Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (26 minutter siden):

Dette er jo helt sant. Logistikken rundt noe sånt blir et helvete, det er ikke gjennomførbart, men det ville definitivt vært den beste løsningen.

Danmark hadde vel et sånt massivt testapparat en periode. Men er klart det er mye logistikk som skal til for å få til noe sånt. Det er nok bedre at vi heller bruker testressurser på folk som faktisk har symptomer og evt nærkontakter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (1 minutt siden):

Danmark hadde vel et sånt massivt testapparat en periode. Men er klart det er mye logistikk som skal til for å få til noe sånt. Det er nok bedre at vi heller bruker testressurser på folk som faktisk har symptomer og evt nærkontakter. 

Prøver å se for meg testsystemet i køene for å komme inn på en nattklubb i Oslo natt til søndag. Eller når 15 000 fotballsupportere skal teste seg før de kommer inn på stadion.

Hadde danskene et slikt opplegg altså? Hvordan i heiteste klarte de det?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Prøver å se for meg testsystemet i køene for å komme inn på en nattklubb i Oslo natt til søndag. Eller når 15 000 fotballsupportere skal teste seg før de kommer inn på stadion.

Hadde danskene et slikt opplegg altså? Hvordan i heiteste klarte de det?

Det var vel da man måtte ha en fersk negativ test eller være fullvaksinert for å slippe inn. Var vel teststasjoner på hvert gatehjørne omtrent for det der tror jeg. Men var ikke utelivsaktørene selv som stod for testingen rett nok.  '

Danmark har uansett testet mye mer enn Norge under pandemien. Der hadde de vel et testtall på 200k daglig, her hadde vi vel 200k i uka da vi testet som mest. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Det var vel da man måtte ha en fersk negativ test eller være fullvaksinert for å slippe inn. Var vel teststasjoner på hvert gatehjørne omtrent for det der tror jeg. Men var ikke utelivsaktørene selv som stod for testingen rett nok.  '

Danmark har uansett testet mye mer enn Norge under pandemien. Der hadde de vel et testtall på 200k daglig, her hadde vi vel 200k i uka da vi testet som mest. 

Blir nok overkill å kjøre et sånt opplegg over tid. Men å trappe opp igjen TISK tror jeg ville vært nyttig. Nå er vel folk i stor grad overlatt til å fikse det selv, og jeg tror det er mange som ikke tar det så alvorlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Blir nok overkill å kjøre et sånt opplegg over tid. Men å trappe opp igjen TISK tror jeg ville vært nyttig. Nå er vel folk i stor grad overlatt til å fikse det selv, og jeg tror det er mange som ikke tar det så alvorlig.

Og  så er det nok mange som ikke tar seg bryderiet med å ta en test selv om man har symptomer. Det selv om det er like lett å ta en test nå som det var før. Da jeg var forkjøla for et par uker siden så fiksa jeg dette som jeg alltid har gjort via kommunens nettside og kunne velge tidspunkt et par timer frem i tid på den nærmeste teststasjonen her jeg bor (som jo er 3 minutters gange unna). Fikk svar tidlig på morgenen dagen etterpå. Negativ heldigvis.  Jeg varsla jo dog mine nærkontakter allerede før jeg tok en test at jeg var forkjøla da (det var folk jeg dagen før hadde sittet inne i et rom en hel dag) 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (50 minutter siden):

Innfør pålagt test før man entrer alle disse stedene og arrangementene, ikke covid pass. Det er de som BÆRER viruset som smitter andre, vaksinert eller uvaksinert. Hvorfor skal jeg, dersom jeg har negativ test risikere å bli smittet av en person som har godkjent covid pass bare fordi personen er vaksinert? Personen kan fortsatt bære viruset og smitte meg. Den vaksinerte personen burde blitt testet og blitt sendt hjem dersom det var en positiv covid test på stedet. 

Covid pass er ikke ensbetydende med å ikke bære viruset, og de sikreste tegnene på å ikke bære viruset er å teste seg for om man har viruset. 

