Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (9 minutter siden):

"Korona är ofarligt, hvis vi ikke slipper opp allt nu så kommer vi aldrig göra det. Vi kommer bli det ända landet i världen med untagstillstand om 1 år!" 

Nå har jeg aldri påstått at corona er "ufarlig". Ingen viruser er ufarlige, men eksistensen av virus i seg selv retferdiggjør ikke nedstenging av et helt samfunn. Det er ting som må veies opp mot hverandre i et samfunnsperspektiv.

Nei, jeg tror ikke Norge fortsatt er i unntakstilstand om et år. Fordi dominoeffekten før eller siden vil slå inn. Det blir for dumt om de fleste andre land det er naturlig å sammenligne oss med har gått tilbake til normalen men ikke vi. Men historisk så vet man jo at Norge har en tendens til å henge etter og ikke vil ta noe nytt steg for andre har gjort det før dem. "Vente og se" har vi sett mange ganger før. Jeg tror ikke Norge blir et isolert corona-Albania* nordvest i Europa.

*Albania er kanskje en gammeldags metafor nå siden det er lenge siden kalde krigens slutt, men det refererer altså til at Albania var det siste landet i Øst-Europa som forlot kommuniststyret flere år etter Berlinmurens fall.

Endret av Morromann
forklarer en metafor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunde du ikke bara svarat på det jag skrev om krisemaksimering?

4 minutes ago, Morromann said:

Nei, jeg tror ikke Norge fortsatt er i unntakstilstand om et år.

Vet att du ikke liker att folk går tillbaka och bruker det du skriver men en timme borde val vara ok.

"Skal vi ligge flere måneder eller atpåtil år bak Danmark og kjøre på med coronatiltak ad infinitum? "

Kan du ikke bestämma dig?

4 minutes ago, Morromann said:

Fordi dominoeffekten før eller siden vil slå inn. Det blir for dumt om de fleste andre land det er naturlig å sammenligne oss med har gått tilbake til normalen men ikke vi. Men historisk så vet man jo at Norge har en tendens til å henge etter og ikke vil ta noe nytt steg for andre har gjort det før dem. "Vente og se" har vi sett mange ganger før. Jeg tror ikke Norge blir et isolert corona-Albania nordvest i Europa.

Du spekularar och krisemaksimerar ju bara om framtiden. Nu är vi ikke i en situation där alla har gått tillbaka till Normalen förutom Norge så hvorfor ta krisen i förskott?

I Danmark har man också fremdeles:

Fler vaksinerade

Färre smittede

I praktiken färre på sjukhus

Än vad man har i Norge så hvis man tänker lite så är det faktiskt naturligt hvis man slipper opp tidigare där än här.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Som sagt så tror jeg at det er nok av personer i den norske samfunnsdebatten(Svanæs, Nyborg, Andersen etc) som helst ikke vil gi slipp på tiltakene i det hele tatt men hele tiden forsvasre tiltak basert på smittetall, men når man ser hva som skjer i andre land vil man til slutt føle seg "tvunget" til å oppgi den rådende coronapolitikken og innse at dette er noe man bare må leve med når de fleste er vaksinerte.

Endret av Morromann
retter opp i formulering som ble veldig misforstått
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Som sagt så tror jeg at det er nok av personer som helst ikke vil gi slipp på tiltakene i det hele tatt men hele tiden forsvasre tiltak basert på smittetall, men når man ser hva som skjer i andre land vil man til slutt føle seg "tvunget" til å oppgi den rådende coronapolitikken og innse at dette er noe man bare må leve med når de fleste er vaksinerte.

Er dette holdninger som dominerer denne tråden her, siden du så ofte messer om dette? Det virker faktisk litt hysterisk. Jeg ville tatt noen cues fra @fredrik2 her etterhvert. Ikke ment som kritikk til deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
xRun skrev (Akkurat nå):

Er dette holdninger som dominerer denne tråden her, siden du så ofte messer om dette? Det virker faktisk litt hysterisk. Jeg ville tatt noen cues fra @fredrik2 her etterhvert. Ikke ment som kritikk til deg.

