Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Nei, hadde ingen reist ut og inn så ville vi kanskje vært tilbake til normalen:hmm:

hvor langt tilbake i tidsregningen må vi da? selv vikingene trasket langs Silkeveien østover i sin tid.

Jeg (og du?) har muligens ikke noe behov for å reise ut av landet, men å gjøre "ut/innreise" alment forbudt er utopi, som våre politikere aldri vil våge foreslå. (selv om både klimakampen i det store, og redusert fare for virusspredning, hadde vært fordelen med det)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (2 timer siden):

Poenget var at de som fryktet AZ-vaksinen kunne tatt en av de andre.

Da var det ikke noe annet enn noen få Phizer doser. 

Theo343 skrev (2 timer siden):

Hadde det ikke vært for slik mentalitet så hadde vi kanskje vært tilbake til normalen for lenge siden.

Nå er det ikke lenge siden de fleste over 18 ble fullvaksinert.

Ble vi ikke fortalt at når de eldre og de med underliggende sykdommer er vaksinert skal samfunnet åpne? Har jeg drømt dette? 

Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Hva er forskjellen mellom AstraZenca/ og den som er samme. Den ene( sluttet de å bruke, mens den andre er okay(Husker ikke hva den heter)

Men er laget på samme måte(eller er jeg på bær tur nå?):hmm:

Janssen? Den ble aldri brukt. 

Sitat

Ny bok: FHI-direktøren ble kalt inn på teppet hos Bent Høie

Ifølge en ny bok mislikte helseministeren at FHI hadde sagt klart nei til AstraZeneca. 

Politikerne vil ikke gi helsepersonell lønna eller stillingsbrøkene de fortjener, men dødelig vaksiner er helt greit. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det er ganske lenge siden samfunnet åpnet opp nå...

Kan ikke dra til Sverige eller Danmark uten å måtte ha ungene i karantene. Hvis ikke dette er gjort om nå. Har ikke fulgt med så nøye. Leste bare om en familie som var fullvaksinerte og uvaksinerte barn som måtte snu på grensen og barna måtte i karantene.

Åpent samfunn er et samfunn uten restriksjoner. Ingen Corona pass og innreiseskjema osv. Den norske stat har ingen ting med hvor jeg tilbringer ferien min. De har ingenting med hva jeg gjør i Sverige så lenge jeg holder med til tollkvotene.

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (1 minutt siden):

Uansett helt tragisk at folk fortsatt takker nei til vaksiner som det fortsatt er høy etterspørsel etter på verdensbasis.

det hadde vel muligens vært mulig å få brukt de opp, hvis man ikke tviholdt på vedtatte retningslinjer?

Mener å huske tilfeller at folk fra Baltikum som kortvarig jobber her i landet, men ikke permanent flyttet/folkeregistrert her, fikk beskjed om "å ta vaksine hjemme"

dette er en stund siden så vet ikke om gjeldene fortsatt, men hvis vi ser stort (globalt) på det, burde det jo være "i alles interesse" at også slike fikk tilbudet, fremfor å kaste.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Helt uforståelig for meg at man ikke har forsøkt å gjøre i stand slik at man kan tilby dose 3. til de som har dose 2. for lang nok tid siden og som ønsker dose 3. 

Kaste doser fremstår som rene galskapen for min del. Vi og mange bekjente av oss hadde møtt på timen om vi fikk valget. På kanten til uansvarlig håndtering av dyrbare doser etter min mening.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

det hadde vel muligens vært mulig å få brukt de opp, hvis man ikke tviholdt på vedtatte retningslinjer?

Mener å huske tilfeller at folk fra Baltikum som kortvarig jobber her i landet, men ikke permanent flyttet/folkeregistrert her, fikk beskjed om "å ta vaksine hjemme"

dette er en stund siden så vet ikke om gjeldene fortsatt, men hvis vi ser stort (globalt) på det, burde det jo være "i alles interesse" at også slike fikk tilbudet, fremfor å kaste.

Vet ikke hvor mange uvaksinerte som reiser inn i landet, men å tilby folk vaksine ved innreise i landet hadde vel gjort at vi fikk brukt noen av dosene. 

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kamerat var forkjølet noen dager forrige uke og var også hjemme fra jobb til test ble negativ. Så ga det seg litt i helgen før han hanglet litt på mandag igjen og i kveld er tilbake som en fullblåst "spreng og verk i hele hodet" med det han beskriver som en aggressiv øre, nese, halsbetennelse. Fra å være daff, slapp og forkjølet er han nå i dag på 6-7 dagen helt sengeliggende med paraceth.

PCR test viste negativ på fredag, hurtigtest negativ i dag. Han sier har han vært forkjølet tidligere i pandemien men dette virker som en "mutert forkjølelse fra helvetet" som han kaller det. Det vanskelige er å igjen si at man ikke kan komme på jobb.

EDIT:
Han lurer på om dette kan være årets influensa. Utover kvelden har det utartet seg en intens form for leddverk, verking i kjeve og tenner. De har fått tilbud om influensavaksine på jobb men ikke fått den ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...