Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Når det har vært fokus på merker tidligere, der AstraZeneca og Johnson & Johnson har blitt faset ut, er det ikke så rart at sauene skaper sitt eget oppstuss rundt flere. Personlig mener jeg alle disse er mRNA-vaksiner, bare av forskjellig merke. Typisk at vaksinesentret går ut og sier de gråter, eller føler seg desperate når de må kaste doser. Og at de får dekning på dette hos NRK. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (43 minutter siden):

Ellers har jeg en slektning på 31 år som er fullvaksinert med moderna og har vært ganske syk i 3 uker med covid. Men siste nyhet i går er at hun nå er på bedringens vei i fjerde uke. Men helt utslått og aldri vært så syk hjemme før. Hun ble smittet på jobb i Oslo.

Hun har ingen underliggende sykdommer.

Hadde hun fått Ivermectin og vitaminer intravenøst ville hun ha vært frisk på 4-5 dager 😆

Skjønner ikke hvorfor folk er redd for kryss vaksinering, jeg og de fleste jeg kjenner ble syk etter andre dose med pizer. Nesten ingen ble dårlig da de fikk Moderna istedet på andre dose.

Lenke til kommentar

Pleier å stå plakater utenfor vaksinesentrene her i Oslo med «I dag: Moderna» av det jeg har sett. Nesten som en kafé-meny 😅 Jeg fikk også type vaksine opplyst ved fremskynding av dose to.

Personlig har jeg tiltro til helsemyndighetene våre (og masse andre land), stoler på Legemiddelverket og null problem med å bli kryssvaksinert. Håpte forsåvidt også på det, siden det er noen indikasjoner på at det kan gi bedre immunitet, så var glad det ble Moderna på dose to for meg.

Lenke til kommentar
NortonM skrev (1 time siden):

Hadde hun fått Ivermectin og vitaminer intravenøst ville hun ha vært frisk på 4-5 dager 😆

Skjønner ikke hvorfor folk er redd for kryss vaksinering, jeg og de fleste jeg kjenner ble syk etter andre dose med pizer. Nesten ingen ble dårlig da de fikk Moderna istedet på andre dose.

Ja er flere som blir friske på 2-3dager av det.

Snikpellik skrev (1 time siden):

Pleier å stå plakater utenfor vaksinesentrene her i Oslo med «I dag: Moderna» av det jeg har sett. Nesten som en kafé-meny 😅 Jeg fikk også type vaksine opplyst ved fremskynding av dose to.

Personlig har jeg tiltro til helsemyndighetene våre (og masse andre land), stoler på Legemiddelverket og null problem med å bli kryssvaksinert. Håpte forsåvidt også på det, siden det er noen indikasjoner på at det kan gi bedre immunitet, så var glad det ble Moderna på dose to for meg.

Hva begge dere her ikke skjønner er jo at mangelen på informasjon samt måten det er gjort på er hva som er kritikkverdig.

At man et sted får all informasjonen og andre steder er det så vidt man får informasjon når man sitter i stolen er hva man kritiserer.

Hadde det vært sånn at alle vet hva de får og hva slags tidsramme de kan forvente en annen type om de står over så hadde dette vært et ikke tema.

Men at de nesten lurer eller jeg mener at de faktisk har lurt mange til å ta en annen dose er på grensen til kriminelt.

Flere jeg kjenner er veldig godtroende så de drar til tiden de får og forvente samme dose, og skjønner jo ikke at de har fått noe annet før noen gjør dem obs på det.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (20 minutter siden):

Hva begge dere her ikke skjønner er jo at mangelen på informasjon samt måten det er gjort på er hva som er kritikkverdig.

At man et sted får all informasjonen og andre steder er det så vidt man får informasjon når man sitter i stolen er hva man kritiserer.

Hadde det vært sånn at alle vet hva de får og hva slags tidsramme de kan forvente en annen type om de står over så hadde dette vært et ikke tema.

Men at de nesten lurer eller jeg mener at de faktisk har lurt mange til å ta en annen dose er på grensen til kriminelt.

Flere jeg kjenner er veldig godtroende så de drar til tiden de får og forvente samme dose, og skjønner jo ikke at de har fått noe annet før noen gjør dem obs på det.

For min del har informasjonen føltes tilstrekkelig, jeg visste hvilken type jeg fikk på forhånd både pga informasjon i Helseboka ved booking av time (ikke alle får denne infoen), informasjon på kommunens nettside, hos faginstansene, i mediene og på plakater i og utenfor vaksinasjonssenteret.

Uavhengig av dette vet jeg at begge mRNA-vaksinene vi bruker i Norge er ansett som trygge, og jeg har lest mange artikler i mediene hvor fagfolk, Legemiddelverket og FHI uttaler seg om at kombinasjon er ansett som trygt, og at det ikke er noen grunn til å tro at dette skal medføre noen større risiko enn å ikke kombinere.