 

Teksten kan tolkes som en overdrivelse, selv om det er litt av frustrasjonen jeg opplever i diskusjonen rundt dette i dag 😄

 

 

Uten vaksine så slepp du ikkje inn, dermed blir du heller ikkje utsett for smitte (der inne).

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Og  så er det nok mange som ikke tar seg bryderiet med å ta en test selv om man har symptomer.

Jepp, ca 40 % dropper både test ved symptomer og å holde seg hjemme... det er for dårlig, helt enkelt. Det er ikke rart kurvene går feil vei.

Sitat

Helsedirektoratet benytter seg av befolkningsundersøkelser for å overvåke hvordan befolkningens atferd endrer seg. Den siste befolkningsundersøkelsen viser at bare 64 prosent svarte at de vil teste seg når de får symptomer eller mistenker smitte. Den viser også at bare 60 prosent svarte at de vil holde seg hjemme om de er syke.

https://www.dagbladet.no/nyheter/folk-har-mistet-troen/74584832

Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Jepp, ca 40 % dropper både test ved symptomer og å holde seg hjemme... det er for dårlig, helt enkelt. Det er ikke rart kurvene går feil vei.

https://www.dagbladet.no/nyheter/folk-har-mistet-troen/74584832

Men der hvor man har lempa på fraværsgrensa i VGS så tviholder jo en del på dette i høyere utdanning. Det er nokså nådeløst det der, møter man ikke opp kan man ikke gå opp til eksamen i emnet. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WjJk1r/studenter-reagerer-paa-fravaerspraksis

Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Men der hvor man har lempa på fraværsgrensa i VGS så tviholder jo en del på dette i høyere utdanning. Det er nokså nådeløst det der, møter man ikke opp kan man ikke gå opp til eksamen i emnet. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WjJk1r/studenter-reagerer-paa-fravaerspraksis

Leste det i går. Virker som ledelsen ved skolen sier én ting og fagansvarlige sier noe annet. Det er jo helt på trynet. Blir sikkert ryddet opp i nå som media kom på banen.

Sitat

Instituttleder ved OsloMet, Marit Kirkevold, sier at studentene skal være hjemme i slike situasjoner:

– Vi har helt klare retningslinjer på at studentene ikke skal møte opp når de er syke og har symptomer. Informasjonen er både lagt ut skriftlig og gjentatt muntlig. Det gis erstatningsoppgaver for å kompensere for eventuell frafall av obligatoriske undervisningsaktiviteter, slik som seminarer og simulering/ferdighetstrening. Dette er også orientert om, sier Kirkvold.

Videre opplyser hun at saken er diskutert med studielederen og emneleder.

– De bekrefter at det er disse reglene som praktiseres, sier Kirkvold.

Dette avviser tillitsvalgt Aylin Yildirim til VG.

– I møtet vi hadde med ledelsen i dag, spurte vi blant annet om informasjon om det de kaller «erstatningsoppgaver for å kompensere», men vi fikk ingen svar på hva dette er eller hvordan vi som studenter skal forholde oss til det, sier Yildirim.

Instituttleder Marit Kirkevold opplyser at saken følges opp videre:

– Studieleder tar nå en ny runde med lærerne for å forsikre seg om at alle er helt tydelig på disse retningslinjene, slik at vi unngår uklarheter og misforståelser. Hun tar også kontakt med klassetillitsvalgte, sier Kirkvold.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ny, gigantisk svensk studie på varigheten av beskyttelser fra vaksiner. Preprint med The Lancet, ikke fagfellevurdert enda. Kohort på over 840.000.

