Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har vært lydhør og gjort alt de sa at vi skulle gjøre i alle disse mnd. og har styrt unna smitte og sykdom. Nå ble jeg i går invitert til konsert uti slutten av november og kjenner at det å stå hoppende tett i tett mens svett gledesallsang, spytt og rytmisk fråding foran scenen eskalerer rundt meg får meg til å tenke at nei, jeg får nok heller droppe det. Jeg tar ikke sjansen. Smitten begynner igjen å bre om seg her hvor jeg bor. Jeg er bare ikke bekvem med det, så jeg får vente litt til på bedre tider.  :( 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/29/2021 at 5:14 PM, Evil-Duck said:

Uansett hvordan en vrir å vender på det så har vi vært gjennom en pandemi ingen viste utfallet av, å legge all skyld på tiltakene er en feilslutning for å si det mildt. Hadde vi ikke hatt noen tiltak å latt folk dø som fluer å fått 100K+ som sliter med ettervirkningene av korona slik de har i sverige nå tror jeg det ikke hadde stått så mye bedre til med disse statistikkene. 

Helt riktig.

Har en bekjent som fikk beskjed an direktøren om at hjemmekontor i pandemien nok var årsaken til 10kg ekstra på kroppen nå. Helt til han fortalt om en stor operajon han hadde gjort i samme periode som hadde ført til stillesitting og medisiner som ga mye vann i kroppen.

Man skulle tro at folk visste bedre enn å trekke slutninger på vegne av andre nå.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (27 minutter siden):

Det har jo vært klart ganske lenge at denne tja tydvis hysteriske spritingen av overflater osv ikke har hatt så mye å si for spredning av coronaviruset. Fjerner jo en del andre bakterier, men i det store og det hele er det unødvendig. En får heller vaske hender etter man har vært på treningssenter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kunde ikke läsa artikeln. Kontakt smitte och vasking av hender tror jag ikke er så viktigt med tanke på smitte men skulle tro att det kan ha störst effekt nettopp på treningssenter. 

FHI och andre sier vel fremdeles att det viktigaste är att hålla sig hjemme når man er sjuk och vaskehenderna?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sitat

Impact of vaccination on admission to hospital Patients with confirmed SARS-CoV-2 infection Yale New Haven Health System, Connecticut Between March 23 and July 1, 2021 Patients were considered fully vaccinated 14 days after second dose 969 patients were admitted PCR positive 172 (18%) of 969 patients had received at least one vaccine dose 103 had received a partial vaccine course 15 had received a complete course 54 were fully vaccinated Among the 54 25 (46%) patients were asymptomatic 4 (7%) had mild disease 11 (20%) had moderate disease 14 (26%) had severe or critical illness 4 (7%) required ICU 1 required ventilation 3 died Among those with severe or critical illness Median age 80·5 years, Pre-existing comorbidities in the 14 patients with severe or critical illness, Body–mass index more than 25 kg/m² (n=9) Cardiovascular disease (n=12) Lung disease (n=7) Malignancy (n=4) Type 2 diabetes (n=7) Immunosuppressive agent (n=4) Difference between vaccines 13 of 14 patients had received BNT162b2, Pfizer 1 of the 14 had received mRNA-1273, Moderna 0 of the 14 had received Ad.26. COV2.S, J and J

Endret av DaniNichi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sviskepott skrev (På 30.10.2021 den 13.55):

Jeg har vært lydhør og gjort alt de sa at vi skulle gjøre i alle disse mnd. og har styrt unna smitte og sykdom. Nå ble jeg i går invitert til konsert uti slutten av november og kjenner at det å stå hoppende tett i tett mens svett gledesallsang, spytt og rytmisk fråding foran scenen eskalerer rundt meg får meg til å tenke at nei, jeg får nok heller droppe det. Jeg tar ikke sjansen. Smitten begynner igjen å bre om seg her hvor jeg bor. Jeg er bare ikke bekvem med det, så jeg får vente litt til på bedre tider.  :( 

Vel, bedre tider, hva mener du med det? Tider da det ikke eksisterer corona lenger? Vel, da må jeg beklage deg med at de tidene aldri noensinne kommer. Covid-19 er kommet for å bli hos oss for evig og alltid og kommer alltid i likhet med andre smittsomme sykdommer til å blusse opp hvert vinterhalvår.

