Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 time siden):

Synes dette er veldig enkelt jeg. Er det slik at sykehusene ikke kan yte de tjenestene de normalt skal og står i fare for ikke å kunne tilby hjelp de som må ha hjelp, så man gjøre grep for å fikse det. Uavhengig av hva årsaken er, uavhengig av korttids- eller langtidsperspektiv. 

Det du skisserer her er jo selve definisjonen på et helsediktatur hvor det legges opp til at det overordnede styringsprinsippet til enhver tid skal være helsevesenets status og hvorvidt dette er under press eller ikke. Alt annet er underordnet dette. Dine lovfestede rettigheter, planer og behov kan uten forvarsel fratas deg dersom myndighetene vurderer det slik at helsevesenet sliter. Så hvis man fra nå av planlegger reiser, bryllup, bursdagsfeiringer, konserter, idrettsarrangement, osv., så må man likevel belage seg på at alle disse planene må skrotes dersom de tilfeldigvis skulle kollidere med en periode hvor sykehusene har det travelt.

Dersom dette skal bli det overordnede styringsprinsippet fra nå av vil det på sikt være langt mer destruktivt både for folkehelsen (den fysiske og den mentale) og økonomien enn om helsevesenet i noen uker her og der må foreta noen tøffe prioriteringer. Og det hjelper ikke nevneverdig om man formulerer dette som "råd."

Ta for eksempel Tromsø, hvor man nå har innført råd om å følge meteren igjen. Dersom man er bosatt i Tromsø og for eksempel jobber med å arrangere konserter, konferanser, idrettscuper, festivaler, etc., så vil terskelen nå være ekstremt lav for at man ikke tør å gjennomføre arrangementer. Jo da, man har i prinsippet lov til det, men hvis smitte skulle oppstå, så vil dette være ekstremt ille for renomméet til arrangøren. For man har jo da ikke "fulgt rådene." Så da velger man heller å skrote hele arrangementet. Og da taper man store inntekter, samt tar fra folk, inkludert barn, gleder i hverdagen. Tenk bare på alle idrettsarrangementene som vil lide av dette.

En slik permanent samfunnsordning er med andre ord ikke bare absurd fra et juridisk perspektiv, men også på sikt ekstremt destruktivt for samfunnet. Langt mer enn noen tøffe uker i helsevesenet her og der.

Det du forfekter verken bør, kan eller skal være slik et fritt land skal fungere.

Endret av basillen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
basillen skrev (1 time siden):

Det du forfekter verken bør, kan eller skal være slik et fritt land skal fungere.

Du kunne ikke tatt mer feil, og jeg har ikke skrevet det du påstår. Dette er hva du tror og antar jeg forfekter.

Beklager, men når du skriver en lang post med masse overdrivelser og feilaktige antakelser om hva jeg skal mene, så vet jeg ikke en gang hva jeg skal svare på her.

Jeg skrev at man må gjøre grep hvis sykehusene ikke kan yte befolkningen hjelp. Dette får altså du til å bli til «helsediktatur, destruktivt for samfunnet og absurd» fordi du har laget deg en rekke forutsetninger for hva du selv ser for deg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (35 minutter siden):

Det du skisserer her er jo selve definisjonen på et helsediktatur hvor det legges opp til at det overordnede styringsprinsippet til enhver tid skal være helsevesenets status og hvorvidt dette er under press eller ikke. Alt annet er underordnet dette. Dine lovfestede rettigheter, planer og behov kan uten forvarsel fratas deg dersom myndighetene vurderer det slik at helsevesenet sliter. Så hvis man fra nå av planlegger reiser, bryllup, bursdagsfeiringer, konserter, idrettsarrangement, osv., så må man likevel belage seg på at alle disse planene må skrotes dersom de tilfeldigvis skulle kollidere med en periode hvor sykehusene har det travelt.

Dersom dette skal bli det overordnede styringsprinsippet fra nå av vil det på sikt være langt mer destruktivt både for folkehelsen (den fysiske og den mentale) og økonomien enn om helsevesenet i noen uker her og der må foreta noen tøffe prioriteringer. Og det hjelper ikke nevneverdig om man formulerer dette som "råd."