Det har jeg ikke sagt. Jeg referer til det jeg vil kalle "lockdown-lobbyen", personer som Dag Svanæs, Gunhild Nyborg, Bjørg Andersen(var det det hun het?) samt en rekke journalister. Det er nok av slike i samfunnsdebatten som helst ikke ser at man begynner å tenke at dette er noe man må leve med i samfunnet i steden for å gjemme seg for det.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det har jeg ikke sagt. Jeg referer til det jeg vil kalle "lockdown-lobbyen", personer som Dag Svanæs, Gunhild Nyborg, Bjørg Andersen(var det det hun het?) samt en rekke journalister. Det er nok av slike i samfunnsdebatten som helst ikke ser at man begynner å tenke at dette er noe man må leve med i samfunnet i steden for å gjemme seg for det.

Ok. Det virker bare som en strøm av skjenneprekner til ikke navngitte deltagere i denne tråden. Litt slitsomt trådfyll i lengden. Da kan en kanskje rette kommentarene til dem isteden, og de deltar vel ikke stort her i tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (7 minutter siden):

Ok. Det virker bare som en strøm av skjenneprekner til ikke navngitte deltagere i denne tråden. Litt slitsomt trådfyll i lengden. Da kan en kanskje rette kommentarene til dem isteden, og de deltar vel ikke stort her i tråden.

I en tråd om coronasituasjonen i Norge er det vel relevant å snakke om de som deltar i det offentlige ordskiftet og som har påvirkning på hvilken retning debatten tar og hvilke beslutninger som blir gjort? Erna og regjeringen kritiserers rett som det er "for ikke å være strenge nok" så hvorfor kan ikke jeg kritisere de som er mer enn "strenge nok"? Jeg trodde jeg var klar på at jeg snakket om hvordan politikken føres. Muligens jeg forklarer meg for uklart.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Erna og regjeringen kritiserers rett som det er "for ikke å være strenge nok" så hvorfor kan ikke jeg kritisere de som er mer enn "strenge nok"?

Det er vel stort sett folk som ikke har makt til å gjennomføre lockdown i evighet og fortsette unntakstilstanden i flere år etter at resten av verden har gått videre. Og de ser neppe hva du skriver. Vi blir likevel servert påminnelser om dette verdensbildet omtrent daglig her.
Det blir litt sånn "ikke tenk på en hvit hest"-greie... med stadige påminnelser om den hvite hesten, fra en som har veldig mye imot hvite hester. U know... ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (4 minutter siden):

Det er vel stort sett folk som ikke har makt til å gjennomføre lockdown i evighet og fortsette unntakstilstanden i flere år etter at resten av verden har gått videre. Og de ser neppe hva du skriver. Vi blir likevel servert påminnelser om dette verdensbildet omtrent daglig her.
Det blir litt sånn "ikke tenk på en hvit hest"-greie... med stadige påminnelser om den hvite hesten, fra en som har veldig mye imot hvite hester. U know... ;) 

Fordi de ikke leser diskusjon.no skal man ikke snakke om dem? Det var et merkelig ressonement. Det blir som å si at man bare kan droppe tråder om Trump vs. Biden i USA fordi de ikke leser norske diskusjon.no. Det er vel ingen her som diskuterer fordi de tror de har påvirkningskraft(I wish), det er fordi vi er interesserte i å diskutere her. Merkelig ressonement.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (32 minutter siden):

Fordi de ikke leser diskusjon.no skal man ikke snakke om dem?

Nei, man skal ikke la vær å snakke om dem, men heller rette kommentarene til dem det gjelder. Ha det i mente fra det tidligere innlegget at det fremstår litt som en strøm av skjenneprekner til ikke navngitte deltagere i tråden.
At den samme dystopiske fremtidsfrykten messes om gjentatte ganger her inne, om en situasjon vi ikke har, som fremmes av noen som ikke deltar her og ikke har myndighet til å innføre den, blir litt som å se samme episode av real housewives 60 dager på rad. 61... 62... 63... Eller som om en prest skulle gjentatt samme preken hver bidige uke. Eller litt som å rope i skogen på våren om at vinteren kommer til å fortsette evig, hvor de andre deltagerne i tråden er trærne, og kjenner sevjen stige (realiteten), samtidig som de er trøtt i ørene av dommedagsmessingen om vinteren. Igjen og igjen. 

