Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Kjetil Lura skrev (3 minutter siden):

Majoriteten av de innlagte er uvaksinerte? 14 minus 5 er da ikke majoriteten

så er det kanskje 3-4 uvaksinerte til som er korona-innlagt, men altså ikke på intensiv.

det er ikke noen "smoking gun" gravlagt her Kjetil Lura :grin2:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (25 minutter siden):

kan jo slenge på dere munnbind, men blir vel fort "den ene familien" da og.

for egen del har jeg begynt bruke det i butikker/kjøpesentere. koster så lite å ta på seg et kvarter/halvtimes tid. observerer fler og fler som gjør det.

Man kan gå foran som et godt eksempel.

Vi har etterhvert blitt mer vant til munnbindet, så kanskje det er lettere å ta det på igjen i 2. runde.

Jeg husker i mars i fjor da jeg møtte en med heldekkende gassmaske i parkeringshuset ved nærbutikken. Munnbindet blir ganske diskret i forhold.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Er det egentlig utbredt med falsk positiv fra hurtigtestene? Trodde det var mye mer falske negativer.

Har blitt testet over 240 ganger med hurtigtest og aldri fått noe falsk positiv, ingen kollegaer heller. Fikk dog en falsk positiv PCR på grunn av mix-up på laben.

Alle mine hurtigtester som er tatt når jeg har vært forkjølet med litt halsgrufs og den slags har vært negative. 

2 hours ago, Quakecry said:

Er 27. Så får håpe jeg står den av. Har en slags stølhet i kroppen, eller et ubehag. Så får håpe det ikke blir noe verre hvert fall :)

Håper det går bra. Har vært mye annet som går siste måneden nå og mange på jobb har vært syke med annet enn Covid så man får satse på at det er noe annet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Theo343 said:

Alle mine hurtigtester som er tatt når jeg har vært forkjølet med litt halsgrufs og den slags har vært negative. 

Håper det går bra. Har vært mye annet som går siste måneden nå og mange på jobb har vært syke med annet enn Covid så man får satse på at det er noe annet.

Joda. Den ble positiv den. Så får vel telefon fra smittesporingsteamet imorgen vil jeg tro. 

Lenke til kommentar

Intensivpasientene i Oslo: Halvparten er uvaksinert
https://www.ao.no/halvparten-av-koronapasientene-ved-oslos-intensivavdelinger-har-ikke-vart-vaksinert-i-host/s/5-128-221026

Sitat

Antallet nyregistrerte smittede i uke 44 var nesten fire ganger høyere blant uvaksinerte enn blant fullvaksinerte personer på 16 år og eldre.

– Det er nødvendig å minne alle uvaksinerte voksne om at vaksinasjon kan beskytte dem mot alvorlig sykdom. Oppfriskningsdosen til de eldste vaksinerte vil beskytte dem ytterligere, og kommunene må prioritere denne vaksineringen de nærmeste ukene, sier Line Vold.

Sitat

I ukesrapporten fra Folkehelseinstituttet for uke 46 kom det fram at det hadde vært en økning i smittetilfeller spesielt for uvaksinerte mellom 45 og 75 år og eldre over 75 år.

Av 133 nye pasienter innlagt med covid-19 som hovedårsak i uke 46, var 35 prosent uvaksinert, opplyser FHI.

Mellom 1. september og 26. november har intensivavdelingen på Diakonhjemmet sykehus hatt 23 covid-pasienter.

Ni av disse har vært fullvaksinert, flere også vaksinert tre ganger, mens tolv har vært uvaksinert.

To har hatt ukjent vaksinestatus eller vært delvaksinert, opplyser sykehuset i en e-post til AO.

Kortere sykehusopphold med vaksine

Sitat

En ny undersøkelse fra norske forskere viser at vaksinerte pasienter som ble innlagt med covid i Norge hadde et kortere sykehusopphold, i tillegg til lavere odds for å bli lagt inn på intensivavdeling, enn uvaksinerte pasienter.

Totalt deltok 2.361 pasienter i undersøkelsen i perioden 1. februar til 30 september. 70 av disse var delvis vaksinert, mens 183 var fullvaksinert på tidspunktet de fikk positiv test.

Studien: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.11.05.21265958v1

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Litt fra SVT om tilpasning av mRNA-vaksiner til den nye varianten.

Vaccinsamordnaren: Enkelt modifiera vaccinet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Sitat

Om det visar sig att vaccinerna behöver modifieras för att fungera effektivt mot omikronvariantens mutationer av spikproteinet är det enkelt gjort, säger Sveriges nationella vaccinsamordnare Richard Bergström till Dagens Nyheter.