Ta for eksempel Tromsø, hvor man nå har innført råd om å følge meteren igjen. Dersom man er bosatt i Tromsø og for eksempel jobber med å arrangere konserter, konferanser, idrettscuper, festivaler, etc., så vil terskelen nå være ekstremt lav for at man ikke tør å gjennomføre arrangementer. Jo da, man har i prinsippet lov til det, men hvis smitte skulle oppstå, så vil dette være ekstremt ille for renomméet til arrangøren. For man har jo da ikke "fulgt rådene." Så da velger man heller å skrote hele arrangementet. Og da taper man store inntekter, samt tar fra folk, inkludert barn, gleder i hverdagen. Tenk bare på alle idrettsarrangementene som vil lide av dette.

En slik permanent samfunnsordning er med andre ord ikke bare absurd fra et juridisk perspektiv, men også på sikt ekstremt destruktivt for samfunnet. Langt mer enn noen tøffe uker i helsevesenet her og der.

Du har 100% rett i hver eneste ord du skriver her og jeg må bare si meg kompromistløst enig. Det har nok noe med det samfunnet vi lever i, alt for mange tenker kortidsperspektiver og skjønner ikke hvor ødeleggende ting kan være på sikt. "Vi har jo klart oss så bra i Norge så da skal vi fortsette å klare det" uten å reflektere over hva som er grunnen til at vi har klart oss så bra. Og da undervurderer man det at vi har en unik tillitskultur og hvorfor vi har den tillistkulturen. Men det er ikke gitt at den er her til evig tid og når noen bryter tilliten og misbruker den da vil den svinne. Det er ingen garanti for at dette vil vedvare og om man ser ting i perspektiv, historisk også skjønner man at den slår sprekker allerede.

Jeg tror det er ganske lett for enkelte, journalister og enkelte i offentlig sektor som med letthet har hjemmekontor å bagatellisre hva det vil si for et samfunn å ha repeterende nedstenginger hvor myndighetene hele tiden lokker med en gulrot og "om du gjør sånn og sånn" får vi livene våre tilbake igjen. Men det er andre som ikke sitter like trygt og priviligert oppe i det. Adre er kanskje også pensjonister og uføretrygdede. Og - nå vil jeg ikke misforstås - jeg er FOR den norske velferdsmodellen og mener at alle som er berettiget til det skal ha rett til uføretrygd om man er ufrivillig utestengt fra arbeidslivet grunnet sykdom og en god pensjon om man har jobbet for det. Men - dette kommer med en pris - og det er en produktiv befolkning i en økonomi som fungerer. Og uten dette stanser dette helt opp - også det helsevesenet man angivelig stenger ned samfunnet for å beskytte. Som det gamle kommunistbandet Vømøll sang i sin tid: det e itjno som væks ta seg sjøl. Desverre tror jeg alt for mange nordmenn tror nettopp det. Vi har hatt det alfor godt alt for lenge og da tror man at det bare er å betale befolkningen ut av permitering og nedstenginger hver gang det er litt hektisk på sykehusene. Om man fortsetter å tro det og om myndighetene ikke innser det vil folket med 100% sikkerhet oppleve en ganske så brutal oppvåkning rundt det der før eller siden.

Men desverre, jeg tror man i Norge blir nødt til å erfare dette the hard way. 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
basillen skrev (42 minutter siden):

I Tromsø truer de nå med å gå enda lenger enn bare anbefalinger i løpet av de neste 9 dagene, noe som kan gi oss et forvarsel om at marerittet er tilbake for resten av landet:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/koronasmitten-fortsetter-a-oke-i-tromso-med-ny-smittetopp-pa-78-personer-1.15713764

Så mye for den vaksinen som skulle gi oss livene våre tilbake. Dette er Groundhog Day, en vedvarende repeterende vond sirkel som aldri tar slutt. Dette er "the new normal" - et liv konsentrert rundt covid-19 hvor våre liv utelukkende skal styres etter eksistensen av covid-smitte. Hver eneste vinter i uoverskuelig fremtid.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
basillen skrev (1 time siden):

Jeg vet iallfall om et idrettsarrangement i Tromsø som ikke blir avlyst, men som som fortsatt blir gjennomført med forsterkede tiltak i helgen. Har du eksempel på arrangører som nå avlyser i frykt for dårleg omdømme om det blir smitte nå? Jeg har inntrykk av at svært få arrangement avlyses om dagen og blir gjennomført og at det heller settes inn tiltak for å få gjennomført på en forsvarlig måte. Så nå føler jeg at du konstruerer en situasjon som ikke eksisterer. 

