Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg skulle egentlig ha 12 uker mellom første og andre dose. Fikk andre dose over en måned tidligere. Det er kortere intervall mellom dosene pga god tilgang til vaksiner. Her jeg bor vaksineres 16-17 åringer med Pizer og de som får andre dose nå får enten Pizer eller Moderna avhengig av hvilken dag de vaksineres på. Slektninger som ble vaskinert etter ferien har kun 3-4 uker mellom første og andre dose. Kjenner flere som har fått Pizer på første og Moderna på andre.

Lade som ønsker få vaksinert seg. Så kan det åpnes opp 100%. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Fibonacci said:

Svært diffuse og subjektive kriterier.

«Til verden får kontroll» og «til vi har avverget "katastrofen"».

Jaha, ja.

Er vel bare å åpne opp alt nå da? 🤔

Det er jo umulig for mannen eller kvinnen gata i å vite noe om størrelsen på "katastrofen". At norske myndigheter har valgt å gamble med barna er det urovekkende. Vanlige mennesker kan ikke vite så godt om det blir noen katastrofe.

Så med mindre førevar i fra FHI så må det jo bli totalt kaos i hvor informert man kan være utrustet. Man kunne like gjerne satt en stor slump helsekroner på rulettbordet.

At det da oppstår usikkerhet i en internettopplyst befolkning er da bare helt naturlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (7 timer siden):

Noen har barn. 

Det får dere skylde på dere selv for.

SuperKrokodille skrev (2 timer siden):

Har Norge og Danmark samme vaksineringsgrad?

Er long covid avlyst?

Hvor mange samtidige sykehusinnleggelser tror du vi vil nå gitt nåværende "tiltak"?

Danmark har mer naturlig immunitet vil jeg tro etter EM.

Long covid er nesten ikke eksiterende hos barn så slapp helt av.

G skrev (1 time siden):

Til vi har avverget "katastrofen" i det minste? Er det rett svar?

Jeg kan se en halvveis katastrofe komme om man pusher målstreken til vinteren med kaldt vær og influensa.

Forresten er det noen som har alder på innlagte nå vs alder på de som smittes ? Er de uvaksinert eller vaksinert ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

I Israel så har de utført massevaksinering basert på Pfizer sin opprinnelige 3 ukers anbefaling. I starten så mente Pfizer at 3 uker gav bedre vaksineresultat

Meg bekjent har ikke Pfizer anbefalt 3 uker fordi de mente at det ga den beste effekten, men fordi det var intervallet de brukte under fase 3-studiet og de hadde data på. Det er interessant å se hvordan vinden har snudd, UK som var først ute fikk veldig mye kritikk for å forlenge intervallet, da for å kunne gi første dose til flest mulig. Flere av forumekspertene var også svært kritiske til en potensielt farlig beslutning om å utsette andre dose, forlenge intervallet i forhold til hva som ble brukt under studiene. Men grunnen til at Pfizer valgte nettopp 3 uker var nok neppe at de mente det var det optimale intervallet, det er nok lenger, men fordi 3 uker var det korteste intervallet som var tillatt å bruke. Og et kortest mulig intervall var naturligvis ønskelig ettersom det var ingen tid å miste med å få vaksinen godkjent. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det andre som reagerer på den slappe holdninga til regjeringen og FHI om dagen? Altså, tusenvis nye smittede om dagen og sykehusinnleggelsene øker også. Jeg mener dette er uansvarlig. Det er én ting at folk for lengst ser ut til å være ferdig med pandemi, men de som styrer og sender ut beskjeder til massene må vel ha lært noe snart? Regjeringa ble tidligere applaudert for å være strengere enn hva FHI la opp til. Nå er det motsatt, og det FHI sier vekker heller ikke mye tillit. For Erna og kompani tror jeg kanskje det handler om at man ikke vil stramme inn midt i valgkampen? Som om Erna har noe mer å tape nå uansett...

Konsekvensene er at mange nordmenn havner på sykehus. Er det greit, liksom? Hva med langtidsvirkninger? Hva med angstlidelser m.m.? Leste senest i dag om at mange i utdanningsinstitusjonene var bekymret og opprørt, og meldte om elever som opplevde det samme. Og til sist, bidrar vi ikke da også til å holde liv i pandemien? Norge kan importere smitte, men kan vel også eksportere den!

Som en kontrast, ser vi nå og da hvordan norske myndigheter strekker seg nesten til det ekstreme for å hente/redde hjem enkeltpersoner som har gjort dumme ting i utlandet, eller som man bare synes litt synd på.

Har folk sluttet å bry seg, eller har de bare gitt opp?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (10 minutter siden):

Har folk sluttet å bry seg, eller har de bare gitt opp?

Det jeg selv føler er at sentrale styremakter har gått lei å skubbet alt ansvaret over på kommuner som ikke greier å håndtere det som blir kastet på dem, når tilsvaret de har på kommunenes rop om hjelp er å ikke være så nøye med TISK å oppfordre folk om å bruke facebook for å fortelle nærkontakter at du er smittet så legger det listen deretter. Vi kommer til å få en videre eksplosiv smitte vekst, sykehusene kommer til å fylles opp igjen så for en bare håpe på at nok folk vaksinerer seg slik sykehusinnleggelsene ikke sprenger kapasiteten igjen. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

going-for-gold-rt-v4-logo-579x534px.png?

