Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Helsemyndighetene vil ha koronavaksinering på arbeidsplasser
https://www.nrk.no/norge/oppfordrer-til-vaksinering-pa-jobb-1.15741066

Sitat

Bedrifter oppfordres nå til å samarbeide med kommunene for å tilby vaksine på jobben til grupper som har lav vaksineringsgrad. Særlig østeuropeere ligger etter i vaksineringen.

I går presenterte Folkehelseinstituttet nye tall som viser vaksinasjonsgrad i Norge etter nasjonalitet.

De viser at tre grupper henger etter i vaksineringen mot covid-19. En av dem representerer den største enkeltgruppen av personer med innvandrerbakgrunn, nemlig polakker.

Av 88 680 polakker i Norge, er bare 44,8 prosent fullvaksinert. Enda færre av rumenerne er vaksinert, 43,7 prosent, men denne gruppen er bare på 13 099 personer. Litauere ligger også lavt. 46,5 prosent av de 34 404 litauerne i FHIs oversikt er fullvaksinerte.

Bare å kjøre på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fortsetter å øke, men ikke like bratt som etter forrige helg. +6 innlagte i dag, totalt 235.

59 er på intensiv, 34 er på respirator. Stort sett over 20 nyinnleggelser hver dag siden 10. november. Et par av dagene over 30.

Totale sykehusinnlagte med covid-19 gjennom pandemien i Norge nærmer seg 6000.

FE3_b8OXEAEYDSP?format=jpg&name=large

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vi har besluttet å løfte beredskapsnivået til gult nivå, sier administrerende direktør Eivind Hansen i Helse Bergen.

Hevingen av beredskap gjelder for både Haukeland og Haraldsplass.

Hansen peker på fire årsaker til at de nå hever beredskapen:

• Det er fortsatt høyt nivå av pasienter med RS-virus.
  • Det er prognoser på 40 koronainnlagte samtidig på Haraldsplass og Haukeland de neste to ukene, gitt at smittespredningen fortsetter i takten som er nå.
  • Det er høyt sykefravær og mangel på helsepersonell.
  • Det er høy tilstrømming av øyeblikkelig hjelp-pasienter og mange som har luftveisinfeksjoner.

Beslutningen innebærer at sykehusene må justere mer på planlagt aktivitet, for å sikre tilstrekkelig kapasitet til pasienter som krever høy prioritering.

– Det er en oppfordring til befolkningen å følge grunnleggende smitteverntiltakene, og de retningslinjene og rådene som kommunen har vedtatt, sier Hansen.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

Helse Bergen går over til gul beredskap på sykehuset. De har nå 22 covid-pasienter innagt:

Sitat

En pasient døde mandag på Haukeland universitetssjukehus etter å ha blitt smittet med covid-19.

Personen, som var i alderen 18 til 64 år, ble smittet i forbindelse med smitteutbruddet ved to avdelinger på sykehuset forrige uke.

– Siden pasienten ble smittet med covid-19 her på sykehuset, har vi meldt dødsfallet som en alvorlig hendelse til Statens helsetilsyn, sier fagdirektør i Helse Bergen, Marta Ebbing.

Høres ut som det kan være en yngre pasient på kreftavdelingen, da det er kjent at det var en avdelingene med utbrudd. Veldig trist. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Virker som det nå er full fart på vaksinesenteret i kommunen. Dvs. at avbestilte timer dagen etter fylles opp, selv om man ikke kan komme til avtalt tid, men feks. to timer senere. Dette gjaldt en 65-åring som hadde fått innkallelse til timebestilling. Det må bety at køen har kommet til prioriteringsgruppe 4.

Og hvordan gjøres det nå for tiden. Kan det gå 5 måneder istedenfor 6 måneder før man får den 3. koronavaksinen/oppfriskningsdosen. Eller teller man ikke måneder lenger?

Lenke til kommentar

Det blir ikke russiske eller kinesiske turister på julehandel i Europa eller Norge i år.

https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/status-pa-koronavaksiner-under-godkjenning

Tenker at de ikke bare holder seg hjemme pga manglende vaksinepass, men også pga smittetrykket.

https://dinside.dagbladet.no/reise/advarer-ikke-bestill-utenlandsreisen-na/74720471

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Helsemyndighetene vil ha koronavaksinering på arbeidsplasser
https://www.nrk.no/norge/oppfordrer-til-vaksinering-pa-jobb-1.15741066

Bare å kjøre på. 

Hørte på Debatten (NRK) at de øst-europeiske ofte har fått vaksiner som ikke er godkjent i Norge. Så de er vaksinert, men teller som uvaksinert. Skjønner at de det gjelder ikke ønsker dobbelvaksinering.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (9 minutter siden):

Virker som det nå er full fart på vaksinesenteret i kommunen. Dvs. at avbestilte timer dagen etter fylles opp, selv om man ikke kan komme til avtalt tid, men feks. to timer senere. Dette gjaldt en 65-åring som hadde fått innkallelse til timebestilling. Det må bety at køen har kommet til prioriteringsgruppe 4.

