Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Har vel også sett at folk i utlandet unnlater å bruke de restauranter som krever koronapass, for å demonstrere mot ordningen. Er en film der de viser tomme restauranter i Frankrike. Men vet ikke om det er tilfelle. 

Hvordan går en nå fram for å skaffe seg koronapass som grunnes i immunitet... ser at legen Bjarte Sørensen og kona hadde en bod utenfor Stavanger, i sommerferien. Der de ordnet slike ting. Men de har nok forduftet derfra nå. Er det andre lettvinte måter å ordne dette på. 

Dagbladet skriver at det fryktes kollaps i helsevesenet. Kollaps med store bokstaver, selvsagt. Ikke overraskende hvis alt kollapser i nord, der de omtrent alltid har mangel på sykepleiere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå husker jeg vel ikke helt statistikken rundt det men mente at jeg leste at et sted mellom 10 og 20% av autoriserte sykepleiere her til lands ikke jobbet som det. Det er faktisk ganske mange , så kan man jo sikkert trekke fra en de som har fått kroniske og alvorlige sykdommer som har havnet på uføretrygd og muligens noen pensjonister (en er vel uansett kun autorisert frem til 75 års alder, men mange pensjonerer seg jo  lenge før det). 

Lenke til kommentar

Jeg heller skjønner ikke hvordan Coronapass skal løse noe dersom det er sånn at mange fullvaksinerte faktisk kan bli smittet og smitte videre. Det kan være skummelt å innføre ettersom det kan skape veldig mye negative reaksjoner og mistilitt til myndighetene som kan føre til dårlig etterlevelse og motstand mot andre tiltak.

Om det sånn at det faktisk har effekt på smittespredning så kan det være det positive veier opp for det negative, men akkurat nå er jeg redd at det skader mer enn det smaker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (20 minutter siden):

Har vel også sett at folk i utlandet unnlater å bruke de restauranter som krever koronapass, for å demonstrere mot ordningen. Er en film der de viser tomme restauranter i Frankrike. Men vet ikke om det er tilfelle. 

Hvordan går en nå fram for å skaffe seg koronapass som grunnes i immunitet... ser at legen Bjarte Sørensen og kona hadde en bod utenfor Stavanger, i sommerferien. Der de ordnet slike ting. Men de har nok forduftet derfra nå. Er det andre lettvinte måter å ordne dette på. 

Dagbladet skriver at det fryktes kollaps i helsevesenet. Kollaps med store bokstaver, selvsagt. Ikke overraskende hvis alt kollapser i nord, der de omtrent alltid har mangel på sykepleiere. 

I Frankrike må man jo til og med om man er over 65 i desember ha en tredje dose for å gå ombord et intercity tog.  To doser holder ikke. Verden har blitt gal. Uansett så viser jo statistikken at etter dette ble innført i de landene som har innført coronapass at andelen vaksinerte har gått bittelitt opp, men egentlig ikke så mye å snakke om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Kritisk på intensivavdelingene: Frykter alt kan kollapse

Norge trenger en kollaps, det har gått alt for bra, som har resultert i at mange ikke tar vaksinen, og at enda flere mener det er bare er å kjøre på med full åpning, ettersom alle skal smittes uansett, uten å tenke på hva som skjer med helsevesen og ettervirkninger ... la de få det som de vil, så har man liksom testet "Italia"-løsningen også.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Är ikke väldigt positiv til vaksine pass men det er väl inget som sier att det ikke skulle fungera. 

Ideen med dem är att man ikke samlar en massa folk som enkelt kan spride smitte. Nu kan vaksinerade också spride smitte men allt jag har sätt tyder på att vaksinerade som grupp har ett klart lavare R tal än vad ovaksinerade har (eller vad man ska kalla det). 

Tror dokk att Norge har så många vaksinerade att effekten på smittespredning med vaksine pass i många tillfällen är liten. Är ikke så viktigt hvis det är 0 eller 10 ovaksinerade bland 1000 vaksinerade på en fest tror jag. Men vaksinations graden er lavare i en del ålders grupper och kan också vara det i en del andra grupper. 

