Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Høye sa det gjaldt Oslo og deler av Viken. Moss, Indre Østfold stenger helt ned Vinmonopol, cafe, butikkene.

Kun Apotek og matbutikk er åpent.

Om dette ikke hjelper, dvs at dumme mosse og Oslo folk drar på langturer til Fredrikstad...

Så er vi vel fuct og Portforbud neste...

Hvorfor kan de ikke starte budservice, sette varer ved døra, og Vippse??

HER VG..

Screenshot_20210123-115643.png

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (20 minutter siden):

Hvor mange som har tatt livet av seg, både i Norge og ute i verden på grunn av all nedstengingen og isolasjonen får vi nok aldri vite. Alle fagfolk som kan det der med selvmord kan fortelle deg at er det noe det er helt enorme mørketall på i statistikken så er det selvmord.

Morromann skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke brukt det som argument mot tiltak. Det er en stråmann fra din side. nJeg har heller ikke skrevet et eneste sted, overhodet på hele forumet at vi ikke skal ha tiltak. Kanskje man skal telle til ti, puste litt istedenfor å ha piggene ute og ta for gitt at de du skriver med er dine totale meningsmotstandere?

Hvorfor skriver du om det da? Du påstår at det er enorme mørketall for selvmord på grunn av tiltak, noe du ikke har belegg for. Evetuell overdødelighet i land kan helt sikkert tilskrives koronaviruset direkte og ikke selvmord.

Sitat

Selvmord

I perioden mars til og med mai 2020 er det til nå registrert 140 selvmord tilsvarende en rate på 2,8 per 100.000 (tabell 1), noe som er lavere enn for de andre årene i perioden 2014–2018, men fortsatt innenfor hva man kan forvente ut fra tilfeldig variasjon. Det er forventet at tallet kan stige ved komplett årgangen med 98 prosent dekningsgrad og resultater fra flere obduksjoner foreligger. Det er for tidlig å si noe om det reelt sett har vært færre selvmord i denne perioden, men det er ingen indikasjon på at det har vært flere selvmord enn tidligere år.

Foreløpig gjennomsnittsalder for selvmorddødsfall i mars til mai 2020 er 45 år, 46 år for menn og 44 år for kvinner. Dette skiller se ikke vesentlig fra tidligere år.

https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/forelopige-tall-for-dodsarsaker-i-perioden-mars-til-mai-2020/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Det burde egentlig vært anbefalt nå. Men kanskje de tenker at folk da blir sittende mer hjemme og den fysiske helsen vil skrante.

Nei, det tror jeg ikke. Det er bare tidlig, de er lammet og ser ikke konsekvenser.

Det kommer til å komme mer løsninger på plass, nå er det shutdown full krise for Follo folk har fått i seg hypersmittsomme og dødelige muterte Covid19 virus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Høye sa det gjaldt Oslo og deler av Viken. Moss, Indre Østfold stenger helt ned Vinmonopol, cafe, butikkene.

Kun Apotek og matbutikk er åpent.

Om dette ikke hjelper, dvs at dumme mosse og Oslo folk drar på langturer til Fredrikstad...

Så er vi vel fuct og Portforbud neste...

Hvorfor kan de ikke starte budservice, sette varer ved døra, og Vippse??

HER VG..

Folk i Moss kan ta ferja over til Horten også har du det gående i Vestfold også.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (7 minutter siden):

Vaksinen hjelper mot den muterte varianten?

Såvidt man vet så er de vaksinene som allerede er godkjent også effektiv mot UK-varianten.
Dr. Fauci ved NIAID snakket om disse variantene og vaksiner under en pressebriefing torsdag.
Direkte til der han snakker om dette temaet:

Spoiler

• Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skriver du om det da? Du påstår at det er enorme mørketall for selvmord på grunn av tiltak, noe du ikke har belegg for. Evetuell overdødelighet i land kan helt sikkert tilskrives koronaviruset direkte og ikke selvmord.

https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/forelopige-tall-for-dodsarsaker-i-perioden-mars-til-mai-2020/

Fordi jeg har flere tanker i hodet samtidig og prøver så godt jeg kan å se verden fra flere sider istedenfor å sitte i en skyttegrav med en fiksering om å "eie" noen jeg er uenig eller insistere på å "vinne" et argument. For meg handler det å delta i en diskusjon om å lære, ikke"vinne" og å ha piggene ute mot alle som kanskje ikke er 100% enige i alt.