Så enkel er den saken, men jeg regner med at du tok vaksinen? Selv uten covid ville det vært en del dråpesmitte i sirkuøasjon på konserter i november. Vaksi nen gir ingen steril immunitet, men den forhindrr jo at man er alvorlig syk eller dør.

Jeg ser her hvilken utrolig oig ufattelig skade tabloidmedia nå har, lockdown eller ikke.  Våre ansvarlige(jeg tar forbehold om det)myndigheter har slått fast at det er døde og innlagte som vil være det naturlige å fokusere på, ikke det absolutte antallet med positive coronatester. Men for media som elsker å nøre opp under frykt- og redselsjournalistikk spiller det ingen rolle. Etter en rolig måned hvor jeg trodde vi endelig skulle slippe mer mas om "smittetall" gønner de på igjen med frykt og redsel om smittetall. På toppen av VG igjen; Dagbladet med AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ - "smtteeksplosjon"(eksplosjon av alle ting) gi"kjedelig" som innlagte; tallet på innlagte har vært stabilt ganske lenge.

Nei, jeg klandrer ikke de som fortsatt er veldig redde for corona til tross for at de har tatt vaksinen. Jeg klandrer søppelmediene VG og Dagbladet som nører opp under frykt og redsel rundt smittetall og dermed er med å sørge for at vi aldri kan få noe normalt samfunn igjen. Nei, bedre tider kommer ikke når frykten gjør at kulturtilbud må avlyses eller legges ned fordi frykten som tabloidmediene nører opp under gjør at billettinntekter svikter. Bedre tider kommer ikke når folk er livredde for å reise kollektivt og tungt urbane kommuner trues med å miste kollektivtilbudet sitt og livssituasjonen blir atskillig forverret for ganske mange tusen mariginaliserte borgere.

Jeg oppfatter heldigvis at de aller fleste rundt meg ikke er redd for corona i det hele tatt, men deler av markedet merker jo at det er tilstrekkelig mange som fortsatt er det. Underholdningsbransjen merker det og kollektivtrafikken merker det. Og jeg klandrer Dagbladet og VG og det er ufattetlig utilgivelig det de holder på med. Man kan jo håpe på at det slår tilbake på dem selv og at de mister inntekter på grunn av det og må legges ned men det er nok desverre for mye å håpe på.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Ekstra tiltak grunnet stor pasientpågang
https://www.ahus.no/nyheter/ekstra-tiltak-grunnet-stor-pasientpagang

Sitat

Det har de siste ukene vært svært travelt på sykehuset med stor pågang av pasienter. Det har gitt ekstra utfordringer knyttet til å ta unna i akuttmottaket og finne plasser i rett tid til de som har behov for innleggelse. Derfor er det nå innført flere tiltak for å håndtere denne situasjonen. 

Sitat

Antall pasienter per dag med behov for øyeblikkelig hjelp er vanligvis høyere om høsten og vinteren. I år har denne økningen ved Akershus universitetssykehus (Ahus) kommet tidligere enn normalt. Det skyldes blant annet stor pågang av pasienter luftveisinfeksjoner. 

Sitat

I tillegg har Ahus fortsatt et betydelig antall covid-pasienter innlagt, for tiden varierende fra 10 til 20 pr dag. Når kapasiteten utfordres fører det også til at flere pasienter får kortvarige opphold på korridor. Samtidig er det for tiden ekstra utfordringer med kortidsfravær knyttet til luftveisinfeksjoner og lignende.

- Den tidlige og store pågangen av pasienter har gitt en utfordrende situasjon, spesielt i akuttmottaket og barnemottaket på Nordbyhagen. Vi setter derfor allerede nå inn tiltak som er forberedt for vintersesongen, samt tiltak som kan styrke arbeidet i akuttmottaket og lette overføringen av pasienter til sengepostene, sier administrerende direktør Øystein Mæland.

