Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Vaksineforsker: På ingen måte bekymret for å gi barn mellom 12 og 15 år én vaksinedose
https://www.ao.no/vaksineforsker-pa-ingen-mate-bekymret-for-a-gi-barn-mellom-12-og-15-ar-n-vaksinedose/s/5-128-168637

Sitat

Mange foreldre må i tiden framover bestemme om de vil at barna deres skal vaksineres mot koronavirus. Vaksineforsker Gunnveig Grødeland er ikke redd.

Siden barn mellom 12 og 15 år ikke er helserettslig myndige, må foreldre samtykke før barna deres kan få vaksine.

– Jeg er på ingen måte bekymret over å gi denne aldersgruppen en vaksinedose. Det er imidlertid viktig å skille mellom denne gruppen og de som er yngre. Der er langt mindre vi vet, vaksiner er ikke er godkjent, og det er mindre sykdom, sier hun til NTB.

Vaksineforskeren mener det er viktig å skille mellom barn og ungdom. Ungdom har gått gjennom puberteten, og de har et immunsystem som er ganske likt som de voksne. Dessuten er vaksinen godkjent for barn ned til 12 år.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tatt turen til det største landet - utlandet. Jeg er betenkt over at det var vanskeligere å komme seg ut av Norge enn inn i Sveits. På papiret er det de samme kravene til dokumentasjon, men på grensen sjekket de strengt tatt kun at jeg hadde et pass, sannsynligvis ikke at jeg var eieren. Koronatest og vaksinepass var overflødig, mens mannen i innsjekkingen på Gardermoen insistere på at det måtte ha gått 2 uker siden jeg fikk 2. dose før jeg kunne reise. Jeg måtte meddele at for Sveits gjelder det samme dag som sprøyta ble satt. Det var han ikke enig i. Heldigvis forutså jeg dette og hadde ordnet meg en hurtigtest. 

Før jeg har kommet meg hjem vil sannsynligvis corona være et større problem hjemme enn i Sveits. Mens folk jeg har snakket med hjemme er skeptisk til at jeg reiser nå. Jeg sliter med å forstå logikken. Det er liksom tryggere i Oslo enn det er i et land hvor det er tilnærmet 100% oppslutning på bruk av munnbind og mindre smitte. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, :utakt said:

Man tester seg.

Men, jeg må si jeg lurer litt på hvor lenge vi skal drive med dette testregimet. 

Får man ikke kjøpt hurtigtester på apoteket nå da? Å teste seg er vel ikke noe som tar tid og krefter lenger?

1 hour ago, Nedward said:

Det er liksom tryggere i Oslo enn det er i et land hvor det er tilnærmet 100% oppslutning på bruk av munnbind og mindre smitte. 

Det virker også som folk har glemt smittevern på jobb. Siste 2 uker har minst 3 stykker stått og hostet mindre enn 2 meter unna meg, uten på noen måte å holde seg for munn. Da type hoste som ikke er at man fikk noen smuler fra knekkebrødet i feil rør. Når jeg møter folk på vei ut fra do ser man også at de er på vei rundt spritautomaten før de ser meg og svinger elegant tilbake. Møterom har fortsatt plakater med "maks antall" oppe men folk sitter på dem som de gjorde før pandemien. Litt nysing uten albue er vi også tilbake til med "ojsann, uffda". Noen er flink og holder seg hjemme når de er forkjølet, men de færreste. Kantiner er åpne med like overfylte lokaler som før.

Blir man smittet noe sted nå er det nok på kontor i Oslo.

Man har forøvrig også gjort om hjemmekontorstrategien til et frynsegode som man må forhandle med nærmeste leder om. Det er rom for opptil 2 dager hjemmekontor per uke men det er mange som diskrimineres avhengig av leders ønsker. Det virker som det har blitt en trend hvor de som allerede er "favoritter" og lettest får lønnsøkninger også er de som innvilges hjemmekontor under konfidensielle samtaler. I tillegg er det gruppepress om at alle skal tilbake på kontoret "for andres skyld". Det er også snakk om at man vil bruke hjemmekontor som en greie mot nyansatte mens de som allerede er ansatte bare må gjøre som de får beskjed om. Dette hører jeg nå fra mange av mine bekjente som jobber på kontorer i Oslo.

Det virker som man har glemt alt man burde ha lært siste 18 måneder. Ledermentalitet virker å ha utviklet seg lite.

Og samtidig driver Høie og Raymond valgkamp.  Det var veldig enkelt å avgi stemme i år.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

– Vi held oss til kollektivrettleiaren og dei oppmodingane Folkehelseinstituttet har komme med. Dei oppfordrar til kontantlaus betaling, seier Grethe Opsal kommunikasjonsdirektør i ATB, det offentlege kollektivselskapet i Trøndelag.

