Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

0laf skrev (5 timer siden):


Norge trenger en kollaps, det har gått alt for bra, som har resultert i at mange ikke tar vaksinen, og at enda flere mener det er bare er å kjøre på med full åpning, ettersom alle skal smittes uansett, uten å tenke på hva som skjer med helsevesen og ettervirkninger ... la de få det som de vil, så har man liksom testet "Italia"-løsningen også.

Og folk mener oss som er imot innføring av drastiske tiltak er drøye..Vi ønsker i det minste ikke kollaps av helsevesenet, men en nøktern vei framover som minst mulig påvirker det daglig livet til befolkingen.

Noe jeg vil tro de aller fleste ønsker utenom en svært liten majoritet av tiltakskåte mennesker.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (7 timer siden):

Intressant, jag tolkar dina och endel andras inlägg som allt eller inget och väldigt svart vita. 

Munnbind påbud i Trondheim = katastrof av flera forskjelliga orsaker for eksempel. 

Mitt inlägg handlade också om att se ting i perspektiv och ikke altför onyanserat. 

Hvorfor får vi absolut ikke inskränka friheten angående korona viruset och smitte når vi gör det på en massa andra områden utan att det er noe problem.

 

Jeg har nå aldri vært imot alt eller for alt.

Er du med en gruppe på 5-6 her inne som anser alle som er imot tiltak som mennesker som er enten for eller imot alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, DaniNichi said:

Jeg har nå aldri vært imot alt eller for alt.

Er du med en gruppe på 5-6 her inne som anser alle som er imot tiltak som mennesker som er enten for eller imot alt.

Jag vet ikke ens vad du menar. 

Det jag tycker er tydligt er att det er en gruppe på forument som senaste månaderna har varit emot precis allt av tilltak mot korona viruset. Det minst ingrippande tiltaken verkar likeställas med de mest ingrippande tiltaken och inga tiltak får förekommer.

Tiltak för för eksempel ikke förekomme eftersoms folks frihet att göra vad de vill ikke får inskränkas överhuvudtaget. 

Tycker ikke det er en väldig nyanserad åsikt och rätt speciell med tanke på att vi faktiskt har en massa regler som inskränker vår frihet att göra vad vi vill för att få samfundet ska fungera, minska risker for folk flest och ikke få onödiga kostnader. 

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 timer siden):

Og folk mener oss som er imot innføring av drastiske tiltak er drøye..Vi ønsker i det minste ikke kollaps av helsevesenet, men en nøktern vei framover som minst mulig påvirker det daglig livet til befolkingen.

Noe jeg vil tro de aller fleste ønsker utenom en svært liten majoritet av tiltakskåte mennesker.

 

 

Et paradoks vil det jo være om Norge etter en overveldende høy vaksinedekning innfører mer drakonikse tiltak enn da ingen var vaksinerte noe jeg selvsagt håper vi ikke gjør. Noe jeg ikke tror kommer til å skje heller. Det er en altfor stor del av befolkningen som kommer til å sette seg på bakbeina, kanskje ikke flertallet, men ganske mange. Så jeg tror det blir coronapass-løsningen. Ingen ideel drømmesituasjon, men ihvertfall mer levelig enn kollektiv avstraffelse av hele befolkningen fordi noen ikke ville ta vaksinen. Bevis på fullvaksinering eller nylig avgitt negativ test for å slippe til områder, men uten tvang om munnbind, avstand og hvor mange som slipper inn selvsagt. Men bare frem til sykehuskapasisteten er på normalt nivå.

Lenke til kommentar

Koronapass ... det er lite trolig at det er den lille andelen uvaksinerte voksne som er grunnen til at utviklingen er som den er akkurat nå. Å innføre koronapass på diverse aktiviteter vil bare føre til masse misnøye, jeg tror ikke det vil påvirke smitte- og innleggelsestall i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Koronapass ... det er lite trolig at det er den lille andelen uvaksinerte voksne som er grunnen til at utviklingen er som den er akkurat nå. Å innføre koronapass på diverse aktiviteter vil bare føre til masse misnøye, jeg tror ikke det vil påvirke smitte- og innleggelsestall i det hele tatt.