Og hvordan gjøres det nå for tiden. Kan det gå 5 måneder istedenfor 6 måneder før man får den 3. koronavaksinen/oppfriskningsdosen. Eller teller man ikke måneder lenger?

Mener jeg leste/hørte et sted at de hadde, eller skulle, sette grensen ned til 5 måneder, men har dessverre ikke kilden i hodet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (Akkurat nå):

Mener jeg leste/hørte et sted at de hadde, eller skulle, sette grensen ned til 5 måneder, men har dessverre ikke kilden i hodet.

Ja, jeg leste det også i forrige uke, men har glemt hvor det stod. Kanskje 5 måneder er i beste fall, og man venter litt med annonseringen for ikke å skape forventningspress/krav.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (6 timer siden):

Nå har vi i snart to år blitt matet med daglig skrekkinfo om hvor farlig det er å bli utsatt for SARS-COV-2, selv om det for de aller, aller fleste friske mennesker under pensjonsalder er relativt ufarlig.

Jeg tror mange har et inntrykk av at de skal prøve å unngå å bli smittet for alltid.

Det er som å si at man skal unngå å bli forkjølet resten av livet.

Og da kan man aldri leve normalt igjen.

Et slikt tankesett er uansett utrolig skadelig for folks naturlige immunforsvar. Det er derfor det har blusset opp så mange andre virus i høst, virus som har ligget "i dvale" under all nedstengingen og avstanden folk har hatt med hverandre. Jeg tar sjansen i vinter på å leve så normalt som jeg kan. De av oss som gjør det; ihvertfall meg er forbederedt på å ligge "utslått" i flere uker med et eller annet virus i vinter; men det betyr at vi som gjør det er mer rustet for vinteren neste år ihvertfall. Så selv om vi sikkert får masse kritikk for ikke å følge anbefalinger så gjør vi kanskje samfunnet en tjeneste med tanke på mer immunitet mot viruser neste år. Dette må man bare stå i mener jeg.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Preben Aavitsland hinter også til at det kan bli en baksmell:

tweet.png.a4724365c7ca98422ebd907464ddd3c9.png

Løsningen da er IKKE mer lockdown ihvertfall. Det vil definitivt være å skyve problemer ytterligere foran seg slik at det blir enda verre neste vinter. Og det er jo nettopp det Preben skriver også.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Og med en knallhard influensasesong + covid neste år også, er det ingen vei utenom nye restriksjoner. Velkommen til den nye normalen. Husk lue, skjerf votter og munnbind hver vinter.

Vel, som sagt, så kan det jo hende at de som ikke gidder noe mere "dugnad" denne vinteren bli de av oss som sørger for at det blir mindre ille neste sesong. Jeg har ihvertfall sørget for at jeg har plenty med Fishermans Friend, te, ingefær, honning og C- og D-vitaminer.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (35 minutter siden):

Og med en knallhard influensasesong + covid neste år også, er det ingen vei utenom nye restriksjoner. Velkommen til den nye normalen. 

Dette må jo fikses ved å få orden på sykehusene. Kan ikke stå med bare nesetippen over vannskorpen, og vente på noe som ligner en kommende tsunami ute i horisonten, uten å gjøre en dritt. Dette må jo nesten være pri 1, foran alt annet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (8 minutter siden):

Dette må jo fikses ved å få orden på sykehusene.

Hos https://nyheder.tv2.dk/ står det at noen sykepleiere ikke kan jobbe fordi de har barn i karantene. De barna må altså være hjemme, og yngre barn kan ikke være hjemme alene. Det blir på en måte å sage av den greina de sitter på, da sånne karantener varer ganske lenge, og i tillegg er barna friske. To uker etter er barna kanskje syke, og da er det fravær med syke barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Hos https://nyheder.tv2.dk/ står det at noen sykepleiere ikke kan jobbe fordi de har barn i karantene. De barna må altså være hjemme, og yngre barn kan ikke være hjemme alene. Det blir på en måte å sage av den greina de sitter på, da sånne karantener varer ganske lenge, og i tillegg er barna friske. To uker etter er barna kanskje syke, og da er det fravær med syke barn. 

