Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Fustasjeopphengsforkobling skrev (3 minutter siden):

Du spurte/kommenterte vedr de eldre, så da fikk du svar vedr det. Sykehuskapasitet har jeg alt sagt hva jeg mener om, så hvorfor du skriver det du skriver (på nytt) skjønner jeg egentlig ikke helt.

Du forslo en modell hvor du mener at vi skal ilegge restriksjoner på gamle og syke, mens unge ikke skal ilegges noe. Jeg gjør intet annet enn å forklare hvorfor denne modellen ikke vil fungere for å redusere sykehusinnleggelser, da smitten uansett finner en vei til disse gruppene, som og får videre konsekvenser også utenfor disse gruppene.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, basillen said:

Men hvis du sammenligner med høsten 2020 er grafen betydelig bedre denne høsten. Sannsynligvis på grunn av vaksineeffekten og, i noen tilfeller, mer utbredt naturlig immunitet.

Ja, och? 

5 minutes ago, basillen said:

Også litt interessant ar du hevder at den nåværende overdødeligheten i Europa er "markant" større enn vanlig når den kun er så vidt over normalnivå.

Når den er över linjen som visar "substantial increase" förutom på slutet då den er på linjen (och man ikke heller kan lite på slutet av de graferna på grund av efterrapportering) och det har varit rundt normalen de tidigare åren så tycker jag nog din kommentar er mer intressant än min. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Budeia skrev (15 minutter siden):

Det er gjort mye for å begrense antallet som havner på respirator. "Three weeks to flatten the curve", og så bortetter. Skal en alltid kjøre dette argumentet med de som ligger i respirator til bunns, vil samfunnet utenfor få store problemer. Er det riktig å ofre så mye for å få et par pasienter til i respirator... jeg mener nei. 

Det er ikke bare for de som havner på respirator man gjør ting. Mange legges inn uten å havne på respirator. Igjen, milde tiltak når helsevesenet sliter synes jeg er fornuftig. Mer inngripende tiltak blir for mye.

• Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Ja, och? 

Når den er över linjen som visar "substantial increase" förutom på slutet då den er på linjen (och man ikke heller kan lite på slutet av de graferna på grund av efterrapportering) och det har varit rundt normalen de tidigare åren så tycker jag nog din kommentar er mer intressant än min. 

Vi føler vel begge at vi leser grafene som fanden leser Bibelen fra hvert vårt ståsted. Så mer er det vel ikke å si om den saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Du forslo en modell hvor du mener at vi skal ilegge restriksjoner på gamle og syke, mens unge ikke skal ilegges noe. Jeg gjør intet annet enn å forklare hvorfor denne modellen ikke vil fungere for å redusere sykehusinnleggelser, da smitten uansett finner en vei til disse gruppene, som og får videre konsekvenser også utenfor disse gruppene.

Nei. Jeg foreslår at når man har en vaksinert befolkning så overlater man formynder ansvaret mer til den enkelte. Eldre og syke kan da ta booster og leve som tidligere dersom de er redde for smitte. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Nei, det er jo umulig å spå noe som helst. Men mener du da at fordi vaksinene ikke er 100% effektive skal vi da fortsette med denne formen for samfunnsorganisering helt til det hypotetiske tidspounktet som kanskje aldri kommer at det kommer en kur mot covid-19 som er 100% effektiv? Det er jo ikke sikkert at det noensinne kommer til å skje. Det kan skje om et halvt år, det kan skje om 5 eløler 10 år eller kanskje aldri. Så er det altså slik, med forbehold om at jeg har tolket deg feil, at vi må potensielt holde på med denne type tiltak helt til det finnes en kur som gir tilnærmet 100%beskyttelse? Hvis det er det politikerne mener bør de isåfall si det rett ut. "Sorry, vaksinene er ikke så bra som vi lovte og vi kommer til å kjøre av-og-på-nedstenginger helt til det kanskje finnes en effektiv kur".

Jeg har aldri ved et eneste ord nevnt noe om at det må finnes 100% effektive medisiner. 

Her er et eksempel av en lovende medisin som kan være en gamechanger på å behandle covid etter sykdomsforløpet er påbegynt. 
https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizers-novel-covid-19-oral-antiviral-treatment-candidate

Jeg kan og med ganske god sikkerhet si at  det er høy fokus blant andre farmasøytiske selskaper når det kommer til å utvikle slike midler mot covid,  forhåpentligvis og midler som kan hjelpe de millionene med mennesker som sliter med varige men og tapt livskvalitet etter gjennomgått covid infeksjon.

