Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Koronasmitten øker i hele landet: – Ikke godt å si hva som er årsaken

Sitat

– Det er ikke godt å si hva som er årsaken til økningen. Det kan ha med at vi går inn i høst- og vintersesongen, det kan være økt kontakthyppighet, det kan være at vi er noe mer sammen innendørs nå, og flere andre ting kan spille inn, sier Vold.

Jeg lurer på om det at vi ikke lenger har noen smitteverntiltak i samfunnet, og at vi lever normalt tett på hverandre igjen med symptomer på både det ene og det andre, kanskje kan ha noe å si her. 🤔

Det kan ikke være lett å være journalist og skulle skrive disse sakene! 😅

https://www.ao.no/koronasmitten-oker-i-hele-landet-ikke-godt-a-si-hva-som-er-arsaken/s/5-128-201938

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smitten øker fordi mennesker lever normalt igjen og omgås hverandre slikt det er normalt og har vært normalt siden tidenes morgen; og nå setter vinteren inn og på vinteren øker smittsomme luftveisviruser - alltid. Slik har det vært og slik vil det alltid bli; ingenting er oppsiktsvekkende eller skremmende med det i det hele tatt nå som vi har vaksinen som virker slik som den skal. Media lager virkelig ikke-nyheter om ingenting. Men det er jo det de lever av. Sensasjon og frykt.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser tøyseavisen AO skriver "koronaen er ikke over". Eh, nei. Coronaen er ALDRI over. Covid-19 er et enedemisk virus som har kommet til verden for å bli for alltid, men så lenge vi har vaksiner er ikke det noe å lage krigsoverskrifter for at flere tester positivt når sesongen for luftveiviruser begynner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Da fikk jeg svar på coronatesten jeg tok i går - negativ. SÅ betyr at jeg rammet av en "vanlig" forkjølelse antagelig. Får vel bare ta det med ro, luftveissymptomer er fortsatt rimelig uglesett i det offentlige rom. 

Vel, jeg synes folk alltid bør vise spesielt hensyn til omgivelsene når man har luftveissymptomer. Det syntes jeg før coronaen og det synes jeg nå også. For eksempel har jeg alltid hatt besøksforbud for folk som er forkjølet hjemme hos meg. Jeg er definitivt imot nye munnbindpåbud men jeg tror jeg kommer til å ha på munnbind om jeg skulle bli forkjølet og er nødt til å bevege meg inn på et område hvor det er flere mennesker tett rundt meg av hensyn til disse. Men aldri ellers.

• Liker 7
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Er det ikke noe poeng i det med at man kan få long covid selv ved svært milde covidinfeksjoner da?

Kanskje han ikke bekymrer seg for alt mellom himmel og jord slik som enkelte andre her inne. Vi kunne gitt tredje dose til de over 65 og andre svært utsatte. Resten av oss burde gitt fra oss dosene til  land med mye lavere vaksinedekning enn Norge. Vi som er friske og raske har liten risiko har vi allerede har to doser og booster immuniteten bedre om vi blir smittet.

Endret av OlavEH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Det er ikke smittetall som er det interessante, men antall innleggelser. Når befolkningen går med en 90 % beskyttelse mot alvorlig sykdomsforløp, så ser jeg liten grunn til at smittetall bør ha noe særlig å si. At folk som er beskyttet blir smittet er egentlig da bra, da dette gir den aller beste immuniteten. Det du snakker om vedr Pfizer som mister effekten og Israel gjelder beskyttelse mot smitte (antistoffer). Den avtar over tid, noe alle visste kom til å skje, og er derfor egentlig ingen overraskelse. Skal man komme noen vei inn i normaltilstand så er det nå når de aller fleste har fått 90 % beskyttelse mot alvorlig sykdom, selv om antistoffnivåer er avtagende. Man kan da bli syk, men for de aller aller fleste ikke noe mer syk enn noe forkjølelse- eller influensalignende. De som ikke tåler å bli syk kan med fordel ta 3. dose for å booste antistoffene, men det gir antakelig minimal effekt mtp hukommelsescellene som er de som gir beskyttelse mot alvorlig sykdom i det lange løpet. Det har også kommet en medisin nå som halverer sykehusinnleggelser. Skal listen for alle ligge etter antistoffnivåer så blir vi stående i et sirkelløp hvor man trenger ny dose for "påfyll" av antistoffer hver 6-12 mnd med påfølgende restriksjoner alt ettersom, men det er altså ikke om man blir smittet som betyr noe, men alvorlig sykdom/innleggelser/død. Men såklart, dersom antall innleggelser øker og truer sykehuskapasitet, så bør man jo innrette seg deretter. Da må man også få opp sykehuskapasiteten hvis man ønsker et samfunn som går noenlunde normalt rundt.