Ok. Nei, de kan ikke være hjemme alene såklart. Men tenker at når det er krise, så må det være mulig å tenke utenfor boksen. F.eks lage til noen ordninger med midlertidig barnehage/barnepass, slik at far og/eller mor kan gå på jobb. Hvis ikke de også må sitte i karantene da, for å se om de får symptomer.. men kan de ikke heller teste seg et par ganger i løpet av dagen på jobb, og kanskje ikke jobbe med de eldste pasientene noen dager? Det blir jo umulig å lage et risikofritt samfunn, men noe må jo gjøres.. Flytte papirflyttende fagfolk inn i det mer praktiske arbeidet i perioder er jo også en mulighet. Eller frivillige inn å gjøre oppgaver som ikke krever all verden.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Hørte på Debatten (NRK) at de øst-europeiske ofte har fått vaksiner som ikke er godkjent i Norge. Så de er vaksinert, men teller som uvaksinert. Skjønner at de det gjelder ikke ønsker dobbelvaksinering.

Etter 6 måneder kan det fylles på igjen med vaksine godkjent av EMA. Men ingen får koronapass med bare en godkjent dose. Ved retur til Norge etter feks. juleferien, løses det antagelig med framvisning av gyldig negativ koronatest ved grensen.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-tiltak-ved-innreise-til-norge/id2888683/

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Flytte papirflyttende fagfolk inn i det mer praktiske arbeidet i perioder er jo også en mulighet. Eller frivillige inn å gjøre oppgaver som ikke krever all verden.

Det har jeg foreslått et par ganger her inne allerede. Men det spørs hvor populært det er hos det som i økende grad har blitt en mer og mer dominerende velgergruppe til det tidligere Arbeiderpariet, altså offentlig ansatte. At AP ikke vil røre ved New Public Management-modellen som har skapt helsekøene er forståelig; og det var naivt å tro at Høyre ønsket å gjøre det samme, selv om Sanner i sin tid fikk i oppgave å "avbyråkratisere" Norge selv om det motsatte skjedde. Det er jo en kamp om nettopp den type velgere, selv om det er snakk om veldig mange som ikke driver samfunnsnyttig virksomhet men snarere driver en form for "jobb" som er mer en propp i systemet enn noe annet. Selv om det å flytte ressurser over til mer samfunnsnyttig i helsevesenet er mer bærekraftig i den helsekøkrisen vi er inne i nå.

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller er det endelig en side uten hakking fra hver side om hvor farlig det er, eller ikke er, vaksine, ikke vaksine osv?

Og endelig en side med flere "løsninger" enn på lenge.

En lockdown for å forhindre ett virus som fører til underdødelighet pga at andre virus ikke får slippe til heller vil jo bare forskyve problemene til vi får en gjenåpning. Enhver idiot må jo se dette, men man har ikke vært villige til å si dette da det går i svart-hvitt hos de fleste når det gjelder denne pandemien.

Orden på sykehusene burde vært det største fokuset siden 2.verdenskrig. De sier jo dette er den mest alvorlige situasjonen siden det. Men det har vært lite mobilisering på den fronten sånn jeg ser det. Om det hadde ligget 10.000 skadde soldater pga krig, hva hadde vi da gjort? 

Jeg tror de fleste begynner å ta hodene ut av ræva si og har mindre emosjonelle responser i gang i systemet sitt. Det fører til at man kan ta et steg tilbake og tenke rasjonelt igjen. Da vil folk se tall med egne øyne og ikke i ren frykt bli programmert av propagandamaskineriet det har vært i medier og sosiale medier rundt pandemien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (22 minutter siden):

Det har jeg foreslått et par ganger her inne allerede. Men det spørs hvor populært det er hos det som i økende grad har blitt en mer og mer dominerende velgergruppe til det tidligere Arbeiderpariet, altså offentlig ansatte. At AP ikke vil røre ved New Public Management-modellen som har skapt helsekøene er forståelig; og det var naivt å tro at Høyre ønsket å gjøre det samme, selv om Sanner i sin tid fikk i oppgave å "avbyråkratisere" Norge selv om det motsatte skjedde. Det er jo en kamp om nettopp den type velgere, selv om det er snakk om veldig mange som ikke driver samfunnsnyttig virksomhet men snarere driver en form for "jobb" som er mer en propp i systemet enn noe annet. Selv om det å flytte ressurser over til mer samfunnsnyttig i helsevesenet er mer bærekraftig i den helsekøkrisen vi er inne i nå.

Hmm.. Har ikke fulgt med på den debatten, så det kjenner jeg ikke til annet enn at jeg har fått med meg noen overskrifter og sånt noe. Uansett tenker jeg at krisetid er noe annet enn ellers, og da nytter det ikke å stå på sitt, og se på at fienden er på veg, uten å gjøre noe. Hva med å sette av et stort rom på sykehuset hvor barnepassere kan passe barn mens foreldrene er på jobb f.eks? Litt som man har på kjøpesentre og treningssentre her og der. Sånn relatert til Budeia sin problembeskrivelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...