Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (2 timer siden):

Tilliten til vaksiner har falt såpass spesielt blant de som var kritiske i starten at myndigheter flere steder nå mer eller mindre tvinger dem til å ta den eller bare bli hjemme, miste jobben, osv. Jeg merker selv rundt meg at det er få som er positive til dose 3.

Har vært skeptisk selv, men er ikke i tvil om at det beste er å vaksinere seg. Derfor synes jeg det er veldig dumt at noen havner dypere inn i skepsisen. Andre kommer jo til, og velger å vaksinere seg. Jeg gjorde ikke det fordi jeg følte på noe press eller tvang. Tok det valget i sommer, og da var samfunnet på vei til å gjenåpnes, og man mente pandemien langt på veg var over og ville bli endemisk. Nå viser det seg at det tar litt mer tid enn man forventet, men jeg vurderte nytte og risiko oppimot hverandre, og valget ble derfor etterhvert enkelt når flere og flere også hadde tatt vaksinen, og alvorlige bivirkninger ikke ble så mange som kanskje fryktet. Jeg skjønner at man kan føle på tvang, og at det kan bidra til at man blir enda mer kritisk. Det er uheldig, og jeg synes derfor det er viktig at det forblir frivillig, og at man er så åpen som mulig om all informasjon, uten store moralske pekefingre. Det er viktig at vi tar vare på hverandre og forsøker å hjelpe hverandre. Det må være hensikten. Så sterke virkemidler som lockdown i eget hjem og jobbnekt er jeg helt imot.

Dose 1 og 2 tenker jeg er noe helt annet enn dose 3. Den er mye mer kontroversiell, og for min del ser jeg ikke nytten av den oppimot risiko. For andre derimot (som f.eks. min far) er den å anbefale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/18/2021 at 10:11 AM, Mr.M said:

forholdene med avføring, mat, infeksjoner, osv. er ikke noe som har oppstått pga. korona, men hørt & sett i årevis. Det egentlige problemet er nok at mange helst ikke vil ta i møkkaoppgavene på avd, men "overser" det, og dytter det i det stille over på neste skift som kommer på jobb, som i sint tur prøver å overlate det til neste etter det igjen osv. Tilslutt blir det så ille at det kravler larver og lukter, -da må man tilslutt ta tak i det på en eller annen måte.

Men sykepleierforbundet bruker slike eksempler kynisk i krav om høyere lønninger, uten å sette fingeren på hvorfor det oppstår. Å øke lønna vil ikke forandre på denne "psykologien" tror jeg.

Denslags var ikke et problem den gangen mennesker hadde et åndelig kall til å stelle syke menneske. Men da må vi lang tid tilbake, som f.eks. da nonner drev sykehus her i landet.

Dehydrering av eldre på sykehjem er heller ikke noe uvanlig. For pleierne oppdager det ikke eller det sklir ut med å passe på. Noen i slekta ble akuttinnlagt mange ganger fordi sykehjemmet ikke evnet å ta vare på det stakkars eldre mennesket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/18/2021 at 10:58 AM, DaniNichi said:

Nedsiden med økt ateisme er jo mer selvsentrerte mennesker og mindre felleskap.

Hvordan kan du trekke de konklusjonene? Ateister fester kanskje "bedre" enn pietister?

A_Tidemand-Haugianerne.jpg

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes regjeringen har lagt seg på en grei linje. Kunne gjerne sett anbefaling av hjemmekontor f.eks, og strengere ifht å holde seg hjemme når man har symptomer, men bra de holder det til lokale tiltak for det meste. Det er per sykehuskapasitet som er det viktige hensynet nå, og det kan variere fra sted til sted. Ellers er det også en fordel å gjennomgå Covid (noe alle nok må uansett før eller siden) da det gir den beste immuniteten, og kommer til å bli veien ut av pandemien. Balansen går på at man ikke må knekke ryggen til helsevesenet underveis. Coronasertifikat-mulighet er jeg derimot imot, bortsett fra på landegrensen. Innenlands segregering, mistenkeliggjøring, og utlevering av private helseopplysninger midt på gaten er noe dritt. Hvor stor smittebegrensende effekt det egentlig har er også tvilsomt. Bedre om alle måtte teste seg for å gå inn på diverse arrangement.

• Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

https://www.nettavisen.no/okonomi/vaksinepasset-gjor-comeback-disse-sporsmalene-vil-ikke-regjeringen-svare-pa/s/12-95-3424206884

<snip>

- Flere studier indikerer at beskyttelsen mot å bli smittet avtar over tid etter infeksjon eller vaksinasjon, mens beskyttelsen mot alvorlig sykdom bevares. (...) Beskyttelsen mot å smitte videre ser også ut til å avta over tid, skriver FHI i sin nye risikorapport som ble publisert onsdag.

