Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gjenga kun ord ladet av frustrasjon over en lang prosess som virker å være for galleriet hvor man så blir overkjørt i innspurten. Det samme en del opplever med såkalte "medarbeiderundersøkelser". Virker ikke å være noe uvanlig fenomen. 

Jeg tenker at arbeidsgivere med kontorjobber som ikke har en lettforståelig og likeverdig hjemmekontorpolicy som en del av pakka men kun "vi dekker internett og mobil inntil xxx,- måneden" vil slite fremover.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Theo343 Hvorvidt arbeidsgiver vil slite er vel litt usikkert da. Det er mange som ikke kan tenke seg annet enn å forbli arbeidstaker livet ut. Det står jo litt på viljen til å orke å starte opp egne bedrifter litt da, det hele med om "arbeidsgivere vil slite". Men forstår jo at tanken lett springer fram sånn nå når man har sett hjemmekontoret i praksis. For den gründer som ser sitt snitt, kan tenkes å hente inn en del dyktige medarbeidere om de smir jernet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Om å starte egen bedrift, tenker jeg at mange liker fast jobb og 9-17 for å slippe og ha ansvar for at pengene kommer inn. Før sa man at ca. 80% av arbeidsstokken var sikkerhetssøkende av natur.

Når det er sagt er gründertypen mer enn velkomne. Særlig når vi går mot det grønne skiftet og utfasing av oljen.

Jeg tenker at utbredt bruk av hjemmekontor kan ødelegge for motivasjonen og rekrutteringen til jobber og arbeidsinnsats samfunnet ikke kan være foruten.

Å ha dager man bestemmer arbeidsrytmen selv og kan jobbe i fred og ro, må vel være positivt for både bedriften og den ansatte. Hva jeg har hørt gikk ikke effektiviteten ned under pandemien.

Mange lever med diktatur på jobben fordi de ikke har andre muligheter.

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

Å ha dager man bestemmer arbeidsrytmen selv og kan jobbe i fred og ro, må vel være positivt for både bedriften og den ansatte. Hva jeg har hørt gikk ikke effektiviteten ned under pandemien.

Hos oss og ikke minst på min avdeling gikk effektiviteten opp under pandemien når vi hadde mye hjemmekontor.
For noen avdelinger med helt annet type arbeid gikk det ned og det var mye unnasluntring og "nå har vi fri" holdninger.

Noen blir mer effektive på hjemmekontor og noen blir mindre effektive på kontoret pga. stadige avbrytelser, forstyrrelser og annet. Noen blir mindre effektive og får mindre arbeidsro hjemme fordi de har 3-4 kjæledyr eller annet som krever oppmerksomhet. Noen bruker gjemmekontor fremfor hjemmekontor. Andre bruker mer tid i sosialsone, ved kaffeautomaten, på do, møteroms møter som drar ut på tid, på stillerom i private telefoner, på sosiale media og mobil, til private ærender osv. Fremfor å jobbe når de er på "kontoret".

Så dette er det ingen "one size fits all" greie på, selv om noen nok skulle ønske det for å slippe å tenke selv.
Å tenke at ansatte ikke har andre muligheter har enkelte ledere nok brent seg på.

1 hour ago, Fibonacci said:

Om man er ekstremt introvert, er gjenåpningen sikkert ikke så artig. Men det får så være. Det går an å flytte til en hytte i skogen om man absolutt ikke vil omgås mennesker.

Dette er et dårlig skjult forsøk på hersketeknikk som bare blir sosete.

Endret av Theo343
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (49 minutter siden):

Dette er et dårlig skjult forsøk på hersketeknikk som bare blir sosete.

Nei, det er helt klart at det er mennesker som har store problemer med å omgås mennesker. Det er trist for de, men hva skal man gjøre? 99% ønsker å omgås mennesker.

Jeg vet faktisk om noen som bor på et helt øde sted og ikke har kontakt med noen. Det er en mulighet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Det er stor variasjon innen deltavirusene (B.1.617.2) som sirkulerer i Norge. Flere undergrupper dukker opp som har antigen drift endringer. Delta med endring i posisjon S-484, en viktig posisjon for å unnslippe immunitet, også sett i andre bekymringsvarianter, har fått en viss utbredelse gjennom et utbrudd i Møre og Romsdal. Referanselaboratoriet følger videre utbredelse av denne muterte utgaven av deltavarianten nøye fremover.