Det er smitte overalt nå, så jeg har ikke inntrykk lenger av det er knyttet frykt for å bli assosiert med smitte. Jeg tror de fleste har fått med seg at det er noe man kan få overalt og at det ikke er noe man kan så mye for nødvendigvis.

Det er mulig noen arrangører velger å redusere antall plasser for å sørge for mer avstand mellom deltakerne. Men det er ikke nødvendigvis noe negativt. Si at noen egentlig har 100 sitteplasser, men velger å gjennomføre med 50 sitteplasser for å ha annet hvert sete. Om det er mye smitte i området så er det ikke sikkert de får solgt 100 billetter uansett, når folk vet at de må sitte tett i tett og dermed frykter smitte. Så resultatet kan være at de uansett kommer få. Om folk derimot får vite at arrangøren har satt inn tiltak som avstand som gjør arrangementet tryggere, kan det være de får solgt flere billetter enn uten tiltak. For noen så kan faktisk tiltak være betryggende.  

Endret av Fnugle
  • Liker 5
Lenke til kommentar

St. Olavs hospital høyner beredskapen: – Situasjonen er alvorlig
https://www.nrk.no/trondelag/st.-olavs-hospital-hoyner-beredskapen_-_-situasjonen-er-alvorlig-1.15714088

Sitat

– Situasjonen er nå så alvorlig at den truer pasientsikkerheten, sier sykehusdirektør Grethe Aasved.

St. Olavs hospital varsler tirsdag ettermiddag at de høyner beredskapen til gult nivå og utsetter planlagt aktivitet som kan vente.

Årsaken er vedvarende høyt antall utskrivningsklare pasienter, og stor pågang av pasienter på St. Olav både på Øya i Trondheim og i Orkland.

Statsforvalteren i Trøndelag er varslet om situasjonen.

Sitat

Sykehuset er fullt

– Når vi ikke får skrevet ut ferdigbehandlede pasienter, medfører det at sengepostene er fulle og akutt syke pasienter som kommer til akuttmottaket blir værende der for lenge. Dette medfører utfordringer knyttet til pasientsikkerheten, sier sykehusdirektør Grethe Aasved.

I dag ligger det 39 utskrivningsklare pasienter på St. Olav. Tallet har variert mellom 25 og 40 de siste ukene.

– Vi står nå i en krevende situasjon hvor ansatte i sykehuset har en svært tøff belastning for å ivareta sikkerheten til pasientene. Ansatte har gjennom lang tid stått i denne situasjonen, og jeg er bekymret for de ansattes arbeidsbelastning og helse, fortsetter hun.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (33 minutter siden):

I Tromsø truer de nå med å gå enda lenger enn bare anbefalinger i løpet av de neste 9 dagene, noe som kan gi oss et forvarsel om at marerittet er tilbake for resten av landet:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/koronasmitten-fortsetter-a-oke-i-tromso-med-ny-smittetopp-pa-78-personer-1.15713764

Så mye for den vaksinen som skulle gi oss livene våre tilbake. Dette er Groundhog Day, en vedvarende repeterende vond sirkel som aldri tar slutt. Dette er "the new normal" - et liv konsentrert rundt covid-19 hvor våre liv utelukkende skal styres etter eksistensen av covid-smitte. Hver eneste vinter i uoverskuelig fremtid.

1) Det gjør det bare om de må, altså om det ikke snur om 9 dager, og de vil prøve minst mulig inngripende tiltak før de evt. går strengere til verks 25.november.

2) Det begrunnes godt fordi det er høyt press på helsevesenet der, så de er nødt til å ta grep.

Jeg synest det er kjempeflott at de går ut og advarer nå og kommer med konkrete datoer og advarsler om hva som kan bli aktuelt. Da er folk forberedt. Når folk skjønner at det kan bli aktuelt med strengere tiltak, så vil det i større grad skjerpe seg og følge enkle smittevernsråd nå som gjør til at de kanskje får snudd utviklingen før strengere tiltak blir nødvendig. 