Jeg prøver egentlig å gi uttrykk for at situasjonen ikke er helt slik du hevder (til kjedsommelighet) at den er, eller sier at den kommer til å bli. Det er altså fortsatt ikke en kritikk til deg, men et blikk på hvordan vi faktisk lever, og hva situasjonen faktisk er, og at det ikke matcher din fremstilling, igjen og igjen.

Endret av xRun
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (10 minutter siden):

Nei, man skal ikke la vær å snakke om dem, men heller rette kommentarene til dem det gjelder. At den samme dystopiske fremtidsfrykten messes om gjentatte ganger her inne, om en situasjon vi ikke har, som fremmes av noen som ikke deltar her og ikke har myndighet til å innføre den, blir litt som å se samme episode av real housewives 60 dager på rad. 61... 62... 63... Eller som om en prest skulle gjentatt samme preken hver bidige uke. Eller litt som å rope i skogen på våren om at vinteren kommer til å fortsette evig, hvor de andre deltagerne i tråden er trærne, og kjenner sevjen stige (realiteten), samtidig som de er trøtt i ørene av dommedagsmessingen om vinteren. Igjen og igjen. 

Jeg prøver egentlig å gi uttrykk for at situasjonen ikke er helt slik du hevder (til kjedsommelighet) at den er, eller sier at den kommer til å bli. Det er altså fortsatt ikke en kritikk til deg, men et blikk på hvordan vi faktisk lever, og hva situasjonen faktisk er, og at det ikke matcher din fremstilling, igjen og igjen.

Det er nytt for meg at man ikke skal kunne diskutere folk med makt, innflytelse eller rett og slett deltat i samfunnsdebatten fordi de ikke deltar i tråden. Jeg ante ikke at det var noen "regel" for hvordan man diskuterer. Skal man ikke kritisere Trump men heller rette kommentar til ham?

For å klargjøre det du startet med og legge den ballen død en gang for alle; du trodde at jeg kom med en "skjennepreken" til andre her inne. Jeg kan love deg det at er det noe jeg definitivt ikke gjør i diskusjonen så er det å bli for personlig. Jeg diskuterer utelukkende sak og ikke person med andre her på forumet. Det er jeg veldig nøye på; og selv om jeg ikke er uskyldig i fortid så er jeg veldig tydelig på det nå; jeg er veldig nøye på å holde så saklig og høflig tone med de jeg er uenig med som mulig. Covid-19-situasjonen har grepet hardt inn i våre dagligliv og bringer med seg sterke følelser for alle. Men uten at jeg skal gå noe mer inn på det bestemte jeg mer for et par månder siden å ta meg kraftig sammen i diskusjonene her og være så saklig som mulig og ikke la følelsene ta for mye overhånd.

Jeg tror ikke det blir lockdown for alltid, men jeg tror det er nok av press for å holde tilbake "gjenåpning" så lenge som mulig av enkelte aktører.

For å gå over til noe annet: som vi alle vet er det valg i kveld. Det er helt klart 99% sikkert at vi får et nytt "mannskap" på plass. Dog, selv om Erna taper så er ikke en ny regjering på plass før tidligst i oktober(men sannsynligvis da). Blir interessant å se om det blir fortsatte presekonferanser med Støre hvem som da er ny helseminister. Jeg vil anta at det blir flere preressekonferanser fremover grunnet de synkende smittetallene, men neppe i morgen da regjeringens nederlag vil dominere. Men det blir nok en del, og i og med at en  ny regjering ikke tar over umiddelbart kommer vi til å se avtroppende statsminister Erna og avtroppende helseminister Høie svare på spørmål om strategien videre.

