Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Den nye boka til Nakstad er straks i hyllene og han går hardt ut mot Raymond og gir støtte til Nyborg av alle. Greit nok da vet vi hvor vi egentlig har Nakstad. Raymond hadde jo  faktisk helt rett den gangen selv om han ble ekstrem hard i klypa på grensa til det hysteriske som gjorde at Oslo ble den lengst nedstengte hovedstaden av alle i Europa. 

https://www.nrk.no/norge/nakstad-ut-mot-raymond-johansen-i-ny-bok_-_-forvirringen-var-nesten-total-1.15686592

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tykkjer at det virkar som at nedgangen i smittetalet er i ferd med å stanse opp. Siste døgnet var det ein liten auke frå same dag for ei veke sidan.

Sitat

00:16 

590 nye koronasmittede i Norge

 

Det siste døgnet er det registrert 590 koronasmittede i Norge. Det er åtte flere enn samme dag i forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 433 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 472, så trenden er synkende.

Tirsdag var 93 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var fem færre enn dagen før.

Samstundes held talet på innlagde seg ganske stabilt på mellom 90 og 100.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
xRun skrev (På 10.10.2021 den 15.17):

Den får du hos fastlegen når den blir tilgjengelig, som alle andre år. Den er ikke gratis for alle hvert år, men i år sier FHI at den blir gratis for de gruppene som trenger den.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/sesongen-20212022-gratis-influensavaksine-til-malgruppene/

Når blir den gratis for de som føler at de trenger den, mon tro. De som takler sykdom dårlig uten å tilhøre en risikogruppe. Så har vi de som takler sykdom bra i risikogruppen og som ikke fikk influensa likevel. Eller de som var i en risikogruppe uten å vite det inntil den dagen de fikk influensa.

Hypokonderi er en angstlidelse og pandemien har trigget den. Og den lønner seg ikke.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Eg tykkjer at det virkar som at nedgangen i smittetalet er i ferd med å stanse opp. Siste døgnet var det ein liten auke frå same dag for ei veke sidan.

Samstundes held talet på innlagde seg ganske stabilt på mellom 90 og 100.

Som jeg skrev 28. september:

Snikpellik skrev (På 28.9.2021 den 13.57):
Dersom vi i Norge nok en gang får samme utvikling som i Danmark, kan man vente en stigning i smitte rundt uke 41 eller noe rundt der.
 

Nå er vi i uke 41, så det stemte godt. Vi har igjen fulgt omtrent samme utviklingen som i Danmark.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Noen av de positive følgene av koronatiltakene: Vi lagde flere barn og fikk mindre kols.

Sitat

Koronatiltakene påvirket mer enn smitten i det norske samfunnet. Én av dem er stikk i strid med tidligere pandemier.

Sitat

Historisk har man sett pandemier og kriser føre til færre fødsler.

Sitat

Koronapandemien har igjen skapt bekymring for fallende fødselstall i USA og flere europeiske land. Men i Norge har vi hatt motsatt trend: Etter ti år med fallende fruktbarhet opplevde Norge i første kvartal 2021 at det ble født flere barn enn i tilsvarende periode i fjor.

Sitat

Det er nesten ikke rapportert andre smittsomme sykdommer under pandemien. Nedgangen i influensasmitte er trolig bare er midlertidig, slår FHI fast.

Pandemien kan også ha bidratt til en nedgang i innleggelser for lungebetennelse og kols. De har ligget på et lavere nivå enn normalt.

Rapport fra FHI: Folkehelsen etter covid-19

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 hours ago, William_S said:

Den nye boka til Nakstad er straks i hyllene og han går hardt ut mot Raymond og gir støtte til Nyborg av alle. Greit nok da vet vi hvor vi egentlig har Nakstad. Raymond hadde jo  faktisk helt rett den gangen selv om han ble ekstrem hard i klypa på grensa til det hysteriske som gjorde at Oslo ble den lengst nedstengte hovedstaden av alle i Europa. 

https://www.nrk.no/norge/nakstad-ut-mot-raymond-johansen-i-ny-bok_-_-forvirringen-var-nesten-total-1.15686592

Ok, har ikke satt meg inn i det du beskriver. Men, kan det hende da at denne støtten kom tidlig i pandemien montro? Vi satt jo alle og lurte på hvilke vei både viruset og tiltakene skulle ta den gang.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Subara said:

Når blir den gratis for de som føler at de trenger den, mon tro. De som takler sykdom dårlig uten å tilhøre en risikogruppe. Så har vi de som takler sykdom bra i risikogruppen og som ikke fikk influensa likevel. Eller de som var i en risikogruppe uten å vite det inntil den dagen de fikk influensa.

Hypokonderi er en angstlidelse og pandemien har trigget den. Og den lønner seg ikke.

Jeg kommer til å ta influensavaksinen uansett når den blir tilgjengelig. Har ikke noe med hypokondri å gjøre. Jeg er ikke pensjonist. Men, kan jo bidra til at pensjonister har det bra da med flokkimmunitet. Samt en slipper kanskje noen ubehagelige sykedager.

  

4 hours ago, Subara said:

Håper det var en del med hvit hud som lagde barn da :laugh:

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (5 timer siden):

Når blir den gratis for de som føler at de trenger den, mon tro. De som takler sykdom dårlig uten å tilhøre en risikogruppe. Så har vi de som takler sykdom bra i risikogruppen og som ikke fikk influensa likevel. Eller de som var i en risikogruppe uten å vite det inntil den dagen de fikk influensa.

Hypokonderi er en angstlidelse og pandemien har trigget den. Og den lønner seg ikke.