Når trur du at befolkningen har fått 90% beskyttelse? Pr dags dato er ca 78 % av befolkninga vaksinert med 1 dose og ca 69 % av befolkninga er fullvaksinert. Da er det ikkje rekna inn at vaksineeffekten avtar slik at mange av desse som er fullvaksinerte misser beskyttelsen vaksinen skulle gje. Å forsette dette høge smittetrykket erna & co etterlot seg vil slå tilbake på støre & co, spesiellt viss corona-viruset går ut over barna i større grad enn fhi vil innrømme. Det skal bare ein feile mutasjon til så går alt til hel for heile befolkninga grunna rævva kontroll med smitten som kjem inn over grensa. Høgt smittetrykk gir grobunn for fleire mutasjoner og er den største dumskapen rundt heile corona-strategien. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (3 timer siden):

Er det ikke noe poeng i det med at man kan få long covid selv ved svært milde covidinfeksjoner da?

Jeg har ikke sett data om dette for vaksinerte kontra uvaksinerte såvidt jeg kan huske, men jo, det er jo ikke risikofritt, men det er vel få som utvikler long covid også? Og de fleste blir vel bedre etterhvert over tid. Det er jo et poeng at antistoffer vil beskytte mot smitte i det hele tatt, men de også blir jo syke. Det vil nok beskytte bedre, men ingen vil oppnå 0 risiko. Jeg vil helst se empiri på dette før jeg vurderer om jeg ønsker ny vaksine hver 6-12 mnd. Så har du også medisin på veg som vil gi ekstra beskyttelse, også mot long covid skulle man tro?

Lenke til kommentar
Maabren skrev (42 minutter siden):

Når trur du at befolkningen har fått 90% beskyttelse? Pr dags dato er ca 78 % av befolkninga vaksinert med 1 dose og ca 69 % av befolkninga er fullvaksinert. Da er det ikkje rekna inn at vaksineeffekten avtar slik at mange av desse som er fullvaksinerte misser beskyttelsen vaksinen skulle gje. Å forsette dette høge smittetrykket erna & co etterlot seg vil slå tilbake på støre & co, spesiellt viss corona-viruset går ut over barna i større grad enn fhi vil innrømme. Det skal bare ein feile mutasjon til så går alt til hel for heile befolkninga grunna rævva kontroll med smitten som kjem inn over grensa. Høgt smittetrykk gir grobunn for fleire mutasjoner og er den største dumskapen rundt heile corona-strategien. 

Alle fullvaksinerte (bortsett fra spesielle tilfeller hvor vaksinen ikke gir effekt) har 90 % beskyttelse mot alvorlig sykdom gjennom immunsystemets hukommelsesceller. Det er flere typer immunitet som gjelder. Ikke bare antistoffer. Antistoffene avtar alltid over tid, men hukommelsescellene er der fortsatt og gir denne beskyttelsen mot alvorlig sykdom. Jeg har lagt ved en del lenker til dette i noen av innleggene tidligere. Dette er tydeligvis underkommunisert(?), og de burde sørge for at folk skjønner hvor god beskyttelse de faktisk har etter 2 doser via hukommelsescellene dersom de skal tilby en 3. dose til alle (og ikke bare til utsatte grupper). Barn har svært lite å frykte. Skrev et innlegg med empiriske data om dette her tidligere. FHI gjør bare jobben sin 😊

Eller er det vaksinasjonsdekning du tenker på her? Det er lett å gå seg vill i alle ulike begreper og lignende tror jeg 😊

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Alle fullvaksinerte (bortsett fra spesielle tilfeller hvor vaksinen ikke gir effekt) har 90 % beskyttelse mot alvorlig sykdom gjennom immunsystemets hukommelsesceller. Det er flere typer immunitet som gjelder. Ikke bare antistoffer. Antistoffene avtar alltid over tid, men hukommelsescellene er der fortsatt og gir denne beskyttelsen mot alvorlig sykdom. Jeg har lagt ved en del lenker til dette i noen av innleggene tidligere. Dette er tydeligvis underkommunisert(?), og de burde sørge for at folk skjønner hvor god beskyttelse de faktisk har etter 2 doser via hukommelsescellene dersom de skal tilby en 3. dose til alle (og ikke bare til utsatte grupper).