Og kan det tenkes at Støre vil peke ut Camilla Stoltenberg som ny helseminister?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Det er nytt for meg at man ikke skal kunne diskutere folk med makt, innflytelse eller rett og slett deltat i samfunnsdebatten fordi de ikke deltar i tråden.

Dette må bero på en grov misforståelse. Det er ikke noe jeg har hevdet, og jeg har vært rimelig tydelig på den biten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Greit, da har vi nok begge misforstått men den er grei.:)

Mener du at du ikke har uttrykt bekymring for at "unntakstilstand", "lockdown" etc. skal fortsette i måneder og år etter at andre land har lagt alt dette bak seg? Da har nok mange i tråden misforstått.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bor i Danmark og var i Norge på ferie og så da forskjellen på Danmark og Norge. Det som var forskjellen var at i Danmark måtte vi vise frem Coronapass for å komme inn på cafeer og treningsstudioer osv. I Norge måtte vi bare skrive ned telefonnummer som jeg tror er bare tøv. For det hindrer ikke uvaksinerte og smittede å komme inn. 

Nå er vi i Danmark ute av coronapåbudet om munnbind. Vi har begynt å gå i forsamlinger , dans igjen. Det meste er åpent. 

Så de som sier at Norge er flinkest i klassen , lyver. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

174 har stemt hjemme i Oslo
https://www.nrk.no/osloogviken/koronavirus-i-oslo-og-viken-1.14936410

Sitat

I Oslo har 174 personer avgitt stemme hjemme i helgen og hittil i dag, fordi de sitter i koronaisolasjon. Det opplyser Oslo kommune til NRK.

Folk i koronakarantene eller -isolasjon hadde frist på seg til klokken 10 i formiddag hvis de ville at noen fra kommunen skulle komme hjem og ta i mot stemmen deres.

Folk som er i karantene kan også bruke et drive in-lokale på Valle Hovin i dag.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

174 har stemt hjemme i Oslo

Jeg er positivt overrasket over det lave tallet. Jeg hadde regnet med at det skulle brukes mer pga latskap.

Til sammenligning er 5997 personer i Oslo kommune smittet de siste 14 dagene så jeg skulle tro det er er en del mer enn det som sitter i isolasjon eller karantene nå. 174 / 5997 = 2,9%.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg er positivt overrasket over det lave tallet. Jeg hadde regnet med at det skulle brukes mer pga latskap.

Til sammenligning er 5997 personer i Oslo kommune smittet de siste 14 dagene så jeg skulle tro det er er en del mer enn det som sitter i isolasjon eller karantene nå. 174 / 5997 = 2,9%.

Man må være bekreftet smittet og satt i isolasjon for å gjøre det, så tror ikke det er noen måte å stemt hjemme på grunn av latskap.

Et par av mine kollegaer som sitter smittet hjemme er blant de 174 som har fått valgurna hjem! :) 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Det er på høy tid nå - ja, på overtid at vi avslutter denne unntakstilstanden en gang for alle. Det er ikke lenger legitimt ut i fra et samfunnsperspektiv å holde på med nedsteninger og testtvang. Skal vi ligge flere måneder eller atpåtil år bak Danmark og kjøre på med coronatiltak ad infinitum? Det var en svensk minister en gang som kalte Norge "den siste sovjetstat". Skal vi også bli den siste coronastat i Skandinavia som kjører på med tiltak og massetesting lenge etter at våre naboer har tatt hverdagen tilbake?

Men jeg merker at NRK ikke lenger har antall nye smittede i sin daglige oppdatering, KUN innlagte og døde og det er et veldig godt tegn som tyder på at de har tatt til seg signaler; de er tross alt en allmenkringkaster betalt av skattebetalerne og har derfor et seriøst samfunnansvar. Men at VG og Dagbladet som lever av å spre og frykt og redsel skal slutte med det er nok for mye forlangt.

Mest morsomme her inne er at man poster positive ting som at antall smittet går ned med 400 og ikke en eneste thumbs up.

Rest my case.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...