Jeg ser på dette med et positivt blikk istedenfor å svartmale det helt, vi trår noen ganger feil, men etterhvert finner vi nok ut av velfungerende behandlinger som gjør at sykehusene kan håndtere dette mye bedre enn de gjør akkurat nå, å korte ned både innleggelsesraten og ikke minst innleggelseslengden som ofte er problemet med covid passienter i så stor grad at det ikke lenger blir et samfunnsmessig problem :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (31 minutter siden):

Ok ... er ju vansklig å førstå "substantial increase" förstår jag.

image.png.c94d077f526ebefbe63db5b96a56203e.png

Hva med å lese av verdiene langs y-aksen? I relative tall snakker vi om kanskje 5-7 % flere enn i et normalår. Og årene 2017 og 2018 hadde markant underdødelighet i disse månedene. Det er dessuten, hvis du går inn på https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps, tydelig at det per dags dato er kun ett av euromomo-landene i Europa som for tiden sliter med stor overdødelighet: Ukraina. De aller fleste europeiske land har faktisk ingen stor overdødelighet for tiden.

Endret av basillen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/8/2021 at 9:55 AM, basillen said:

Hvilket ansvar tok du alle de andre gangene i livet ditt hvor helsevesenet var under press?

Tipper jeg er for ung til å ha få oppleve noe slikt. Men, jeg er jo ikke direkte ung heller. Kan du ikke gi noen årstall for når det norske helsevesenet var under press da, så det gjør oppgaven enklere? Jeg har ikke hørt om et helsevesen under slikt press som dette i Norge før, men kan jo ha vært ung og blåøyd og at noe gikk utenfor radaren?

Jeg synes at det er et lite offer å føye seg litt etter noen enkle oppfordringer for å gjøre samfunnet tryggere, slik Erna og Co. ordnet det under denne pandemien. Men, det er altså hva jeg synes.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Tipper jeg er for ung til å ha få oppleve noe slikt. Men, jeg er jo ikke direkte ung heller. Kan du ikke gi noen årstall for når det norske helsevesenet var under press da, så det gjør oppgaven enklere? Jeg har ikke hørt om et helsevesen under slikt press som dette i Norge før, men kan jo ha vært ung og blåøyd og at noe gikk utenfor radaren?

Tja. Hva med influensasesongen 2017/18?

https://www.nrk.no/mr/influensa-skaper-stort-press-pa-sykehusene-1.13852854

Flu.PNG

Endret av basillen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, basillen said:

Tja. Hva med influensasesongen 2017/18?

Flu.PNG

Ok, men hvor var media da den gang? Dersom de ikke skriver at det er krise så kan man jo ikke oppfatte det som at det er en krise heller.

At det var flere dødsfall enn normalt den gang det fikk jeg med meg, fordi det ble det faktisk skrevet litt om. Har du noen konkrete artikler som forteller om at sykehusene er i ferd med å knekke sammen av det du viser?

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Ok, men hvor var media da den gang? Dersom de ikke skriver at det er krise så kan man jo ikke oppfatte det som at det er en krise heller.

At det var flere dødsfall enn normalt den gang det fikk jeg med meg, fordi det ble det faktisk skrevet litt om. Har du noen konkrete artikler som forteller om at sykehusene er i ferd med å knekke sammen av det du viser?

Jeg oppdaterte innlegget mitt med en lenke, men kan godt legge den ved en gang til:

https://www.nrk.no/mr/influensa-skaper-stort-press-pa-sykehusene-1.13852854

Lenke til kommentar

Du kan umulig ha lest aviser noe særlig om du ikke har fått med deg at helsevesenet har vært under stort press flere vintre de siste 10-15 årene. I mange år har det og vært klager FRA folk som må vente på operasjoner som blir utsatt også. 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, basillen said:

Hva med å lese av verdiene langs y-aksen? I relative tall snakker vi om kanskje 5-7 % flere enn i et normalår. Og årene 2017 og 2018 hadde markant underdødelighet i disse månedene.