Folkehelseinstituttet har til Norges Bank uttalt følgende i mai 2020:

Sitat

Ut fra gjeldende kunnskap, vurderinger gjort av andre myndigheter og på basis av vår egen kunnskapsoppsummering foreligger det ingen indikasjoner på at bruk av kontanter som betalingsmiddel representerer en risiko for spredning av COVID-19 og det er heller ingen indikasjoner for at bruk av kontanter representerer noe høyrere risiko for kontaktsmitte enn ved PIN bruk. Det bør presiseres viktigheten av å følge de gjeldende smitteverntiltak om god hygienepraksis i befolkningen. Hygienetiltak (god hånd- og hostehygiene) bør utføres hyppig av alle, uavhengig av kunnskap om egen og andres smittestatus. Tiltakene reduserer risiko for indirekte smitte som kan oppstå fra urene hender etter berøring av flater eller gjenstander som kan være forurenset av viruset.

Så selv om FHI oppfordrer til kontantløs betaling, vurderer de at smitterisiko ved kontantbruk er relativt lav om man vasker hendene. Og det skal man jo.

Norges Bank har for øvrig overfor Finansdepartementet pekt på at det kan være fornuftig å stramme opp plikten til å ta i mot kontanter, samt klart regulere eventuelle unntakstilfeller fra denne plikten - slik tolker jeg i allefall dette: https://www.norges-bank.no/tema/Sedler-og-mynter/retten-til-kontantbetaling/

Ellers har det vært to spørsmål i Stortinget om saken:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=79822

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=80138

Både Justisministeren og Samferdselsministeren bekrefter at plikten til å ta i mot kontanter ikke er svekket av pandemien. Likevel fremfører begge noen "men..." der, som i realiteten svekker plikten. I mitt hode tyder denne ulne svekkelsen på at Norges Bank har rett: Plikten må bli tydeligere definert.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nedward skrev (7 timer siden):

Har tatt turen til det største landet - utlandet. Jeg er betenkt over at det var vanskeligere å komme seg ut av Norge enn inn i Sveits. På papiret er det de samme kravene til dokumentasjon, men på grensen sjekket de strengt tatt kun at jeg hadde et pass, sannsynligvis ikke at jeg var eieren. Koronatest og vaksinepass var overflødig, mens mannen i innsjekkingen på Gardermoen insistere på at det måtte ha gått 2 uker siden jeg fikk 2. dose før jeg kunne reise. Jeg måtte meddele at for Sveits gjelder det samme dag som sprøyta ble satt. Det var han ikke enig i. Heldigvis forutså jeg dette og hadde ordnet meg en hurtigtest. 

Før jeg har kommet meg hjem vil sannsynligvis corona være et større problem hjemme enn i Sveits. Mens folk jeg har snakket med hjemme er skeptisk til at jeg reiser nå. Jeg sliter med å forstå logikken. Det er liksom tryggere i Oslo enn det er i et land hvor det er tilnærmet 100% oppslutning på bruk av munnbind og mindre smitte. 

Selve  oppholdet i utlandet er sjeldent det som utgjør største smittetrusselen, det er heller reisen til og fra. Ikke at jeg ønsker å moralisere, jeg bryr meg døyten om at folk er ute å reiser, smittesituasjonen her til lands blir ikke noe værre av det uansett slik situasjonen er nå med store deler av Norge mørkerødt på EUs smittekart. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lunger og luftveier på Vitusapotek+

Sitat

Covid-19 selvtest | Hurtigtest til hjemmebruk

En Covid-19 selvtest benyttes hjemme til eget bruk, og gir en rask indikasjon på om personen som testes kan være smittet av Covid-19 og koronavirus. Få svar på alt du lurer på om Covid-19 selvtester og hurtigtest her.

Clinitest rapid covid-19 selvtest 5 stk kr. 549,90

Det er bare 5 ganger så dyrt som det jeg synes de burde gått for. Studenter og foreldre med barn i skolen får de gratis, eller hvordan er det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (13 minutter siden):

Studenter og foreldre med barn i skolen får de gratis, eller hvordan er det?

Stemmer.

Har ikke barn selv, men en forelder jeg jobber med sier de selvtester begge vgs-elevene hjemme daglig, med tester som de får med hjem. De hurtigtestes i tillegg hver dag på morgenen før de kan komme inn på skolen. Dette er i Oslo.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Vaksineforsker: På ingen måte bekymret for å gi barn mellom 12 og 15 år én vaksinedose
https://www.ao.no/vaksineforsker-pa-ingen-mate-bekymret-for-a-gi-barn-mellom-12-og-15-ar-n-vaksinedose/s/5-128-168637

Så lenge de er ærlig om grunnen til de ønsker vaksinere dem.

Man vet at covid infeksjon gir langt bedre immunitet, men selv det skal de prøve undergrave i artikkelen slik at foreldre skal tro det er like bra immunitet med vaksine.

Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Så lenge de er ærlig om grunnen til de ønsker vaksinere dem.