I desember da jeg prøvde å bære optimistisk(de fleste av normale mennesker ønsker jo at det skal bli bedre)var det en som skrev "jeg gleder meg til uti januar for å se hvor feil du har tatt". Altså; det sitter folk på dette forumet som I FULLT ALVOR ...ØNSKER at det skal gå ille. De ønsker at smitten skal eksplodere, at flere skal dø KUN FORDI DE ØNSKER Å VINNE ET ARGUMENT I ET DISKUSJONSOFUM! Det er jo fullstendig sinnsykt. Vanvidd! Hvordan kan noen ønske andres død og elendighet bare for å "vinne" et argument i et diskusjonsforum? Unbelievable!

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, xRun said:

En lidelse med noen lignende symptomer kalt MIS-C, som kan følge etter COVID-19 infeksjon hos barn.

Multiorgan betennelsessyndrom hos barn (MIS-C)
https://nhi.no/sykdommer/barn/ulike-sykdommer/mis-c/

"Slapp av, dette er bare som en mild forkjølelse som de fleste ikke får symptomer av en gang" 
"Ingen grunn til bekymring, influensa dreper flere hvert år".

• Liker 1
Lenke til kommentar

De som bestemmer på Sykehuset i Tønsberg bør nok få fyken.

19 Januar:

Sitat

Smitteutbrudd og pasient i risikogrupper som fikk korona på sykehuset. Likevel blir det ikke pålegg om munnbind

I forrige uke ble det kjent at en pasient som var inne for behandling for hjerteproblemer, ble utsatt for smitte. Hun klagde på manglende munnbindbruk.

Samme uke var en pasient fra Færder kommune lagt inn på sykehuset på grunn av hjerneblødning og epilepsi. Igjen var det mangel på bruk av munnbind, noe som også resulterte i at pasienten fikk korona.

I kommentarfeltet er det også flere som etterlyser munnbind på Sykehuset i Vestfold. Spesielt for å skåne pasienter i risikogrupper.

Her blir det pålegg om munnbind

Likevel er det ikke aktuelt per i dag med pålegg om munnbind på sykehuset.

– Generell bruk av munnbind i all nærkontakt mellom ansatte og pasienter/pårørende vurderes fortløpende ut fra smittesituasjonen i samfunnet og forekomsten av smitte i sykehuset som ikke fanges opp av kontrollrutiner, sier smittevernoverlege Maria Vandbakk-Rüther.

– Til nå har dette kun forekommet sporadisk. Ved økende sannsynlighet for smitte i sykehuset vil det være aktuelt å innføre risikoreduserende tiltak som økt bruk av munnbind, besøksforbud og eventuelt hevet beredskapsnivå, legger hun til.

https://www.tb.no/smitteutbrudd-og-pasient-i-risikogrupper-som-fikk-korona-pa-sykehuset-likevel-blir-det-ikke-palegg-om-munnbind/s/5-76-1490841

22 januar

Sitat

To nye smittetilfeller på sykehuset – innfører besøksforbud

Pasienter på Sykehuset i Vestfold får ikke ta imot besøk, etter at det er påvist nye smittetilfeller ved sykehuset.

– Det er allerede besøksforbud ved to sengeposter: ortopedisk post 7AB og medisinsk post 3C, nevrologi. Nå innføres et generelt besøksforbud ved alle sengeposter og lokasjoner. Ved særskilte tilfeller gjøres det unntak, men dette må avtales med aktuell avdeling på forhånd, opplyser SiV fredag ettermiddag.

Torsdag kveld ble det klart at ytterligere to ansatte har testet positivt for covid-19. Avdelingene de ansatte tilhører er radiologisk avdeling og sengeposten medisinsk post 5BC, hjerte.

– Smittesporing og testing pågår. De aktuelle kommunene og nærkontakter er varslet. Pasienter som ligger på avdelinger hvor det har blitt oppdaget smitte og ikke er nærkontakter vil få et informasjonsskriv om smittesituasjonen, opplyser sykehuset.

I forrige uke var det et koronautbrudd på nevrologiavdelingen. Minst en pasient og fire ansatte fikk påvist smitte. I tillegg fikk en pasient påvist smitte timer etter at vedkommende ble skrevet ut av sykehuset.

https://www.tb.no/to-nye-smittetilfeller-pa-sykehuset-innforer-besoksforbud/s/5-76-1493615

Sitat

Sykehuset snur – innfører krav om munnbind for ansatte

Nye smittetilfeller blant de ansatte på Sykehuset i Vestfold gjør at det nå innføres forsterket bruk av munnbind.