Tror man skulle få större effekt hvis alle hurtigtestades innan arrangemang men jag är usikker på hur mye det skulle kosta. Hvis det ska göras officiellt blir det alldeles för dyrt men egna hurigtester er väl inte så dyra nu.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Nå husker jeg vel ikke helt statistikken rundt det men mente at jeg leste at et sted mellom 10 og 20% av autoriserte sykepleiere her til lands ikke jobbet som det. Det er faktisk ganske mange , så kan man jo sikkert trekke fra en de som har fått kroniske og alvorlige sykdommer som har havnet på uføretrygd og muligens noen pensjonister (en er vel uansett kun autorisert frem til 75 års alder, men mange pensjonerer seg jo  lenge før det). 

en annen grunn til at mange ikke jobber som det, er at de har en ektefelle/partner som tjener penger, og dermed kan de bare la være jobbe eller si opp hvis de ikke gidder mer. Det er såvidt jeg vet bl.a. ingen andre yrker som har så mye selvvalgt deltid som denne gruppen. Mannes lønn går til nødvendige utgifter, mens deres egen lønn er "personlig" å brukes til sydenturer, klær, etc. Nå gjelder dette selvsagt ikke alle, noen av de er enslige forsørgere å må bare jobbe på, corona eller ei.

Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Norge trenger en kollaps, det har gått alt for bra, som har resultert i at mange ikke tar vaksinen, og at enda flere mener det er bare er å kjøre på med full åpning, ettersom alle skal smittes uansett, uten å tenke på hva som skjer med helsevesen og ettervirkninger ..

er vel ikke lenge før Charter-Svein og menigheten blir fengslet. :whistle:

men seriøst, er ikke alt det fokuset på uvaksinerte en krampetrekning og blame-game? I den grad det er uvaksinerte som smitter, er det unger og ungdom. Og så noen få kanskje av charter-Svein typen. Men jeg tror majoriteten ikke er å finne på typiske smitte-arenaer.

Jeg synes altså ikke det er for inngripende å kreve koronapass for å slippe inn ulike steder, men jeg tviler på det gir særlig uttelling. Det vil fortsatt være/spres smitte på samlingssteder allikevel.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Mange innvandrere, særlig fra Øst-Europa, er skeptiske til vaksiner. Spørsmålet er hvor mye de blir påvirket av koronapass.

vet ikke om du har rett i påstanden din, men "generelt" er det vel slik at lommeboka i stor grad styrer valget man tar. Jeg kjenner (perifert) en del øst-europere, og de jobber og står på utrolig mye. Så vil tippe at i et scenario hvor det f.eks. er umulig å få jobb eller pendle pga. manglende vaksine, vil nok majoriteten ta den.

Av samme momenter, synes jeg det høres litt rart ut at disse angivelig har lav vaksinegrad? Ville trodd disse har tatt vaksine for lengst.

(hvis de har fått muligheten da?)

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Letar du noensin efter information innan du skriver noe?

jada, jeg har hørt i media at "øst-europeere" (og også russere) er skeptiske til koronavaksine. Men den skepsisen er kanskje først og fremst innad i de landene? (og til de aktuelle typene vaksine som tilbys der? som vi ikke vil ha)

Så, er det samme skepsis blant polakker og baltere i Norge, til "våre" vaksiner? Og, har de i hele tatt fått (praktisk) mulighet å ta den?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mr.M said:

jada, jeg har hørt i media at "øst-europeere" (og også russere) er skeptiske til koronavaksine. Men den skepsisen er kanskje først og fremst innad i de landene? (og til de aktuelle typene vaksine som tilbys der? som vi ikke vil ha)

Så, er det samme skepsis blant polakker og baltere i Norge, til "våre" vaksiner? Og, har de i hele tatt fått (praktisk) mulighet å ta den?