Det dør jo noen litt flere nå naturligvis der hvor vi står i pandemien nå. Men, hvordan vet man når skjæringpunktet for når vaksinen ikke beskytter mot alvorlig sykdom og død er nådd da?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (13 minutter siden):

Hvordan kan du trekke de konklusjonene? Ateister fester kanskje "bedre" enn pietister?

A_Tidemand-Haugianerne.jpg

😂

Som kristen (dog ikke pietist/puritaner) med et hav av agnostiske og ateistiske venner kan jeg svare objektivt på det 😅. Fester med agnostikere og ateister er morsommere enn med kristne, men det er fordi de gir litt mer beng (ikke så stivt og pyntelig). I smittevernsammenheng er nok derimot kristne "fester" mindre smittsomme. :fun:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å se "effekten" av bruken med coronapass.
Uvaksinerte skal med andre ord holdes ute fra steder som velger benytte seg av passet for å komme inn.
Men si at man har gyldig pass, men er smittebærende uten å selv merke det. Det vil jo si at denne personen kan smitte alle tilstede.
Hva er forskjellen på om denne smitten kommer fra en uvaksinert vs en vaksinert? 
Man reduserer antall personer inne på stedet, men man skaper jo ett skille i samfunnet, uten at jeg ser fordelen med å benytte coronapass.
Fullvaksinerte kan jo havne på sykehus like mye som uvaksinerte......

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (12 minutter siden):

Synes regjeringen har lagt seg på en grei linje. Kunne gjerne sett anbefaling av hjemmekontor f.eks, og strengere ifht å holde seg hjemme når man har symptomer, men bra de holder det til lokale tiltak for det meste. Det er per sykehuskapasitet som er det viktige hensynet nå, og det kan variere fra sted til sted. Ellers er det også en fordel å gjennomgå Covid (noe alle nok må uansett før eller siden) da det gir den beste immuniteten, og kommer til å bli veien ut av pandemien. Balansen går på at man ikke må knekke ryggen til helsevesenet underveis. Coronasertifikat-mulighet er jeg derimot imot, bortsett fra på landegrensen. Innenlands segregering, mistenkeliggjøring, og utlevering av private helseopplysninger midt på gaten er noe dritt. Hvor stor smittebegrensende effekt det egentlig har er også tvilsomt. Bedre om alle måtte teste seg for å gå inn på diverse arrangement.

Enig, men tror ikke det er mulig med testkrav for alt. Det ville blitt veldig dyrt for arrangører og kommuner.

Synes det er dumt ikke regjeringen på pressekonferansen understreker at man må holde seg hjemme hvis man er syk selv om man vet at det ikke er korona. Mange som får bekrefta at det ikke er det, for deretter å gå på jobb med forkjølelse og annet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Det dør jo noen litt flere nå naturligvis der hvor vi står i pandemien nå. Men, hvordan vet man når skjæringpunktet for når vaksinen ikke beskytter mot alvorlig sykdom og død er nådd da?

Ja, siden flere smittes, legges også flere inn, og flere dør. Så har det jo gått en del måneder siden de eldste fikk vaksine, som mange også fikk med bare rundt 4 ukers mellomrom. Det gir dårligere effekt av vaksinen (har hørt noen leger si 3,5 ganger dårligere enn med 12 ukers mellomrom mellom dosene). Svekket immunforsvar, som mange eldre har, gir også dårligere effekt av vaksinen. Men effekten mot alvorlig sykdom og død holder seg mye bedre enn mot smitte. Hvor lenge vet man vel ikke helt, men hukommelsesceller kan holde på informasjon veldig lenge. Har faktisk lest om mennesker som lever idag som man fremdeles kan finne immunitet mot svartedauden hos. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 timer siden):

Er det noe land i Europa där smittespredning har minskat senaste tiden (av de länderna som tidigare har haft en tydligare ökning)?

Tycker att det skulle vara bra hvis smittespredningen faktiskt begynner avta snart. Som det ser ut nu kommer fler och fler garanterat bli inlagda och jag har väldig liten tro på att dagens nya "tiltak" kommer ha noen effekt. 

Verkar som att man mest hoppas att smittespredningen kommer gå ned av sig själv så man slipper göra noe.

Dei håpar vel at booster til 65+ skal bryte den aukande trenden i talet på sjukehusinnlagde.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Enig, men tror ikke det er mulig med testkrav for alt. Det ville blitt veldig dyrt for arrangører og kommuner.