Effectiveness of Covid-19 Vaccination Against Risk of Symptomatic Infection, Hospitalization, and Death Up to 9 Months: A Swedish Total-Population Cohort Study
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3949410

Sitat

Findings: Vaccine effectiveness of BNT162b2 against infection waned progressively from 92% (95% CI, 92-93, P<0·001) at day 15-30 to 47% (95% CI, 39-55, P<0·001) at day 121-180, and from day 211 and onwards no effectiveness could be detected (23%; 95% CI, -2-41, P=0·07). The effectiveness waned slightly slower for mRNA-1273, being estimated to 59% (95% CI, 18-79) from day 181 and onwards. In contrast, effectiveness of ChAdOx1 nCoV-19 was generally lower and waned faster, with no effectiveness detected from day 121 and onwards (-19%, 95% CI, -97-28), whereas effectiveness from heterologous ChAdOx1 nCoV-19 / mRNA was maintained from 121 days and onwards (66%; 95% CI, 41-80). Overall, vaccine effectiveness was lower and waned faster among men and older individuals. For the outcome severe Covid-19, effectiveness waned from 89% (95% CI, 82-93, P<0·001) at day 15-30 to 42% (95% CI, -35-75, P=0·21) from day 181 and onwards, with sensitivity analyses showing notable waning among men, older frail individuals, and individuals with comorbidities.

Sitat

Interpretation: Vaccine effectiveness against symptomatic Covid-19 infection wanes progressively over time across all subgroups, but at different rate according to type of vaccine, and faster for men and older frail individuals. The effectiveness against severe illness seems to remain high through 9 months, although not for men, older frail individuals, and individuals with comorbidities. This strengthens the evidence-based rationale for administration of a third booster dose.

Hvis det er uklart:
ChAdOx1 nCoV-19 = AstraZeneca/Janssen
BNT162b2 = Pfizer
mRNA-1273 = Moderna

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (51 minutter siden):

Men der hvor man har lempa på fraværsgrensa i VGS så tviholder jo en del på dette i høyere utdanning. Det er nokså nådeløst det der, møter man ikke opp kan man ikke gå opp til eksamen i emnet. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WjJk1r/studenter-reagerer-paa-fravaerspraksis

Fjerning av fraværsgrensa kan ha sine bakdeler også, så det er ingen optimal løsning å bare fjerne den heller, selv om det kanskje er til det bedre totalt sett. Kanskje man kunne gått inn med regionale variasjoner her. 

Yrkesfaglærere slår full alarm om fraværsgrensa: – I enkelte klasser var det null oppmøte
https://www.ao.no/yrkesfaglarere-slar-full-alarm-om-fravarsgrensa-i-enkelte-klasser-var-det-null-oppmote/s/5-128-208719

Sitat

Avisa Oslo har vært i kontakt med to lærere fra en yrkesfagskole i Oslo. De er sterkt kritiske til at regjeringen har valgt å midlertidig fjerne fraværsgrensa.

– Man gjør elevene en bjørnetjeneste, særlig elevene som i utgangspunktet har lav motivasjon til å stå opp om morgenen, sier en lærer ved en yrkesfaglig videregående skole i Oslo.

Hun er en av to lærere Avisa Oslo har snakket med fra en yrkesskole i Oslo øst. De to lærerne slår full alarm om ekstremt høyt fravær, etter at regjeringen forrige uke fjernet fraværsgrensen på ti prosent ut året.

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

Ny, gigantisk svensk studie på varigheten av beskyttelser fra vaksiner. Preprint med The Lancet, ikke fagfellevurdert enda. Kohort på over 840.000.

Effectiveness of Covid-19 Vaccination Against Risk of Symptomatic Infection, Hospitalization, and Death Up to 9 Months: A Swedish Total-Population Cohort Study
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3949410

 

 

Intressant, är väl det vi ser. Vaksinen fungerar ikke heller väldigt bra mot alvarlig sjukdom för äldre. 

Får hoppas att booster doser får ned alvarlig smitte bland de äldre och sjuka och att resten har ett någorlunda bra skydd länge. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Fjerning av fraværsgrensa kan ha sine bakdeler også, så det er ingen optimal løsning å bare fjerne den heller, selv om det kanskje er til det bedre totalt sett. Kanskje man kunne gått inn med regionale variasjoner her. 

Yrkesfaglærere slår full alarm om fraværsgrensa: – I enkelte klasser var det null oppmøte
https://www.ao.no/yrkesfaglarere-slar-full-alarm-om-fravarsgrensa-i-enkelte-klasser-var-det-null-oppmote/s/5-128-208719

 

Är väl som många regler om sjukefravär. Effekten och hur förnuftig regeln er varierar väldigt mycket med hur motiverad personerna är för att jobba. 

