok mye av årsaken til at helsevesenet sliter.

Det er ellers direkte provoserende at en ikke har bygget opp intensivkapasiteten med det narrativet som kjøres rundt covid. En kan ikke påstå at covid er dritfarlig og samtidig la være å bygge opp intensivkapasitet.

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (22 minutter siden):

Betraktning fra handletur på Coop Mega og Europris i Stavanger i dag, 1. dag med munnbindpåbud:

Interessant rapport, men savner en behovsprøving av hva du skulle på Europris hvis du hadde vært på Mega :) 

Uunngåelig at det går nedover med helsevesenet, hvis så mange jobber overtid og de hater å være sykepleiere.  Det beste en kan gjøre er å bruke brodder for å unngå å skade seg på glatta. Eller det kan være en må vente i 15  timer for å bli gipset av en som er utdannet som regnskapssekretær. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 minutter siden):

Interessant rapport, men savner en behovsprøving av hva du skulle på Europris hvis du hadde vært på Mega :) 

Det er kaldt i været og fare for snø.... Mega selger ikke strøsand, noe Europris gjør! :) Det ble søkt om og gitt tillatelse av meg. ROS-analyse ble forøvrig utført på vei fra bilen og til inngangen av Europris, og igjen mellom inngangen til europris og Mega.

Endret av Andre1980
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Andre1980 said:

Det er kaldt i været og fare for snø.... Mega selger ikke strøsand, noe Europris gjør! :) Det ble søkt om og gitt tillatelse av meg. ROS-analyse ble forøvrig utført på vei fra bilen og til inngangen av Europris, og igjen mellom inngangen til europris og Mega.

Det var ett søriøst svar?

Lenke til kommentar
Kazuo skrev (14 minutter siden):

Jeg lurer på om de som stenger ned deler av samfunnet med begrunnelsen av at man skal redde helsevesenet også tar høyde for at arbeidsledighet og redusert levestandard faktisk også gjør folk syke; det er forsket på hva slikt gjør med folkehelsen både fysisk og psykisk. Er det med i beregningene også, eller er dette "colleteral damage"?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Kazuo said:

Mange..Spørs helt på hva slags influensa virus som dukker opp..

Ja og lurer på hvordan det ser ut hos de som lager reglene? Klarer de å holde avstand? Eller bruker alle munnbind?

Jeg orker ikke en runde til med munnbind, så tar ut ferie?

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):

Er det vanlig at mange sliter med long-influensa i flere måneder, ligger i senga å ikke kan gå på jobb?

Ja for mange er det et utfall av en viral infeksjon..Bare at covid satt det på dagsorden for allmennheten.

https://www.nbt.nhs.uk/our-services/a-z-services/bristol-chronic-fatigue-syndromeme-service/post-viral-fatigue-a-guide-management

Endret av Kazuo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

Jeje, en random twitter dude med sånn halv negativt syn på ting..

Man så eksakt det samme hykleriet når Delta kom, det var enden på jorden, smittet 1000x mer, man trodde innlagte skulle øke i 10x ,skulle tro folk hadde lært avvente til man faktisk vet noe..

Sitat

During the early days of the Delta outbreak, there were reports that the variant was causing more serious illness in children than other variants — an association that dissolved once more data were collected, Çevik says.

Jeg tenker det lurt ha en positivt attitude slik at man faktisk ikke går i kjelleren.

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (38 minutter siden):

Det er viktig å holde frykten oppe… Tenk å si så lite og fremdeles få frem så mye frykt hos mange. Dette er uheldig kommunikasjon fra noen som har et stort samfunnsansvar. For sin egen og FHI sin del får vi håpe det går til helvete sånn at han har troverdigheten sin i behold.

Avdøde Robin Williams fortjener å bli sitert fra Live on Broadway «I don't know where. I don't know when. But something awful's going to happen. Thank you, that's all for today, no further questions."

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...