Eller er det vaksinasjonsdekning du tenker på her? Det er lett å gå seg vill i alle ulike begreper og lignende tror jeg 😊

Trudde det var kommunisert at vaksinene fungerte svært dårlig i forhold til kva man kunne forvente sett opp mot andre vaksiner. Om du meiner at befolkninga er 90 % beskytta(dvs di som er fullvaksinert) så vil beskyttelsen i samfunnet med ca 69% fullvaksinerte bare gje ca 63% beskyttelse for befolkninga og kanskje 66% beskyttelse viss vi reknar inn di som bare har fått ein dose. Ser ut som vi er rævkjørt samma pokker. :)

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (12 minutter siden):

Det var den pandemien 😂 Off. Merker jeg er drittlei hele greia, men frykt og skremsel gir klikk og peng..

Det var den "gjenåpningen" var vel det rette. Jeg er ikke det minste redd for corona, men jeg frykter at "the new normal"; en samfunn i all hovedsak styrt etter coronafrykt har blitt en realitet.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Smitten øker fordi mennesker lever normalt igjen og omgås hverandre slikt det er normalt og har vært normalt siden tidenes morgen;

Så kan det vel også hevdes at den utstrakte reisevirksomheten og å møtes ofte i store forsamlinger slik vi gjør i vår moderne verden IKKE har vært normalt siden tidenes morgen.

Endret av ToxicTed
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 minutt siden):

Trudde det var kommunisert at vaksinene fungerte svært dårlig i forhold til kva man kunne forvente sett opp mot andre vaksiner. Om du meiner at befolkninga er 90 % beskytta(dvs di som er fullvaksinert) så vil beskyttelsen i samfunnet med ca 69% fullvaksinerte bare gje ca 63% beskyttelse for befolkninga og kanskje 66% beskyttelse viss vi reknar inn di som bare har fått ein dose. Ser ut som vi er rævkjørt samma pokker. :)

Vaksinene fungerer godt de, men ingenting gir 0 risiko. Flere burde vaksinere seg (blant uvaksinerte), men den største risikoen løper de jo egentlig selv. Skulle de smitte meg (etter fullvaksinasjon) bryr jeg meg egentlig ikke. Tenker at det vil man bli før eller siden bli uansett, og at det er slik man kommer ut av pandemien, når nok folk får sterk immunitet (som naturlig infeksjon er best på å gi deg). Det triste er jo at det kan gå utover sykehuskapasitet i mellomtiden, og skape ringvirkninger for andre syke som ikke slipper til pga coronasyke pasienter. Som en lenket til tidligere her; frøken Grødeland har vært flink og balansert hele tiden. Hun påpekte at vi er godt rustet her i Norge. Liten grunn til paniske tilstander.

• Liker 2
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (5 minutter siden):

Så kan det vel også hevdes at den utstrakte reisevirksomheten og å møtes ofte i store forsamlinger slik vi gjør i vår moderene verden IKKE har vært normalt siden tidenes morgen.

Og i den evigheten som har vært siden mars 2020 har også denne utstrakte reisevirksomheten blitt kraftig redusert og blitt satt flere tiår tilbake. Om man ser realistisk på det så kommer ikke dette viruset til å forsvinne om vi går tilbake til reisemønstrene fra 1920-tallet. Det er et endemisk virus og det forsvinner ikke samme hva vi gjør. Men vi kan leve med det - fordi vi har vaksiner. Det er bare et virus menneskeheten så langt har klart å utrydde - kopper. Men så spredde ikke det seg så lett som covid heller. Men heldigvis er covid-19 også langt mindre farlig. Utryddelse av covid er en illusjon og en drøm som folk bør legge fra seg så fort som mulig.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...