Dersom jeg ikke hadde fulgt like mye med som jeg gjør i mediene så er denne informasjonen enkel å finne på kommunens og FHIs nettsider. Og hvis jeg ikke hadde stolt på norske fagmyndigheter, kunne jeg søkt og sett at ECDC også anbefaler å kombinere.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Tre av mine elever var smittet tross negativ hurtigtest. Er ikke karantene bedre?

Sitat

På dag 1 møtte alle uten symptomer opp for å ta hurtigtest. Alle testet negativt. Skolen fortsatte som normalt. Senere på dagen fikk jeg en melding fra et foreldrepar. Ungdommen deres hadde feber og hodepine etter skolen. Eleven ble holdt hjemme, og de bestilte en PCR-test fra kommunen. Eleven testet positivt.

Hurtigtesten på skolen var negativ. Eleven fikk symptomer samme dag og var dermed smittet da hurtigtesten ble tatt.

Dagen etter fikk jeg en ny melding fra nye foreldre. Ungdommen deres er syk med feber. PCR-test via kommunen bestilles. Testen var positiv. Også denne eleven var smittet og testet negativt på hurtigtesten.

På dag 3 var det ny hurtigtest. Alle var igjen negative. Like etter testen var det en elev som ikke følte seg i form. Eleven hadde symptomer og ble sendt hjem. Dagen etter var eleven fortsatt syk, og PCR-test via kommunen ble bestilt. Også denne testen var positiv. Symptomene dukket opp rett etter at eleven hadde fått en negativ hurtigtest.

Sitat

Hvor mange av hurtigtestene er falske negative? Hvor mange i klassen er egentlig smittet, men symptomfrie? Disse elevene kan fortsette å spre viruset uten noen gang å vite at de er smittet. Slik forblir det smitte på skolen.

Sitat

Med klassen i karantene og midlertidig hjemmeskole ville alle fått samme opplegg, og lærere kunne fulgt opp hver elev. Nå er alt uoversiktlig. Både elever, foreldre og lærere opplever situasjonen som utrygg.

Lenke til kommentar

Oppdaget 1000 smittede Oslo-elever i massetesting

Sitat

Osloskolen testet alle elever på videregående og ungdomstrinnet denne uken.

Sitat

40.000 elever ble testet mandag og torsdag – de fleste tok testen på seg selv hjemme før skolestart.

Fredag fikk Oslo kommune samlet resultatene av de to massetestingene. Den viser at man ved 159 skoler oppdaget 576 koronasmittede elever i grunnskolen og 393 smittede elever i videregående i Oslo. 63 lærere og ansatte hadde positive prøver.

Ble lærere og ansatte syke eller hadde de bare positive prøver?

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Vi tåler mer smitte

Sitat

Vaksinen gir god beskyttelse mot alvorlig sykdom allerede etter dose én. Samtidig blir barn og unge sjelden alvorlig syke. Vi tåler derfor et høyere smittetrykk nå enn i tidligere faser av pandemien.

Sitat

Alle er enige om at tiltaksbyrden for barn og unge skal være så lav som mulig. Da er det viktig at smitteverntiltakene er forholdsmessige, skriver Guri Melby.

Lenke til kommentar

Dessverre klarer jeg ikke å ta det Guri Melby sier seriøst. Hun lytter ikke til elever og lærere. Grønt nivå med det smittenivået som har vært nå har vært mer ulempe enn fordel for barnene. Mange har ønsket seg tilbake til gult nivå i skolene. Rektor og lærere må drive med omfattende testing og smitteoppsporing og er mer sliten enn noen gang, mange elever ender opp med å være borte fra skolen uansett fordi de blir smittet, så det er stort fravær og mange timer med få elever. Og elever er bekymret, foreldre er bekymret og lærere er bekymret.

Dette er historier jeg har lest fra lærere selv, så ja, det blir bare anekdoter, men jeg synest det er verdt å lytte til de som faktisk står i det og da er lite relevant hva en politiker tror når hun ikke lytter.

Anbefaler å lese denne tråden: 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

vær ærlig nå, du kommer aldri til å ta vaksinen! du vet det, jeg vet det, alle skjønner det :grin2:

Kanskje du ikke er så langt unna her..  men til dose tre kan tvangen bli verre og det er sant at man ikke kjenner framtida. 

Fnugle skrev (1 time siden):

Og elever er bekymret, foreldre er bekymret og lærere er bekymret.

Er de nødt til å være så inderlig bekymret? Er vel ikke sånn at en rektor blir sparket hvis han/hun tar lett på testing og smitteoppsporing. Det er rektoren selv som vurderer? Om rektoren får mange klagetelefoner fra lærere og foreldre, så ikke svar på de telefonene da. Slapp mere av. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...