(Østlands-Posten) (Tønsbergs Blad): Ansatte må bruke munnbind i all pasientkontakt nærmere enn to meter, sier fagdirektør Jon Anders Takvam ved Sykehuset i Vestfold i en pressemelding fredag ettermiddag.

Pasienter og besøkende oppfordres også til å bruke munnbind, der hvor man ikke klarer å holde to meter avstand. De som ikke har munnbind kan få det ved inngangen.

LES OGSÅ: To nye smittetilfeller

Fikk kritikk etter smittetilfeller

Sykehuset har fått kritikk for manglende munnbindbruk blant de ansatte, etter at pasienter har blitt utsatt for smitte. Fredag for en uke siden ble det klart at to ansatte og to pasienter var smittet av viruset. Anna Albrigtsen fra Horten var blant dem som måtte i karantene etter å ha blitt definert som nærkontakt.

– Jeg synes det er ganske drøyt at vi må være flinke til å bruke maske og være forsiktige i hverdagen, og så kommer man på sykehuset og risikerer å bli smittet der, sa Albrigtsen til tb.no tidligere denne uken.

Hun fortalte at ansatte på hjerteavdelingen, hvor hun lå, brukte maske da de var med pasientene. Men hun syntes det var rart at enkelte sykepleiere, og portørene, som transporterer pasientene rundt på sykehuset, ikke brukte maske.

– Jeg synes det er utrolig at en ikke kommer inn på sykehuset uten covidtest, men så blir utsatt for en ansatt uten maske. Det provoserer meg.

Mer om denne saken kan du lese her: Hjertepasient Anna ble utsatt for smitte på sykehuset. Raser mot mangel av maskebruk: – Det provoserer meg

Ytterligere smittetilfeller

Fredag ettermiddag ble det klart at ytterligere to ansatte ved sykehuset er smittet av koronavirus.

De ansatte tilhører radiologisk avdeling og sengeposten medisinsk post 5BC, hjerte, opplyser sykehuset som også innfører besøksforbud fram til 2. februar.

https://www.tb.no/sykehuset-snur-innforer-krav-om-munnbind-for-ansatte/s/5-36-1037114

Kan dette være mutert virus?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Nei, det tror jeg ikke. Det er bare tidlig, de er lammet og ser ikke konsekvenser.

Det kommer til å komme mer løsninger på plass, nå er det shutdown full krise for Follo folk har fått i seg hypersmittsomme og dødelige muterte Covid19 virus.

Det hadde vært fint. Det er mange muligheter nå for å få levert matvarene på døra. Dessverre ikke mulig hos meg om vinteren, med ulendt terreng. De fleste varebilene har lave hjul.

Dette er også tidspunktet for godt naboskap hvis man mangler noe i butikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. sykehus i Tønsberg. Det har flere ganger vært utbrudd på Ahus på lørenskog, det siste ikke for mange dagene siden. Likevel bruker ingen av personal der munnbind ennå. Det er kun besøkende som frivillig har det på seg.

En kamerat fikk også beskjed av både anestesilege, sykepleier og en kirurg på ahus forrige uke at munnbind bare var tull med mindre man utførte en operasjon eller var alvorlig syk. Når han utfordret de på dette ble han nærmest latterligjort av bla. en kirurg i 40 års alderen.

Så Tønsberg sykehus er ikke alene om disse holdningene.

Det virker for meg som dette er en gjengse holdning i sykehusmiljøer. De måtte forøvrig også først sitte 6 stk inne på et 4-manns møterom i ca. 2 timer, deretter i et såvidt større rom med 6 stykker i en halvtime.

EDIT:
Kameraten har forøvrig holdt seg hjemme i nesten 2 måneder da han har familie i risikogruppe men ikke kan utsette denne operasjonen han var inne for undersøkelser til. Når han informerte om dette spøkte personalet med "Jammen da vet du hvertfall at du ble smittet her om du blir syk".

EDIT2:
Jeg forstår veldig godt at folk vegrer seg for å få nødvendig hjelp på sykehus når man møter slike holdninger samt til og med personale med luftveissymptomer, halsbetennelse og mer som likevel behandler pasienter og uten munnbind.

Det er nesten uvirkelig at sykehus holder på slik nå. Det virker nesten som om pandemien ikke eksisterer på slike sykehus. Når det er sagt har de tiltak, men munnbind og symptom restriksjoner blant personale er helt fraværende.