Og igjen, dette med at man ikke skal trenge noen tiltak etter vaksine er noe enkelte har fått for seg. Man har alltid visst at det er usikkerhet knyttet til effekten. Dessuten er det fortsatt mange som ikke velger å vaksinere seg og det får konsekvenser for alle. Men vaksinene har gjort mye for oss, hadde det ikke vært for vaksiner hadde vi aldri hatt det så åpent i Norge som vi har i dag. 

Endret av Fnugle
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Med andre ord: vaksine var aldri noe alternativ til nedstenginger. Det skulle være nedstenginger OG vaksine. Begge deler. I England har noen vært ærligere og sagt rett ut av vaksiner kun er en del av the new normal, og ikke et tillegg til den. En poermanent og utrivelig verden hvor nedstenginger og helsediktatur bare er noe vi må venne oss til først som sit for all fremtid. Det burde de ha sagt da de annonserte det med vaksiner. De sa jo for litt siden, Bent Høie spesielt at "nå må vi lære oss å leve med viruset". Mente de da egentlig at nå må vi lære oss å leve med nedstenginger og frihetsberøvelse på en mer eller mindre permanent basis? Altså the new normal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (7 minutter siden):

1) Det gjør det bare om de må, altså om det ikke snur om 9 dager, og de vil prøve minst mulig inngripende tiltak før de evt. går strengere til verks 25.november.

2) Det begrunnes godt fordi det er høyt press på helsevesenet der, så de er nødt til å ta grep.

Jeg synest det er kjempeflott at de går ut og advarer nå og kommer med konkrete datoer og advarsler om hva som kan bli aktuelt. Da er folk forberedt. Når folk skjønner at det kan bli aktuelt med strengere tiltak, så vil det i større grad skjerpe seg og følge enkle smittevernsråd nå som gjør til at de kanskje får snudd utviklingen før strengere tiltak blir nødvendig. 

Og igjen, dette med at man ikke skal trenge noen tiltak etter vaksine er noe enkelte har fått for seg. Man har alltid visst at det er usikkerhet knyttet til effekten. Dessuten er det fortsatt mange som ikke velger å vaksinere seg og det får konsekvenser for alle. Men vaksinene har gjort mye for oss, hadde det ikke vært for vaksiner hadde vi aldri hatt det så åpent i Norge som vi har i dag. 

Dette illustrere jo nettopp poenget mitt.

Alle som nå har lagt planer for arrangement, bryllup, bursdagsfeiringer, o.l. i Tromsø for desember måned må belage seg på at alt dette kan bli avlyst på kort varsel.

Og med tanke på at viruset blir endemisk vil denne trusselen nå henge over oss hver eneste vinter fra nå av. 

Dette er et regelrett helsediktatur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Hvorfor får ikke St. Olav skrevet ut ferdigbehandlede pasienter? Dette skjønte jeg ikke. Er det ingen som har tid til å ta den siste rutinesjekken og faktisk skrive dem ut, eller hva er greia?

Det kan være flere ting, de kan ikke bare kaste folk på gata heller om de ikke har folk som kan ta de i mot ut av sykehuset. Så har man og enkelte som kan mene at en blir skrevet ut for tidlig, jeg har selv opplevd at jeg ble merket som ferdigbehandlet hos et sykehus når jeg ikke klarte å gjøre ting som å komme meg opp av en seng, stol eller toalett alene fordi kroppen var så mørbanka, som jeg og naturlig nok protesterte på ettersom jeg bor alene, som nok og hadde gjort jeg hadde havnet på denne statistikken. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Vaksinene gjør at folk ikke blir like syke, det gjør at vi tåler høyere smittetall, men det gjør ikke at vi er immune mot å måtte innføre enkelte tiltak i perioder for å hindre at det løper ut av kontroll. Er dette så fryktelig vanskelig å ta innover seg? Nå syns jeg du prøver å fremstille vaksinene litt som de ikke har hatt noen effekt.

Jeg kan jo spørre om det er vanskelig å ta innover seg at økonomien vår ikke tåler slikt i uoverskuelig fremtid. Nei, vi har ikke et utømmelig oljefond som gjør at vi kan "baile oss ut" av dette hver eneste gang det er økning av coronasmitte i vinterhalvåret, noe det er 100% sikkert at det vil gjøre i uoverskuelig fremtid. Jeg vet ikke hvor mye jeg får rett i, men dette vet jeg at jeg kommer til å får rett i.