Man vet at covid infeksjon gir langt bedre immunitet, men selv det skal de prøve undergrave i artikkelen slik at foreldre skal tro det er like bra immunitet med vaksine.

Absolutt best immunitet får man ved en vaksinedose og så infeksjon. Og det er nok nettopp det som kommer til å skje med alle ungdomsskoleelevene som får en dose i høst

Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Selve reisen og oppholdet i utlandet er sjeldent det som utgjør største smittetrusselen, det er heller reisen til og fra. Ikke at jeg ønsker å moralisere, jeg bryr meg døyten om at folk er ute å reiser, smittesituasjonen her til lands blir ikke noe værre av det uansett slik situasjonen er nå med store deler av Norge mørkerødt på EUs smittekart. 

Du har rett i det, nå er det for seint.

Men hadde ingen reist ut og inn av norge, tror jeg vi ville hatt lavere smitte.

Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (48 minutter siden):

Absolutt best immunitet får man ved en vaksinedose og så infeksjon. Og det er nok nettopp det som kommer til å skje med alle ungdomsskoleelevene som får en dose i høst

Synes det i det minste er fornuftig bare gi en dose, vil tro det faktisk er best med hensyn til effekt /bieffekt for den aldersgruppen.

Når man hører hvordan sykdommen er for de under 18år så virker det som bieffekten av vaksinen vil være verre enn selve sykdommen.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, DaniNichi said:

[…]Når man hører hvordan sykdommen er for de under 18år så virker det som bieffekten av vaksinen vil være verre enn selve sykdommen.

Elevene mine på VGS blir jo smitta hele tiden, da er det 10 dager hjemme i isolasjon hvorav de en eller to dager er så syke at de ikke kan følge nett-undervisning. De som vaksineres slipper isolasjonen, men er også gjerne hjemme og så dårlige at de ikke følger undervisningen en dag eller to :p

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Snikpellik said:

På skoler i British Columbia nå så starter de vaksinering av skolebarn på frivillig grunnlag uten først å spør foreldrene om tillatelse så jeg på TV-nyhetene i går.

Vaksinering skjer etter skoletid. Men barnet kan selv takke ja, uten samtykke av foreldre. Enkelte foreldre reagerer selvsagt litt på praksisen. Men dette er visst ikke forskjellig i fra andre tidligere urelaterte vaksiner forsvarte rektoren på en skole.

Foreldre kan også følge barnet til vaksineringen. Foreldre har jo anledning å stille hver dag for å passe på barnet, men det enkleste er vel å ta en samtale med barnet da i denne situasjonen. Da er det nok viktig for foreldrene å ikke være for pågående slik at barnet ikke trosser nei-beskjeden 😛

Endret av G
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (15 minutter siden):

Elevene mine på VGS blir jo smitta hele tiden, da er det 10 dager hjemme i isolasjon hvorav de en eller to dager er så syke at de ikke kan følge nett-undervisning. De som vaksineres slipper isolasjonen, men er også gjerne hjemme og så dårlige at de ikke følger undervisningen en dag eller to :p

Snakket om 12-15år🙂

Tenker jeg melder meg ut av debatten om vaksinere barn, jeg synes det er noe foreldre for ta på seg ansvaret for, bare håpe man ikke får en reprise av svineinfluensa vaksine fiaskoen, kjenner flere som mener de ble skadet av den som var barn på den tiden.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
6 hours ago, knipsolini said:

75 prosent vel, men ja fortsatt drøyt.

Han lå jo på 120 prosent pga. sin sykkelaktivitet før sykehusoppholdet. Jeg talte meg 20 + 70 prosent ut i fra det. Kan være enig i usikkerhet om å kalle det 90 prosent. Men grunnen min for å skrive 90 var å få framhevet de 120 prosentene han hadde før disse voldsomme passive ukene (nesten 2 mnd.). Siden artikkelen betinget tolkning av tallene (hoderegning).

Lungekapasiteten hans var 20 prosent høyere enn normalen før han ble syk. Etter 54 dager i koma, var den på 30 prosent av normalen.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (28 minutter siden):

Han lå jo på 120 prosent pga. sin sykkelaktivitet før sykehusoppholdet. Jeg talte meg 20 + 70 prosent ut i fra det. Kan være enig i usikkerhet om å kalle det 90 prosent. Men grunnen min for å skrive 90 var å få framhevet de 120 prosentene han hadde før disse voldsomme passive ukene (nesten 2 mnd.). Siden artikkelen betinget tolkning av tallene (hoderegning).

Kan ikke regne sånn.... Se på det som tall istedet.... 

Si at han hadde 120 før. Benevnelse er ikke viktig. 120 er 20 prosent over hundre som er det de kaller normalen.... Så faller han til 30. (30 prosent av normalen.) da har han falt 90. 90 ned fra 120 er 75 prosent av det han hadde.... Altså ned 75 prosent fra 120.....

Artikkelen er veldig klar på hva den mener. Lite rom for tolkning. 

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...