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

Hmmm.... ikke sikkert det er så ille, men høres egentlig ikke så bra ut.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

<snip>

Verdens helseorganisasjon har tidligere bedt velstående land vente med å gi alle innbyggere en tredje vaksinedose til alle land har fått vaksinert inntil 10 prosent av befolkningen. Det er fortsatt ikke tilfelle i mange land, særlig i Afrika, ifølge tall fra Statista.

https://www.nrk.no/urix/studie_-kraftig-antistoffnedgang-sju-maneder-etter-vaksinedose-to-1.15670051

Fra en artikkel om fallende antistoffnivå av 2. dose etter 7 måneder.

Lurer på hva WHO tenker med her. Hva er vitsen liksom å vaksinere 10 % i et land? Er det for å beskytte noen av sine korrupte samarbeidspartnere fra å dø, eller bli uføre fra posisjonene sine? Ok, det var den konspiratoriske siden. Eller er det for å beskytte viktig helsepersonell? Kanskje en mer realistisk tankerekke?

Lenke til kommentar
6 hours ago, G said:

https://www.nrk.no/urix/studie_-kraftig-antistoffnedgang-sju-maneder-etter-vaksinedose-to-1.15670051

Fra en artikkel om fallende antistoffnivå av 2. dose etter 7 måneder.

"Fallende" er jo tidenes underdrivelse - 15% er igjen etter 7 måneder, det er så og si ingenting hvis utgangspunktet var 100% rett etter vaksinering. Ser at forskeren prøver å redde stumpene ved å si at man ikke vet hvor mye immunitet som "sitter igjen" i minnecellene (T-cellene antar jeg) men tror ikke det finnes veldig mye forskning på dette enda, dette er jo en av hovedforskjellene på å gjennomgå Koronainfeksjon vs. vaksine - det gir ikke "lik" immunitet - en infeksjon gir slik "bred" immunitet, T-celle immunitet og mukosal immunitet (der du trenger det, i svelg og luftveier), mens vaksinen gir deg "bare" antistoffer mot spike-proteinet (sirkulrer vel i blodet?) og muligens (men fremdeles egentlig uvist) kanskje muligens T-celle immunitet.

Så vidt jeg kan se er det bare Jonhson & Johnson som har gått ut offentlig og faktisk hevdet at deres vaksine gir BÅDE antistoff- og T-celle respons. De andre produsentene har ikke gjort det (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her).

Ser ut som om det blir boostere til evig tid, samme eller økende risiko for bivirkninger (som ikke alltid er bagatellmessige) hver gang antar jeg. Virker ikke spes. attraktivt, antar at de fleste som tok vaksinen gjorde det med tanke på at etter 2 skudd skulle man være "fullvaksinert". Det begrepet mister vel sin mening snart, i Israel har de allerede begynt å si at de som ikke har 3. dose ikke er "fullvaksinert", og mister dermed sin frihet pga. koronapass-ordningen der. Begynner å ligne veldig på bildet konspirasjonsteoretikerne tegnet for ett år siden det her gitt ;) De nordiske landene ser ut til å ha en litt mer fornuftig tilnærming, men blir vel ikke lenge til det er full lockdown igjen og mas om 3. dose her også.

https://www.jnj.com/johnson-johnson-single-shot-covid-19-vaccine-demonstrated-a-durable-immune-response-and-elicited-dual-mechanisms-of-protection-against-delta-and-other-sars-cov-2-variants-of-concern-in-data-published-in-new-england-journal-of-medicine

https://www.wsj.com/articles/in-israel-being-fully-vaccinated-now-means-three-shots-11630426257

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gardermoen: Framleis munnbindpåbod
Sitat

Kommuneoverlegen i Ullensaker kommune har avgjort å behalda lokal forskrift om påbod om bruk av munnbind på Oslo lufthamn. Det skriv Avinor i ei pressemelding.

Dette blir gjort for å førebyggja importsmitte ved innreise frå utlandet under haustferieavviklinga. Tiltaket vil bli vurdert fortløpande opp mot eventuelle nye signal frå sentrale myndigheiter og smitteutviklinga i samfunnet, skriv Avinor i pressemeldinga.

Andre lufthamner har ingen kommunale restriksjonar og anbefalingar om bruk av munnbind er lenger ikkje eit nasjonalt råd.

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Innleggelsestall blir helt klart en bedre indikator enn smittetall fremover.

For det første fordi forskjellen mellom smitte nå og smitte for ett år siden er vesentlig forskjellig.

For det andre fordi terskelen for å teste seg er høyere nå når smittesporingen ikke er like intens som den var før gjenåpningen. Tidligere måtte man teste seg bare man hadde vært på samme uteplass som en med positiv test. Mørketallene er sannsynligvis høyere nå som mange bare tester seg om de faktisk får symptomer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...