Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Igjen en grunnløs påstand altså. Håpløst. Skjerp dere å ta vaksinen!

du vil så intenst at vaksineringen skal være vellykket, at du virker ha problem med å akseptere det motsatte.

vel, kan godt være smittetrykket hadde vært (enda) høyere uten vaksiner, på den annen side kan løssluppenheten når alle tror de er udødelige, ha bidratt til eksplosiv økning.

Julebordene blir en interessant prøvelse i så måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (Akkurat nå):

du vil så intenst at vaksineringen skal være vellykket, at du virker ha problem med å akseptere det motsatte.

vel, kan godt være smittetrykket hadde vært (enda) høyere uten vaksiner, på den annen side kan løssluppenheten når alle tror de er udødelige, ha bidratt til eksplosiv økning.

Julebordene blir en interessant prøvelse i så måte.

Nei, jeg ønsker bare å se en kilde for påstanden om at vaksinasjon ikke reduserer smitte. Thats all. Men det er bare pjatt å få.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Igjen, det er ikke noe bevis for påstanden.

jeg har ikke påstått noe som helst, jeg refererer kun grafer for 2020 - 2021

så får hver enkelt bedømme om det ser lysere ut nå enn på samme tid i fjor, og om situasjon er takket være vaksinene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg ønsker bare å se en kilde for påstanden om at vaksinasjon ikke reduserer smitte. Thats all. Men det er bare pjatt å få.

Det FHI sier er at vaksinerte har noe mindre risiko for å spre viruset enn vaksinerte. Men vaksinerte kan fortsatt spre det. Og de kan spre deg i såpass stort omfang at vi ikke, selv i en fullvaksinert befolkning, vil kunne eliminere viruset. Vaksinene vil med andre ord ikke gi oss flokkimmunitet. Så igjen er det et ubestridelig faktum at de aller, aller fleste kommer til å få viruset uansett om vi så vaksinerer 100% av verdens befolkning.

Lenke til kommentar
basillen skrev (4 minutter siden):

Det FHI sier er at vaksinerte har noe mindre risiko for å spre viruset enn vaksinerte. Men vaksinerte kan fortsatt spre det. Og de kan spre deg i såpass stort omfang at vi ikke, selv i en fullvaksinert befolkning, vil kunne eliminere viruset. Vaksinene vil med andre ord ikke gi oss flokkimmunitet. Så igjen er det et ubestridelig faktum at de aller, aller fleste kommer til å få viruset uansett om vi så vaksinerer 100% av verdens befolkning.

Nei det sier de ikke og jeg siterer:

'Vaksinene bidrar også til betydelig mindre smittespredning.'

https://www.fhi.no/nyheter/2021/koronavaksine-selv-om-ikke-alle-far-full-beskyttelse-er-det-viktig-at-mange/

Jeg har heller ikke sagt at vaksinen er svaret for ingen smitte jeg. Jeg bare sier at Norge bør innføre covidpass som mange andre i Europa. Som ett av flere tiltak for å redusere trykket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

https://www.fhi.no/nyheter/2021/koronavaksine-selv-om-ikke-alle-far-full-beskyttelse-er-det-viktig-at-mange/

Jeg har heller ikke sagt at vaksinen er svaret for ingen smitte jeg. Jeg bare sier at Norge bør innføre covidpass som mange andre i Europa. Som ett av flere tiltak for å redusere trykket.

Covidpass er fullstendig idioti og man kan trekke paralleller til regimer vi ikke liker å sammenligne oss med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (58 minutter siden):

Poenget mitt er, for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, at det ikke eksisterer noen positiv korrelasjon mellom tiltaket "munnbind" og smittekurver/dødsfall basert på de empiriske dataene vi nå har. Og man kan ta med land som innførte munnbind før en smittebølge eller under en smittebølge, uten at man kan finne noen statistisk signifikant effekt.

Det er ikke helt riktig. Før pandemien var det lite vitenskapelig grunnlag rundt masker, men etter hvert har forskningen bare blitt klarere på at de fungerer, selv om det fremdeles er noe usikkerhet.

https://edition.cnn.com/2021/11/02/health/face-mask-debate-covid-19-pandemic-cmd-intl/index.html

Enkelte studier har ikke funnet noe direkte bevis på at masker virker, andre har funnet bevis for at de fungerer godt.
Det er gjort studier på selve maskenes filtrering, for å se beskyttelsesgrad, det er gjort studier med hamstre og annet, så det varierer mye i hva slags studie som er gjort.

Så langt har det vært få store studier ute i samfunnet, svært mange av studiene er spesifikke studier gjort i laboratorium, som åpenbart ikke måler det som er viktig, hvordan bruk av masker påvirker smittespredningen i samfunnet.