Sitat

Økt varig sengekapasitet

Behovet for sykehusbehandling i Ahus sitt opptaksområde er økende som følge av befolkningsvekst og en aldrende befolkning. 

For å møte dette økes kapasiteten trinnvis, både i antall senger og andre områder. Siden før pandemien har Ahus utvidet med 20 senger ved Kongsvinger sykehus og startet med planlagte operasjoner og ytterligere 20 senger ved Ahus Gardermoen.

Ved nyttår vil vi gjennom ombygginger på Nordbyhagen og interne rokader ta i bruk netto 26 nye senger. Siden før pandemien vil sykehuset fra nyttår samlet sett ha tatt i bruk mer enn 65 nye senger.  

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (10 timer siden):

Jepp. Så den igår. Rart det er så vanskelig å finne empiriske data over personer som har fått alvorlig covid/innleggelse etter vaksinering.. 

Ifølge denne studien var samtlige eldre, flere også overvektige, og nesten samtlige hadde en eller flere underliggende sykdommer på toppen av det (typ lungesykdom, diabetes, kreft..). 

Så det understreker vel viktigheten for dem som befinner seg i dette segmentet å få booster-vaksine. Samtidig understreker det poenget at dersom man er ung, frisk, og i tillegg har 90 % vaksinebeskyttelse mot alvorlig sykdom via hukommelsesceller, selv om antistoffer har avtatt, så er behovet for booster-vaksine helt minimal.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Jeg ser her hvilken utrolig oig ufattelig skade tabloidmedia nå har, lockdown eller ikke.  Våre ansvarlige(jeg tar forbehold om det)myndigheter har slått fast at det er døde og innlagte som vil være det naturlige å fokusere på, ikke det absolutte antallet med positive coronatester. Men for media som elsker å nøre opp under frykt- og redselsjournalistikk spiller det ingen rolle. Etter en rolig måned hvor jeg trodde vi endelig skulle slippe mer mas om "smittetall" gønner de på igjen med frykt og redsel om smittetall. På toppen av VG igjen; Dagbladet med AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ - "smtteeksplosjon"(eksplosjon av alle ting) gi"kjedelig" som innlagte; tallet på innlagte har vært stabilt ganske lenge.

Nu er det faktiskt en del som förstår att det fremdeles finns ett samband mellan smittetall och antal inlagda och döda och som förstår att smittetallet kommer före de andra. 

Nu er det 121 inlagda med korona i Norge. De blev smittede för noen uker sen och för 2 uker sen var det förre än hälften som testade positivt än vad det är nu så vi kan med stor sannolikhet spå att antalet inlagda kommer öka markant den närmaste tiden. 

Smittetal er faktiskt fremdeles intressant och hvis det blir väldigt många smittede så kommer det också bli många inlagda. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Nu er det faktiskt en del som förstår att det fremdeles finns ett samband mellan smittetall och antal inlagda och döda och som förstår att smittetallet kommer före de andra. 

Nu er det 121 inlagda med korona i Norge. De blev smittede för noen uker sen och för 2 uker sen var det förre än hälften som testade positivt än vad det är nu så vi kan med stor sannolikhet spå att antalet inlagda kommer öka markant den närmaste tiden. 

Smittetal er faktiskt fremdeles intressant och hvis det blir väldigt många smittede så kommer det också bli många inlagda. 

Men antall innlagte har vært stabilt siden begynnelsen av september, litt opp og litt ned, mellom 90 og 120 pluss minus. Og da er det ingen grunn til media å nøre opp under frykt for absolutte smittetall, men de gjør det likevel. For media er det bare sekundært å skrive om innlagte, det er absolutte smittetilfeller som selger - og skremmer.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Men antall innlagte har vært stabilt siden begynnelsen av september, litt opp og litt ned, mellom 90 og 120 pluss minus. Og da er det ingen grunn til media å nøre opp under frykt for absolutte smittetall, men de gjør det likevel.

Jag antar att det er helt enkelt så att media förstår dynamiska system bättre än vad du gör...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...