-I princip knappar man bara in den nya sekvensen i datorn. Pfizer har sagt att man kan ställa om hela produktionen på 100 dagar, säger han till tidningen.

Några större studier om virusets effekt, likt förra året då vaccinet skulle testas för första gången, krävs inte.

-I stället gör man en mindre studie där man undersöker mängden antikroppar, så att man ser att de ligger på ungefär samma nivå som för det gamla vaccinet, säger Charlotta Bergquist, vaccinsamordnare på Läkemedelsverket till DN.

Hon bedömer att processen i så fall kan gå på "några månader".

Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Vi har etterhvert blitt mer vant til munnbindet, så kanskje det er lettere å ta det på igjen i 2. runde.

Jeg husker i mars i fjor da jeg møtte en med heldekkende gassmaske i parkeringshuset ved nærbutikken. Munnbindet blir ganske diskret i forhold.

Virker som de fleste ikke er med på at det skal være en runde 2 rundt munnbind.

Merker det sitter veldig langt inn drive ta på seg noe sånt igjen.

Lenke til kommentar
Subara skrev (8 timer siden):

Det bør være opp til enhver enkelt hva de vil gjøre; for andre; spesielt de med briller er det ekstremt ubehagelig med all doggen som oppstår. En annen ting er at det i lengden er avhumaniserende, man ser ikke lenger menneskeansikter, noe som er grunnleggende for kontakt og medmenneskelig kommunikasjon. Avhumaniserende fordi når man ser et åpent fjes så er det "en som ikke føyer seg"; og det til tross for at vedkommende kanskje brukte munnbind før og har fulgt dugnaden til punkt og prikke og tatt vaksinen men som nå har fått mer enn nok av "dugnad" for å bli kvitt et virus som aldri noensinne kommer til å forsvinne. Jeg personlig brukte munnbind lenge før det ble anbefalt i Norge, men nå har jeg sluttet med det og kommer ikke til å gjøre det igjen med mindre det blir straffbart å gå uten. Så vidt jeg vet var det aldri straffbart egentlig i forrige runder heller så da vil det jo være vanvittig om man blir kriminalisert for ikke å gå med det nå his en fullvaksinert befolkning.

Kazuo skrev (5 timer siden):

Virker som de fleste ikke er med på at det skal være en runde 2 rundt munnbind.

Merker det sitter veldig langt inn drive ta på seg noe sånt igjen.

Jeg håper da det. Folk liker ikke å bli lurt. "Bare vent til dere alle har tatt vaksinen, så er det slutt på dette". Vel, er er vi. Hva er gulroten denne gangen? Tredje dose? Eller skal vi vente og se hva som skjer med den nye varianten som helsemyndigheter i Sør-Afrika sier er en ganske mild mutasjon har fått spre seg, noe den sikkert allerede har gjort? Hvor mye mer usikkerhet skal man skyve foran seg i det evige og uendelige? Eller skal de være ærlige og innrømme at "det finnes ingen gulrot, denne type tilbakevendende tiltak er den nye normalen i samfunnet vårt på ubestemt tid og kanskje for alltid"? Det er det faktisk enkelte som har sagt rett ut i en del andre land, at dette er noe man må regne med for alltid; "the new normal". Jeg vil påstå at det ikke er så sunt for immunforsvarene til folk, men det er nå meg.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 timer siden):

Høyre fortsetter å hamre på med ønsker om flere tiltak i Oslo. Den siste uka har Høyre som nå er i opposisjon gått hardt til med krav om flere restriksjoner både nasjonalt og spesielt i hovedstaden. Vi bevitner nå at pandemien for alvor har blitt parti-politisert, etter Høyre ble ferdig i regjering.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-pabud-om-munnbind/74768528

Forrige uke kom Høyres Anne Haabeth Rygg med anklager om at de nye tiltakene i Oslo var "dårlig gjort ovenfor resten av landet", hvorpå Raymond Johansen svarte at restriksjoner og påbud har store konsekvenser for en befolkning på 700.000 og at ikke det er bare-bare å innføre dem, fordi man ikke kan stenge bare for sikkerhetsskyld. Blir spennende å følge denne krangelen fremover.