En mindre studie i Danmark fant ingen sikre bevis for at masker hadde noen effekt, men forskerne mente fremdeles maskebruk var positivt.

En av svært få større studier som er gjort, ble utført i fjor vinter i Bangladesh,
Denne inkluderte 341 126 mennesker i 600 landsbyer, og den viste at smittespredningen ble redusert med 9% i de landsbyene hvor masker ble delt ut.

https://theconversation.com/evidence-shows-that-yes-masks-prevent-covid-19-and-surgical-masks-are-the-way-to-go-167963

Problemet er at det krever at en forholdsvis høy andel av befolkningen benytter masker, og det er ikke noe som alene kan bekjempe en pandemi, men det vil redusere smittespredningen, det er nærmest garantert.

Dette vet vi bare med sunn fornuft, ettersom virus som smitter på den måten SARS-CoV-2 gjør, gjennom luftveiene, krever at man hoster, puster, nyser osv. viruset ut i omgivelsene, for at det skal smitte andre. En maske vil helt åpenbart begrense den smittespredningen, dersom den som er smittet bruker maske.

Min personlige mening er at man nok får en ytterligere forsterkning av problemet med å måle maskers effektivitet, når man vet at de som er mest villig til å benytte masker, også er de som ellers er forsiktige, og trolig har minst risiko for å bli smittet, mens de som nekter å bruke en maske, høyst trolig er i andre enden, og de som er mest utsatt for smitte generelt, og er den gruppen som burde ha brukt maske.

Så fremt det ikke er et påbud, eller noe som gjør at hele befolkningen bruker masker på utsatte steder, så får man heller ikke den helt store effekten.

Det vi har sett av maskepåbud så langt, har dessverre ofte kommet så sent at smitten allerede er utbredt, og at masker innføres på et tidspunkt hvor også mange andre tiltak innføres, som gjør at smitten reduseres, uten at man sikkert kan si hvilke tiltak som hadde best effekt.

Nå er sikkert mine meninger litt farget, ettersom jeg er for et påbud om maskebruk, og alltid bruker FFP2/3 masker når jeg er innendørs hvor andre ferdes, som i butikker og lignende.

For egen del er det ganske enkelt, jeg har en maske i lommen som jeg drar på meg når jeg går inn et sted, og tar den av når jeg går ut osv, og det er strengt tatt ikke noe problem. Dette er som oftest billige FFP2 masker, som byttes ofte.
I spesielle situasjoner hvor jeg vet at jeg blir værende innendørs med flere mennesker, så tar jeg gjerne med meg litt mer behagelig og effektiv 3M FFP3 maske.

Hadde jeg måttet jobbe hele dagen med maske, så ville jeg kanskje ikke vært så begeistret, men for folk flest bør det være enkelt å bruke maske på utsatte steder.
Når man blir vant til det, så er det rett og slett null problem, og trolig det absolutt enkleste tiltaket man kan gjøre for å begrense smitten, utover kanskje å vaksinere seg?

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Covidpass er fullstendig idioti og man kan trekke paralleller til regimer vi ikke liker å sammenligne oss med. 

Det er din mening. Var nettopp i Tyskland der de praktiserer dette. Følte meg absolutt ikke som en del av noe kommunistisk. Var egentlig helt naturlig hele greia. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Det er din mening. Var nettopp i Tyskland der de praktiserer dette. Følte meg absolutt ikke som en del av noe kommunistisk. Var egentlig helt naturlig hele greia. 

Masker er bare en veldig liten del av det og det skjønner du også. Det er når en begynner å akseptere og anser det som en naturlig ting problemet vokser. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Masker er bare en veldig liten del av det og det skjønner du også. Det er når en begynner å akseptere og anser det som en naturlig ting problemet vokser. 

Er ikke bare masker der, stort sett hvor en går så må en vise vaksine pass evt test resultat. Noe jeg synes vi burde hatt også. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Du kan ta Merkel ut fra Øst Tyskland,  men ikke Øst Tyskland ut fra Merkel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Og jeg sier til deg at de landene som har innført covidpass som tiltak ikke har noen bedre smittekurver å vise til enn de landene som ikke har det.

Med tanke på hvor ekstremt destruktivt dette tiltaket er synes jeg det er direkte galskap å i det hele tatt tenke tanken på å innføre dette i henhold til et kost/nytte-regnskap. Galskap. Sånne som deg må ha sovnet gjennom historietimene på skolen hvor det blir undervist i hva som skjer i samfunn som innfører segregering av befolkningsgrupper. Enten det, eller så er du seriøst intellektuelt begrenset som menneske. At folk ikke ser de enorme farene dette tiltaket medfører er rett og slett rystende.

Endret av basillen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...