Evil-Duck skrev (1 time siden):

1785 smittede, ny high score nok en gang! 🙌

-ɐMoԀ- skrev (31 minutter siden):

Så jævla "bra" jobba... 🤯😔

Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Det jeg selv føler er at sentrale styremakter har gått lei å skubbet alt ansvaret over på kommuner som ikke greier å håndtere det som blir kastet på dem, når tilsvaret de har på kommunenes rop om hjelp er å ikke være så nøye med TISK å oppfordre folk om å bruke facebook for å fortelle nærkontakter at du er smittet så legger det listen deretter. Vi kommer til å få en videre eksplosiv smitte vekst, sykehusene kommer til å fylles opp igjen så for en bare håpe på at nok folk vaksinerer seg slik sykehusinnleggelsene ikke sprenger kapasiteten igjen. 

Hva vil dere heller vente til neste vår ? Eller kanskje noe enda smartere vente til vinteren er her ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Hva vil dere heller vente til neste vår ? Eller kanskje noe enda smartere vente til vinteren er her ?

Personlig vil jeg bare vente til alle har fått sjansen til å bli vaksinert før en slipper helt opp, det er per i dag kun i overkant av halve befolkningen som har blitt fullvaksinerte. Og om jeg og skal tenke egoistisk på det kunne jeg tenke meg å få den jævla sykehus behandlingen jeg omsider har fått tildelt timer til etter å ha ventet 14 måneder, om sykehusene fylles opp av covid passienter igjen til bristepunktet blir nok alt utsatt enda en gang 🙃

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Fibonacci said:

Antall døde (30).

Det var den pandemien.

dode.thumb.png.92e5b7b5da6816e1f1d94add5c126210.png

In before "bare vent noen uker!"-gjengen.

Er juni-tall representative særlig lengre for dagens status? Merket meg at Aavitsland sine gledesmeldinger var fra tidlig juni i de tallene som var presentert av dere. Er det særlig ærlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, knipsolini said:

Meg bekjent har ikke Pfizer anbefalt 3 uker fordi de mente at det ga den beste effekten, men fordi det var intervallet de brukte under fase 3-studiet og de hadde data på. Det er interessant å se hvordan vinden har snudd, UK som var først ute fikk veldig mye kritikk for å forlenge intervallet, da for å kunne gi første dose til flest mulig. Flere av forumekspertene var også svært kritiske til en potensielt farlig beslutning om å utsette andre dose, forlenge intervallet i forhold til hva som ble brukt under studiene. Men grunnen til at Pfizer valgte nettopp 3 uker var nok neppe at de mente det var det optimale intervallet, det er nok lenger, men fordi 3 uker var det korteste intervallet som var tillatt å bruke. Og et kortest mulig intervall var naturligvis ønskelig ettersom det var ingen tid å miste med å få vaksinen godkjent. 

Ok. Da stoler jeg på det du forteller. Det kan være fort gjort å feiloppfatte slikt. Men jeg tipper at Felleskatalogen ikke sier noe annet enn 3 uker, fortsatt. Kan være noe sånt for "lenge" siden som har dannet inntrykket mitt av dette.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Evil-Duck said:

Personlig vil jeg bare vente til alle har fått sjansen til å bli vaksinert før en slipper helt opp, det er per i dag kun i overkant av halve befolkningen som har blitt fullvaksinerte. Og om jeg og skal tenke egoistisk på det kunne jeg tenke meg å få den jævla sykehus behandlingen jeg omsider har fått tildelt timer til etter å ha ventet 14 måneder, om sykehusene fylles opp av covid passienter igjen til bristepunktet blir nok alt utsatt enda en gang 🙃

Krev pasientplass i utlandet pga. forbanna udugelighet i Norge. Ingen pasientgarantier lengre?

Lenke til kommentar

– Kva omsyn tok du sjølv for å unngå å bli smitta under fadderveka?

– Eg følgde smittevernreglane. Vi var ikkje noko stor faddergruppe, og heldt oss for oss sjølve slik at vi raskt kunne gå i karantene dersom nokon av oss vart smitta, seier Thuestad.

Også Aune deltok på festar i fadderveka, men understrekar at dette var før dei høge smittetala blant studentane i Trondheim vart kjent.

– Vi var så mange som vi fekk lov å vere, altså 15 personar. Vi møtte ingen andre faddergrupper, og var heime hos ein som hadde ganske stor leilegheit, seier ho.

https://www.nrk.no/trondelag/mange-studentar-i-kollektiv-pa-venteliste-for-isolasjonshotell-etter-stort-smitteutbrot-i-trondheim-1.15631090

Likevel fikk de covid og måtte be om karantenehotellplass.

Endret av G
Lenke til kommentar

I mårå blir det snø!

https://www.nrk.no/nordland/nord-norge-kan-fa-sno-_-sor-norge-kan-fa-skogbrann-_-meteorologene-i-yr-sier-vaeret-blir-variabelt-1.15630827

Dette må jo få de værpåståelige om covid til å skjelve i frykt?

Jeg har aldri helt trodd på denne Trump-utbasuneringen i fra våren 2020. Trump-teorien var at om sommeren så "dør bare viruset".

Hvorfor har man da smitte blandt studenter nå som ikke er nedsnødde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...