Noen må man hota med straff för att de ikke ska juksa och andra går på jobb och skole når de ikke borde göra det bland annat för att de kanske förlorar pengar eller noe annat på att ikke göra det.

Lenke til kommentar
12 hours ago, DaniNichi said:

Virker som den du kjenner kanskje ikke helt har oversikt over hva som skjer på Ahus med tanke på covid pasienter.

Min venn som faktisk jobber med lungepasienter der sa at det ikke var noe spesielt flere covid pasienter noe jeg skrev til deg her inne, med tanke på Ståle Clementsen, som er overlege og foretakstillitsvalgt ved Akershus universitetssykehus (Ahus) bekrefter dette og tallene ahus selv gir ut sier nettopp eksakt det samme så lurer jeg på hvor de her covid pasienter er som de drukner i ?

 

"Drukner" er personens eget utsagn som definitivt er preget av at de som jobber direkte mot pasientene har vært overarbeidet i lang tid som også er gjengitt i flere aviser med full tidslinje på varslinger etc. Sengeposter i ambulansegarasjen er selvsagt "normal drift".

Hverken du, jeg eller andre her på forumet har noen "full oversikt" over hva som foregår internt i forskjellige avdelinger på ahus eller andre sykehus - utover det som rapporteres av tall offentlig.  

10 hours ago, DaniNichi said:

Jeg har nå aldri vært imot alt eller for alt.

Er du med en gruppe på 5-6 her inne som anser alle som er imot tiltak som mennesker som er enten for eller imot alt.

Kan du navngi denne gruppen eller er det en hemmelig gruppe som kun du har oversikt over? Anbefaler å ha litt baller i slike beskyldninger.
 

Quote

 

Og folk mener oss som er imot innføring av drastiske tiltak er drøye..Vi ønsker i det minste ikke kollaps av helsevesenet, men en nøktern vei framover som minst mulig påvirker det daglig livet til befolkingen.

Noe jeg vil tro de aller fleste ønsker utenom en svært liten majoritet av tiltakskåte mennesker.

 

Dette må være det omtrentlig mest "nøkterne" innlegget jeg har sett fra deg til nå - om ikke i de første 2 linjene. Disse tiltakskåte stråmanns fantasiene må du gjerne utbrodere og dele med resten av oss.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

VURDERER Å TA NED DELER AV DAGBEHANDLING PÅ SYKEHUSET ØSTFOLD
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/vurderer-aa-ta-ned-dagbehandling.pr82BmDCC

Sitat

Sykehuset Østfold vurderer å “ta ned” deler av dagbehandlingen som utføres ved sykehuset i Moss.

Fagdirektør Helge Stene-Johansen beskriver situasjonen som krevende og at personell i Moss kan bli overført til hovedsykehuset på Kalnes.

– Vi har veldig høyt belegg både med covidpasienter og andre luftveisinfeksjoner. Akuttmottaket har stor pågang. Vi har 13 covid-pasienter, seks av dem på intensivavdeling. Barneavdelingen har vært full av barn med RS-virus, sier fagdirektøren.

– Situasjonen er litt bedre i dag. Heldigvis tar kommunene i mot sine ferdigbehandlede pasienter. De blir ikke overliggere på sykehuset, slik andre sykehus opplever.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Norges skjebnekamp kan gå for tomme tribuner – rammer flere nordmenn
https://www.nrk.no/sport/norges-skjebnekamp-kan-ga-for-tomme-tribuner-1.15727440

Sitat

Ifølge nederlandske medier blir kampen mellom Nederland og Norge spilt uten tilskuere på stadion. Ifølge Norges Fotballforbund har 2.200 nordmenn kjøpt billetter til kampen via forbundet.

Den nederlandske regjeringen har varslet flere nasjonale tiltak i dag på grunn av en stadig stigende smitte i landet, og ifølge nederlandske NOS vil dette også ramme idrettsarrangementer som må avvikles uten publikum til stede.

Kjedelig. Men kanskje en fordel for Norge sportslig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...