Synes det er dumt ikke regjeringen på pressekonferansen understreker at man må holde seg hjemme hvis man er syk selv om man vet at det ikke er korona. Mange som får bekrefta at det ikke er det, for deretter å gå på jobb med forkjølelse og annet.

Ja, enig i det.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (22 minutter siden):

Har faktisk lest om mennesker som lever idag som man fremdeles kan finne immunitet mot svartedauden hos. 

No er det vel få av dei som lever i dag som har blitt smitta med byllepest. Så her er det i tilfelle snakk om at svartedauden favoriserte dei som hadde naturleg genetisk resistens, og vi har arva desse eigenskapane.

Tilsvarande vil bakteriar utan eigenskapar som gjev resistens bli utkonkurerte ved bruk av antibiotika, slik at ein til slutt sit att med berre resistente bakteriar.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (17 minutter siden):

No er det vel få av dei som lever i dag som har blitt smitta med byllepest. Så her er det i tilfelle snakk om at svartedauden favoriserte dei som hadde naturleg genetisk resistens, og vi har arva desse eigenskapane.

Tilsvarande vil bakteriar utan eigenskapar som gjev resistens bli utkonkurerte ved bruk av antibiotika, slik at ein til slutt sit att med berre resistente bakteriar.

Ja, du har nok rett i det. Var litt kjapp i tankegangen med det eksempelet. Et annet eksempel er personer som fikk Sars (covid 1), og som fremdeles har immunitet. Poenget er ihvertfall at hukommelsesceller kan holde på informasjon veldig lenge, og kanskje livet ut. 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regjeringen: "For å begrense importsmitte, skjerpes innreisetiltakene fra og med 26. november"

det eneste kravet til fullvaksinerte er at de må fylle ut innreiseskjema (i likhet med alle andre reisende) Forøvrig ikke noe krav om negativ test eller testing på grensa. Blir kun uvaksinerte som må teste seg.

Jeg vil tippe andelen uvaksinerte som driver med feriereising utenlands nå, nærmest er mikroskopisk vs. store antall reisende som er fullvaksinerte. Et innreiseskjema/papirark i seg selv, fra sistnevnte, begrenser jo ikke smitte.

Så slik det fremstår, er nye innreiseregler kun myntet på uvaksinerte, men lukker øynene for importsmitte blant vaksinerte.

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/egenerklaringsskjema-for-personer-som-skal-i-innreisekarantene-og-bekreftelse-pa-egnet-oppholdssted-for-gjennomforing-av-karantene2/id2791503/

korrigerer meg hvis jeg har misforstått.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

FØRSTE CORONAPILLE NØDGODKJENT FOR BRUK I EUROPA OG NORGE

Det europeiske legemiddelsamarbeidet (EMA) har tatt i bruk en unntaksparagraf for å godkjenne bruk av Mercks coronatablett, Lageviro, i påvente av en endelig, formell godkjenning. Det skriver de i en pressemelding.

Dette innebærer at  medisinen kan tas i bruk i EU og Norge - selv om den ikke har vært igjennom den godkjenningsprosessen enda. Den skal parallelt vurderes for godkjenning.

– Det er en tablett som inneholder molnupiravir som hemmer viruset, og som i studier har viset å redusere risiko for alvorlig sykdom og død med 50 prosent, sier Steinar Madsen i Statens Legemiddelverk til VG.

Medisinen kan brukes til å behandle voksne med covid-19 som ikke trenger ekstra oksygen, og som har økt risiko for alvorlig covid-19-sykdom, skriver EMA i pressemeldingen.

– Det er selvfølgelig veldig bra at man får enkel behandling. Tablettbehandling er mye enklere enn å gi injeksjoner og så videre, sier Madsen.

Det er flere tablettbehandlinger som er under utvikling mot corona. Blant annet har Pfizer utviklet en tablett som har vist seg å redusere antallet sykehusinnleggelser og dødsfall betydelig blant coronapasienter, men den har ikke fått brukstillatelse enda. EMA varsler imidlertid også at de har startet en vurdering av om Pfizers corona-tablett skal få brukstillatelse etter den samme unntasparagrafen som Lagevrio.

Lageviro er altså den første tablett-behandlingen som kan brukes i EU og Norge.

– Det er den første tablettbehandlingen hvor man gir et råd om at dataene er så bra at man kan ta den i bruk før den har vært gjennom den ordinære prosessen, sier Madsen.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/ema-godkjenner-coronapille-til-noedbruk.BJwr1DN1d

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...