Det finns data på det som jag tror du kan klara å finna hvis du er intresserad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Det finns data på det som jag tror du kan klara å finna hvis du er intresserad. 

mulig det.

Men jeg husker fra tidligere i pandemien, så var det øst-europeere som håpet å få vaksinen her, men fikk beskjed om at det måtte de fikse i hjemlandet. De som er permanent flyttet hit/folkeregister bokførte fikk vaksine, men altså ikke de andre.

Hvorvidt det praktiseres like strengt nå vet jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Støre var innom en byggeplass og nevnte noe om tilgjengeligheten. Kanskje flere hadde tatt vaksine hvis de kunne få den på jobben? Ellers er vel ikke sykefravær pga bivirkninger fra vaksinen velkomment i en slik bransje.

I innslaget på Dagsrevyen var det en norsk arbeider som hadde tatt vaksinen og en polsk uvaksinert arbeider som hadde hatt Covid-19. Den polske ville være immun i noen måneder til og var skeptisk til vaksine. Jeg synes innslaget hadde vært bedre om de hadde tatt seg bryet med å finne en polsktalende som hadde tatt vaksinen.

Så nå tror folk at alle Øst-Europeere i arbeidstøy er uvaksinerte. Jeg bor ved siden av en byggeplass og møter dem i butikken, så jeg fikk en påminnelse om hva ståa er.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 10.11.2021 den 14.18):

Snakket med en jeg kjenner som jobber på sengepost på AHUS i går kveld. De drukner i Corona pasienter nå.

Sitat

– Det som er annerledes nå enn for et år siden, er at det er veldig stor pågang av andre pasienter også, sier overlegen.

– Sykehuset er fullt, men ikke like overfylt som for halvannen uke siden. Så får vi håpe det holder seg rolig fremover. Det er bekymringsfullt at det allerede er fullt på sykehusene i hovedstadsområdet før vinteren er i gang.

https://www.vg.no/nyheter/i/665PKo/overlege-paa-ahus-bekymringsfullt-at-det-allerede-er-fullt

Virker som den du kjenner kanskje ikke helt har oversikt over hva som skjer på Ahus med tanke på covid pasienter.

Min venn som faktisk jobber med lungepasienter der sa at det ikke var noe spesielt flere covid pasienter noe jeg skrev til deg her inne, med tanke på Ståle Clementsen, som er overlege og foretakstillitsvalgt ved Akershus universitetssykehus (Ahus) bekrefter dette og tallene ahus selv gir ut sier nettopp eksakt det samme så lurer jeg på hvor de her covid pasienter er som de drukner i ?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (14 minutter siden):

Støre var innom en byggeplass og nevnte noe om tilgjengeligheten. Kanskje flere hadde tatt vaksine hvis de kunne få den på jobben? Ellers er vel ikke sykefravær pga bivirkninger fra vaksinen velkomment i en slik bransje.

I innslaget på Dagsrevyen var det en norsk arbeider som hadde tatt vaksinen og en polsk uvaksinert arbeider som hadde hatt Covid-19. Den polske ville være immun i noen måneder til og var skeptisk til vaksine. Jeg synes innslaget hadde vært bedre om de hadde tatt seg bryet med å finne en polsktalende som hadde tatt vaksinen.

Så nå tror folk at alle Øst-Europeere i arbeidstøy er uvaksinerte. Jeg bor ved siden av en byggeplass og møter dem i butikken, så jeg fikk en påminnelse om hva ståa er.

tanken om at endel muligens har vært bekymret for at bivirkninger skal slå dem ut en tid, har streifet meg også. Det foregår en ganske hard intern arbeidsdisiplin i slike grupper, og det å være borte fra jobb er nærmest uaktuelt. Da blir du ikke spurt neste gang det er oppdrag.

Men, det er vel ståa i mer ekstreme tilfeller. Vanligvis følger de norske normer, i alle fall på store organiserte anlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...