Da snakker en med fastlegen, som kan gi råd og kanskje si ting som kan være betryggende for de som trenger det, enten de trenger vaksinen eller ikke. Samme sted som de som trenger den får den gratis, ifølge FHI.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Subara skrev (9 timer siden):

Vet ikke helt hva det positive med lage flere barn er ? Sånn at vi får enda mer avfall, utslipp osv ? Og om de har glemt at det er millioner av barn uten noe hjem rundt om i verden, selektivt glemsel når ego banker på døra...

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nok noe å gjøre med å opprettholde en sunn norsk økonomi. Skattebetalere, arbeidsfolk og det der. Dessuten en skrikende hull etter hjelpepleiere på gamle- og sykehjem etterhvert. Er ikke alle som er komfortable med de med brun hud, selv om det er mange som fort blir vant med hyggelige mennesker.

Jeg synes disse innvandrerne er ok så lenge de ikke bringer for sterk islam med seg. Får være grenser liksom for overhøvlende religion og mangelfulle menneskerettigheter. Jeg er for å endre religionsparagrafene i grunnloven til å forby religioner som er på kant med menneskerettighetene. Jeg anser menneskerettighetslovene for å være mer noble enn religioner.

Egentlig så kunne man jo storimportert utlendinger, men det vil en jo heller ikke gjøre over for kort tid. Det er jo overskudd som du er inne på av mennesker i verden.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

*

Religion er OK så lenge folk ikkje prøver å prakke religionen sin på andre , og det trur eg ikkje legar, sjukepleiarar eller hjelpepleiarar gjer. Etnisitet eller religion er ikkje noko problem så lenge som dei vaksinerer seg og gjer det dei skal gjere.

Eg er einig i det som du skriv om sunn norsk økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (15 timer siden):

Eg tykkjer at det virkar som at nedgangen i smittetalet er i ferd med å stanse opp. Siste døgnet var det ein liten auke frå same dag for ei veke sidan.

Samstundes held talet på innlagde seg ganske stabilt på mellom 90 og 100.

 

Snikpellik skrev (13 timer siden):

Som jeg skrev 28. september:

Nå er vi i uke 41, så det stemte godt. Vi har igjen fulgt omtrent samme utviklingen som i Danmark.

Så er det alltid slik at ein må sjå trenden over tid for å konkludere. Siste døgnet er det nedgang att:

Sitat

00:16 

399 nye koronasmittede siste døgn

 

Det siste døgnet er det registrert 399 koronasmittede i Norge. Det er 81 færre enn samme dag i forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 421 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 461, så trenden er synkende.

Onsdag var 93 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var like mange som dagen før.

Håpar at det held fram slik litt til.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 timer siden):

Så er det alltid slik at ein må sjå trenden over tid for å konkludere. Siste døgnet er det nedgang att:

Håpar at det held fram slik litt til.

Jepp! Smitten har sunket hver uke nå. Men blir ikke overraska om det øker litt nå snart, som i en del andre land, nå som det blir kaldere. Trenger ikke ha så mye å si uansett :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z764Pb/aarets-influensa-er-allerede-i-europa

Sitat

Det er i år fire virusstammer i influensavaksinene som tilbys, etter råd fra Verdens helseorganisasjon (WHO). To av virustypene det beskyttes mot, har endret seg noe. H3-varianten som dominerer de få smittetilfellene oppdaget til nå, er ny.

Betyr det at ein like godt kan la vere å vaksinere seg mot influensa fordi vaksinene ikkje virkar uansett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/14/2021 at 12:14 AM, torbjornen said:

Religion er OK så lenge folk ikkje prøver å prakke religionen sin på andre , og det trur eg ikkje legar, sjukepleiarar eller hjelpepleiarar gjer. Etnisitet eller religion er ikkje noko problem så lenge som dei vaksinerer seg og gjer det dei skal gjere.

Eg er einig i det som du skriv om sunn norsk økonomi.

En kan argumentere at en kirurg prakker på oss sin religion ved å avstå fra å gjøre abortinngrep f.eks. Å nekte å gjøre det inngrepet gir et dårligere kirurgitilbud.

Man kan sikkert alle enes om at abort er uheldig. Men for å spare kirurgene for å måtte gjøre dette, så kunne kanskje tilbudet rundt den vordende moren eller pasient som vurderer abort vært mye mye bedre. Legge til rette for evt. adopsjon elns.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Subara said:

Dette har jo vært helt utelatt fra debatten som en årsakene til ikke å vaksinere seg. Bravo Bergen!

Men, når det er en ørliten grunn til å ha "sprøyteskrekk" pga. mangel på aspirering av injeksjonene i Norge. Til dere som har skrevet om ymse bivirkninger i diskusjonstråden. Kanskje det er pga. sprøyten traff en vene (blodåre)?

Myokarditt i museforsøk nevnes, hvor det med vilje blir injisert i blodårer på mus som skaper myokarditt. Samt kontroll med muskelinjeksjoner som ikke leder til myokarditt på mus.

Nå har spes. sykepleier Dr. John Campbell blitt vurdert av fagfolk på dette:

 

Endret av G
Lenke til kommentar

To av ti bedrifter fekk avslag

Sitat

To av ti bedrifter frå næringslivet fekk avslag på kompensasjonssøknaden sin i pandemien, skriv P4. Tal som nyheitsstaden har henta inn viser at Skatteetaten og Brønnøysundregistera fekk inn 131.294 søknader sidan kompensasjonsordninga vart innført. 26.901 søknadar vart ikkje innvilga.

Joachim Dagenborg i Landsforeningen for små og mellomstore bedrifter seier at dei minste bedriftene ikkje har vorte fanga opp av kompensasjonsordninga.

– Innretninga på desse pakkane har ikkje vore gode nok for mange av dei minste bedriftene. Det er rett og slett for mange som ikkje har kunna nytte seg av dei pakkane som har kome, seier Dagenborg.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...