Men å igjen stenge ned virksomheter, påtvinge munnbind på hele befolkningen og kriminalisere det å møte familie og venner; inkludert mennesker som lojalt har tatt vaksinene for å slippe mer av dette....det vil ikke skape misnøye i det hele tatt?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Koronapass ... det er lite trolig at det er den lille andelen uvaksinerte voksne som er grunnen til at utviklingen er som den er akkurat nå. Å innføre koronapass på diverse aktiviteter vil bare føre til masse misnøye, jeg tror ikke det vil påvirke smitte- og innleggelsestall i det hele tatt.

Koronapass har noe for seg om det er like lav andel vaksinerte som i visse land i Øst-Europa. Jeg har dog ikke mye tro på at dette vil gjøre underverker i Norge.

Det mest skuffende er hvor fort det blir press på helsetjenestene. Har myndigheter og helseforetak gjort noe som helst for å starte en skikkelig oppskalering av denne siden mars 2020? Jeg har sett nyheter om midlertidige tiltak og enkelttiltak som etterutdanning av flere sykepleiere til intensivsykepleiere, men ellers? En kraftig økning i personell? Bedre lønn? Tiltak for å få helseutdannede som ikke er i sektoren tilbake igjen? Eller noe som helst annet?

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Men å igjen stenge ned virksomheter, påtvinge munnbind på hele befolkningen og kriminalisere det å møte familie og venner; inkludert mennesker som lojalt har tatt vaksinene for å slippe mer av dette....det vil ikke skape misnøye i det hele tatt?

Jo, det vil definitivt skape misnøye. Men det vil hvertfall ha en effekt. Jeg regner med du ikke er interessert i å innføre "tiltak" som ikke hjelper?

Så blir det et spørsmål om hvor hardt man skal ta i. Stenge virksomheter, trengs det? Hvilke? Pålegge munnbind, i hvilke situasjoner? Regler for hvor mange du kan ha på besøk, er det nødvendig? Sånne ting. Vi trenger helt sikkert ikke like inngripende greier som for et år siden.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Koronapass har noe for seg om det er like lav andel vaksinerte som i visse land i Øst-Europa. Jeg har dog ikke mye tro på at dette vil gjøre underverker i Norge.

Det mest skuffende er hvor fort det blir press på helsetjenestene. Har myndigheter og helseforetak gjort noe som helst for å starte en skikkelig oppskalering av denne siden mars 2020? Jeg har sett nyheter om midlertidige tiltak og enkelttiltak som etterutdanning av flere sykepleiere til intensivsykepleiere, men ellers? En kraftig økning i personell? Bedre lønn? Tiltak for å få helseutdannede som ikke er i sektoren tilbake igjen? Eller noe som helst annet?

En annen elefant i rommet som ikke taes opp: hvor mye har den monstrøse byråkratiseringen av helsevesenet som det har blitt advart mot og ropt ut mot i årevis med kapasistetsproblemene man nå opplever? Burde det ikke ha vært satt ned et kriseutvalg umiddelbart i mars 2020 for å avsakffe meningsløse "bullshitjobber" i helsevesenet som går på kontroll, rapporter, utredninger og lignende meningsløse aktiviteter og utelukkende gå tilbake til det et helsevesen er ment for: behandle pasienter? Hvor ble det av diskusjonen om å fase ut "bullshit"-jobber som jeg faktisk kan huske noen dro frem våren 2020?`New public management-modellen som langt på vei om ikke ødelagt, har gjort helsevesenet dårligere. Jeg kunne jo helt gratis ha foreslått at alle coacher, papirflyttere og PR-folk hadde blitt omskolert til sykepleierutdannelse eller annen helsefaglig utdannelse av NAV; det hadde vært en invistering spør du meg.

Endret av Morromann
ryddet opp i noe krass språkbruk
Lenke til kommentar
:utakt skrev (13 minutter siden):

Jo, det vil definitivt skape misnøye. Men det vil hvertfall ha en effekt. Jeg regner med du ikke er interessert i å innføre "tiltak" som ikke hjelper?