Vad med att hålla sig till det jag skriver och svarar på? Men det er klart, du visar ju vad jag skrev på en bra måte. Det är större överdödlighet nu än vad det varit tidigare på samma tid på den grafen. 

2 minutes ago, basillen said:

Det er dessuten, hvis du går inn på https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps, tydelig at det per dags dato er kun ett av euromomo-landene i Europa som for tiden sliter med stor overdødelighet: Ukraina. De aller fleste europeiske land har faktisk ingen overdødelighet for tiden.

Vad med att försöka hålla sig till vad som det står? Tidigare var alltså ikke "substantial increase" markant. 

Nu er det bara landet med  "extraordinary high excess" som er intressant och ikke länderna med moderate och low excess. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 minutter siden):

Vad med att hålla sig till det jag skriver och svarar på? Men det er klart, du visar ju vad jag skrev på en bra måte. Det är större överdödlighet nu än vad det varit tidigare på samma tid på den grafen. 

Vad med att försöka hålla sig till vad som det står? Tidigare var alltså ikke "substantial increase" markant. 

Nu er det bara landet med  "extraordinary high excess" som er intressant och ikke länderna med moderate och low excess. 

Jeg tror aldri jeg har møtt en debattant som har vært så kverulerende på semantikk som deg. Du må være en ufattelig slitsom person å omgås.

Men for å si det igjen: Vi kommer til å lese denne grafen som fanden leser Bibelen fra hvert vår ståsted. Jeg ser i hvert fall ingen stor krise i denne grafen sammenlignet med tidligere år. Noen få prosentpoeng økning. Det er det hele.

• Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, basillen said:

Jeg tror aldri jeg har møtt en debattant som har vært så kverulerende på semantikk som deg. Du må være en ufattelig slitsom person å omgås.

Men for å si det igjen: Vi kommer til å lese denne grafen som fanden leser Bibelen fra hvert vår ståsted. Jeg ser i hvert fall ingen stor krise i denne grafen sammenlignet med tidligere år. Noen få prosentpoeng økning. Det er det hele.

Får väl si det samma då. Du kverulerar ju minst lika mycket på semantikk som jag gör. Otroligt slitsomt faktiskt. Var ju till och med du som begynte...

Hittar på stråmen gör du också. 

Jag har inte sagt noe om noen stor krise. Jag bara påpekade att det var markant större överdödlighet nu än vad det varit de senaste åren på samma tid som en response på vad du skrev. Sen begynnte du at kverulera om att ökningen inte alls var markant ..., bara 5-7% procent etc.

Det hela började når jag visade några grafer till Morroman där jag visade att allt faktiskt ikke bara handlar om positiva smittetall utom också om ökningar i antal inlagda i for eksempel Norge och döda i Europa. Grafer som ökar raskt. 

Endret av fredrik2
  • Liker 7
Lenke til kommentar
G skrev (26 minutter siden):

Synes jeg har lest om sykehus som er under press årlig lenge før koronapandemien.

Forskjellen nå er at vi har covid-19 i tillegg, som krever mer personell, mer ressurser og at vi har press på flere sykehus allerede i november. Vanligvis kommer influensatoppen på andre siden av jula, og varer ikke sånn veldig lenge, men nå er det kontinuerlig, vedvarende over lange perioder. Så forskjellen er stor.

• Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, Morromann said:

Vel, munnbind gir liten beskyttelse om noen for seg selv. Du beskytter primært andre. Håndsprit er kun falsk trygghetsfølelse da man vet mer enn man gjorde i mars 2020 om at covid-19 primært er luftspredende og at kontaktflatesmitte er tilnærmet ikke-eksisterende.

Hva jeg gjør selv var ikke ment for å starte en debatt rundt dét, men mitt resonnement er i allefall at all reduksjon av muligheten for at virus kommer i nærheten av mine luftveier har en viss betydning. Det kan i teorien være nok med ett eneste virus-molekyl for å gjøre en person syk. Uansett, det koster så lite.

En klok man sa en gang at de som bytter bort frihet mot trygghet ikke fortjener noen av delene. Alle disse coronatiltakene koster samfunnet astronomiske summer og vi har ennå til gode å se langtidskonsekvensene av det.

Jeg vet ikke hvor klokt det er å redusere forholdet mellom frihet og trygghet til simpel binær logikk.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...