Han ringte meg samme kveld og var fortvilet og lurte på om han bare skulle utsette hele operasjonen fremfor å bli innlagt 1 uke på et slikt sted nå.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mannen1 said:

Kan man få følgesykdommen MIS -C etter vaksinen? Siden blant kriterie for å stille diagnose er positiv korona test eller antistoffer 

Dette er vel en av grunnene til at barn ikke vaksineres i første runde. De må finne ut av det først 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg har flere tanker i hodet samtidig og prøver så godt jeg kan å se verden fra flere sider istedenfor å sitte i en skyttegrav med en fiksering om å "eie" noen jeg er uenig eller insistere på å "vinne" et argument. For meg handler det å delta i en diskusjon om å lære, ikke"vinne" og å ha piggene ute mot alle som kanskje ikke er 100% enige i alt.

I desember da jeg prøvde å bære optimistisk(de fleste av normale mennesker ønsker jo at det skal bli bedre)var det en som skrev "jeg gleder meg til uti januar for å se hvor feil du har tatt". Altså; det sitter folk på dette forumet som I FULLT ALVOR ...ØNSKER at det skal gå ille. De ønsker at smitten skal eksplodere, at flere skal dø KUN FORDI DE ØNSKER Å VINNE ET ARGUMENT I ET DISKUSJONSOFUM! Det er jo fullstendig sinnsykt. Vanvidd! Hvordan kan noen ønske andres død og elendighet bare for å "vinne" et argument i et diskusjonsforum? Unbelievable!

Ingen vil ha død og fordervelse. Men oss som leser vitenskaplige artikler og følger med blir mildt sagt provoserte over enkelte her inne(ikke deg) som stadig bagatelliserer viruset og mener at regjeringen overdriver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Ang. sykehus i Tønsberg. Det har flere ganger vært utbrudd på Ahus på lørenskog, det siste ikke for mange dagene siden. Likevel bruker ingen av personal der munnbind ennå. Det er kun besøkende som frivillig har det på seg.

Det er helt sykt. Skulle tro at man ikke har klart å kjøpe inn nok munnbind mens man hadde sjansen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Bærum vil ha tiltak i nabokommuner

Bærum kommune har rekvirert vektere og tilsyn fra kommunen for å få bukt med lange polkøer. Kommunen skriver til NRK at de ønsker samordnede tiltak fra de nasjonale myndighetene for nabokommuner av Nordre Follos nabokommuner.

Det trengs. 

Sitat

Tiltak for Nordre Follo-pasienter

Akershus universitetssykehus skriver at pasienter fra Nordre Follo bør få utsatt timen, så sant det er forsvarlig. Ved nødvendig behandling og akuttinnleggelser isoleres og testes pasienter som om de er i smittekarantene, skriver sykehuset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Ingen vil ha død og fordervelse. Men oss som leser vitenskaplige artikler og følger med blir mildt sagt provoserte over enkelte her inne(ikke deg) som stadig bagatelliserer viruset og mener at regjeringen overdriver.

Jeg har ikke bagaterllisert det overhodet. Men jeg registrerer at du har piggene ute konstant og regner med at ALLE som sier noe som er i nærheten annerledes enn det du mener er folk som både er fornektere og alt annet selv om ALLE som følger med vet hvor JEG står.

Og det ER sykt å ønske elendighet bare fordi noen gjør noe så grusomt som å være optimistisk, selv om den som er optimistisk er en som tar viruset på alor og følger alle regler. Men nå er jo nettdebatten et ekstremt giftig teritorie som gjør mennesker provoserte og ofte bringer frem det aller verste i folk og det har jeg sett ufattelige mange eksempler på her inne.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Universiteter, høyskoler og fagskoler i Oslo-regionen skal ha digital undervisning den neste uken. Kommunene som berøres er i første omgang Oslo, Enebakk, Ås, Vestby, Nesodden, Indre Østfold, Moss, Frogn og Våler, i tillegg til Nordre Follo.

Foreløpig er det planlagt fysisk forelesning ved USN i Horten rett over fjorden fra Moss med 100 studenter fordi foreleser synes zoom er trist 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

Morromann bagatelliserer viruset? Vet ikke hvor mange feider jeg har hatt med ham her inne. Var det en som var for alle tiltak omtrent så var det han - jeg ser ikke noe sted at han har bagatellisert viruset. At han ser ut til å endre oppfatning noe er bra. 

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...