Så blir det et spørsmål om hvor hardt man skal ta i. Stenge virksomheter, trengs det? Hvilke? Pålegge munnbind, i hvilke situasjoner? Regler for hvor mange du kan ha på besøk, er det nødvendig? Sånne ting. Vi trenger helt sikkert ikke like inngripende greier som for et år siden.

Tviler på at det vil ha så stor effekt når det garantert er mange denne gangen som vil sette seg på bakbeina fordi de ikke gidder mer. Det har vært store nok ofre å ikke møte nære og kjære i den perioden alle/de fleste av oss varf uvaksinerte.

Nå sier også serveringsbransjen at mer lockdown blir kroken på døra. Folk som er i bransjen vet vel hva de snakker om skulle jeg tro.

Hvorfor skulle ikke det å avkreve fersk negativ test av uvaksinerte ha noen effekt? Det er jo i veldig stor grad disse som medfører problemer i kapasisteten på avdelingene. Ikke det at de blir smittet mer, men der er verre å håndtere om de blir alvorlig syke enn de som er vaksinerte.

Endret av Morromann
forvekslet positvi med negativ LOL
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Tviler på at det vil ha så stor effekt når det garantert er mange denne gangen som vil sette seg på bakbeina fordi de ikke gidder mer. Det har vært store nok ofre å ikke møte nære og kjære i den perioden alle/de fleste av oss varf uvaksinerte.

Nå sier også serveringsbransjen at mer lockdown blir kroken på døra. Folk som er i bransjen vet vel hva de snakker om skulle jeg tro.

Hvorfor skulle ikke det å avkreve fersk positiv test av uvaksinerte ha noen effekt? Det er jo i veldig stor grad disse som medfører problemer i kapasisteten på avdelingene. Ikke det at de blir smittet mer, men der er verre å håndtere om de blir alvorlig syke enn de som er vaksinerte.

Utgangspunktet er jo et annet nå også. I fjor var målsetningen å presse spredningen av viruset helt til bunns. Med vaksinene trenger vi ikke det (forholdet mellom smittede og innlagte er jo helt annerledes nå enn den gangen). Slik jeg ser det bør tiltak som innføres være for å flate ut kurvene eller få de til å gå svakt nedover (nå går de rett opp, slik kan det ikke fortsette lenge), ikke presse de ned til null igjen. Og da er det antakelig ikke så mye som skal til.

Jeg vet ikke hva som er "verst" å håndtere av en vaksinert 80+ åring og en uvaksinert 50+ på intensiv. Det er vel ganske krevende begge deler, vil jeg tro. Så er det vel faktisk flest av de vaksinerte eldre som er innlagte nå. Som forventet, egentlig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (24 minutter siden):

Koronapass ... det er lite trolig at det er den lille andelen uvaksinerte voksne som er grunnen til at utviklingen er som den er akkurat nå. Å innføre koronapass på diverse aktiviteter vil bare føre til masse misnøye, jeg tror ikke det vil påvirke smitte- og innleggelsestall i det hele tatt.

For en gangs skyld enig med deg. Men samtidig så forstår jeg jo at uteliv og restaurant gjerne vil ha det HVIS alternativet er full nedstenging eller andre harde restriksjoner. Men disse to burde ikke være alternativer pr nå. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Utgangspunktet er jo et annet nå også. I fjor var målsetningen å presse spredningen av viruset helt til bunns. Med vaksinene trenger vi ikke det (forholdet mellom smittede og innlagte er jo helt annerledes nå enn den gangen). Slik jeg ser det bør tiltak som innføres være for å flate ut kurvene eller få de til å gå svakt nedover (nå går de rett opp, slik kan det ikke fortsette lenge), ikke presse de ned til null igjen. Og da er det antakelig ikke så mye som skal til.

Jeg vet ikke hva som er "verst" å håndtere av en vaksinert 80+ åring og en uvaksinert 50+ på intensiv. Det er vel ganske krevende begge deler, vil jeg tro. Så er det vel faktisk flest av de vaksinerte eldre som er innlagte nå. Som forventet, egentlig. 

