Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (31 minutter siden):

Det tror jeg er helt meningsløst og virkningsløst. Jeg tror ikke noen arbeidsplasser presser folk til å gå på jobb med sånne symptomer. Samtidig er det mange jobber som har en viss arbeidsmengde og tidsfrister man skal holde. Da er det gjerne arbeidstakeren selv som presser seg til å gå på jobb når hen ikke bør. Tolkning av symptomer og ting som kan ligne på symptomer kan også innby til å presse grenser, uansett hvor man legger lista for hva man synes er et symptom. Så en sånn lov ville ikke endret noe i praksis og ingen ville blitt dømt for brudd på den. Det blir en overflødig og meningsløs lov.

Jeg tror det vil ha mye større virkning å ha kampanjer rettet mot arbeidstakere om når man bør holde seg hjemme og at man bør i hvert fall ha videosamtale med nærmeste leder der man forklarer situasjonen. Det kan også rettes en kampanje mot ledere der man både respekterer folks handlingsrom for å ta egenmeldinger og bruker videomøter for å bli mer trygg på at ikke arbeidstakeren bare bløffer på seg et par fridager. Kanskje til og med invitere bedriftslegen med i videomøtet for å få en uavhengig vurdering og økt tillit.

Jeg tror påbud og bøter er litt for harde virkemidler og blir vanskelig å gjennomføre. Enig i at mildere råd, veiledning, digitalt møte kan være mer veien å gå for å få bukt med at folk går på jobb syke. 

Det kommer veldig an på hvor man jobber om man presses på jobb selv om man er syk, og ikke. Jeg har snakket med folk som jobber i bakeri-bransjen, hvor de må på jobb selv om de gir beskjed at de har symptomer. Det samme med folk som jobber i barnehage. Det har noe med bemanning å gjøre, og det å få kabalen til å gå opp slik at driften går rundt for sjappa. Problemet er jo at det fort blir en ond spiral hvor enda flere smittes og må holde seg borte fra jobb. Når det oppleves ugreit å si fra at man blir hjemme pga sykdom får man også det personlige presset på seg som gjør at man neste gang presser seg selv til å gå på jobb selv om man er syk. Andre steder, typisk hvor man jobber på et kontor, er min erfaring at det er mer respekt for om man gir beskjed om at man er syk og blir hjemme. Problemet der kan isteden være at selv om man er syk hjemme, så blir man oppringt og bedt om å gjøre arbeid hjemmefra.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fustasjeopphengsforkobling skrev (52 minutter siden):

Problemet der kan isteden være at selv om man er syk hjemme, så blir man oppringt og bedt om å gjøre arbeid hjemmefra.

Hvorfor er det et problem?

Høres ut som det bakeriet har dårlige rutiner for bemanning og bakvakter. En bedrift bør ikke driftes så på kanten bemanningsmessig at et fravær kan velte produksjonen. Hva om vedkommende hadde ramlet stygt og brekt noe? Egentlig samme greia med kontorarbeid. Man kan ikke ha så unike personer at hele bedriften går i stå dersom en er syk, eller sier opp eller dør. Samme med militæret. Personavhengighet ned til 1 person, bør for all del unngås i alle bransjer.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Simen1 said:

Høres ut som det bakeriet har dårlige rutiner for bemanning og bakvakter. En bedrift bør ikke driftes så på kanten bemanningsmessig at et fravær kan velte produksjonen. Hva om vedkommende hadde ramlet stygt og brekt noe? Egentlig samme greia med kontorarbeid. Man kan ikke ha så unike personer at hele bedriften går i stå dersom en er syk, eller sier opp eller dør. Samme med militæret. Personavhengighet ned til 1 person, bør for all del unngås i alle bransjer.