Det er litt interessant at det er høyresiden som ivrer mest for restriksjoner og eventuelt nedstenginger, mens den nye regjeringen ser ut til å ikke legge seg på en fullt så hard linje. Høyresiden har tradisjonelt vært de mest skeptiske til inngripende tiltak, men nå er det omvendt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOVmg5/stoere-om-de-nye-tiltakene-som-kommer-ingen-nedstenging

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vaksinerte med svekket immunforsvar får oftere covid-19

Sitat

Det er fortsatt svært sjelden at fullvaksinerte får koronaviruset, men de som har svekket immunforsvar, blir smittet oftere og får mer alvorlig sykdom.

Det viser en ny studie som er publisert i Journal of Medical Economics.

Forskerne, som deriblant kommer fra Pfizer, analyserte 1,2 millioner journaler fra folk som er fullvaksinert i USA. 17,7 prosent av disse hadde svekket immunforsvar på grunn av lidelser som avansert Hiv/aids, kreft, nyresykdom, og en rekke andre.

Knapt 0,08 prosent av de fullvaksinerte ble smittet av covid-19.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Det bør være opp til enhver enkelt hva de vil gjøre; for andre; spesielt de med briller er det ekstremt ubehagelig med all doggen som oppstår. En annen ting er at det i lengden er avhumaniserende, man ser ikke lenger menneskeansikter, noe som er grunnleggende for kontakt og medmenneskelig kommunikasjon. Avhumaniserende fordi når man ser et åpent fjes så er det "en som ikke føyer seg"; og det til tross for at vedkommende kanskje brukte munnbind før og har fulgt dugnaden til punkt og prikke og tatt vaksinen men som nå har fått mer enn nok av "dugnad" for å bli kvitt et virus som aldri noensinne kommer til å forsvinne. Jeg personlig brukte munnbind lenge før det ble anbefalt i Norge, men nå har jeg sluttet med det og kommer ikke til å gjøre det igjen med mindre det blir straffbart å gå uten. Så vidt jeg vet var det aldri straffbart egentlig i forrige runder heller så da vil det jo være vanvittig om man blir kriminalisert for ikke å gå med det nå his en fullvaksinert befolkning.

Jeg er også skikkelig lei av munnbind, men tenker hvis det bare gjelder i vintermånedene eller mens man venter på påfyll av vaksine er det ikke så galt.

I Japan og Kina har de nesten tradisjon i å bruke munnbind, så det koster dem ikke så mye.

Hvis det går politikk eller følelser i et standpunkt blir det vanskelig. Hvis man ønsker seg noe annet enn flertallet.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker i alle fall ikke et samfunn der alle går med munnbind hver vinter. Det gir virkelig et kjipt samfunn når man hele tiden ser desse munnbindene på folk. Man må ta de av og på hele tiden, de er ukomfortable og man kan ikke se ansiktene til medmennesker.

Om folk ønsker å bruke de frivillig, er det helt greit.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (16 minutter siden):

Jeg ønsker i alle fall ikke et samfunn der alle går med munnbind hver vinter. Det gir virkelig et kjipt samfunn når man hele tiden ser desse munnbindene på folk. Man må ta de av og på hele tiden, de er ukomfortable og man kan ikke se ansiktene til medmennesker.

Uten tvil. Ikke tale om at dette blir aktuelt på generell basis i fremtiden for min del.

Nå fremover bruker jeg kun munnbind om jeg er på en full buss eller lignende. Ikke tale om at jeg gidder å ta det på meg ellers.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (15 minutter siden):

Det er egentlig ganske dystopisk. The new normal virka til å begynne med som en sprø konspirasjonsteori, men det virker ikke like sprøtt lengre. 

Lenke til kommentar

Bra det er korona og ikke noe med verre dødelighet som plager oss. Folk er tydeligvis veldig lite tilpasningvennlige, vi hadde sikkert hatt den samme diskusjonen om munnbind selv hvis 20% av de smittede døde. Alt skal være som det alltid har vært, ferdig med det. Å tilpasse seg endringer i rammebetingelsene skal vi ikke ha noe av. 

Men, jeg skjønner at regjeringen ikke vil innføre noe nasjonalt påbud. Det får bli opp til kommunene å avgjøre. Det er vel fortsatt kommuner der ute som har ganske lite smitte, å påby munnbind på butikken der er bare tull. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (30 minutter siden):

Det er egentlig ganske dystopisk. The new normal virka til å begynne med som en sprø konspirasjonsteori, men det virker ikke like sprøtt lengre. 

Flere oppgående folk som sa kritisk ting når dette startet som dermed ble ført opp som konspi folk har jo fått mer rett enn noen andre gjennom dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...