Det er ikke jeg som snakker ned vaksinene, jeg er helt for vaksinene jeg og har fått med meg at de virker. De som fremstiller vaksinene som om de ikke virker er jo helsetyrannene i Tromsø som truer med igjen å holde befolkingen som gisler. De er de største anti-vaxxerne av dem alle.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Jeg kan jo spørre om det er vanskelig å ta innover seg at økonomien vår ikke tåler slikt i uoverskuelig fremtid. Nei, vi har ikke et utømmelig oljefond som gjør at vi kan "baile oss ut" av dette hver eneste gang det er økning av coronasmitte i vinterhalvåret, noe det er 100% sikkert at det vil gjøre i uoverskuelig fremtid. Jeg vet ikke hvor mye jeg får rett i, men dette vet jeg at jeg kommer til å får rett i.

Det er ikke jeg som snakker ned vaksinene, jeg er helt for vaksinene jeg og har fått med meg at de virker. De som fremstiller vaksinene som om de ikke virker er jo helsetyrannene i Tromsø som truer med igjen å holde befolkingen som gisler. De er de største anti-vaxxerne av dem alle.

Det er bare du som snakker om uoverskuelig fremtid, ingen andre. Hva legger du til grunn for dette annet enn antagelser?

Dine kommentarer om den overarbeidde helsetjenesten i Tromsø nå blir så useriøse å nedlatende at jeg nesten ikke gidder å kommentere det engang. Tromsø er i en situasjon hvor sykehusene presses, planlagt behandling blir forskyvd og helseforetaket trues med å ikke klare å tilby sin befolkning nødvendig helsehjelp, selvfølgelig må noe gjøres.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Det er bare du som snakker om uoverskuelig fremtid, ingen andre. Hva legger du til grunn for dette annet enn antagelser?

Vel, ikke noe annet enn det faktum vitenskapen er ganske enige i; at covid-19 er kommet for å bli hos hoss for evig og alltid og ikke vil forsvinne. Så dersom man mener at covid er så fryktelig at helsevesenet TIL TROSS FOR VAKSINER ikke kan takle det så sier det seg jo selv at vi vil befinner oss på nøyaktig samme sted hvert eneste vinterhalvår i all fremtid fremover. Eller tror du at viruset vil forsvinne av seg selv på et tidspunkt siden du kanskje ikke tror dette vil vare i uoverskuelig fremtid? Jeg vet ikke hva du tror, jeg bare spør.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Det er ingen som har visst noe om hvordan vaksinene ville virke. Det har vel faktisk vært sånn at man i starten var overrasket over hvor god effekt den hadde mot alvorlig sykdom og smitte, mens man samtidig har vært klar over/usikker på om effekten ville avta etter ca. seks måneder. Derfor er det så vesentlig å få gitt 3.dose til flere utsatte, noe som jeg mener vi er alt for treige med å få det ut til flere. Samtidig som jeg skjønner at det er utfordrende da man også skal gjennomføre vaksinering med influensa nå, og at det egentlig ikke står på antall vaksinedoser, men logistikken. Dessuten må det ha gått 6 mnd siden dose 2 - så man kunne ikke ha begynt så mye før heller for mange aldersgrupper.

Det er svært mye smitte i Norge nå, det er kanskje så mye som det aldri har vært. Det er store mørketall pga. høy andel positive tester og mye hjemmetesting. Om det ikke hadde vært for at så mange hadde vært fullvaksinert, så hadde vi hatt langt flere covid-pasienter for lenge siden.

Grunnen til at det er så tøft nå er pga. at sykehusene får så mye andre luftveisinfeksjoner å henge fingrende i etter gjenåpningen i tillegg til at vaksineeffekten begynner å ta av for sårbare grupper. Og korona når nå for alvor de som ikke har vaksinert seg. Alt får en forsterkede effekt den første tiden etter gjenåpning, mange flere har nok blitt syke på samme tid og fortere enn normalt, ikke bare pga. svakt immunforsvar, men jeg er sikker på at folk har festet/utnyttet det frie liv mer enn normalt de siste ukene og vært ekstra sosiale som bidrar til mer luftveisinfeksjoner nå, noe som er HELT forståelig etter så lang tid med tiltak og pandemiprat. 