Jepp derfor tror jeg det vil lønne seg å rulle ut en tredje dose til de eldste så fort som pokker nå og kanskje til andre definerte risikogrupper. Men for befolkningen forøvrig virker nok ikke dette helt nødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Jepp derfor tror jeg det vil lønne seg å rulle ut en tredje dose til de eldste så fort som pokker nå og kanskje til andre definerte risikogrupper. 

Definitivt.

Oslo tar i bruk massetesting i skolen igjen fra neste uke. Flere burde gjøre det. Jeg har barn i småskolen selv, det er snørr og host på annenhver unge bortover. Unger blir jo ikke nødvendigvis så veldig syke selv, så jeg tror det er mye koronasmitte som går under radaren der. Det går greit helt til plutselig en voksen blir smittet av barnet og drar det med seg til venner eller arbeidsplassen. 

Få bedre kontroll på skolene, så tror jeg vi bremser en god del.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Innfør pålagt test før man entrer alle disse stedene og arrangementene, ikke covid pass. Det er de som BÆRER viruset som smitter andre, vaksinert eller uvaksinert. Hvorfor skal jeg, dersom jeg har negativ test risikere å bli smittet av en person som har godkjent covid pass bare fordi personen er vaksinert? Personen kan fortsatt bære viruset og smitte meg. Den vaksinerte personen burde blitt testet og blitt sendt hjem dersom det var en positiv covid test på stedet. 

Covid pass er ikke ensbetydende med å ikke bære viruset, og de sikreste tegnene på å ikke bære viruset er å teste seg for om man har viruset. 

 

Teksten kan tolkes som en overdrivelse, selv om det er litt av frustrasjonen jeg opplever i diskusjonen rundt dette i dag 😄

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (2 minutter siden):

Innfør pålagt test før man entrer alle disse stedene og arrangementene, ikke covid pass. Det er de som BÆRER viruset som smitter andre, vaksinert eller uvaksinert. Hvorfor skal jeg, dersom jeg har negativ test risikere å bli smittet av en person som har godkjent covid pass bare fordi personen er vaksinert? Personen kan fortsatt bære viruset og smitte meg. Den vaksinerte personen burde blitt testet og blitt sendt hjem dersom det var en positiv covid test på stedet. 

Covid pass er ikke ensbetydende med å ikke bære viruset, og de sikreste tegnene på å ikke bære viruset er å teste seg for om man har viruset. 

 

Teksten kan tolkes som en overdrivelse, selv om det er litt av frustrasjonen jeg opplever i diskusjonen rundt dette i dag 😄

 

 

Blir jo slitsomt om man hele tiden skal måtte ta en smertefull pinne i nesa for å få leve et normalt liv, spesielt om man er en veldig sosial person. Tror det ville gjort at mange heller ville valgt å holde seg hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Blir jo slitsomt om man hele tiden skal måtte ta en smertefull pinne i nesa for å få leve et normalt liv, spesielt om man er en veldig sosial person. Tror det ville gjort at mange heller ville valgt å holde seg hjemme.

At folk holder seg hjemme istedenfor er bare en bonus for smittetrykket da :D

 

Legg merke til at det var en overdrivelse. Men, det ville jo vært sant. Tenk om man kunne teste dette ved en kjapp test på noen sekunder evt? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (6 minutter siden):

Innfør pålagt test før man entrer alle disse stedene og arrangementene, ikke covid pass. Det er de som BÆRER viruset som smitter andre, vaksinert eller uvaksinert. Hvorfor skal jeg, dersom jeg har negativ test risikere å bli smittet av en person som har godkjent covid pass bare fordi personen er vaksinert? Personen kan fortsatt bære viruset og smitte meg. Den vaksinerte personen burde blitt testet og blitt sendt hjem dersom det var en positiv covid test på stedet. 

Covid pass er ikke ensbetydende med å ikke bære viruset, og de sikreste tegnene på å ikke bære viruset er å teste seg for om man har viruset. 

Dette er jo helt sant. Logistikken rundt noe sånt blir et helvete, det er ikke gjennomførbart, men det ville definitivt vært den beste løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...