Hvilken bedrift jobber du i som ikke sliter om en ansatt er vekke fra jobb:shrug:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (22 minutter siden):

Hvilken bedrift jobber du i som ikke sliter om en ansatt er vekke fra jobb

En med tresifret antall ansatte, gode rutiner for kompetanse-overlapping og vanligvis minst 2 personer per jobb/oppdrag og spisskompetansefelt slik at en som skal ta over for en med fravær ikke trenger å starte helt med blanke ark for å sette seg inn i oppgaven. Kompetanse-overlapping er spesielt viktig med tanke på at arbeidsstokken ikke er dønn statisk. Leverer en person oppsigelse eller blir langtidssyk så skal ikke selskapet gå i knestående, uansett hvem det er.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er det et problem?

Jeg skrev kan være. Det trenger ikke være det om man bare har noen symptomer, som vond hals og er litt snørrete f.eks, men det kan misbrukes det også om man trenger hvile/søvn for komme seg, eller man har barn hjemme å ta seg av f.eks. Det kan oppleves vanskelig å si nei når man blir spurt - hvis man f.eks. skjønner at da må andre gjøre jobben. Det kan føre til at man presser seg selv mer enn man burde, men dette kommer veldig an på hvordan man håndterer det fra person til person, og leder til leder. Noen steder tar man kontakt med den syke ansatte uansett om det er snakk om filleting, og ringer i hytt og gevær, mens andre steder har man mer respekt og skjønner at ting kan vente en dag eller to.

Sitat

Enig i det, men slik er det en del steder. Det har jeg selv erfart, samt snakket med andre om som har erfart det samme. Personavhengighet er noe man bør komme seg bort ifra, men det handler vel om det å melke mest mulig på minst mulig kostnad. Enten det, eller så skjønner man ikke selv at det egentlig bare er en kortsiktig løsning som vil få følger før eller siden når personen forsvinner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

En med over 100 ansatte med gode rutiner for kompetanse-overlapping og vanligvis minst 2 personer per jobb/oppdrag slik at en som skal ta over for en med fravær ikke trenger å starte helt med blanke ark og sette seg inn i oppgaven. Kompetanse-overlapping er spesielt viktig med tanke på at arbeidsstokken ikke er dønn statisk.

Høres ut som en drøm som dessverre mange ikke befinner seg i.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

En med tresifret antall ansatte, gode rutiner for kompetanse-overlapping og vanligvis minst 2 personer per jobb/oppdrag slik at en som skal ta over for en med fravær ikke trenger å starte helt med blanke ark for å sette seg inn i oppgaven. Kompetanse-overlapping er spesielt viktig med tanke på at arbeidsstokken ikke er dønn statisk. Leverer en person oppsigelse eller blir langtidssyk så skal ikke selskapet gå i knestående, uansett hvem det er.

Der jeg er har vi ikke det, så vi sliter med det. Idag var 3 vekke, fri i dag jeg, han som var på jobb må jobbe for 4 i dag.

Hvor jobber du?

• Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Per H said:

Legger ved en forskningsartikkel av respekterte forskere som viser at de mer restriktive tiltakene utover det grunnleggende smittevernet har lite for seg. Du kan sikkert finne andre som konkluderer stikk motsatt. Det er et tegn på sunn vitenskapelig debatt. Jeg kjøper ikke premisset om at "lockdown" utover grunnleggende hygienetiltak og enn viss varsomhet (vær hjemme ved sykdom) har særlig effekt. På min jobb praktiserer vi fremdeles stor varsomhet - vi er ikke på jobb hver dag, vi har ekstra hygienetiltak, og ved sykdom har alle fått beskjed om at det ikke er greit å komme på kontoret ved luftveissymptomer. Så vi praktiserer faktisk, som jeg tror store deler av Norge gjør, fortsatt grunnleggende smittevern selv om vi ikke er i noen offisiell "lockdown". Tror ikke forskjellen i praksis er så stor fra i fjor.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/eci.13484

Har bare läst slutsatsen men:

Syd Korea som ett ikke restriktivt land? Møjligt att de ikke stängde ned men de hade väl ekstrem smittespåring och reagerade väldigt raskt? Sverige som det andra landet med få tiltak.