I likhet med Snikpellik tror jeg ikke det blir sånn hvert år fremover. Neste år tror jeg flere er bedre beskyttet gjennom boosterdose og eventuelt naturlig immunitet. Neste år tror jeg også av flere grunner at året vil være mer normalt og at man derfor ikke får så tidlig start på diverse luftveisinfeksjoner og en mer kontrollert og rolig vinter. Og kanskje har viruset mutert til å bli en mildere variant også, hvem vet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Det er ingen som har visst noe om hvordan vaksinene ville virke. Det har vel faktisk vært sånn at man i starten var overrasket over hvor god effekt den hadde mot alvorlig sykdom og smitte, mens man samtidig har vært klar over/usikker på om effekten ville avta etter ca. seks måneder. Derfor er det så vesentlig å få gitt 3.dose til flere utsatte, noe som jeg mener vi er alt for treige med å få det ut til flere. Samtidig som jeg skjønner at det er utfordrende da man også skal gjennomføre vaksinering med influensa nå, og at det egentlig ikke står på antall vaksinedoser, men logistikken. Dessuten må det ha gått 6 mnd siden dose 2 - så man kunne ikke ha begynt så mye før heller for mange aldersgrupper.

Det er jeg enig i. Jeg er helt og holdent for at alle utsatte skal få boosterdose, veldig for det. Men flere nedstenginger er jeg kompromistløst imot og reservasjonsløs motstander av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Dine kommentarer om den overarbeidde helsetjenesten i Tromsø nå

Det var ikke rettet mot selve helsetjeneste, det var rettet mot helsebyråkratene og de som lager reglene. Jeg har full respekt for for de som jobber i førstelinjen i helsevesenet.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Vel, ikke noe annet enn det faktum vitenskapen er ganske enige i; at covid-19 er kommet for å bli hos hoss for evig og alltid og ikke vil forsvinne. Så dersom man mener at covid er så fryktelig at helsevesenet TIL TROSS FOR VAKSINER ikke kan takle det så sier det seg jo selv at vi vil befinner oss på nøyaktig samme sted hvert eneste vinterhalvår i all fremtid fremover. Eller tror du at viruset vil forsvinne av seg selv på et tidspunkt siden du kanskje ikke tror dette vil vare i uoverskuelig fremtid? Jeg vet ikke hva du tror, jeg bare spør.

Jeg tror ikke at covid vil forsvinne nei, men jeg tror i takt med at vi forstår sykdommen bedre, får potensielt bedre medisiner,  behandlingsmåter og forbedrede booster doser (for de som trenger det)  i årene som kommer vil vi kunne håndtere covid på samme måten som vi håndterer andre typiske luftveissykdommer som vi har i dag uten at dette trenger å gå ut over hverken helsevesenet eller din personlige frihet. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
Lenke til kommentar
basillen skrev (16 minutter siden):

Dette illustrere jo nettopp poenget mitt.

Alle som nå har lagt planer for arrangement, bryllup, bursdagsfeiringer, o.l. i Tromsø for desember måned må belage seg på at alt dette kan bli avlyst på kort varsel.

Og med tanke på at viruset blir endemisk vil denne trusselen nå henge over oss hver eneste vinter fra nå av. 

Dette er et regelrett helsediktatur.

Igjen, nå overdramatiserer situasjonen til de grader. Når man vet at det er et stort smitteutbrudd i Tromsø og press på helsevesenet,  så skjønner man uavhengig av kva kommunen sier og ikke sier om fremtidige mulige tiltak at smitten vil kunne true planlagte arrangement. Er det ikke tiltak, kan man måtte avlyse fordi man blir smittet selv. Sånn er det i disse dager og det vet man veldig godt når man legger planer. Det er dessuten greitt for arrangøren og få vite dette nå 1 mnd i forveien, så kan de begynne å legge plan B for eventuelt bryllup i desember med færre gjester. I stedet for å måtte avlyse alt uka før. Det er mye verre.

Det er bedre at Tromsø kommune tar grep som gjør til at folk skjerper seg, slik at man får bukt med smitten, så er det faktisk bedre sjanse for at man får gjennomført arrangement om de klarer å snu smittetrenden uten å behøve å sette inn de tiltakene som kan bli aktuelle.

Som jeg skrev nettopp, jeg har ingen tro på at det blir så ille som neste år av flere grunner.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...