De kunde väl ha haft med länder som Norge, Danmark och Finland och jämfört dem med Sverige istället för att Sverige ska vara ett av landet med minst spredning i studien. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

TmsJB3OPvm9Rtu0lIsbm0wrIJdbkFv9iVB_dt8fj

Hadde vore meir riktig å opplyse at av 135 nye pasienter innlagt hadde di vaksinestatus på 120 av desse og at 56 av 120 var uvaksinert samt at 61 av 120 var fullvaksinert. Det viktigaste å vite ville vore kor mange av di uvaksinerte havna på sjukehus som ikkje kunne ta vaksinen og korleis di vart smitta. Bergen fekk jo plutselig for seg at helsepersonell må nytte munnbind og avstand overfor di som ikkje kan ta vaksinen etter at di(etter erna & høie stuntet) har vore løssluppen på dette området. 

Lenke til kommentar

Influensa- og koronavaksinering foregår for fullt i Oslo om dagen blant eldre og andre.

Hvis man tar influensavaksinen først, må det gå 14 dager før man tar boosterdose/vaksinedose 3

Hvis man tar boosterdose/vaksinedose 3 først, skal det gå en uke før man tar influensavaksine.

57263646_Skjermbilde2021-11-16kl_21_37_48.thumb.png.bd3406d3cf837ba01377d026fe28f35b.png

Lenke til kommentar
Sitat

17. november 2021 kl. 00:15 - Ny døgnrekord i Norge 
Det siste døgnet er det registrert 2552 koronasmittede i Norge. Det er 426 flere enn samme dag i forrige uke og ny rekord på en dag her i landet.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 1760 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 1467.

https://www.nrk.no/nyheter/ny-dognrekord-i-norge--1.15733436

Sitat

2552 NYE SMITTETILFELLER

Det er registrert 2552 nye smittetilfeller siste døgn.Dette er 852 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene (1700).

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende.
218 er innlagt på sykehus, viser VGs oversikt. 52 får intensivbehandling.
127 kommuner har stigende trend.

Høye smittetall er ikke nødvendigvis alarmerende isolert sett, når en høy andel av befolkningen er vaksinert. Men nå melder flere norske sykehus om en presset kapasitet, som Ahus og St Olavs i Trondheim.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/2552-nye-smittetilfeller.74MS7Xdgl

Jeg antar forskjellen i 7-dagers snitt kommer av at NRK teller tom. siste døgn, mens VG teller tom. forrige døgn, ikke siste døgn.

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (12 minutter siden):

Hjelp. Trodde faktisk kanskje at smitten hadde begynt å stabilisere seg nå, så dette  var litt uventet. Og at vi kanskje derfor snart har nådd toppen på coronainnleggelser. Men dette ser ikke lovende ut. Leser også at Sverige nå har begynt å registrere en del influensatilfeller, så nå er den også like rundt hjørnet i Norge :( Det lukter nye nasjonale tiltak snart, helsevesenet er allerede sterkt under press og dette blir tøffe tak.

Ser at Bergen har for 2. dagen på rad rundt 160 smittetilfeller - de sa i dag at gårdagens høye tall skyldes etterslep fra helgen  - men to dager på rad med rekordtall blir vanskelig å skylde på etterslep. Helseansvarlig sa senest i går at de hadde kontroll på smitten i Bergen - vel åpenbart ikke.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (7 minutter siden):

Akkurat det er opp til hver enkelt.

Det er 100% riktig. Jeg regner heller ikke med at regjeringen vil gå til det skrittet at de beslutter å sende politiet etter en fullvaksinert befolkning for å storme private hjem og sjekke hvor mange som deltar i juleselskaper med bøter og fengsel som om de var kriminelle utskudd. Det vil være upopulært og jeg tror ikke Støre vil finne på  noe slikt; kanskje noen lokale kommunepolitikere som vil gjøre seg ekstra upopulære men ikke ellers. Ellers regner jeg med at de som til tross for fullvaksinering og kanskje også trippelvaksinering fortsatt er så redd for corona at det overstyrer alt annet i livet deres frivillig kommer til å isolere seg hjemme i jula uansett så de behøver ikke noen stat til å gjøre den beslutningen for dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...